Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarloesHJ

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 13:48

Ik voer zelf ook Active+ maar mijn paard krijgt er geen (extra) jeuk van (hij is allergisch voor insectenbeesten, heeft ook regelmatig oedeemplekken ervan, weet alleen niet welk beest precies) en hij wordt ook niet opgefokt van en voer het inmiddels toch al wel flink wat maanden. Dus hopelijk voor Rio eenzelfde ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 13:54

Fijn om te lezen! Hoeveel voer je van de Active+, en welk effect merkte je bij jullie?

Als het goed is krijg ik morgen de proefverpakkingen Vitalbixjes & JPG&F Balancer Pro binnen. Ik ben van plan om twee bakjes naast elkaar neer te zetten en ben echt ontzettend benieuwd naar welke hij lekkerder vindt (als hij überhaupt iets lust ;) ).

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 14:23

Ik zit op 350 gram DC + 300 gram A+.
Geloof ik; ik moet het ook weer eens nawegen of ik hier nog steeds op zit.
Valt wel mee dus.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 15:04

Ik voer een halve schep Active+ en 1,5 beker DC. Het gewicht weet ik niet precies meer dat zou ik moeten terugzoeken. Ik geef het omdat hij op alleen DC net dat beetje energie/uithoudingsvermogen mistte onder het zadel. Ik heb wel een paard dat op goed hooi er goed uitziet. Daarnaast krijgt hij nog zo'n 60 ml olie per dag en eens per week een schep mash maar ook dat heeft geen invloed op zijn energieniveau.

Ik geef dus geen basis hoeveelheid active. Er is bekend hoeveel dc in active zit dus ik heb de hoeveelheid dc waar hij het goed opdeed verlaagd omdat ik active ben gaan bijvoeren. Paard in kwestie is 1.68 hoog en heeft wel wat body dus geen smal paard.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 17:08

Zonde azmay! Je zocht naar eiwitten niet uit luzerne, geef je die inmiddels al bij?

kverhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 18:13

Ik kom van de vitalbix af en voer nu heel tevreden de balancer pro! De vitalbix DC at hij alleen als ik het met wat lekkers mengde, de active+ vond hij wel erg lekker dus daar ben ik het toen mee gaan mengen. Helaas werd hij daar wel heel erg hyper van terwijl ik maar een paar handjes voerde. Nu dus op de balancer pro die hij ook graag eet, ook kaal, maar die meng ik met de agrobs alpengrun musli zodat hij wat meer heeft (moet het over 3 beurten verdelen)

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 18:15

Van Vitalbix over gegaan naar de fiberforce, en ze schuurt niet meer! :D, en paardlief eet het graag!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 18:56

Geryon schreef:
Zonde azmay! Je zocht naar eiwitten niet uit luzerne, geef je die inmiddels al bij?

Ik was net begonnen met compact gras en kan via de voerhandel hier aan die subli atleet komen, maar dacht nog wel even op gras door te kunnen want de wei ligt er mooi bij.
Verkeerd gedacht -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 19:12

Dat is balen, maar aan de andere kant fijn dat je weet wat de oorzaak is, anders blijf je maar zoeken. Het lijkt alsof je gras vrij eiwit-arm is, dus dan kan extra eiwitten bijvoeren geen kwaad. Zo jammer alleen dat het er sneller af gaat dan dat het weer terug op niveau is...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 19:15

xyzutu2 schreef:
Dat is balen, maar aan de andere kant fijn dat je weet wat de oorzaak is, anders blijf je maar zoeken. Het lijkt alsof je gras vrij eiwit-arm is, dus dan kan extra eiwitten bijvoeren geen kwaad. Zo jammer alleen dat het er sneller af gaat dan dat het weer terug op niveau is...

Ik hoop dat dit de oorzaak is, dacht al goed gedaan te hebben dat ik met een mini buitje de regendeken op had :')

Dadelijk maar even die atleet bestellen, want ik stond net op het punt mijn eerste rijles te boeken 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 19:19

Subli Atleet klinkt interessant. Alleen zegt de fabrikant dat het geen volledig krachtvoer is en dat je er dus altijd ander krachtvoer naast moet geven. Geef jij het dan naast de Vitalbix of neem je er nog krachtvoer bij?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 19:37

Vanaf begin/half augustus zie je inderdaad de meeste ( zeker oudere ) paarden gaan terugvallen als ze veel op de wei lopen. Kennelijk gaan dan de voedingsstoffen ( waaronder eiwitten ) in het gras flink achteruit. Dus dat zou dan kloppen met wat je nu bij je paarden ziet Azmay.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 20:47

xyzutu2 schreef:
Subli Atleet klinkt interessant. Alleen zegt de fabrikant dat het geen volledig krachtvoer is en dat je er dus altijd ander krachtvoer naast moet geven. Geef jij het dan naast de Vitalbix of neem je er nog krachtvoer bij?

