[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

b485

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:16

amaai. daar heb ik absoluut niet de tijd voor.
Ik denk persoonlijk wel dat het beter is om regelmatig korte stukken te lopen dan 1 maal per week een lange tijd.

Is het ook niet een mogelijkheid om hem een graaskorf aan te doen? Daar kunnen ze ook hooi mee eten, maar alleen langzamer. Ik behaal goede resultaten met mijn graaskorf (imperial riding). (2 A ponys op meer dan 1ha)

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 23:46

b485 schreef:
amaai. daar heb ik absoluut niet de tijd voor.
Ik denk persoonlijk wel dat het beter is om regelmatig korte stukken te lopen dan 1 maal per week een lange tijd.

Is het ook niet een mogelijkheid om hem een graaskorf aan te doen? Daar kunnen ze ook hooi mee eten, maar alleen langzamer. Ik behaal goede resultaten met mijn graaskorf (imperial riding). (2 A ponys op meer dan 1ha)

Vind ik ook ;) Ik heb nu op maandag ingepland om dus zo'n hele lange wandeling te maken. En dan verder steeds korte stukken van 3 kwartier of uur. Behalve op donderdag en zaterdag ;)
Hoop dat het zo gaat lukken, we gaan het zien!

Trouwens, zo'n graaskorf, die hebben ze bij ons ook altijd om als ze op het land gaan, maar is dit wel goed met hooi? Volgens mij komt er bijna niks doorheen, haha!
Wij hebben het hooi in een grote overdekte ruif, kunnen ze wel zo uit pakken hoor. (al hoewel, het zit in een net om te zorgen dat niet alles op de grond word geslingerd, maar je kan er makkelijke grote plukken uit pakken)

husli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:14

In totaal hebben we vijf paarden samen op de wei, dat is geen probleem de wei is groot genoeg. Helaas moeten we als het gras te weinig voeding heeft en gaan bijvoeren met hooi, één paard altijd apart zetten, hij overeet zich. Zet je twee balen hooi neer voor de groep, dan zijn ze in één dag opgegeten door hem (=ruin), de andere paarden (3 merries en 1 ruin) mogen af en toe een hapje eten en leiden dus eigenlijk honger als hij er bij staat. We hebben al twee balenruiven, maar hij jaagt al de anderen daarvan daan.
Weet iemand wat de oorzaak kan zijn van dat overeten, hij overeet zich nl ook als hij apart staat. Geef je hem een flinke halve baal, dan zijn ze binnen de kortst mogelijk tijd op, terwijl de andere paarden daar de hele dag mee doen.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:59

Waarom hij het doet kan ik je niet mee helpen, maar ik probeer altijd het hooi over verschillende hoopjes te verdelen. Bij jou dus minstens 6 hoopjes (1 per paard en 1 reserve).

Blijft hij zich zo ook gedragen als je enkele weken continu hooi voorziet? Meestal krijgen ze na een tijdje door dat het hooi echt onbeperkt is (en gaat hij dan rustiger eten).

Misschien eens een graaskorf proberen. daarmee kan hij ook hooi eten maar niet zo snel.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 19:02

_Emm_ schreef:
Ik meld me hier ook even. Heb een te dikke haflinger, al zolang als ik hem ken. Veel bewegen is niet mogelijk vanwege spat (maar ben nu bij Monya van t Balingehof geweest, en als het goed gaat kunnen we over een paar maanden weer wat gaan draven en longeren!) en veel eten krijgt hij ook niet. Hij krijgt ongeveer 3 of 4 plakken hooi per dag en een klein schepje muesli (ik denk nog geen halve kilo). Ik voer nu als muesli Subli Zonder, dat is zonder haver en melasse en met weinig eiwitten.

Ik las net dat het zou kunnen dat hij insuline resistentie heeft? Ik werk zelf bij de Welkoop, dus zal eens dat Feel good meenemen, misschien dat dat werkt. Iemand nog andere ideeën?

