Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kevje06

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:21

stopt de vito de spieropbouw?
voer t nl aan mijn oude ruin die wat jeukerig is maar ook aan mijn newforest en daar wil ik juist vet in spieren omzetten dmv trainen...

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 19:03

Ik denk dat een echt sober ras maar heel weinig muesli nodig heeft....... Mijn noordzweed krijgt per dag 300 gram faser en na het werk (4x half uurtje rijden) ongeveer 70 gram force, dus niet elke dag. Ik denk dat een echt sober ras eigenlijk af kan met gras/hooi en een liksteen. Omdat de andere paarden op de pensionstalling brok krijgen, geef ik de Faser...... Een sober ras gaat heel anders met hun energie om, vandaar dat ze ook vaak snel dik worden en gevoelig op suikers en zetmeel zijn. Vandaar dat ik maar heel weinig muesli voer (jammer voor hem want hij vind het heerlijk), het is eigenlijk al extra!
Ik heb nog nooit gehoord dat muesli de spieropbouw stopt?????
Mirim weet jij daar iets over te vertellen, ben wel erg benieuwd???

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:39

pagina 37 staat het (de spieropbouw wordt stil gelegd)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 22:38

Dribbelkont schreef:
pagina 37 staat het (de spieropbouw wordt stil gelegd)

O ja, dan is het zeker waar :+ Misschien even navragen bij de fabrikant naar de hoed en de rand.

Ik neem niet aan dat de spieropbouw wordt stilgelegd. Kan mij wel voorstellen dat er muesli's zijn die meer bouwstoffen leveren waardoor de spieropbouw mogelijk wat sneller gaat dan bij de Vito.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 22:47

Paperboy schreef:
Ik denk dat een echt sober ras maar heel weinig muesli nodig heeft....... Mijn noordzweed krijgt per dag 300 gram faser en na het werk (4x half uurtje rijden) ongeveer 70 gram force, dus niet elke dag. Ik denk dat een echt sober ras eigenlijk af kan met gras/hooi en een liksteen. Omdat de andere paarden op de pensionstalling brok krijgen, geef ik de Faser...... Een sober ras gaat heel anders met hun energie om, vandaar dat ze ook vaak snel dik worden en gevoelig op suikers en zetmeel zijn. Vandaar dat ik maar heel weinig muesli voer (jammer voor hem want hij vind het heerlijk), het is eigenlijk al extra!
Ik heb nog nooit gehoord dat muesli de spieropbouw stopt?????
Mirim weet jij daar iets over te vertellen, ben wel erg benieuwd???

Vito is een voer wat ingezet wordt bij paarden met stofwisselingsproblemen ( liefst in samenspraak met dierenarts). Natuurlijk stopt het niet de spieropbouw :n . Dit voer is bedoeld voor paarden die bv. hoefbevangen zijn ( niet in het eerste stadium voeren), paarden met EPMS, EMS, Cushing, spierbevangenheid en insuline resistentie.
Deze paarden zijn ziek, een ziek paard hoeft natuurlijk niet (zwaar) te werken. Het is dus geen voer waar je een sportpaard op zou willen zetten.

Even ingaant (is dit goed Nederlands??? :+ ) op jouw andere vraag. Ik zou niet aanraden om een paard in Nederland alleen op ruwvoer en een liksteen te zetten. Gewoonweg omdat ons gras niet aan de behoefte van het paard voldoet. Als je paard lekker kan grazen op een weide met kruiden en allerlei soorten grassen en bomen zou het een ander verhaal zijn, maar die hebebn we hier gewoon niet. 300 gram Faser is niet veel, maar als jouw paard er genoeg aan heeft is het goed. Hou hem in de winter wel even in de gaten en ook rond de verharing. Dit vraagt meer energie, het zou dan kunnen dat je wat meer moet gaan voeren om hem in de zelfde conditie te houden.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 09:10

Hoihoi! Sinds vorige week voer ik mijn paard ook Marstall..

Hij wordt over 3 weken 4 jaar... Het is een paard met veel pit.. soms iets te veel :D
Ik rij hem soms 3 keer soms 4 keer in de week. Daarnaast loopt hij vrij veel aan de longeerlijn (ene keer licht bijgezet, anders keer aan een halstertje) hij moet elke dag even wat energie kwijt. Ook al loopt hij nu 10 tot 12 uur per dag op de wei, hij krijgt maar 1 dag in de 2 weken totaal vrij. Er zitten wel wat rustigere dagen tussen.. houd meestal in dat hij een kwartietje gelongeerd wordt, en vervolgens ga ik een heel stuk aan de hand met hem wandelen.

Ik voer hem nu 100 gram Marstall Force, en 1 schep Marstall Naturell muesli. Dit vul ik aan met wat grasmix. En nu hij overdag op de wei staat, krijgt hij in de ochtend en avond een portie hooi.

Voor de rest ziet hij er goed uit, mooi in zijn haar en glimmend als een spiegeltje :)
Hij is wel snel aan de slanke kant.

Denken jullie dat ik genoeg voer? Het voelt als weinig. Maar omdat hij zoveel energie heeft, wil ik hem zo weinig mogelijk krachtvoer geven.

Ben benieuwd! :D

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 09:24

CharlyBrown schreef:
Hoihoi! Sinds vorige week voer ik mijn paard ook Marstall..