De bedoeling was naast de VB ja :j

Maris, mijn paarden zijn 12 en 4 dus ik vind niet dat ze onder oude paarden vallen :+
Ze krijgen naast de vitalbix ook 10kg hooi, 3 uur weidegang op een mooi groene wei, 300g pulp en nu dan nog compact gras.
Prinsesjes zijn het :')

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 07:29

Ach, wat is een volledig krachtvoeder? :')

Prachtige prinsessen heb jij Azmay! Geweldig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 07:35

Vitamines, mineralen, eiwitten, suikers, vezels en vetten, dan kom je in elk geval al een heel end. ;)
Het punt met de Subli Atleet is vooral dat je mineralentekorten voert als je dat als alleenvoer gebruikt, vandaar dat ik de combinatie met een vitamine/mineralenbrok wel begrijp. Ik ben echt heel erg benieuwd naar het resultaat qua spieren, Azmay!

Qua vergelijkingsfoto's; met [***] ben ik ook lang op zoek geweest naar een goede manier om steeds van dezelfde hoek de kont te fotograferen zodat ik de verschillen goed kon vastleggen. Ik zorg ervoor dat ik recht achter de kont/staart sta en zak dan net zover door mijn knieen dat de bovenkant van de kont zo hoog wordt dat je de schoft nét niet meer ziet. Op die manier heb je altijd bijna precies dezelfde camerahoek voor foto's van de achterkant, wat bilspiervergelijken makkelijker maakt.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 08:17

Ja dat snap ik wel. Maar iid vit en min via korrel en Evt vet nog door olie of ander product. Dan kun je juist specifiek dieet samenstellen per paard.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 09:51

Ik voer hier ook de subli atleet aan de oudere merrie. Wel nog naast die vitalbix DC. Ze begint nu weer een vollere bovenlijn te krijgen. Wel wordt ze iets jeukerig van het eiwit, dus ik geef niet te veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 12:05

Gisteren was de testdag waar ik al dagen naar uitzag (vooral omdat het paard helemaal niets meer aan vitamines/mineralen wilde eten): Vitalbix DC+AP versus JPG&F Balancer Pro.
Ik dacht, ik vul twee plastic bakjes met de complete dagdosis (750gr VB versus 500gr JPG&F) en hou hem die tegelijk voor. Bij het vullen van de bakjes was het me al meteen duidelijk dat het de Vitalbix zou worden want die vond ik veel lekkerder ruiken en het bakje zat veel voller.
Wat bleek: [***] ging 100% voor de JPG&F. :+

De Vitalbix at hij ook wel als ik de bakjes stiekem omwisselde, maar dan keek hij tijdens het eten wat om zich heen en trok dan vanzelf weer naar de JPG&F, die ook echt he-le-maal uitgelikt moest worden. :Y)
Omdat hij nogal slokdarmgevoelig is en de JPG&F nogal plakt (blijft wat nakauwen) heb ik nu besloten tot een compromis; als ik er ben krijgt hij JPG&F en als ik op vakantie ben dan schakelen we voor de veiligheid over op de qua kauwen veiligere Vitalbix. Fijn in elk geval om met behulp van dit topic twee goede (en door [***] goedgekeurde!) vitaminebrokjes te hebben die ook aanzetten qua spieren. :j

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 12:07

Ik hoop dat Rio het er goed op doet, fijn dat je het zo kon testen :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 12:23

@xyzutu2, sorry voor de stress, maar hier had schrokop welsh 2x binnen een week slokdarmverstopping op de vitalbix (gelukkig zelf kunnen oplossen. Nu dus maar alles in voerbal, was al die ellende wel zat, want ze doen het goed op vitalbix.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 12:30

-O-
Was dat op de Vitalbix DC of AP? Want ik zou denken dat de muesli minder snel verstopt?
De JPG&F korreltjes zijn zo klein dat verstopping bijna onmogelijk zou zijn (het doet mij altijd denken aan muizenpoepjes qua formaat :+ ), maar [***] slaagde er toch in om er een slokdarmverstopping van te maken toen hij na die bak (gecombineerd met grasbrok-pap) een hap hooi nam en vervolgens een boze hals-zwaai maakte naar een andere pony die ook wel wat wilde. Toen schoot er blijkbaar iets verkeerd.
Ik hoop nu dan maar gewoon dat het kwaad vooral zat in de grasbrokpap en dat hij daardoor niet meer goed kauwde, en dat hij de droge korreltjes wel gewoon wegkrijgt. Gisteren is dat in elk geval gelukt in het plastic bakje, eens kijken hoe hij dat vandaag doet als ik het in zijn echte voerbak doe.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 13:00

Hier ook de shet 2 keer met een slokdarmverstopping na het eten van vitalbix. De andere pony heeft nergens last van.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 13:07

Vitalbix DC.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 13:13

En welke was dat? De brokjes of de muesli?
Hmm, dan zou voor [***] de JPG&F toch veiliger lijken omdat de brokjes daar een stuk kleiner zijn... Ik vermoed dat de appelpectine in de brokjes wel eens de boosdoener zou kunnen zijn, want dat is vrij kleverig spul, kleveriger dan melasse, en grasbrok/luzernebrok met 3% melasse heeft hij altijd probleemloos gegeten (behalve toen hij tijdens het eten zijn hoofd naar een vlieg slingerde en een brokje verkeerd schoot :roll: ).
Ik blijf het toch griezelig vinden, slokdarmpaarden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 13:23

Dat zijn de brokjes, extra energie hebben mijn spekjes niet nodig. en voor eiwit geef ik wel grasbrok (kan ik hier voor mooie prijs krijgen als ik mp in de gaten houdt en in 1x wat groter inkopen kan (genoeg tonnen leeg).