Pavo nieuw voer SpeediBeet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Olympia96

Re: Pavo nieuw voer SpeediBeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 20:18

Ik heb nog een bijna volle zak over. Wil iemand 'm overnemen voor 5€? Ik woon in assen :-)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 20:52

Wil hem wel van je overnemen. Mijn zwager woont in Assen of we zouden bijv komende zondag in Zuidlaren kunnen afspreken?

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 21:46

Oh super! Heb namelijk ook nog een volle zak en zoveel voer ik niet ;-). Assen of Papenvoort zou voor mij wel handig zijn. Ga zondag of maandag nl op vakantie

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 21:59

Veulen84 schreef:
Zouden ze het weg krijgen?

Zeker, ponylief hier eet 3/4e schep SB en 3/4e schep seniorslobber met gemak weg, krijg de emmer brandschoon terug. Ik probeer het altijd in zo veel mogelijk porties over de dag te geven, maar als het bijv niet anders kan door lange schooldag dan gaat het ook met gemak in 1x op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 15:48

ik zit toch te twijfelen dit eens een kans te geven,alleen:mijn pony wordt echt snel dik dus daar hoef ik echt geen voer voor.... :')
Maar wel wat energie en hij kan nogal gassig zijn.....

Worden ze er altijd dik van?
Hij krijgt verder vitaminekorrel, nu na arbeid brok(sportbrok,handjes werk),en 24/7 op de weide.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 17:56

Anoniem schreef:
ik zit toch te twijfelen dit eens een kans te geven,alleen:mijn pony wordt echt snel dik dus daar hoef ik echt geen voer voor.... :')
Maar wel wat energie en hij kan nogal gassig zijn.....

Worden ze er altijd dik van?
Hij krijgt verder vitaminekorrel, nu na arbeid brok(sportbrok,handjes werk),en 24/7 op de weide.

Ik geef mijn pony elke ochtend 300 gram SB geweekt met 1,5 liter water. Ik voer het al ruim een half jaar en hij blijft netjes op gewicht. Ik merk wel dat hij gemakkelijker en meer mest en minder gulzig eet in het gras (pony heeft HB verleden, dus zijn voorzichtig met het voeren van gras). Ik denk dat als je 15 tot 20 gram per 100 kg lichaamsgewicht voert dat hij er niet van zal aankomen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:22

Ik heb een vraag voor jullie.. Ik heb 2 paarden met nogal verschillende energiebehoeften. Beiden grote koudbloeden, maar ééntje is al ver uitgegroeid (groeit nog maar een beetje) en de andere juist nog volop in de groei. Ze staan nu overdag op een vrij schrale wei (wel gras, maar niet vet) en 's nachts hebben ze weidehooi uit slowfeeders. Verder een liksteen van paardnatuurlijk. Voor de oudste werkt dit perfect, maar ik heb het idee dat de jongste wat invalt. Op de vorige stal kreeg hij bietenpulp en een basisbrok en was hij perfect op gewicht. Ik zou nu dus graag iets bijvoeren en nu dacht ik aan bietenpulp, aangezien hij het daar eerder super op deed. Ik ben alleen maar 1x per dag op stal, en ik lees dat je bietenpulp best maximaal 12 uur laat weken, na 24 uur zou het zuur zijn? Wat is jullie ervaring? En zou speedibeet dan iets voor mijn jongste kunnen zijn?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:25

Ik maak de Speedibeet thuis klaar en geef het op stal (al dan niet na het rijden). Langer dan een paar uur staat het dus niet. Ik ben ook maar 1x/dag op stal.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:29

Ja, sorry misschien had ik het onduidelijk geformuleerd, maar ik denk dus dat gewone bietenpulp geen optie zou zijn, omdat het dan 24 uur zou moeten staan weken, van de dag ervoor tot ik weer op stal ben. Omdat ik niet in de mogelijkheid ben om het 's ochtends klaar te maken. :) De speedibeet kan ik gewoon mengen zodra ik op stal kom, en het even later aan hem geven. Of zijn er bijv. manieren om gewone bietenpulp wél 24 uur te kunnen laten staan?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:31