Hij wordt over 3 weken 4 jaar... Het is een paard met veel pit.. soms iets te veel :D
Ik rij hem soms 3 keer soms 4 keer in de week. Daarnaast loopt hij vrij veel aan de longeerlijn (ene keer licht bijgezet, anders keer aan een halstertje) hij moet elke dag even wat energie kwijt. Ook al loopt hij nu 10 tot 12 uur per dag op de wei, hij krijgt maar 1 dag in de 2 weken totaal vrij. Er zitten wel wat rustigere dagen tussen.. houd meestal in dat hij een kwartietje gelongeerd wordt, en vervolgens ga ik een heel stuk aan de hand met hem wandelen.

Ik voer hem nu 100 gram Marstall Force, en 1 schep Marstall Naturell muesli. Dit vul ik aan met wat grasmix. En nu hij overdag op de wei staat, krijgt hij in de ochtend en avond een portie hooi.

Voor de rest ziet hij er goed uit, mooi in zijn haar en glimmend als een spiegeltje :)
Hij is wel snel aan de slanke kant.

Denken jullie dat ik genoeg voer? Het voelt als weinig. Maar omdat hij zoveel energie heeft, wil ik hem zo weinig mogelijk krachtvoer geven.

Ben benieuwd! :D
Zou om hem voller te krijgen/houden eerder extra ruwvoer erbij geven dan krachtvoer.
Grappig trouwens heb een Houston merrie en die heeft een Whitesnake nakomeling (niet bij ons geboren).

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 09:35

Hij krijgt al extra ruwvoer.. hij krijgt elke dag een portie extra dan de anderen paarden op stal. En hij is niet té dun, maar voor het mooie mag hij wel ietsje voller. Maar beter wat te slank dan te dik!!

Was dus ook niet van plan hem extra krachtvoer te geven, tenzij hij op deze manier niet genoeg vitamine binnen zou krijgen. Maar dat dacht ik aangevuld te hebben met de Marstall Force.

Toevallig dat jou houston merrie ook een Whitesnake nakomeling heeft.. Ben ik wel nieuwsgierig naar!! :D Chef zijn moeder staat trouwens in mijn profiel..

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:24

Mirim bedankt voor je duidelijke uitleg, vond het spierverhaal al enigzins wat vreemd vandaar mijn intresse.
Mijn Noordzweed gaat in de winter inderdaad in de muesli omhoog, dit is puur voor de zomerperiode. Want helaas begint hij de laatste dagen wat uit zijn jasje te knappen :').

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:02

Iemand interesse in 3/4 zak pavo Basic+ ?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:35

Nixxs schreef:

Wat een vraag in een Marstall- topic *\o/* :P Nee natuurlijk niet! :Y)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:40

haah nee voor mij nooit weer ander voer ;) en zeker geen pavo

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:42

Ik ben zelf ook over op Marstall,maar raak die pavo aan de straat stenen niet meer kwijt ;)
Weggooien is ook zo zonde :o

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:45

ja is wel zonde maar je raakt het hier op dit topic niet kwijt
weggooien is wel het beste want zit zoveel rotzooi in die pavo brok.
of gewoon ergens anders aanbieden op bokt
zijn vast wel mensen die het wel voeren

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:51

Heb vorige week een topic geopend...Gratis Pavo basic..., maar ook daar enkele reactie op.
Leek mij DE oplossing om het in het Marstall topic te zetten ;)
Misschien....heeeeel misschien leest hier iemand mee die nog pavo geeft...!
Ik wacht zelf op de Faser light,die moet nu onderweg zijn.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 09:00

vito idd gebruikt voor onze cushing pony.

toen had ik nog groot deel over en adviseerde onze leverancier t aan onze forest te geven omdat ze tonnetje rond is en bang ben voor insuline resistentie, al is ze vorige wk bij laarakker door gemeten en had ze dat niet.

ook onze oude ruin krijgt t, dit omdat hij zo jeukerig is.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 12:55

Nixxs schreef:

Hier komt er geen pavo meer op het erf :+

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 14:49

de ijslander muesli is gisteren binnengekomen en oho wat een mooie muesli en ze vindt het heerlijk

nu maar hopen dat ze het er goed op doet :D

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:17

aliealie schreef:
Nixxs schreef:

:= :=

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 12:25

aliealie schreef:
Nixxs schreef:

:= :=[/quote]

...niet boos bedoeld hoor! :D

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:55

Ik ben een tijdje geleden begonnen met de vito samen met de sinfonie.
nu over gegaan op de exzem, gezien de zomer exceem.

inmiddels de 2e zak gekocht, maar hij glanst meer, |(
nu heb ik ook de force gekocht en geef dit sinds 3 dagen erbij.

ik twijfel erover om na deze zak terug te gaan op vito, aangezien hij daar wel glom en iets vrolijker was.

heeft iemand hier ervaring mee? of soort gelijke ervaring.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 16:59

Geen ervaring, maar misschien dat de glans ook minder lijkt omdat het nu kouder is? Dit klinkt misschien een beetje stom, maar het scheelt wel in het aanzien. De haren staan iets meer uit waardoor ze op het eerste oog wat doffer lijken. Maar misschien staat jouw paard op stal of onder een deken? Dan gaat het zeker niet op.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 18:21

of zand door de vacht. De mijne glimt nu ook minder hard, de zon schijnt niet, dan valt het minder op.

Mirim, zou dik 50 gram force en een bodempje eczem muesl i voldoende zijn voor mijn fjord, qua vitamines?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 18:26

karev, dat lijkt mij voldoende. Er komen ook vitaminen/mineralen uit gras/ander ruwvoer.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 18:28

dat dacht ik ook idd.