[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jennasilver

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 01:40

Ik heb het gevraagd maar nog geen antwoord gehad. Hoeveel zakken heb je daarvan nodig per maand? En van de bietenpulp?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 07:15

En wat geef je aan ruwvoer dan? Bietenpulp heb ik zelf geen ervaring mee.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 10:18

Jennasilver schreef:
Ik heb het gevraagd maar nog geen antwoord gehad. Hoeveel zakken heb je daarvan nodig per maand? En van de bietenpulp?

Met bietenpulp kom je heel erg lang toe hoor! Een HEEL klein dun bodempje in de emmer wordt hier een bijna volle emmer :) Dus een half bodempje is genoeg voor jou. Volgens sommige mensen kan je dit elke dag geven maar ik ga het nu om de dag geven. Voor de zekerheid :P Dus kom je met 1 zak veel langer dan een maand toe denk ik

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 14:03

Op dit moment krijgt ze geen ruwvoer. Hooi is op, op het eiland. Luzernebrokjes en grasmix eet ze niet.( al 100keer geprobeert). Ik mag al blij zijn als een paar brokjes eet.
Hooi krijgt ze ook niet weggekauwd, zelfs niet als ik het nat maak, fijn knip enz.
Als je mijn topic kijkt en de foto's van haar gebit ziet snap je waarom.

xJitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 14:10

Ik meld me hier ook even, een van onze paarden heeft de aanleg om heel snel dun te worden (de andere 2 zijn dik zat :P). Heb net wat tips gehad van de vorige eigenaresse, en we gaan hem nu weer Pavo bijgeven en vorige eigenaresse gaf hem elke dag iets van 200 ml olie, dus dat gaan we nu ook proberen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 14:18

Zoveel olie moet je wel heel langzaam opbouwen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 14:32

Jennasilver schreef:
Op dit moment krijgt ze geen ruwvoer. Hooi is op, op het eiland. Luzernebrokjes en grasmix eet ze niet.( al 100keer geprobeert). Ik mag al blij zijn als een paar brokjes eet.
Hooi krijgt ze ook niet weggekauwd, zelfs niet als ik het nat maak, fijn knip enz.
Als je mijn topic kijkt en de foto's van haar gebit ziet snap je waarom.

Dan zou je eens moeten kijken of je aan subli priores kunt komen. Dit is slobber (moet 6 uur weken) voor oudere paarden met een slecht gebit. Het vervangt het ruwvoer. Je paardje moet toch op de een of andere manier ruwvoer binnen krijgen anders krijg je straks nog vervelendere problemen waarschijnlijk.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 14:39

Jennasilver misschien moet je eens subli mailen om te vragen of ze met een oplossing kunnen komen zodat ze je seniores priores kunnen leveren. maar een zak bietenpulp is ook al een goeie om te proberen !
hebben ze wel havermout op het eiland ? dat is ook nog een optie misschien.
En aan grasbrok kan je ook niet komen zeker ?

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 17:10

Maris grasbok eet ze niet. Ik denk dat het te hard is voor haar om te kauwen. Geweekt eet ze het ook niet.
Grazen doet ze ook niet. Heeft ze maar een paar keer gedaan toen ze waarschijnlijk pijnvrij was.
Muesli laat ze staan. Ik weet soms niet of ze het niet kan kauwen of gewoon niet lust.
Ze eet elke dag een emmer zemelen die vind ze heerlijk en dan stop ik er verpoeierde basisbrok doorheen.
Alleen als ik dan later met een bak verpoeierde basisbrok en water gemengd aankom laat ze het zo weer staan. Ze is ontzettend moeilijk met eten en ik wordt er op sommige dagen knettergek van. :(

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 17:16

Bietenpulp vermengd met zemelen? De eerste dag hier wilden ze de bietenpulp niet, nu, een maand later rukken ze de emmer bijna uit m'n handen. Ze komt er goed van aan ook. Wel lang weken.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 17:19

Het kan zijn dat ze dan in het begin de bietenpulp ook niet gaat lusten hoor. Dit moet vaak wennen van smaak. Je kan het altijd blijven mengen met zemelen maar zemelen is natuurlijk gewoon vulling waar ze niet zo van bijkomen. Als dit het enige is dat ze lusten lijkt mij de oplossing gewoon korrel mengen met zemelen. Elke week iets minder zemelen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 17:38

hebben jullie misschien nog tips voor een paard dat wat schraal is en licht hoefbevangen is?

