Metazoa horse

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 12:06

Ik zou eerder de metazoa aanvullen met wat je paard mist. Als je metazoa naast je krachtvoer gaat geven, ga je waarschijnlijk te veel vitamines voeren. :)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 12:13

Maar Metazoa geeft ook aan dat metazoa in combinatie met ruwvoer dé vervanging is voor krachtvoer, want met krachtvoer die gegeven wordt zou van alles mis zijn (teveel suiker, rommel etc) dus ik kan mij echt voorstellen dat mensen met deze gedachte naar metazoa zijn overgestapt.
Ondanks dat ik ook nog krachtvoer bij gaf samen met metazoa, had mijn paard een magnesium tekort en is er mij nooit antwoord gegeven op de vraag hoe dit kan.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 12:18

Hmm misschien kunnen ze er dan beter bij zetten 'voor paarden die licht aan het werk moeten'.

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 12:22

ivy_power89 schreef:
Maar Metazoa geeft ook aan dat metazoa in combinatie met ruwvoer dé vervanging is voor krachtvoer, want met krachtvoer die gegeven wordt zou van alles mis zijn (teveel suiker, rommel etc) dus ik kan mij echt voorstellen dat mensen met deze gedachte naar metazoa zijn overgestapt.
Ondanks dat ik ook nog krachtvoer bij gaf samen met metazoa, had mijn paard een magnesium tekort en is er mij nooit antwoord gegeven op de vraag hoe dit kan.

Het magnesium tekort komt door de scheve calcium fosfor verhouding.
Calcium (gr.) 4,0
Fosfor (gr.) 0,3

Calcium/Fosfor (verhouding) 1:0

De Calcium fosfor verhouding moet zijn 1,5/2,0 : 1

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 12:26

Taniya schreef:
ivy_power89 schreef:

Het magnesium tekort komt door de scheve calcium fosfor verhouding.
Calcium (gr.) 4,0
Fosfor (gr.) 0,3

Calcium/Fosfor (verhouding) 1:0

De Calcium fosfor verhouding moet zijn 1,5/2,0 : 1

Ja daar ben ik inmiddels ook achter gekomen!
Maar ik blijf het wel voeren omdat de mok op dit spul wel een stuk minder geworden is, en ze allebei de pan uit glimmen. Ik ben nu zoekende hoe ik het allemaal kan compenseren

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 12:28

Ijzergehalte schijnt ook erg hoog te zijn

anita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 12:33

die van mij krijgen niet veel krachtvoer halve kilo

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 12:42

Hier helemaal geen slechte ervaringen met alleen Metazoa voeren! Ik voer het mijn Draver sinds ze in januari van mij werd - hiervoor kreeg ze 3 kg sportbrok per dag. Ze krijgt hiernaast onbeperkt hooi, verder geen krachtvoer. Ze is in deze periode heel mooi aangekomen (was mager toen ze bij mij kwam), op dus alleen de metazoa broxxx. Ze heeft ontzettend mooie spieren opgebouwd en ziet er super uit. En echt licht werk is het niet per se wat ze doet, ik rij 4/5 keer per week in het bos, 10-20 km per keer, op een stevig tempo.

Ik ga wel een slobber kopen om te geven na de wat zwaardere trainingen 1 keer per week, gewoon voor het lekkere en wat extra's voor de winter :)

morocco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 13:41

Ik ben ook nog steeds zeer tevreden over de metazoa broxxx. Ik geef de hoeveelheid die op de verpakking staat samen met een scheut lijnzaadolie en 1 schepje zeewier en verder ook helemaal niets. Toch train ik 4x per week.

Zou het kunnen zijn dat als je gaat mengen met ander voer dat het dan niet goed zijn functie doet?

