Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

Re: Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 12:36

Beide paarden staan op het land. Stanley staat 4 uur, Athos max. 2 uur.
Athos mag er van mij wel af, hij is momenteel aan de te zware kant. Alleen wil ik hem ook graag "paard" houden...
Lastig lastig... Hij heeft met de dagen van 15 graden ook een ongevoerde deken al om. Daarmee merk ik ook al verschil in zijn spieren ;)

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 18:35

Ik geef van magnesium en selenium/vit E beide de helft van de aanbevolen dosis op aanraden van voedingsdeskundige, vooral van selenium geef ik echt een kleine dosis.

Boxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 01:10

Ik gaf magnesium en selenium.. Maar had geen verbeterde werking op mijn paard.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 23:30

Ladyson, waarom vit. E - nu er volop gras is ? Ik heb altijd begrepen zodra ze voldoende groenvoer hebben ze in principe genoeg beschikking over Vitamine E hebben ...

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 11:47

Is er iemand in de buurt van Zoetermeer die een kilo magnesium gries aan mij kwijt wil. Ik heb het al eerder bij mijn merrie geprobeerd te voeren, maar toen vertikte ze het om te eten. Wil best een zak halen hier bij de Welkoop, maar zo zonde als ze dit ook niet gaat eten. :+ Mag per PB hoor!

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 12:32

Fleda schreef:
Is er iemand in de buurt van Zoetermeer die een kilo magnesium gries aan mij kwijt wil. Ik heb het al eerder bij mijn merrie geprobeerd te voeren, maar toen vertikte ze het om te eten. Wil best een zak halen hier bij de Welkoop, maar zo zonde als ze dit ook niet gaat eten. :+ Mag per PB hoor!

Heb je al geprobeerd om het nat te voeren? De mijne eet het alleen als ik wat water bij zijn voer doe zodat het lekker aan de brok/muesli blijft plakken.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 13:07

Hier moet het ook gemengd worden, ik doe het zelf met een flinke scheut olie, als ik dat niet doe blijft het poeder ook liggen.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 14:59

@fleda ja hoor, ik woon in Zoetermeer en heb nog zat op voorraad..

@sunny43 ik voer op advies van voedingsdeskundige, zal even opzoeken wat ze erover zei, heb ik nu niet bij de hand. Wat wellicht scheelt, is dat mijn paard 4 uur per dag op het gras staat ipv hele dag of 24/7. Ze zal minder gras binnenkrijgen dan het gemiddelde paard.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 21:47

ok de mijne staan ook maar 4,5 uur per dag op het gras (3 x 1,5 uur) ... dan eten ze voldoende... om op gewicht te blijven ... heb je het ooit laten testen bij de DA - best kostbaar maar... ik zou persoonlijk zolang ze op gras staan en geen aangetoond Vit. E te kort dit niet bij supplementeren... in de winter wel!

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 12:02

Even opgezocht wat de voedingsdeskundige heeft geschreven:

Slechts 30% van de weides waar paarden op worden gehouden een paardenweide, de rest is allemaal van origine koeien weide. Dit heeft te maken met de gras rassen en de gramengsels welke (ooit) zijn ingezaaid.

Tevens wordt daarnaast ook maar weinig land bemonsterd voor het bemesten. Dit betekend dat maar een heel klein deel van de weilanden waar ons hooi vanaf komt, of waar onze paarden op worden geweid eigenlijk perfect geschikt zijn voor paarden.

Hooi en gras van een paardenweide bevat dus de juiste hoeveelheid vitaminen en mineralen voor een paard . Bij andere weides, dus hoogstwaarschijnlijk ook de wei waar jouw paard op staat en waar jouw hooi vanaf komt, zien er qua samenstelling heel anders uit. En ja, veel weilanden hebben een ernstig selenium en magnesium te kort, wat vaak samen gaat met een vitamine E te kort.

Als je magnesium bij gaat voeren dan raad ik je aan een compleet supplement te nemen waarin je ook meteen de vitamine E en selenium aan pakt, welke ook goed helpen of "giftige" stoffen af te voeren.
Geeft dan 3/4 of 1/2 dosis van wat de verpakking zegt, zo kun je nooit overdoseren. Bedenk wel dat je pas resultaat zal gaan zien (als je dat gaat zien) na een maand of 2 a 3.