Je zou de dierenarts kunnen vragen ;) Ik denk niet dat je zo maar kan concluderen dat het insuline resistentie is.

b485 schreef:
Waarom hij het doet kan ik je niet mee helpen, maar ik probeer altijd het hooi over verschillende hoopjes te verdelen. Bij jou dus minstens 6 hoopjes (1 per paard en 1 reserve).

Blijft hij zich zo ook gedragen als je enkele weken continu hooi voorziet? Meestal krijgen ze na een tijdje door dat het hooi echt onbeperkt is (en gaat hij dan rustiger eten).

Misschien eens een graaskorf proberen. daarmee kan hij ook hooi eten maar niet zo snel.

Een graaskorf, voor op stal? Dan kan je beter het hooi in een fijn hooinet doen denk ik..

Mijn mega vette haflinger gaat over 1,5 week voor langere tijd naar mijn ouders toe. Op zich vervelend voor mij, want kan niet zo vaak meer rijden, maar een bijkomstigheid is wel dat ze daar wss weer af gaat slanken *\o/* Swinters staat ze dag en nacht op de wei en krijgt ze alleen kuil bijgevoerd, en zomers op de paddock met alleen hooi. Ben er vooral blij mee dat mn ouders haar op de paddock zetten in de zomer, ze werd nl in de zomer altijd gevaarlijk dik.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 20:13

@Hinke: zoals ik het begrepen heb is er een probleem als de paarden samen op de weide staan.

Een hooinet met fijne mazen kan helpen om het ene paard langzamer te laten eten. Maar als hij de andere paarden van het hooi weghoud, kunnen zij dan nog steeds niet eten.
Andere mogelijkheid is als je hem apart zet met een hooinet en de andere paarden gewoon.

husli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:21

Dank jullie voor de reacties. De ruin staat nu apart op een weide en krijgt z'n hooi twee keer per dag. De rest van de dag kan hij nog gras eten. Gelukkig staan onze weides nog met behoorlijk wat gras, er zal vermoedelijk nog weinig in zitten, maar het houdt hem bezig.
Weken achter elkaar onbeperkt hooi geven vind ik gevaarlijk, hij is nu al behoorlijk mollig en gaat dan lastig lopen. Ik weet wel dat zijn moeder zich overeten heeft (gras, hooi, stro) en daaraan is overleden. Hij zelf heeft al een paar keer een koliek gehad en mag niet meer op stro staan, één van de redenen dat de paarden nu 24/7 buiten staan.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:29

Hallo,
Enige tijd geleden heb ik ook een stukje in dit topic gezet.
Ondertussen al wat veranderd aan zijn voeding.
Haf is 11 jaar en heeft al overgewicht.

Hij krijgt
Ochtend: Hooi
Middag: Hooi
Avond: Handje musli (suiker en eiwit arm)
Nacht: Hooi

Bij alle keren hooi wordt dit in een hooinet gedaan met kleine mazen (4,5 cm)
Hij doet hier dus lekker lang mee.

Helaas door slechte bak heeft hij best veel stil gestaan. En moet weer zijn conditie worden opgebouwd.
Hoe kan ik zorgen dat het afvallen sneller gaat?

Groeten Ash

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:11

Is hij intussen al wat afgevallen?

Afvallen mag niet te snel gebeuren, dat is heel slecht.
Komen veel te veel stoffen vrij die het echt niet beter maken.

Begin gewoon weer rustig en kijk wat het lichaam doet.
Hij krijgt al weinig krachtvoer, dus op den duur zal hij zijn reserves aan moeten spreken.
Dit duurt alleen wat langer.

Van hooi krijgen ze ook een hooibuik.
Zodra je zijn ribben kunt voelen is het goed.

Kwestie van duurtraining.
Geduld is een schone zaak.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:17

Janneke is ook wat te dik, dus ik praat ook graag mee. :)
Ze heeft 2 maanden lang een blessure gehad waardoor ze niet gereden kon worden, en ik ben nu sinds de voorjaarsvakantie weer begonnen.
Ze staat wel 24/7 op de wei en krijgt hooi bijgevoerd.
Ik ben nu bezig met (rustig) het rijden weer oppakken, en ook veel longeren.

