Natuurlijk voeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Natuurlijk voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 11:16

cichorei doen ze hier in frankrijk door de koffie...komt van de wilde witlofpeen.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 17:46

Maar de olie heeft niet dé werking in de darmen zoals de brok (korrel) die wel heeft... Zoals ik het heb begrepen tenminste?

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:09

Heb zo eens wat diverse topic's over natuurlijk voeren en bewust voeren e.d. gelezen en overal lees ik wel dingen die wel/niet goed zijn voor je paard. Het lijkt me heel lastig aangezien het ene beter voor het ene paard is en het andere weer beter voor weer een ander paard.......... Blijkbaar "moet" je dus naar iets zoeken wat bij je paard past en waar hij of zij het goed op doet en blijft doen.........

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 17:20

Hai allemaal,

Met heel veel interesse ben ik me door dit topic aan het heen worstelen en ben momenteel op pag. 25.. Maar ik kan niet langer wachten; ik heb een paar brandende vragen!!

Ik heb verschillende paarden die momenteel allemaal in super conditie zijn. Echter moet ik er heel wat krachtvoer voor geven om ze zo te houden naast onbeperkt hooi. En nog wel van PAVO.. Veel te veel ballast, ik weet het.. Maar ik durf niet zo goed anders, omdat ik dit al zo lang voer en ze het er goed op doen.

Toch moet het naar mijn idee natuurlijker en simpeler kunnen.

Mijn grootste zorg is mijn 26 jarige ruin. Die mag niets te kort komen natuurlijk! Hij doet het nu super en zit prima in zijn vel en vacht. Wat zou ik hem kunnen geven om hem zo te houden? Alleen op hooi redt hij het niet. Hij wordt eerder mager als te dik.

Dan heb ik nog een 11 jarige Volbloed. Ook moeilijk op gewicht te houden. De bovenlijn valt snel in en er zit maar een heel dun laagje vet op de ribben. Wat zou hij dan mogen eten zonder iets te kort te komen?

De andere twee zijn makkelijk en eten wel een kleinere hoeveelheid van de rest mee, dus dat is niet zo'n probleem.

Wie weet er hier wat te doen? Wie heeft een soort gelijke ervaring met een oud paard? En dan ook niet belangrijk.. Hoe zijn de kosten geworden van de mensen die al een tijdje op deze manier voeren?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 18:50

Komt je oudere paard nu op de wei ook niet aan ?
Bietenpulp werkt meestal erg goed om paarden op gewicht te houden . Lucerne en olie zijn ook nog een optie.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:25

Maris schreef:
Komt je oudere paard nu op de wei ook niet aan ?
Bietenpulp werkt meestal erg goed om paarden op gewicht te houden . Lucerne en olie zijn ook nog een optie.

Ze hoeven geen van allen aan te komen. Ze moeten zo blijven. :) Luzerne voer ik al en ook wel wat olie. Echter eten ze niets wat in de olie verzuipt, dus maten als "kopjes vol" is geen optie.

Maar bietenpulp dus en luzerne met wat olie.. En verder?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:29

Is dat niet genoeg :+ ?
Met een paar handjes bietenpulp kon ik mijn paard van de winter super op gewicht houden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:56

Maris schreef:
Is dat niet genoeg :+ ?
Met een paar handjes bietenpulp kon ik mijn paard van de winter super op gewicht houden.

In krachtvoer zitten veel vitamine en mineralen, dat zit denk ik niet allemaal in bietenpulp. Ik denk dat ik mijn paarden dan te kort doe als ze ineens alleen maar bietenpulp krijgen of is dat niet zo?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 21:01

Je kan , als je geen krachtvoer meer wilt geven een vit en min supplement erbij geven.
Maar of het verstandig is om een ouder paard nu nog te laten wennen aan helemaal geen krachtvoer meer ? Ik doe het in ieder geval niet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:28

Het is niet dat ik persee geen krachtvoer meer wil geven. Ik wil beter en natuurlijker voeren. Maar uiteraard moet dat wel geschikt zijn voor mijn paarden.

Wat gebruik jij dan bijvoorbeeld voor je paardje op leeftijd?

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:11

Er spookt al een paar dagen iets door m'n hoofd..... Voor mensen zijn er 100 verschillende vit. en min. pillen en nog meer. De ene met ginseng, de andere met groene thee en de volgende is voor 50+..... Mijn mening is dat als je gewoon gezond eet je alles binnen krijgt wat je nodig hebt.
Ik heb zelfs geleerd dat teveel aan bepaalde vitamine en mineralen zelfs slecht zijn en in sommige gevallen kankerverwekkend (vit. A).

Hoe denken jullie daarover betreft het geven van een vit. en min. supplement aan je paard? Bedoel te weinig vit. en min. is niet goed, maar teveel al helemaal niet!?

