Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:42

Vroeger had Kortleve (= tegenwoordig Boerenbond) in Oud Alblas Fibra in het assortiment.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:05

Ik zit ook nog steeds te twijfelen of ik het aan mijn pony's ga geven tijdens de wintermaanden. Zijn er mensen die het al "langere" tijd voeren aan hun IR pony of pony met aanleg voor HB?
Zo ja, zijn er al positieve veranderingen waar te nemen?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:08

Speedster schreef:
ceasario schreef:
€ 1,13/kg. :(:)

Hooi kost gem. € 0,25/kg
Dus het moet gelijk of beter zijn dan 4-5 kg hooi ??

Dit is appels met peren vergelijken.

In de prijs wel..in de "energie-" "voedingswaarde" niet.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 00:05

Ik heb laatst 3 proefzakjes gehaald.

Ik voer het nu naast het krachtvoer.

Paard (in training) krijgt 2x daags half pavo energy control en half subli zonder en 1/5 omega 3-6-9 en 1/5 C4life.
A-pony krijgt 2x daags 1/5 energy control, 1/5 subli zonder en 1/5 C4life
Shet krijgt handje subli zonder en handje C4life
Jaarling krijgt kwart podo grow en half juniorix en handje C4life.

Ik voer het dus niet als hoofdvoer, maar erbij. Paardjes eten het prima. Paard doet in ieder geval een stuk langer over haar voer

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 07:06

Mijn eczemer krijgt het nu een week of vier. De eerste dagen is hij wat gaan schuren. Wellicht toeval? Nu schuurt hij in ieder geval niet meer.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 10:41

ceasario schreef:
Speedster schreef:

Dit is appels met peren vergelijken.

In de prijs wel..in de "energie-" "voedingswaarde" niet.

En in soort voer ook niet. Ruwvoer heeft je paard sowieso nodig, C4L is niet bedoeld als vervanging van ruwvoer. Maar daarnaast zit er heel veel in wat juist in hooi niet voorkomt. De twee hebben een totaal verschillende functie en samenstelling, dus je kunt niet kiezen voor het één of het ander. Je gaat deze vergelijking toch ook niet maken tussen een vitaminesupplement en hooi, om het even nog extremer te maken?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 10:44

Mijn Haflinger krijgt nu elke dag een halve schep pavo C4L en 50gr vital complete er bovenop.

Ze is op zijn zachtst gezegd DOL op dit voer :D

Het is wel prijzig, maar als ze er in de zomer niet extra van gaat schuren probeer ik het wel.

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 12:00

Jotoma schreef:
JuravelOX schreef:
Ik ben nu aan de tweede zak bezig van care 4life. Ik zag dit voer liggen bij de countrymill en was wel benieuwd! Ik voer al gedurende de zomer subli dieetmix, maar toen ik deze zag en las dat er extra kruiden,gister etc in zaten was ik nog meer benieuwd.
Ik geef het aan mijn ruin die kampt met wat overgewicht. Niet meer op wei doet al wonderen en ook de overstap naar granenvrij voer begint ook positief te werken.

Nu vraag ik me af of extra vit/min handig is om bij te voeren. Ik zat te denken aan marstall force??
Hij krijgt nu totaal per dag tweederde Care4Life.

Zouden er meer merken komen met een granenvrij voer???

Dieetmix is ook granenvrij. Ik zou geen extra vit/min bijvoeren, dat zit hier al in een hoger percentage in (behalve biotine helaas) dan in bijv. de dieetmix. Dus als je hetzelfde aantal voert, zou ik geen vit/min bijgeven.

Wel of niet mineralen/vit e en dergelijke bijvoeren is echt heel erg afhankelijk van hoeveel je je paard van C4l voert, of en wat hij ernaast krijgt en hoe hard hij moet werken (of niet).

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 12:01

Sammyoo schreef:
Mijn eczemer krijgt het nu een week of vier. De eerste dagen is hij wat gaan schuren. Wellicht toeval? Nu schuurt hij in ieder geval niet meer.

Kan.
Sommige dieren krijgen jeuk als er veel proteine in het voer zit.

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 12:04

[***] schreef:
Ik vind het prijzig, en om eerlijk te zijn vraag ik me af of dat echt aan die grondstoffen ligt (hoe doen andere voeders dat dan?) of dat het gewoon geprobeerd wordt omdat het verkooppraatje mooi is, van weinig suikers en geen granen en geen melasse etc. Iemand een idee of soortgelijke voeders (want die zijn er echt wel, alleen vaak minder makkelijk te verkrijgen) ook zo prijzig zijn? Heb geen idee naar welk voer ik dan moet kijken..

Die andere voeders gebruiken zeer waarschijnlijk geen organische mineralen en spoorelementen zoals in de C4L.
Die gebruiken zeer waarschijnlijk anorganische ingredienten en die zijn een stuk goedkoper dan de organische.

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 12:04

Jannepauli schreef:
Vergelijkbare voeders zijn duurder, variërend van 18,50 tot 22 euro daaromtrent voor dezelfde hoeveelheid . Daar bovenop komen nog de kosten van supplementen want die andere voeders zijn minder 'compleet' dan C4L

Aan welke voeders denk je dan?

