Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 18:08

Maris schreef:
Hebben meer mensen de ervaring dat weidebrok niet goed te weken is ?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Of ben ik gewoon de enige kluns die het niet fatsoenlijk geweekt krijgt... :')

Tinkels schreef:
Mijn paard is het niet met je eens.... Die vindt de weidebrok minder smakelijk dan de normaalbrok :P :P :')
Mijn paard is het met jou paard eens... :D

Caballos schreef:
Ik weet wel dat als ik iets over het voer (moet) doe(n) ze het altijd meteen merken!
De mijne ook. Dan zit ie gelijk zo raar te ruiken, snorkelen en raar te smakken.

DubbelDun schreef:
Ach, je had ook een graasvoetje kunnen hebben :D
Nee die heeft ze door gegeven aan mijn paard. En bedankt he!! :')

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 18:27

Wat gaat er niet goed bij het weken dan? Denk eraan: HH wordt geen papje, het valt uit elkaar en blijft niet plakken zeg maar.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 18:33

Nou als ik het week word het een grote harde klont. Als ik er meer water bij doe word het heel even wat soepeler. Maar als ik het dan aan mijn paard geef dan is binnen 3 happen het meeste water er al weer uit. En is het weer een grote harde klont waar m'n paard maar moeilijk happen uit krijgt.

De 1e keer at hij het wel op. Maar de 2e keer rook hij er ff aan en liep toen gewoon weer weg. Hij moest er niks meer van hebben. :n

En dat terwijl hij het droog wel gewoon at. Maar het grappige is, is dat hij het de dagen daarna in droge vorm ook niet meer moest. Dat kwam pas weer na een week... :+

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:08

Bij die van mij kreeg ik het alleen geweekt z'n mik in, met wat zemelen, werd geen harde klont bij mij :n

deed 2 liter gekookt water op een een halve schep brok en een kwart zemelen
Laatst bijgewerkt door Ing__ op 30-11-11 21:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Caballos

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:16

Hier ook geen klont

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:20

Maris schreef:
Hebben meer mensen de ervaring dat weidebrok niet goed te weken is ?

Ik heb niet veel ervaring met weken, maar ik weet wel dat de weidebrok een hardere brok is dan de andere soorten. Ligt aan de ingredienten, in de weidebrok zit iets niet wat in de andere brokken wel zit. Wellicht dat dat uitmaakt. Daarnaast is de brok wat groter, dus wie weet maakt dat ook nog uit?

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:21

Bij beide brokken merkte ik weinig verschil overigens qua weken.. maar heb wel altijd met gekookt water geweekt, geen idee of dat nog wat uit maakt

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:45

Heeft iemand hier toevallig ervaring met Sanequi Colon?

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 09:31

Darkness, ik zou zeggen maak ff foto's.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 12:46

ik ga dit ook volgens
denk er sterk over om ook HH te gaan voeren.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 16:34

Ik voer de basisbrok plus van HH nu zo'n 2 maanden aan mijn merrie. Ze krijgt het niet iedere dag, alleen de dagen dat ik er ben (meestal 5x per week). Ik zie nu echt verschil in haar vacht, die heeft een heel mooie glans gekregen ondanks dat ze 24 uur per dag buiten staat. Ook lijken haar hoeven betere kwaliteit, ze zijn mooi stevig terwijl er voorheen snel scheurtjes in kwamen.
Ik ben dik tevreden en kan het iedereen aanraden :D

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:33

Ik heb de weidebrok zowel met koud als heet geweekt, geen verschil behalve qua tijdsbestek van uit elkaar vallen :)

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 18:47

UniFlap schreef:
Darkness, ik zou zeggen maak ff foto's.
Eeehheuh, waarvan?? :o?

Ik weekte de weidebrok met gekookt water.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 21:32

Ik heb een paar dagen geleden naar voergezond gemaild met de vraag of er eventueel in de (nabije) toekomst een verkooppunt in de buurt komt, omdat ik toch wel interesse heb .. Maar nog geen reactie. Hebben ze het deze periode heel druk om een bepaalde reden ofzo? Of kan het dat mails soms niet aankomen?