Iemand nog ideeen voor afslanken? :)
Afbeelding

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:27

Voor mijn gevoel is hij nog helemaal niet afgevallen.

Ribben zijn nog niet te voelen. Zou ik moeten mindere in hooi of krijg ik dan met beweging er wel af? en gewoon dit blijven geven?

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:55

Hier ook al jaren hetzelfde probleem. Pony (haflinger X welsh) krijgt de hele winter door weidegang en aangezien er geen gras is krijgt ze buiten hooi. 's Nachts komen ze op stal, en dan krijgt ze dus ook nog hooi en "voer" : heel klein beetje zemelen met water en een lepel bietenpulp en soms enkele wortels. 's morgens eet ze enkel wortelen.
Ik wou er dit weekend mee rijden, maar ze geraakt helemaal niet vooruit in draf, ze mankt vooraan en hoeven voelen weer warm aan... Nochtans is een maand geleden bekapt en toen was er geen bloed (dus niet bevangen). Maar nu zou ze terug moeten bekapt worden, maar dat is moeilijk door die zwakke hoeven. Ook wil ik haar best longeren, maar ze heeft dus zo'n slechte hoeven, zonder hoefijzers kan ze gewoon niet (loopt op haar straal en geraakt voor geen meter vooruit dan). Ze krijgt nu eigenlijk alweer een jaar biotine, maar veel resultaat is daar niet van te zien.. Ik laat de hoefsmid nu nog maar eens komen, en hoop dan maar dat ze terug beter wordt. Dierenarts is vorige keren al bij haar geweest en kan enkel pijnstillers voorschrijven, wat ook niet veel opbrengt natuurlijk...

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 23:01

Ik heb ook een probleempje.
Mijn lease paard was veel te dik, kreeg een dieet, wat beweging.
Ze is nog steeds wat stevig maar meer op gewicht, maar nu is het bij de flanken ingezakt.
Ze is absoluut niet mager dus daar ligt het niet aan, iemand ideeen hoe dit opgelost kan worden? :)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:20

Weet je, vaak krijgen pony's teveel hooi.
Onbeperkt is natuurlijk het mooiste voor een paard.
Maar vooral sobere rassen krijgen zelfs daarmee nog teveel binnen.

Voor de 1 werkt geen krachtvoer en hooi.
Voor de ander werkt krachtvoer en hooi.

Ik heb bij de mijne gemerkt dat ze toch behoefte had aan krachtvoer.
Dit kreeg ze nooit en was echt veeeel te dik, beest waggelde gewoon.

Ik ben toen wat ponybrok gegeven (veel vitamines, weinig zetmeel), en het hooi wat geminderd (kreeg eerder behoorlijk veel, omdat ruwvoer het hoofdrantsoen behoort te zijn).
Hierdoor veranderde ze wel behoorlijk.

Minder eten en meer beweging hoeft niet altijd te werken.
Gemis van bepaalde vitamines kan ook een oorzaak zijn.

Kijk uit met maïs, dat zet ongelooflijk aan.
En maïs zit in heel veel broksoorten.
Zetmeel is ook een grote boosdoener, dat zet ook aan.
Tenzij je paard zoveel en op hoog niveau getraind wordt dat ze dat verbruiken, maar dat is vaak niet het geval.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:16

_CS_
Bij mijn haf kan ik niet meer krachtvoer geven omdat hij 2 jaar gelden bevangen is geweest.
Hoeveel hooi per dag heeft een paard nodig?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:31

bevangen is inderdaad naar.
Op stal staan er 2, die doen het op de seniores priores van subli echt uitstekend. Moet wel geweekt worden, helaas.
Anders een supplement bij geven?

Hooi is afhankelijk van de kwaliteit.
Als het echt heel arm is dan zou ik er niets aan veranderen.
Maar is het wat rijker, dan zou ik het gewoon wat minderen.