Mijn merrie staat vanwege en grote wond al een paar maanden op de wei, de eerste weken is ze enorm afgevallen en daarna weer behoorlijk goed aangekomen door wat bij te voeren, maar ze bleef ook maar wat onregelmatig lopen...
We dachten dat het door het trekken van de wond kwam, maar na dierenartsbezoek bleek het om lichte hoefbevangenheid te gaan door combinatie van zware operatie, medicatie en bijkomende stress e.d... -O-

Ik heb nu Subli senioren priores en Marstall Vito voor haar gehaald en ze krijgt nog wat stengelig hooi begevoerd, verder staat ze op een schrale wei...
Ik hoop niet dat ze nu weer terug gaat vallen in gewicht, maar ik durf ook slecht nog meer bij te laten voeren eigenlijk...
lastig hoor... :\

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 17:51

mijn pony is bevangen geweest en nu ook schraal. Persoonlijk zie ik exbevangen paarden liever wat te schraal dan wat te dik. Gezonder ook voor ze. Die van mij geef ik goed hooi gemengt met graszaadhooi, safe and sound een flinke hand en pavo vital. Verder krijgt ze wat yea sacc en een pompje omege olie. Ik heb het idee dat ze wat bijgetrokken is.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 18:21

Bedankt voor je reaktie!

Ze krijgt inderdaad ook een scheutje olie bij, en verder wat marstall force en equilin voor de vitamientjes...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 18:24

ik denk dat je al heel goed bezig bent Nouvel ! Sp en vito en dan nog de olie en force en equilin. Daar moet ze het toch gewoon goed op kunnen doen ?!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 18:38

ja ik hoop het echt!
we hebben nu wel genoeg ellende gehad...

ik wil haar gewoon straks weer heel hebben en lekker heel rustig aan weer wat kunnen gaan doen...

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 19:09

mysa schreef:
Bietenpulp vermengd met zemelen? De eerste dag hier wilden ze de bietenpulp niet, nu, een maand later rukken ze de emmer bijna uit m'n handen. Ze komt er goed van aan ook. Wel lang weken.

die van mij aten alleen bietenpulp ook niet dus deed er indd wat biks door heen of gewoon appelstroop.
heel klein beetje siroop wil ook wel is helpen hoorde ik maar heb ik nooit gedaan.
nu is mijn vraag hoeveel maisolie geven jullie?
en geven jullie dat iederen dag?

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 09:39

reinandje schreef:
mysa schreef:

die van mij aten alleen bietenpulp ook niet dus deed er indd wat biks door heen of gewoon appelstroop.
heel klein beetje siroop wil ook wel is helpen hoorde ik maar heb ik nooit gedaan.
nu is mijn vraag hoeveel maisolie geven jullie?
en geven jullie dat iederen dag?

Die van mij krijgen elke dag een 200 ml maisolie bij. Dit moet je wel opbouwen. Ze krijgen nu in de ochtend 100 ml en in de avond ook 100 ml.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 09:44

waarom geven jullie dan maisolie ??? Staat als er ongezond bekend..... ergens op een engelse site noemden ze het toxic fat..... Zie oa deze site : http://www.holistichorse.com/Nutrition/ ... -else.html
ik weet natuurlijk niet of dit waar is.
Maar maisolie bevat wel veel omega 6 terwijl paarden veel meer hebben aan de aanvulling van omega 3. Omega 6 teveel bevordert ontstekingen, omega 3 remt ze juist af.
Plus dat maisolie heel vaak wordt gewonnen uit gemodificeerde maisgranen. Ook niet super gezond.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 10:39

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 14:33

Ik snap wel dat olie goed is voor paarden, maar juist mais-olie is niet zo goed ( net als zonnebloemolie ) Bevatten beide teveel omega 6 vetzuren. Omega 3 vetzuren , zoals b.v in lijnzaad en hennepolie is gezonder voor paard

xJitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 15:15

We gaan toch maar geen olie geven, mn vader zegt dat dat niet helpt en is dierenarts.
We geven hem nu 1 kilo brok en pavo, en hij staat meestal wat langer in de wei dan de andere paarden.
Ik loop ook 1x per dag naar een veld met veel verschillende grassoorten etc, zodat hij daar een half uur de belangrijkste dingen uit kan halen.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:13

Pff is olie nou wel of niet goed? Ik geef gewoon zonnebloemolie door de slobber, anders eet ie t niet!

Hij komt trouwens goed aan. Echt ruwvoer te kort denk ik.Hij staat nu 24/7 op t gras en krijgt elke dag 3 handjes maismeel. Ik denk eerder dat ie aankomt van t gras!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:24

Precies 3 jaar en 2 weken geleden toen hij van de verkoopstal afkwam:
Afbeelding

Gister opnieuw foto's gemaakt van hem
Afbeelding

Ze roepen nu zelfs dikkie, bolle etc naar hem :')

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 20:46

#Ymke# schreef:
Precies 3 jaar en 2 weken geleden toen hij van de verkoopstal afkwam:
Afbeelding

Gister opnieuw foto's gemaakt van hem
Afbeelding

Ze roepen nu zelfs dikkie, bolle etc naar hem :')

ziet er goed uit nu!!! mijn paard wil nog steeds niet echt dikker worden maar kan ook zijn dat ik het te snel wilt
ik geef sinds maandag ook maisolie dus ben benieuwd wat dat gaat doen.