Jessix@ wij voeren onze paardjes (waarvan één 19 jaar oud) ers-pellets van Dodson and Horrel, met daarbij bijv. de hesta mix mueslie of de equigard van st. Hippolyt.
Van de winter heb ik daarbij de wiesencobs van agrobs (geweekt) bijgevoerd, resultaat; paarden zitten goed in hun vel, goed op gewicht en glimmen als een spiegeltje!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:36

Jessix schreef:
Het is niet dat ik persee geen krachtvoer meer wil geven. Ik wil beter en natuurlijker voeren. Maar uiteraard moet dat wel geschikt zijn voor mijn paarden.

Wat gebruik jij dan bijvoorbeeld voor je paardje op leeftijd?

Ik geef 1 kg krachtvoer ( in de winter ) plus 300 gram pulp voor mijn paard van 1.70. Maar dat is per paard ook verschillend natuurlijk ....
Er zijn ook bepaalde soorten krachtvoer waar b.v. geen conserveringsmiddelen in zitten. en/of geen suikers. Net iets natuurlijker als pavo b.v.
Voorbeelden : D&h, equifyt, marstall, st hippolyt en vast nog wel meer.

Natuurlijk vit A, dus betacaroteen, wordt alleen omgezet in vit A als het nodig is voor het lichaam. Is er genoeg vit A, blijft het beta caroteen gewoon beta caroteen en verlaat zo het lichaam.
Tenminste ...... zo heb ik het begrepen.
Laatst bijgewerkt door WendyBZ op 21-05-10 08:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: twee berichten samengevoegd.

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 13:10

Even nog voor degene die er naar gevraagd hebben: ik ben echt blij met de Hartog voerbox!

Paardje eet er echt heel rustig door en doet zeker langer met haar voer. Ze krijgt s avonds als ze uit de wei komt een plak voordroog hierin met het rek erover en een schepje Marstal Force. Ze staat hier heel rustig in te grazen zeg maar. Moet wel zeggen dat een haflinger op stal echt met veel kracht plukken eruit trekt en je dus constant KLING, KLONK door de stal hoort van het rek dat omhoog gegooid wordt. Hij vind het ook leuk als het eten op is om dan met het rek te gaan vervelen dus het zal niet voor elk paard geschikt zijn denk ik.

Nog even een ander vraagje. Ik weet dat mijn paardje te dik is maar sinds ongeveer 2 weken staat ze de hele dag op de wei van 8.00 uur tot 20 uur ongeveer (heb dit rustig opgebouwd). Dit is geen volle grote wei maar goed het is wel voorjaar en las ook al ergens dat er veel suiker inzit dit jaar. Ik zie haar groeien en mijn hoefsmid zei woensdag dat ik op moet passen want dat haar witte lijn bij de voorhoeven op sommige stukken breder aan het worden was. Grote alarmbellen dus bij mij maar wat moet ik doen? Heb een graaskorf besteld in de hoop dat dit helpt. Hebben jullie hier ervaring mee en zou dit genoeg zijn? Ik zal even haar huidige voerschema geven:

s morgens 2 handjes hartog grasbrok/Marstal Vito (puur voor het idee omdat de anderen krachtvoer krijgen)
Daarna de wei in van ongeveer 8.00 uur tot 20.00 uur
s avonds plak voordroog met Marstal Force verder staat ze op stro dus ze kan de hele nacht knabbelen aan het stro.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 14:20

Een graasmasker zal wel een hele uitkomst bieden denk ik!
Misschien voordroog vervangen door hooi?
En iedere dag bewegen, afwisselend. Ik zie dat het bij mijn paard helpt, ik heb dan geen graasmasker, maar wel zo goed als iedere dag bewegen. Afwisselend, de ene dag longeren, wandelen (ik ernaast), buiten rijden, in de bak rijden en nog niet eens uren....... In de bak ben ik meestal een half uur tot 3 kwartier, wandelen een half uur tot een uur en buiten rijden wel langer dan een uur.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 17:39

Dit is mijn fjord vorig jaar zonder grasmasker.
Afbeelding
Afbeelding
Dit jaar met grasmasker.
Afbeelding
Afbeelding

Voor die van mij is dus het grasmasker een uitkomst. ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:55

Zo wat een verschil! Goed zeg!

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 23:26

Jemig Marcella wat een verschil. Vind die tweede foto echt heel mooi :)

Hoe lang staat jouw paardje op de wei en welk grasmasker heb je? Gaat het niet schuren of irriteren? En vind je fjord het niet vervelend? Kunnen ze wel gewoon drinken?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 10:58

Hij staat vanaf gisteren 24/7 buiten met greenguard en gebruik deze voor het wat kortere gras. Toen ze net in een nieuwe wei stonden met gras tot knie hoogte met een grasmasker van Harry Horse.

