Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ivy_power89 schreef:Maar Metazoa geeft ook aan dat metazoa in combinatie met ruwvoer dé vervanging is voor krachtvoer, want met krachtvoer die gegeven wordt zou van alles mis zijn (teveel suiker, rommel etc) dus ik kan mij echt voorstellen dat mensen met deze gedachte naar metazoa zijn overgestapt.
Ondanks dat ik ook nog krachtvoer bij gaf samen met metazoa, had mijn paard een magnesium tekort en is er mij nooit antwoord gegeven op de vraag hoe dit kan.
Taniya schreef:ivy_power89 schreef:Maar Metazoa geeft ook aan dat metazoa in combinatie met ruwvoer dé vervanging is voor krachtvoer, want met krachtvoer die gegeven wordt zou van alles mis zijn (teveel suiker, rommel etc) dus ik kan mij echt voorstellen dat mensen met deze gedachte naar metazoa zijn overgestapt.
Ondanks dat ik ook nog krachtvoer bij gaf samen met metazoa, had mijn paard een magnesium tekort en is er mij nooit antwoord gegeven op de vraag hoe dit kan.
Het magnesium tekort komt door de scheve calcium fosfor verhouding.
Calcium (gr.) 4,0
Fosfor (gr.) 0,3
Calcium/Fosfor (verhouding) 1:0
De Calcium fosfor verhouding moet zijn 1,5/2,0 : 1
Geryon schreef:Het gaat mij er gewoon om dat mensen denken dat metazoa een vervanger is van hun krachtvoer (die indruk wordt ook gewekt), wat niet zo is, waardoor het sommigen tegen valt omdat hun paard ineens te weinig energie of eiwitten binnen krijgt. Terwijl het wel een goed vit. supplement is.
@ Jennyxx: Dat is volgens mij in dit topic al uitgelegd. De verhouding in hooi zou scheef zijn en met de scheve verhouding in metazoa zou je dat weer rechttrekken.
Jennyxx schreef:Geryon schreef:Het gaat mij er gewoon om dat mensen denken dat metazoa een vervanger is van hun krachtvoer (die indruk wordt ook gewekt), wat niet zo is, waardoor het sommigen tegen valt omdat hun paard ineens te weinig energie of eiwitten binnen krijgt. Terwijl het wel een goed vit. supplement is.
@ Jennyxx: Dat is volgens mij in dit topic al uitgelegd. De verhouding in hooi zou scheef zijn en met de scheve verhouding in metazoa zou je dat weer rechttrekken.
Nou helaas ook hier slecht nieuws ahv metazoa..... Omdat mijn paard steeds moeier en moeier werd, heb ik van de week bloedonderzoek laten doen. Hij kreeg eerst metazoa met 24/7 gras en nu sinds een maand metazoa en hooi en gras. Uitslag van het bloedonderzoek was hetzelfde als een paar andere paarden uit dit topic: selenium en magnesium tekort! Ik heb de metazoa meteen weggegooid
karev schreef:Dat is niet niks zeg....wat geven ze zelf aan? Waarschijnlijk geen respons
Sussanne schreef:Ik heb het even vergeleken met metazoa, omdat je het in dezelfde hoeveelheden voert. Ijzer is enorm lager en ca/p is wat normaler. Weinig suiker en zetmeel. Ik weet niet of het wat is, het is vrij nieuw, maar het is net alsof het hetzelfde brokje is, maar dan zonder het kritiek op de scheve verhoudingen en het ijzerprobleem. Het is in verhouding iets duurder, dat dan weerwel en er zijn geen verkooppunten. Als ik het zo bekijk zou het een goede vervanger van metazoa zijn. Maar ik ben geen voer expert en ik liep er vandaag toevallig tegen aan.
Jennyxx schreef:Sussanne, dat vind ik zelf altijd moeilijk te beoordelen. Nav het bloedonderzoek raadde mijn veearts Pavo Vital Compleet aan. Hij kent niet alle andere merken en zegt dus ook niet dat die slecht zijn. Pavo Vital Compleet kent hij wel en met deze vitamine korrel zou mijn paard zich binnen een maand weer beter moeten gaan voelen.