Wat ik om mij heen ook wel hoor is dat er de ene dag metazoa gevoerd wordt en de andere dag fibra, dit werkt ook goed. Vooral bij paarden die iets moeten aankomen.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 15:31

Nou ik voerde ook alleen de Metazoa, niet in combinatie met wat anders, en de mijne deed het er niet goed op.
Niet genoeg energie en flinke tekorten.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 00:30

Ik heb een zak lucerne over, heeft er iemand interesse? Omg. Culemborg

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 08:08

Mijn shetlander doet het uitstekend op alleen metazoa. Ze heeft een super conditie. M'n arabier ga ik nu toch een sport brok bijvoeren op de dagen dat ze werkt. Ik merk dat ze wat mat en traag wordt van alleen metazoa. Ze sprankelt niet meer..

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 13:56

Geryon schreef:
Het gaat mij er gewoon om dat mensen denken dat metazoa een vervanger is van hun krachtvoer (die indruk wordt ook gewekt), wat niet zo is, waardoor het sommigen tegen valt omdat hun paard ineens te weinig energie of eiwitten binnen krijgt. Terwijl het wel een goed vit. supplement is.

@ Jennyxx: Dat is volgens mij in dit topic al uitgelegd. De verhouding in hooi zou scheef zijn en met de scheve verhouding in metazoa zou je dat weer rechttrekken.

Nou helaas ook hier slecht nieuws ahv metazoa..... Omdat mijn paard steeds moeier en moeier werd, heb ik van de week bloedonderzoek laten doen. Hij kreeg eerst metazoa met 24/7 gras en nu sinds een maand metazoa en hooi en gras. Uitslag van het bloedonderzoek was hetzelfde als een paar andere paarden uit dit topic: selenium en magnesium tekort! Ik heb de metazoa meteen weggegooid -O-

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 14:12

Jennyxx schreef:
Geryon schreef:
Het gaat mij er gewoon om dat mensen denken dat metazoa een vervanger is van hun krachtvoer (die indruk wordt ook gewekt), wat niet zo is, waardoor het sommigen tegen valt omdat hun paard ineens te weinig energie of eiwitten binnen krijgt. Terwijl het wel een goed vit. supplement is.

@ Jennyxx: Dat is volgens mij in dit topic al uitgelegd. De verhouding in hooi zou scheef zijn en met de scheve verhouding in metazoa zou je dat weer rechttrekken.

Nou helaas ook hier slecht nieuws ahv metazoa..... Omdat mijn paard steeds moeier en moeier werd, heb ik van de week bloedonderzoek laten doen. Hij kreeg eerst metazoa met 24/7 gras en nu sinds een maand metazoa en hooi en gras. Uitslag van het bloedonderzoek was hetzelfde als een paar andere paarden uit dit topic: selenium en magnesium tekort! Ik heb de metazoa meteen weggegooid -O-

Dan kunnen we mekaar een hand geven.. Dat heeft die van mij ook :(

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 14:13

Dat is niet niks zeg....wat geven ze zelf aan? Waarschijnlijk geen respons :)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 16:47

Ik geef inmiddels pavo sportfits met metazoa omdat ik nog wel twijfel om metazoa helemaal de deur uit te doen. Paard glimt de pan uit en wat betreft het rijden gaat het ook nog best aardig!
Ik ga nu eerst een combinatie voeren, en uiteindelijk zal ik stoppen met metazoa om te kijken hoe het gaat zonder. Mijn paard had namelijk ook een behoorlijke magnesium tekort en het feit dat ik er geen goed antwoord op kreeg, maakt mij zeer zeer aan het twijfelen

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 17:26

Ik ben ook overgestapt op Sportsfit met magnesiumcitraat als aanvulling omdat ze daar een tekort aan had. (Kwam uit bloedonderzoek)

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 19:04

karev schreef:
Dat is niet niks zeg....wat geven ze zelf aan? Waarschijnlijk geen respons :)

Ik heb de moeite niet genomen om het ze te melden, gezien de posts in dit topic is dat namelijk zinloos :+
Ik heb m'n eigen conclusies getrokken. Het was hier gelukkig bijna op dus ik heb het laatste beetje gemengd met de Force die ik nu voer en wil die later gaan aanvullen met een sportmuesli zodat ik hopelijk met de supplementen kan stoppen. Ben alleen nog aan het uitzoeken wat ik wil gaan voeren, ik twijfel tussen de Sportsfit van Pavo en de muesli's van Marstall..