Weet niet of ie nog buiten komt verder?
Dan zou je het hooi van de middag bijvoorbeeld kunnen verplaatsen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 15:39

Het is echt oud hooi. ik denk erg arm qua voedingstoffen.

Hij staat overdag de hele dag buiten.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 15:52

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 17:08

Poeh hé, die mag inderdaad wel heel wat kwijt, haha.

Dan krijgt hij zijn hooi buiten?
Ik zou dan gewoon ochtend wat geven, en buiten gewoon lekker laten, en pas weer nadat ie naar binnen gaat.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 17:17

Mijn paard is ook echt te dik en het afvallen gaat voor geen meter. Ze krijgt 's morgens een paar handjes ponybrok. Dan op de wei een plak hooi (want er staat echt niks). Als ze weer op stal komt weer een plak hooi en een heeel klein beetje slobber met daarin medicatie. En 's avonds later nog een plak hooi voor de nacht. Minder geven is dus echt geen optie. Door een chronische blessure is intensief werken niet mogelijk. Ze staat wel hele dagen buiten en als de bak redelijk begaanbaar is doen we wat licht werk in de bak. Nu de dagen weer wat langer worden is langs de weg stappen 's avonds aan de hand ook nog een optie. Maar het lijkt wel vast te zitten. Hou mijn hart vast voor als het gras straks weer meer wordt. We gaan in ieder geval aan strookbegrazing doen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 17:29

Als ondersteuning kun je van binnenuit drainage compositum geven.
Hiermee heb ik hele goede resultaten geboekt bij mijn dikkerd.
Ik gaf dit voor een ander iets, maar ik zag haar veranderen zonder extra beweging.

Voor informatie typ het maar eens in bij google.
Erg goed spul.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 19:13

Ash_ schreef:
Zo is haf op het moment.
(miss zelfs iets dikker) Zal nog eens kijken voor een resentere foto.
http://94.100.118.123/875100001-8751500 ... _BK7m.jpeg

En zo is die van mij ook! Echt irritant, ik weet echt niet meer wat te doen. Eerst kreeg ze heel weinig voer, nu gewoon die zemelen, en een drie keer per dag hooi (dus eigenlijk echt niet veel). En nog steeds heb ik zo'n ballonnetje in mijn weide lopen... Die tijdens het rijden weer kreupel blijkt te zijn (rondcrossen in de weide is geen probleem althans).

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 19:21

Charlie_P schreef:
Mijn paard is ook echt te dik en het afvallen gaat voor geen meter. Ze krijgt 's morgens een paar handjes ponybrok. Dan op de wei een plak hooi (want er staat echt niks). Als ze weer op stal komt weer een plak hooi en een heeel klein beetje slobber met daarin medicatie. En 's avonds later nog een plak hooi voor de nacht. Minder geven is dus echt geen optie. Door een chronische blessure is intensief werken niet mogelijk. Ze staat wel hele dagen buiten en als de bak redelijk begaanbaar is doen we wat licht werk in de bak. Nu de dagen weer wat langer worden is langs de weg stappen 's avonds aan de hand ook nog een optie. Maar het lijkt wel vast te zitten. Hou mijn hart vast voor als het gras straks weer meer wordt. We gaan in ieder geval aan strookbegrazing doen.

Ik had vandaag echt een dilemma, ze nu samen met mijn ander paard al in het gras gooien, of wachten tot het gras echt begint te schieten en het dus nog eiwitrijker wordt... Ik heb dan maar besloten ze daar beide twee uurtjes op te laten, en dan terug naar de paddock. Ik hou mijn hart ook vast, want ze stond nu onlangs al met warme hoeven (vandaag niet), dus pfff, het komt er terug aan...

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 19:33

Hij krijgt buiten al geen hooi. Pas eind van de middag begin van de avond krijgt hij weer hooi.

Wat is dat voor iets Cs wat jij aanraad?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 19:37

Keek net op google, is ook prima te geven tegen zomereczeem dat heeft de mijne ook