(niet dat ik heel veel haast heb, maar zit wel een beetje met een voerprobleem zeg maar, dus het zou wel welkom zijn :+ ).

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 21:38

Iedereen is aan het inslaan voor de winter dus waarschijnlijk zijn ze daarom zo druk, en het wordt ook steeds populairder!

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 21:40

Ze hebben het idd erg druk. Anders gewoon je mailtje nog een keer sturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 21:44

Bwa, wil nu ook niet over komen als een ongeduldig iemand die een antwoord eist ofzo :+
Als ze het zo druk hebben komt het wel ;) Denk toch niet dat het mogelijk is om de HH tot hier te krijgen dus haast heeft het niet :')

Hoe zijn de ervaringen met Equifyt hier eigenlijk?
Weet iemand het verschil tussen de Herbs en de Proteïn Light?
Voor zover ik begrijp zijn de Herbs gras/kruidenbrokken en de Light gewoon grasbrokken? De Light bevat minder eiwit en is geschikter voor zomereczeempaarden. Iemand die beiden heeft geprobeerd? Maakt het echt zo'n verschil?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 21:52

ik voer herbs,light ken ik niet.
herbs bevalt mij erg goed,wordt met smaak gegeten!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 22:08

De Herbs bevatten ook lijnzaadolie (de Light niet volgens mij? Tenzij de info niet volledig is). Weet nu niet of je hier iets van merkt bij de Herbs, maar ik vraag me af of lijnzaadolie ervoor kan zorgen dat de boel plakkerig wordt? Bv. bij de Aspero (echt ruwvoer zeg maar) zit dit ook. Zit me af te vragen of je dit ook merkt in de zak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 22:24

nee,ze zijn echt droog. en ze vallen met weken 'uit elkaar'.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 22:30

[***], mocht er een verkooppunt in het zuiden komen sta ik ook te springen hoor. ;)
Hier op 'stal' zijn we met 3 die HH voeren en daarbuiten ken ik nog iemand die er 4 paarden mee voert.
En we bestellen allemaal via voergezond.nl, een verkooppunt was wel handig dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 22:34

Hmmja, doe dan maar heel zuidelijk :Y) :+
Ik ben er vrijwel zeker van dat ik een tijdje terug gelezen heb dat iemand bezig was met het eventueel worden van een verkooppunt, en die persoon zat in de buurt van Stein (Limburg dus), wilde eens horen of het nu al concreter was, maar kan niet meer vinden wie het was :') Dus heb dan maar naar voergezond zelf gemaild, maar op die reactie wacht ik nog. Misschien toch nog maar eens op stal over beginnen, die hadden eventueel ook wel interesse om verkooppunt te worden O:) (maar die hebben het tegelijk ook zo druk dat ze eigenlijk geen extra werk kunnen gebruiken).

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 22:52

Is er hier ook iemand die twee soorten brok door elkaar voert? Mijn superplusbrok ging wel erg hard, dus heb nu basis erbij besteld, zodat het iets langzamer gaat, en niet zo prijzig is.
Ik heb ook het idee dat jolanda het niet super lekker vind. Maar ze krijgt er wortels en appels bij. En zit te denken aan Zupa van equifit(?? ja toch) Ze krijgt nu seniores priores, en wil eens kijken wat het verschil daartussen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 23:25

ik voer echt regelmatig merken door elkaar en heb er zelf nooit iets van gemerkt.
ik ga marstall cornmusli voeren en geef ook de equifyt herbs,en de equifyt zupa.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 23:56

Ik merk ook dat mijn paard het niet zo heel lekker vind. Hij laat t dikwijls staan. Vooral als hij een vers hooinet krijgt. Maar als ik 'sochtends in zn bak kijk heeft ie t wel gewooon op.