Edit: Er wordt wel opvallend veel een magnesiumtekort hier genoemd in dit topic..

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 20:51

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 21:37

Sussanne, dat vind ik zelf altijd moeilijk te beoordelen. Nav het bloedonderzoek raadde mijn veearts Pavo Vital Compleet aan. Hij kent niet alle andere merken en zegt dus ook niet dat die slecht zijn. Pavo Vital Compleet kent hij wel en met deze vitamine korrel zou mijn paard zich binnen een maand weer beter moeten gaan voelen.

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 22:06

Ik heb het even vergeleken met metazoa, omdat je het in dezelfde hoeveelheden voert. Ijzer is enorm lager en ca/p is wat normaler. Weinig suiker en zetmeel. Ik weet niet of het wat is, het is vrij nieuw, maar het is net alsof het hetzelfde brokje is, maar dan zonder het kritiek op de scheve verhoudingen en het ijzerprobleem. Het is in verhouding iets duurder, dat dan weerwel en er zijn geen verkooppunten. Als ik het zo bekijk zou het een goede vervanger van metazoa zijn. Maar ik ben geen voer expert en ik liep er vandaag toevallig tegen aan.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 22:18

Sussanne schreef:
Ik heb het even vergeleken met metazoa, omdat je het in dezelfde hoeveelheden voert. Ijzer is enorm lager en ca/p is wat normaler. Weinig suiker en zetmeel. Ik weet niet of het wat is, het is vrij nieuw, maar het is net alsof het hetzelfde brokje is, maar dan zonder het kritiek op de scheve verhoudingen en het ijzerprobleem. Het is in verhouding iets duurder, dat dan weerwel en er zijn geen verkooppunten. Als ik het zo bekijk zou het een goede vervanger van metazoa zijn. Maar ik ben geen voer expert en ik liep er vandaag toevallig tegen aan.

Die Vitalbix ziet er idd wel interessant uit :j

Heeft ook veel betere gehaltes qua mineralen (meer selenium, koper en zink en betere verhouding van calcium/fosfor)

Dat er geen verkooppunten zijn, vind ik eigenlijk totaal geen probleem, gezien de verzendkosten nog geen 3 euro zijn. Als je het moet gaan ophalen zijn de benzinekosten minstens zo duur. :j

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 22:37

Dat is een ding wat zeker is. Het sprak mij ook aan, en aangezien er veel klachten zijn mbt het magnesium, door waarschijnlijk de scheve verhoudingen, dacht ik ik plaats het hier. Heb een zomerexcemer hier, dus wilde zo'n pakketje bestellen, omdat het zo warm bleef, en toen kwam ik deze vitaminebrok tegen. Toen dacht ik wie weet. Zal me nog eens goed verdiepen en een 7kg bestellen volgende week.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 22:39

als iemand in de buurt van lisse woont heb nog wat staan gebruik het niet meer

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 22:40

Jennyxx schreef:
Sussanne, dat vind ik zelf altijd moeilijk te beoordelen. Nav het bloedonderzoek raadde mijn veearts Pavo Vital Compleet aan. Hij kent niet alle andere merken en zegt dus ook niet dat die slecht zijn. Pavo Vital Compleet kent hij wel en met deze vitamine korrel zou mijn paard zich binnen een maand weer beter moeten gaan voelen.

deze voer ik nu standaard bij die mijne was ook loom en zo dip periode maar gebruikte ook metazoa toen is hij echt loom geworden
dus gebruikt nu gewoon pavo liga met vital en grasmix