EDIT: Ik wil ook graag nog een keer bloedonderzoek laten doen. Ik ga eens kijken of een bevriende dierenarts dit wellicht zou kunnen doen om de kosten wat te drukken. Ik heb ondertussen een vrij brave pony en het werk dat ze moet doen wordt steeds zwaarder, dus ik ga sowieso mijn voerschema aan (laten) passen

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 14:18

Zo dat is nog lastig volgens mij, een supplement waar voldoende Vit E, Selenium én Magnesium in zit.. Of niet?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 14:50

bij mijn paard is paar x bloed afgenomen en hij blijkt altijd tekort aan magn te hebben SE en Vit E zijn wel voldoende
hij krijgt al zo`n 4 jr Magn bijgevoerd dagelijks
ik heb die van de Horticoop magn Gries

en met deze dosis zit hij op voldoende.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 14:56

Ik voer al enkele jaren magnesium bij. Mijn d had magnesium tekort, maar dat gaat goed nu. Laatst had de shet tekort. Hij krijgt dus al die tijd al bij, maar ik kan geen ruwvoeranalyse doen, sta in pension en je weet nooit of de calcium/fosfor verhouding goed is. Ik voer verder alleen een vitamine korrel bij een een minimaal handje muesli zodat ze de magnesium en glucosamine opeten.
Ze eten ruwvoer uit een bak nu en gooi ook wat glucosamine en magnesium over het ruwvoer in de hoo dat ze voldoende binnen krijgen. geef dus niet meer, maar een deel bij het beetje voer en een deel over het ruwvoer.

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 21:11

Ik voerde altijd magnesiumcitraat van ej. Na aanbieding van de paardendrogist daar magnesiumcitraat besteld. Deze is anders, meer plakkerig dan die van ej. Mijn paard lijkt echt een terugslag te hebben. Veel meer spanning terwijl er verder niks is veranderd. Ik heb nu, na een maand, dus snel weer een pot bij ej besteld.
Op de verpakking kom ik niet echt uit het verschil.
Herkennen jullie dit?

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 12:37

Heeft er iemand interesse in de magnesium gries van de welkoop?
Ik gebruik het niet meer, heb nog bijna een volle zak!
Ik woon vlakbij Boxmeer.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:20

iemand ervaring met de Mg van Equilin?

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 13:57

danoesje schreef:
iemand ervaring met de Mg van Equilin?

Heb net een pot besteld. Moet eerst nog een restje ander merk opmaken, maar ga er dan mee beginnen. Als er inmiddels nog andere bokkers zijn die het gebruiken, hoor ik ook graag wat de ervaringen zijn.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 16:46

Ik merk enorm verschil na 8 weken magnesium bijvoeren.

Mijn fulltime (al 6 jaar) verzorgmerrie is nogal flegmatiek. Zelfs een tik op haar kont wil haar vaak nog niet aansporen om fatsoenlijk op het been te reageren. In het begin heeft ze wel 20 minuten nodig om los te komen en vanzelf in de hand te zakken.
Nu zakt ze echt vanzelf, wil lekker uitschuiven en 'beneden' blijven met haar hoofd. Ook is ze beter voorwaarts te krijgen. Een felle zal ze nooit worden, maar ze is veel beter aan het been.

Die pot magnesium (NAF) gaat er bij mij niet meer uit!

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 22:52

IMJ schreef:
Hier ook besteld voor mij, maar niet standaard in het assortiment. Verkoper kende het niet eens maar is met mij gaan zoeken op i-net. Hun leverancier heeft het dus is het te bestellen.
Komt gewoon met andere bestellingen mee. Niks geen 1000kg, gewoon 20kg, en dat zijn kleine zakjes, want magnesium is zwaar.

Hier ga ik even op antwoorden... ook al is het lang geleden. Wij wonen in België vlakbij de grens, vlakbij Baarle-Nassau, waar ook een Boerenbond/Welkoop is.
Naar aanleiding van verschillende topics hier op Bokt dacht ik... Ik bestel zo'n zak.
Ik kreeg te horen dat het te bestellen was, niet per zak, maar wel per pallet. En bovendien kreeg ik te horen dat ik 80 euro leverkosten mocht betalen... (niet gelogen) en dat ik beter achter de hoek ging horen bij Horta (België-zelfde straat bijna) want "die kunnen vaak wél goedkoper leveren"...

Een andere Horta in Malle kon niet leveren, die wisten niet waarover het ging en wilden me meststoffen verkopen... dus ik ging met lage verwachtingen enkele meters verder dan de Welkoop deze Horta binnen. Eén en ander uitgelegd en ja, ze konden me voedermagnesium leveren. 15 euro voor een zak van 25kg. Horta koopt deze bij Maalderij Roosens uit Schoten (België).

De fabrikant van deze Magnesiumoxide is Hölscher-Severins, Berkenhoekstraat 5, 2861
Onze-Lieve-Vrouw Waver, telefoonnummers 015/756652 en 015752133. Het
betreft Magnesiumoxide 90%, voedermiddel, Magnesium 54.25%.

