[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dilan1993

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 14:26

ohw, ik voer nu 300-350 gram per dag. Geweekt is dat 2,5 kg Maar geloof dat m'n paard sowieso veel meer mag.

Volgens de gebruiksaanwijzing mag ie tot 1 kg geweekte Zupa per dag. Dat komt dus in totaal (in zijn geval) op zo'n 5 kg per dag. Dus ik mag 'm eventueel meer gaan geven als dat nodig zou zijn.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 14:29

Scheelt misschien ook wel dat de Zupa die ik toen had maar heel weinig pulp bevatte en veel meer grasbrok in verhouding. van grasbrok opzich zullen ze veel minder aankomen dan van pulp.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:01

Oke hier ben ik ook weer met een vraagje :D
Ik heb een ZEER magere merrie van ongeveer 15 jaar met een hartritmestoornis en spierverzuring.
Ze krijgt op de moment 2 keer per dag een halve emmer bietenpulp en een kleine bodem slobber. Van de dierenarts mag ze geen korrel krijgen door haar spierverzuring maar zou toch wel stilletjes willen beginnen plannen wat ik eventueel wel kan voeren. Over een dikke week komt de dierenarts voor opnieuw bloed te trekken en dan zou ik weten of ze korrel mag of niet. Ze heeft een heel erge bloedwormeninfectie achter de rug.
Ik ben gaan luisteren bij het winkeltje wat ik aan voeders kan bestellen. Eigenlijk kan ik alleen van Lannoo bestellen :P
Hier een lijstje:

Sportmengeling (met haver)
sportmengeling zonder haver
Sport plus
Sport speciaal
high digest
relax- mengeling
structuur sport + kruiden
kruidenslobber
fibermix
Basismengeling
Paardenkorrel
Gerstmengeling
Recreatiemengeling
Structuurmengeling
Bietenpulp

Iemand een idee welke combi voor haar goed zou zijn?

Afbeelding

Edit: Ze staat altijd op het gras en krijgt 2 plakjes hooi/ 3 keer per dag

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:04

lucerne, compactgras en olie erbij misschien?

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:28

Nouvel schreef:
lucerne, compactgras en olie erbij misschien?

Komen ze er snel van bij? Is inderdaad wel een idee :) Lucerne kan ik wel bestellen.
Waarom het idee van Compactgras in plaats van goed kwalitatief hooi?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:32

ik heb mijn mijn merrie de ervaring dat ze van compactgras en lucerne (en extra olie) meer aankomt dan van alleen goed hooi, dus het zal waarschijnlijk iets rijker zijn denk...

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:41

Kruidenslobber en bietenpulp lijkt mij een goede combi om van aan te komen :j

Eventueel een beetje olie erdoor

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:43

Nouvel schreef:
ik heb mijn mijn merrie de ervaring dat ze van compactgras en lucerne (en extra olie) meer aankomt dan van alleen goed hooi, dus het zal waarschijnlijk iets rijker zijn denk...

Ah ik snap het :j
Ik was aan het denken om verschillende voeders te mengen?
Ik was aan het twijfelen tussen high digest mengen met structuurmengeling en slobber.
Misschien nog bietenpulp er tussen maar dan moet ik echt al veel gaan onthouden en mengen :P Ik zoek dus iets wat dat alles zowat kan vormen in 1 of 2 brokken.

Probleem met die slobber is dat ik er maar 1-2 kg per week van mag geven. Dus nu kan ik maar enkele grammen per dag geven :(

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 09:26

Voor paarden met snelle spierverzuring wordt altijd veel olie aan bevolen toch ? Misschien wel 250 - 300 ml per dag ( wel langzaam opbouwen natuurlijk ). Maar eerst idd meer of beter ruwvoer en/of seniores priores van Subli.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 10:34

Ik zit toevallig net even op de site van Subli te kijken, en ik denk dat ik de omega 369 mix ook een keer ga proberen, dan kun je de hoeveelheid olie wat makkelijker opvoeren zonder dat het een kledderboel wordt.
En daar staat inderdaad ook bij dat het goed geschikt is voor paarden die snel last van spierstijfheid/bevangenheid hebben.

Van de Senioren Priores geef ik nu een heel klein beetje vanwege de hoefbevangenheid van mijn paard, maar dat wil ik straks ook langzaaml op gaan voeren, kijken of ze daar wat voller van wordt...

Binau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 15:26

Hallo!
Ik hoop dat jullie ook mij advies kunnen geven over mijn merrie. Ze is 5 jaar oud, en is eigelijk altijd wel slank geweest.
Ik ben al tijden bezig om haar dikker te krijgen en er zo wat spieren op de kunnen trainen, maar ze komt gewoon niet aan!
Momenteel staat ze dus stil, zodat ze haar energie in het dikker worden kan steken.
Ze staat 24/7 op de wei, krijgt 1 baal hooi per dag (daar doet ze ook zo'n 24 uur over). Ook krijgt ze 2 kilo merriebrok (van havens) en 2 voerscheppen lucerne-mix (van hartog).
Ze is pas nog ontwormt met Equarell en haar gebit is in orde. Maismeel heb ik ook al geprobeerd, maar daar kwam ze ook niet van aan.
Ze heeft wel energie voor 10

Zolangzaamerhand word ik er een beetje moedeloos van....

Wie kan mij helpen?

Afbeelding

Afbeelding

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 15:36

Ik ken het probleem, de mijne zag er dus ook ongeveer zo uit. Ik ben nu bijna een maandje bezig. Eerst bloedtest, toen ander voer.