Dat kan zeker wel, als het maar afgedekt en koel staat. Dat kan ik niet regelen, dus daarom ben ik zo blij met de SB. Merrie eet het echt graag :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:32

Ah oké... Thanks :) Misschien dan gewone bietenpulp in de winter voeren, en speedibeet in de zomer O:)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:39

Ik heb gewone bietenpulp voor als ik de avond erboor kan klaarzetten voor de volgende dag.
Ik heb speedibeet voor als ik dat niet kan (bv omdat ik die dag niet zelf geweest ben, maar mijn bijrijdster) of als ik het vergeten ben.
Ik laat de gewone pulp gewoon 1 dag staan, in de schaduw, afgedekt. Ook met warmer weer is het dan na 20-28 uur (zit wel eens verschil in mijn voertijden) nog niet zuur geweest.
Reden dat ik beide heb, is dat de SB zoveel duurder is.
Dus hij krijgt gewone waar het kan en waar dat niet kan, ben ik blij met de snelheid van de SB!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:41

Klinkt goed! Hoe dek je het af? Moet je echt een emmer met deksel hebben?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:59

Ik heb een hoesje vd welkoop dat over een emmer of voerbak heen past.
Bucket cover heet het geloof ik. Werkt perfect!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 20:45

VogeltjeM schreef:
Ja, sorry misschien had ik het onduidelijk geformuleerd, maar ik denk dus dat gewone bietenpulp geen optie zou zijn, omdat het dan 24 uur zou moeten staan weken, van de dag ervoor tot ik weer op stal ben. Omdat ik niet in de mogelijkheid ben om het 's ochtends klaar te maken. :) De speedibeet kan ik gewoon mengen zodra ik op stal kom, en het even later aan hem geven. Of zijn er bijv. manieren om gewone bietenpulp wél 24 uur te kunnen laten staan?

Ik gebruik gewone pulp en heb geen problemen met lang moeten weken. Zeker als je het weekt met warm/heet water en een deksel/dikke doek over de emmer is het binnen een half uur echt 3-4x in volume toegenomen en zijn alle harde stukken er uit. Met koud water heeft ook die speedibeet langer nodig dan de 5 min die ze claimen. Tenzij je echt op elke procent suiker moet letten zou ik gewone pulp kopen, scheelt je de helft aan euro's per kg.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 20:47

Bij de speedibeet staat dan ook 10 minuten bij koud water ;) Bij warm water is het 5 minuten.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 20:48

tine10 schreef:
Bij de speedibeet staat dan ook 10 minuten bij koud water ;) Bij warm water is het 5 minuten.

Nou in 10 min is't ook nog lang niet klaar hier :+

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 20:52

Hier wel.

RenateHidden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 20:53

Weet iemand toevallig hoeveel suiker er in normale bietenpulp zit?

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 21:02

Ook niet veel dacht ik. Suiker is er uit gehaald. Voer hier altijd gewone pulp en bevalt me erg goed. Kan morgen wel even op de zak kijken.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 21:08

Ik heb nu speedibeet gehaald en het meteen uitgeprobeerd. Het duurde inderdaad een 25 minuten/half uurtje voordat het niet meer in volume toenam. Maar dat is met gewone bietenpulp dus eventueel ook?

Hij vond het gelukkig wel lekker :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 21:11

RenateHidden schreef:
Weet iemand toevallig hoeveel suiker er in normale bietenpulp zit?

Op de zak van Havens die ik hier heb staat 12%

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 21:19

In gewone bietenpulp zit zo tussen de 7 en 12%, afhankelijk van waar het vandaan komt. In Engeland en Zweden voegen ze soms zelfs extra melasse aan bietenpulp toe en zit je zo op 22%.

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 10:14

Hier de bietenpulp van Arie Blok. Bevat 7,3% suikers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 10:51

Dit product blijft me wel aanspreken omdat het energie geeft zonder hoog te zijn in suikers/zetmeel.
alleen is mijn pony snel dik, voornamelijk buikig(staat 24/7 buiten met strookbegrazing).
Hij zou alleen na arbeid wat (kracht)voer krijgen aangevuld met vitamine korrel.

Zou dit iets zijn??
Geeft het aardig wat energie?(werkbare energie)