Het zijn zakken van 25 kg. Gewone stevige plastieken zakken met een klein geprint etiketje op me de info die ik hierboven getypt heb. Kleine zakken want deze Magnesium weegt blijkbaar goed door. Tot nu toe gaf ik de Magnesiumchelaat van PaardNatuurlijk en de Magnesiumcitraat van Puur.

Waarom post ik dit nu? Misschien hebben enkele Belgische mee-lezers iets aan deze info. Het is veel grover van structuur dan de chelaat en de citraat, maar... mijn paardje eet het gewoon mee op. (is een alles-eter). Het is volgens mij zo goed als dezelfde magnesiumoxide als die van de Welkoop, en het is een vergelijkbare prijs.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 12:27

Inmiddels 2 maanden verder. Mijn paard kreeg altijd magnesium van Paard Natuurlijk (PN). Dit is een poederig spul wat ik mengde met een handje aangemaakte Speedibeet. Werd dan met smaak gegeten. Nadeel van de PN magnesium vond ik dat het erg ging klonteren. Het wordt geleverd in een hersluitbare zak, maar zodra er wat poeder in de sluiting zat, wilde dat niet meer dicht. Dus ik deed het over in een pot met deksel, maar dan ging het klonteren. Lastig.

Sinds een paar weken voer ik de magnesium van Equilin. Ook gemengd met een handje speedibeet. Erg fijn spul. Heb er veel minder van nodig voor hetzelfde resultaat als de magnesium van PN. En klontert niet! Wordt in een plastic pot geleverd, erg fijn. Voorlopig voor mijn paard geen andere magnesium.

Rowie_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:02

Mijn paard bleek na een bloedonderzoek een magmesium tekort te hebben. Ik heb hem ongeveer driekwart jaar magnesium bijgevoerd maar hij werd en behoorlijk sloom, onderdanig en suf van. Na verandering van stal en voeding had ik besloten om het weer zonder te proberen en hij begint weer een stuk meer op zijn oude ik te lijken. Zolang het kan ga ik het dus niet meer bijvoeren.

Killian1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:04

Mijn beide paarden krijgen het, de ene omdat het een heethoofd is en er hopelijk wat rustiger van blijft. De ander krijgt het tegen verzuring en stramme spieren.
Heb het idee dat het voor beide werkt. Geef poeder van Biomag, is niet zo duur!

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:10

ik heb een vraag 9 weken geleden kwam uit een bloedonderzoek dat mijn pony magnesium te kort heeft. Ik heb haar 8 weken magnesium van Pharmahorse gegeven. Dat is Magnesium citraat. Na 8 weken weer bloedonderzoek en haar magnesium waarde is nog lager. Haar Calcium , fosfaat waarde is wel goed. Heeft iemand dit ook gehad? In wat voeren jullie je magnesium? Het schijnt dat het slechter opgenomen wordt in combinatie met calcium. Maar in bijna alles zit calcium.. Nu geef ik het twee keer daags ipv 1 x daags en dan over 7 weken weer bloedonderzoek.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:31

Patricia_86 schreef:
ik heb een vraag 9 weken geleden kwam uit een bloedonderzoek dat mijn pony magnesium te kort heeft. Ik heb haar 8 weken magnesium van Pharmahorse gegeven. Dat is Magnesium citraat. Na 8 weken weer bloedonderzoek en haar magnesium waarde is nog lager. Haar Calcium , fosfaat waarde is wel goed. Heeft iemand dit ook gehad? In wat voeren jullie je magnesium? Het schijnt dat het slechter opgenomen wordt in combinatie met calcium. Maar in bijna alles zit calcium.. Nu geef ik het twee keer daags ipv 1 x daags en dan over 7 weken weer bloedonderzoek.

mijn paard krijgt nu zo`n 4 jr magnesium Gries van de Horticoop en doet het daar prima op :j
als ik stop met geven dan na een paar weken krijgt hij weer schrikreacties en dat houd in dat het dan weer te laag is
daarom na paar x bloedtest met in het begin 3maanden geven en dan 3maanden stoppen en bloed onderzoek blijf ik het geven.

ik heb net weer een zak van 20kg besteld en kost maar ong 14 euro.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:14

mirgino schreef:
als ik stop met geven dan na een paar weken krijgt hij weer schrikreacties

Die van mij precies hetzelfde.

Rowie_lover schreef:
hij werd en behoorlijk sloom, onderdanig en suf van

Ook wel wat herkenbaar, weet alleen niet of het "'onderdanig"" niet gewoon komt doordat hij relaxter is. Suf is ie niet, maar wel slomer. Ben wel langzaam aan het minderen om te zien waar de grens ligt.

Heb echt het idee dat hij met de magnesium lekkerder in zijn vel zit en lang zo schichtig niet meer is.