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 12:09

Maris schreef:
Als je op b.v. de voerwijzer van paardnatuurlijk kijkt, komt er voor ieder paard wat allleen hooi eet een natrium tekort uit. Dus wat dat betrefd snap ik pavo wel ! Alhoewel je een zouttekort vaak goed kunt opheffen door een liksteen op te hangen ( als ze daarvan likken dan tenminste ).
Maar ik kan me best voorstellen dat ze door meer zout , meer drinken en dus meer plassen. Mijn paard likt de laatste tijd fanatiek aan een andere liksteen dan hij normaal krijgt en dus is zijn stal duidelijk natter.

Nee, je kunt er niet vanuit gaan dat een paard zijn minimale behoefte aan natrium afdekt door aan zo een steen te gaan likken.
Los daarvan bevatten de meeste van die produkten onnodig veel ijzer en dat is geen goede zaak.
En keukenzout is veel goedkoper!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 12:47

Goedkoper en beter af te stellen op wat een paard zou mogen hebben.
Ik ben jaren geleden al gestopt met likstenen ophangen; 3 kilo ging er in 2 weken doorheen. Dat kán niet gezond zijn.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 16:13

mijn pony gebruikt haar liksteen bijna nooit,ding hangt er al zolang.

hier bevalt de C4L nog steeds prima,pony is er gek op en zit lekker in dr vel

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:13

Zat eens te denken, die kleine zakken zijn 3kg voor 2 euro toch? Dan kan je beter 5 kleine zakken halen als 1 grote..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:16

Ik heb nu een zak thuis staan. Baasje mag zo voor het eerst proeven.

Pavo_GT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:23

maura schreef:
maura schreef:
Vrijwel heel het topic meegelezen. Ik zou graag aan Pavo_GT willen vragen waar met name de soja in C4L vandaan komt? Dit met het oog op de inspanningen die worden verricht in bijvoorbeeld de melkveehouderij om van de soja af te komen waarvoor regenwoud wordt platgebrand?
Ik begrijp overigens heel goed dat er een flink spanningsveld zit tussen de wens van paardenhouders om de kosten zo laag mogelijk te houden en de verantwoordelijkheid van een voerproducent om winst te maken, maar persoonlijk ben ik best bereid om meer te betalen voor voer dat een beetje verantwoord is geproduceerd. Paarden zijn tenslotte een (luxe) hobby, geen primaire levensbehoefte.

@Pavo_GT, ik was benieuwd of je intussen al antwoord hebt van je productmanager?

:j
Bij deze:
Vwb de soja doen we (Pavo, onderdeel van ForFarmers Hendrix) als lid van de Nevedi mee met het traject van de task force duurzame soja. Deze task force van de Nevedi, heeft als doel gesteld om in 2015 alle geïmporteerde soja die we in Nederland verwerken op duurzaamheid gecertificeerd te hebben. Het niveau van certificering waarop we ons richten is die van RTRS (Round Table of Responsible Soy) of equivalent.
In dit traject doet niet alleen de Nevedi mee, ook alle ketenpartners: de productschappen, de verwerkers (slachterijen), levensmiddelen industrie en de retail). Zij hebben geld bij elkaar gebracht om de premies voor de duurzaamheidscertificeringen te financieren. De overheid verdubbelt dit nog eens via het IDH (Initiatief Duurzame Handel).
Om dit traject op gang te brengen en te volbrengen heeft de Nevedi een Werkgroep Inkoop Duurzame Soja ingesteld. Dit betekend dat ze tegen het kappen van bossen zijn.

Pavo_GT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:24

karev schreef:
Zat eens te denken, die kleine zakken zijn 3kg voor 2 euro toch? Dan kan je beter 5 kleine zakken halen als 1 grote..

Momenteel zijn deze inderdaad goedkoper per kg dan de gewone zakken. Na de kennismakingsperiode kosten de 3kg (probeer)zakjes 4,95.
Maar om die reden zit er een max op van 3 per klant.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 08:56

@Pavo_GT

hoe zit het in België? Kan ik hier al aan C4L geraken?
Blijkbaar zijn ze hier nog niet gestart met de nieuwe voeding?

Alvast bedankt!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 09:12

Mijn veelvraat schrokop Gelderse heeft gisteren zeer traag en met lange tanden(en veel gezucht) dit nieuwe voer gegeten. Volgens mij vind ze het ergelijk dat ze er zo goed op moet kauwen en niet zoals haar normale musli naar binnen kan schrokken.

Als ze aan de smaak gewent is zal het wel wat vlugger gaan maar niet zo makkelijk als haar gewone voer hoop ik.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 09:46

De mijne eet t ook nog steeds niet.
Heb t gemengd met zijn oude musli,
Maar hij trapt er niet in,
Erg zonde want ik vind t mooi voer.
(Maar ja ga t zelf ook niet eten := )

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 09:47

@iana: ik woon ook in België en ik heb het al :j

Te bestellen bij Horta tuincentrum!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 09:49

@Mi_Amore, o goed om weten...heb mijn dealer gemaild maar nog geen antwoord gekregen, vandaar mijn vraag. Merciekes!

ik lees dat jij het ook aan je Haf geet, zit hier ook met een te zware eczemer.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 10:05

Mijn eczemer heeft er tot hier toe nog niet van geschuurd :-)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 10:38

Heb net antwoord gehad van de verdeler en ik zou vrijdag een proefpakket kunnen hebben.

1kg/ dag zou voldoende zijn om niks extra's te moeten bijgeven...zal even gaan rekenen of dit rendabel is ;)

Fijn om te weten dat die van u niet schuurt, hier schuurt ze op alles in de zomer ;(