Is jouw paard nagekeken, het bloed bedoel ik. misschien dat ze een tekort ergens aan heeft.

Mocht haar bloed in orde zijn, zou je over kunnen gaan op Equifyt Zupa. Dit staat bekend als dikmaker voor paarden, zonder dat ze er heet van worden.
Verder heeft de DA mij aangeraden om zonnebloemolie over het eten heen te doen. Ze zei 300-400 ml, maar ik hou het op 150-200 ml.

Ik zet mijn paard ook niet stil om aan te komen. Kan opzich geen kwaad, maar ik wil behalve vet, ook spieren. Als ik 'm stilzet, heb je kans dat er wel vet op komt, maar dat dit verloren gaat zodra ik 'm weer aan het werk zet. Nu gaat het aankomen wel langzaam, maar kreeg van de week al te horen dat er al meer spieren op komen :)

Binau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:31

Thanks voor je advies Dilan1993! :D
Bloedonderzoek heb ik nog niet laten doen... Waar moet ze dan allemaal op getest worden? En hoeveel kost dat ongeveer?
En moet je Equifyt Zupa meerdere keren per dag voeren, of is 1 keer per dag goed?

Sammie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:11

Hoi!
Het paard dat ik rij is ook weer dunner geworden.. Kaj zijn ribben weer tellen en wil hem graag voor de winter wat voller hebben.
Wat zet goed aan? En wat us jullie mening over bietenpulp? Hoe moet je het voeren en hoeveel en hoe kan je hè het beste aanmaken?

Groetjes

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:44

Pulp zet goed aan. Maar misschien eerst proberen meer ruwvoer te geven, of b.v. lucerne. Als dat niet helpt kan je altijd nog pulp gaan voeren.
Pulp moet je weken, 1 kg met 3 a 4 liter water minstens 6 uur laten weken ( of met heet water korter ).

Sammie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:02

Het is niet mijn eigen paard en hij staat zegmaar op een soort manege/stichting dus ik kan helaas niet bepalen over hoeveel ruwvoer hij krijgt. Hij staat wel 24/7 op de wei.

Wat is dan het voordeel van lucerne? Bedankt voor je informatie over pulp! Stel dat ik het koop, is er dan een speciaal merk die goed is? En wat is de prijs van pulp?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:10

lucerne staat erom bekend dat het paarden wat dikker maakt /aanzet.
Pulp komt in nederland vaak van de bietenfabrieken vandaan, bij de foeragehandel hebben ze daar dan pulp van. is meestal niet van een bepaald merk.
Voor pulp betaal je ongeveer 8 a 9 euro voor 25 kg.

Sammie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:13

En wat zou je meer aanraden pulp of lucerne? En is er nog een bepaalde bereidingswijze van lucerne?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:20

Eerst lucerne proberen ! Dat is kortgehakseld soort van gras. Dus dat kan je zo in de voerbak doen of zelfs door de muesli of brok.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:22

Een merrie bij ons is ook wat te mager. Ze kreeg eerst Seniores Priores met maïsmeel, nu alleen Seniores Priores met lijnzaadolie. 's Ochtends en 's avonds grotie portie hooi en 24/7 in de wei. Tussendoor krijgt ze ook nog wel eens wat broodjes (niet echt dikmakend maar wel wat vullend :P) en een wortel/appel/snoepie.

En ze komt er toch wel lekker van aan hoor :j We hadden ook weer een tijdje gewone slobber en je zag meteen dat ze niet meer aankwam. Dus ik raad echt Seniores Priores aan, moet wel minstens 6 uur weken dus 's ochtends maken en 's avonds geven.

Sammie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:28

Oké bedankt!
Ik zal op zoek gaan naar lucerne!
Nog een vraagje dan, wat is ongeveer de prijs van lucerne?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:30

Sammie12 schreef:
Oké bedankt!
Ik zal op zoek gaan naar lucerne!
Nog een vraagje dan, wat is ongeveer de prijs van lucerne?

kijk eens op www.voervergelijk.nl daar kan je echt heel veel info vinden ! 20 kg lucerne zal ongeveer 11 euro kosten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:04

Mijn merrie is een paar maanden geleden ook ontzettend mager geworden, maar later ook hoefbevangen, ik moet dus goed opletten wat ik voer...

Ik geef 1 schep lucerne per dag en slobber van een paar handjes Subli SP, paar handjes zemelen en omega 369 mix van Subli.
Dit geef ik nu een paar weken naast flink hooi en compactgras en 2 scheppen D&H S&S (ruwvoer met toegevoegde vitamines) en nu merk ik dat ze netjes begint aan te komen en ook eindelijk de bovenlijn weer iets voller begint te worden.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:14

Evita_3 schreef:
Thanks voor je advies Dilan1993! :D
Bloedonderzoek heb ik nog niet laten doen... Waar moet ze dan allemaal op getest worden? En hoeveel kost dat ongeveer?
En moet je Equifyt Zupa meerdere keren per dag voeren, of is 1 keer per dag goed?

Ligt eraan hoeveel je geeft. Grote hoeveelheden kun je beter in meerdere keren voeren, als je daar de kans voor hebt.

Moet er wel bijzeggen dat niet alle paarden het eten. De mijne at het de eerste 1-2 weken wel, nu niet meer, ook als ik het 12 uur lang in z'n stal laat liggen -O-

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 11:26

Ook niet als je er een beetje krachtvoer doorheen mengt ?