Natuurlijk voeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vera

Re: Natuurlijk voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 15:47

Voor welke paarden is zetmeel niet gezond?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 15:56

Oa paarden die gevoelig zijn voor suikers. Dus hoefbevangen paarden, paarden met IR, paarden met stofwisselingsproblemen etc.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 16:01

initieel is het niet de zetmeel die slecht is voor dit type paarden. Het is de overmaat snelle en enkelvoudige suikers zoals glucose, fructose,... die extra toegevoegd worden aan voer.
zetmeel vergt al meer energie om afgebroken te worden tot deze snelle enkelvoudige suikers. In het geval van hele granen komt niet alle zetmeel al vrij in de maag, maar zal samen met de harde schelp in de darmen door bacteriën verder afgebroken worden

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 16:01

Maar dat zijn ook paarden die je uberhaupt geen krachtvoer gaat geven dus dat is niet relevant.

Je voert de granen als een krachtvoer samen met het ruwvoer. Als ik een paard heb wat niets doet of geen krachtvoer kan verdragen dan ga ik hem natuurlijk ook geen granen voeren :)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 16:04

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:17

hiphopje schreef:
Ik heb altijd in mijn hoofd gehad dat paarden heet worden van puur granen (mn haver) dat blijkt dus niet zo te zijn? Want als ik ergens een hekel aan heb, is het vechten met je paard tijdens het rijden omdat ie teveel energie heeft.

Dit kan heel erg verschillen per paard. Die fjord van mij heeft al genoeg aan een paar handjes per dag. ;)

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:13

Sorry dat ik kom binnenvallen maar ik zit er al zolang over te denken om mijn paarden anders te voeren. Het gaat om een shetlander en een paard van 1.55m die 4 tot 5 keer in de week word bereden.

Voorheen gaf ik ze altijd brok van subli. Gewoon de basisbrok en daarbij heel erg goed dijkhooi.

Nu wil ik ze van de winter eigenlijk 24/7 hooi gaan geven uit een bak waar ze moeite moeten doen om het hooi te pakken te krijgen. Blijven ze ook nog eens bezig. en ik wil graag iets van pure granen gaan bijvoeren. zag al een aantal voeders met de 5 graansoorten maar ik vraag me nu af of alleen die granen voeren afdoende is of dat ik er het best ook nog een klein beetje basisbrok van subli bij kan voeren. suplementen ed. doe ik over het algemeen niet aan. gewoon water,liksteen,goed dijkhooi (van bij de zee dus ruikt zelfs een beetje naar de zee) en op dit moment brok.

graag advies want ik zit echt al jaren te twijfelen.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:26

Als je alleen pure granen zonder toevoeging voert dan moet je wel een vit supl bijvoeren.
Kies je voor de granemix van Subli dan zit daar al een vit korrel doorheen en hoef je dat dus niet te doen.
In principe moet hooi en granen+vit voldoende zijn.
Je moet gewoon kijken hoe je paard het er op doet, dat heeft tijd nodig.

Ik voer bv Kwikbeet bietenpulp omdat de mijn sowieso snel schraal is maar we hebben een pony die ook 5x per week gereden wordt en die voldoet met hooi en halve schep granen van Subli.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:49

oh meiden ook hier weer een vraag!

Ik voer mijn ruin en merrie dus de wiesencobs met marstall supplemnet, maar mijn merrie eet t nu niet echt. OP stal wel, dan deed ze er de hele nacht over, maar ze eet t dus niet achter elkaar door. Gister met een handje muesli erdoor gaat t in 1 keer op maar das niet de bedoeling. Weet iemand iets wat ik erdoor heen kan doen wat niet zo veel suiker bevat, maar waardoor het wel smakelijker wordt?