De Harry Horse grasmasker gaf wel schuurplekken op het hoofd en neus. En dit is volgens mij met de greenguard veel minder, maar gebruik daarvoor ook een halster die fleece onderlegt is.
http://www.youtube.com/watch?v=FjcQTv7OLX8

Ze kunnen ermee gewoon eten en drinken. Alleen veel minder eten dan gewoonlijk. Ze kunnen hier uit de sloot of uit speciekuipen drinken. Die van mij begrijpt dat grasmasker weer beteken dat hij de wei op mag dus vind het geen ramp. En denk maar aan 1 ding en dat is eten. :P

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 00:21

Maris schreef:
Je kan , als je geen krachtvoer meer wilt geven een vit en min supplement erbij geven.
Maar of het verstandig is om een ouder paard nu nog te laten wennen aan helemaal geen krachtvoer meer ? Ik doe het in ieder geval niet.

Ik heb t wel gedaan :D En heb er nog altijd geen spijt van gehad. Heb t wel in de zomer gedaan, niet in de winter en meneer is super de winter uit gekomen ( voor zijn doen, aan de magere kant blijft ie altijd, maar hij is nu al voller dan dat ie was met krachtvoer, meer bil in ieder geval ook )

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 00:28

Toekie schreef:
Maar de olie heeft niet dé werking in de darmen zoals de brok (korrel) die wel heeft... Zoals ik het heb begrepen tenminste?

Ik ben nu de olie gaan voeren aan mijn ruin. Mijn merrie eet de cobs nu gewoon weer, ze moest denk even wennen aan de overgang naar weidegang. Ze had er waars gewoon even geen behoefte aan. Nu eet ze ze prima!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 09:08

SuperSmurf schreef:
Maris schreef:

Ik heb t wel gedaan :D En heb er nog altijd geen spijt van gehad. Heb t wel in de zomer gedaan, niet in de winter en meneer is super de winter uit gekomen ( voor zijn doen, aan de magere kant blijft ie altijd, maar hij is nu al voller dan dat ie was met krachtvoer, meer bil in ieder geval ook )

Mag ik vragen hoe oud jouw paard was toen je hem van krachtvoer haalde en overschakelde naar grasbrok etc ? En reed je toen nog op hem ?

Raanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 11:10

Ik zie hier van veel mensen lucerne als tip staan,
dat is wel heel goed omdat ze er lang aan eten, maar hetbevat nog altijd veel eiwitten. Zelf geef ik een grasmix, dit ziet er het zelfde uit als Lucerne, maar er zitten heel weinig eiwitten en andere 'dikmakers' in.
Ze eten er wel heel lang aan en je kan er heel veel van geven. De meeste paarden lusten het ook heel graag ;)

grts

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 13:11

Maris schreef:
Mag ik vragen hoe oud jouw paard was toen je hem van krachtvoer haalde en overschakelde naar grasbrok etc ? En reed je toen nog op hem ?

25. Nu is ie 26. Nee hij loopt niet meer, maar dat komt vooral omdat zijn rug daar te zwak voor is en hij al jaren iets in zijn rug heeft waardoor het niet meer ging. Al vanaf zijn 20e of zo begon ie ineens te protesteren in de bak als ie voltes moest rijden. Dus toen ben ik ghestopt met dressuur en alleen nog buitenritjes gaan doen. Dat doe ik nu ook niet meer omdat zijn rug nogal ingezakt is en hij totaal geen bespiering/vet op zijn rug heeft. Dus nee.. helaas.. hij vindt het prachtig, maar we doen t niet meer..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 15:00

Dat is jammer idd, maar dat je niet meer rijdt scheelt natuurlijk wel in de energietoevoer die nodig is. Denk ik ....
Mijn paard krijgt in de winter onbeperkt hooi en haalt daar niet genoeg energie uit om EN te kunnen rijden EN op gewicht te blijven.
Grasbrok bevat niet mega veel energie, dus dan blijft alleen pulp over ( toch ?) als je natuurlijk wilt voeren.
Omdat ik niet meer dan 2 kg per keer wil voeren wordt dat weer een moeilijk verhaal met voeren, omdat het maximaal 12 uur mag staan, kan ik het niet klaar zetten voor de volgende morgen.
En om nu 1,5 kg droge pulp + tig liters water ( dat is ongeveer wat hij nodig heeft aan extra energie ) in 2 voerbeurten geven, dat gaat die 2 kg weer teboven.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 16:18

Bietenpulp zou ik idd best bij willen voeren, maar vind het zo'n gedoe idd met t klaarmaken!
Tsja datw eet ik dus niet hoe dat qua energie zit. Ik moet zeggen dat als meneer wakkeer is hij energie voor 10 heeft en ik hem aan de hand amper kan houden.. En als ik hem loswerk ( hij wordt dus wel los gewerkt in de bak, draf, galop etc ) merk ik eigenlijk ook geen verschil aan energie. Tsja alleen heeft ie artrose en wat wiebelige benen dus t gaat niet zo soepel meer allemaal, maar ik heb niet t idee dat ie minder energie heeft.