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:55

Ik heb nu gekeken voor pavo graanmix of graanvit.
is wat ik zoek alleen ze hebben m niet vast in de collectie zitten helaas(winkel waar we altijd voer halen) . op de site staat dat graanvit helemaal volledig is. je betaald dan wel iets meer maar ik denk dat je in verhouding evenveel kwijt bent als normaal voer. voerde eerst subli basisbrok en bietenpulp maar was er niet tevreden meer over.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:56

geen idee of dat handig is voor elke dag, maar die van mij vind eet het met lijnzaad erdoor ineens wel snel op.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:16

hmm geen idee idd of dat elke dag kan! Maar heb jij dan olie of echt geweekte lijnzaad zeg maar?

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:21

mijn moeder kookt lijnzaad voor mij, erg makkelijk.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:28

je kan ook lijnzaadvlokken voeren, deze zijn reed gekookt en weer gedroogd, heel handig en goedkoper dan de brokvorm

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:32

Of een ander vitamine suppl. nemen PetitParis.
Die van mij vonden de Mastall niet te (vr)eten :D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:37

waarschijnlijk is een ander vitaminesupplement logischer ;)

maar mijn reactie was gericht op de vraag olie of geweekt lijnzaad :)

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:38

Oh sorry, ik bedoel SuperSmurf!!! :D

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 15:42

dacht ik al vera ;) maar die van mij vinden t zowaar lekker. Geloof t of niet, mijn merrie duikt eerst op de happen waar die korrels nog liggen :+ Maar wil ook graag dat ze de cobs op eet :')

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 15:45

Zou je niet iets van zemelen of zo er door kunnen doen? Geen idee of ze dat lekker vindt, maar dat kan je gewoon bij de supermarkt halen natuurlijk. T moet gewoon iets zijn waardoor het niet zo erg grás is :')

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 16:03

eet je paard nu niet langer de cobs omdat gras 24/7 gras kan eten? want in dit geval kan ik je paard wel begrijpen. de mijne laat ook de helft van haar hooi liggen sinds ze terug 8u/dag op het weiland staat ipv op de paddock. ook al heb ik de hoeveelheid al met 1/3 verminderd

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:33

Heb t vandaag met lijnzaad olie gemengd en de bak was ( bijna ) leeg. Het is dus echt de smaak! En ze krijgt al bijna niks aan de cobs ;) Het zet alleen zo vreselijk uit :+
Maar kan heel goed hoor, dat ze nu op t gras staat. Maar ze moet toch de vit/min korrel blijven eten..

Evelyne80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:41

Hoi supersnurf,

Ik doe een beetje appelazijn door de cobs of een scheutje olie. Of een half struikje witlof of bleekselderij. Ik doe er geen appel ofzo meer door ivm de suikers. Ik voer ook niet elke dag meer de force. Ze stonden ervan te stuiteren, niet normaal meer. Nu dus nog maar 2/3 keer in de week een klein handje force. Ze krijgen onbeperkt hooi en hebben nu overdag weer genoeg gras. Ook hier eten ze weer minder hooi. Als ze de wei uitkomen staan ze eerst een paar uur uit te buiken.

Groetjes,

Evelyne

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 00:20

Over lijnzaad gesproken; ik heb vandaag kant & klaar lijnzaadbrok gehaald. Van het merk Horsefood. Een zak van 5 kilo kost 8,25 euro en je mag 50 á 100 gram per dag voeren. In mijn geval zal het een kleine 29 euro per jaar kosten.

Grondstoffen: lijnzaad, cichorei, vitaminen, mineralen

R eiwit 15,5%
R vet 20%
R celstof 8,5%
R as 5%
Vit. A IE
Vit. D3 IE
Vit. E 1000 mg
Calcium 0,4%
Fosfor 0,4%

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 08:46

Ik heb die ook gehad toekie....
Heb er niet veel van gemerkt dat ik het voerde.
Ik denk toch dat de pure olie kwalitatief het beste is (en dat zie ik ook aan mijn paarden).

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 11:12

He, daar zit cichorei in ! Dat bevat prebiotica !