Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:06

Caballos schreef:
Maris schreef:
Heeft al iemand ervaring met die likstenen van HH ? Ik snap alleen niet zo goed dat ze al jaren worden gebruikt en er toch nergens wat over te vinden is op internet !?

Hoe bedoel je dat?

Misschien heb ik het verkeerd begrepen, maar op de site staat dat de likstenen al lange tijd worden gebruikt. maar als ik dan op het merk zoek, kan ik er helemaal niets over vinden, niet in nederland, maar ook niet in engeland of duitsland.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:10

haleyjames schreef:
ik ben eruit en wil een zak dodsen en horrel ers pellets gaan proberen, nu alleen nog een zaak vinden waar ik het kan afhalen.. word het ook verzonden?
Equi_libre schreef:
Volgens mij via René Wielens in Haaksbergen wel ja.

Klopt en de verzendkosten zijn heel gunstig. 2 zakken voor 3,95 meen ik.
Bel hem even, dan stuurt ie een mailtje met alle info. Na bestelling(en betaling) heb je het vaak de volgende dag al in huis.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:12

Sansje schreef:
@dubbeldun ik voer de grasbrokken zodat ze ook wat heeft wat rammelt als de rest brokken krijgt. Ik sta altijd open voor advies voor wat anders...? Ze is altijd dol geweest op brokjes en doet er echt een moord voor. Nu ook voor de grasbrokken. Daarnaast is het weer wat extra vulling. De luzerne eet ze goed, maar als laatst, is ze niet dol op. Het is een energiek paard. Sta sinds zaterdag op een nieuwe stal, waar je zelf het voer mag regelen. Dus ben een beetje zoekende... Hoeveel, wat... Ze krijgt bijna een volledige kleine baal hooi, grasbrok, luzerne.

Is er een reden dat ze geen krachtvoer krijgt ??
Hou iig in de gaten dat je met de luzerne een scheve calcium-verhouding kunt krijgen.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:47

DubbelDun schreef:
Sansje schreef:
@dubbeldun ik voer de grasbrokken zodat ze ook wat heeft wat rammelt als de rest brokken krijgt. Ik sta altijd open voor advies voor wat anders...? Ze is altijd dol geweest op brokjes en doet er echt een moord voor. Nu ook voor de grasbrokken. Daarnaast is het weer wat extra vulling. De luzerne eet ze goed, maar als laatst, is ze niet dol op. Het is een energiek paard. Sta sinds zaterdag op een nieuwe stal, waar je zelf het voer mag regelen. Dus ben een beetje zoekende... Hoeveel, wat... Ze krijgt bijna een volledige kleine baal hooi, grasbrok, luzerne.

Hou iig in de gaten dat je met de luzerne een scheve calcium-verhouding kunt krijgen.

Ik was hier ook altijd mee bezig, maar het schijnt dat dit pas vanaf een behoorlijke hoeveelheid (meer dan 3kg?) zo is.

Overigens zag ik dat de site van voergezond aangepast is zoals al hier gezegd.
Wat mij opviel is dat de aanbevolen hoeveelheid per dag aangepast is (normaalbrok was eerst 250 gr per 100 kg, nu 175).
Iemand enig idee wat hier de aanleiding voor is?

DubbelFun

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:52

Misschien simpelweg het feit dat veel paarden teveel krachtvoerklrijgen als ze echt nodig hebben c.q. te dik zijn ???

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:01

Lijkt me zeker de meest voor de hand liggende reden, maar dan zou uit het 'voeren naar behoefte' blijken dat paarden minder 'vragen'?
Ik voer nu 1kg normaalbrok, paard zal zo'n 550 kg wegen, dat zou volgens de nieuwe adh :+ dan meteen het maximale zijn.

Overigens wel duidelijk dat er veel meer vraag is naar HH, goede ontwikkeling. :j

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:34

haleyjames schreef:
ik ben eruit en wil een zak dodsen en horrel ers pellets gaan proberen, nu alleen nog een zaak vinden waar ik het kan afhalen.. word het ook verzonden?

Bij diervoeders Zoetermeer kan je het bestellen. Ze kunnen alle D&H voeders leveren en hebben de Safe and Sound altijd op voorraad.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:55

Misschien heb ik het verkeerd begrepen, maar op de site staat dat de likstenen al lange tijd worden gebruikt. maar als ik dan op het merk zoek, kan ik er helemaal niets over vinden, niet in nederland, maar ook niet in engeland of duitsland.[/quote]

Het is hun eigen merk..................
Ze hebben ze al langer, alleen wordt de vraag nu groter vandaar dat ze nu ook op de website staan.

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 15:13

Misschien is de seizoenssamenstelling wel gewijzigd waardoor de hoeveelheid te geven brok veranderd is? Maar denk dat dat de gebruikers wel weten die het al langer voeren :o
M'n merrie eet de brokken goed van HH, ze begin eerst aan het hooi en daarna aan de rest :D

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 15:59

DubbelDun schreef:
Sansje schreef:

Ze kreeg voorheen 2x 1/4 brok. Ook niet echt veel... Heb niet het gevoel dat ze het 'nodig' heeft.
Misschien wijst de tijd anders uit. Zijn er redenen waarom ze echt krachtvoer nodig zou hebben?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 16:35

Als je paard niet zwaar in het werk staat zou het aan hooi van goede kwaliteit genoeg moeten hebben....maar ons hooi is vaak erg eenzijding dus kan er na verloop van tijd een gebrek aan iets ontstaan.
Door jaarlijks een uitgebreid bloedbeeld te laten bepalen kun je kijken of er ergens een aanvulling nodig is.
Of je geeft multivitamine/mineralen (die heb je ook in brokjesvorm) en mixt dat met wat grasbrok/luzerne/wiesencobs oid.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 17:48

Caballos schreef:
Het is hun eigen merk..................
Ze hebben ze al langer, alleen wordt de vraag nu groter vandaar dat ze nu ook op de website staan.

Idd. Er staan wel meer producten/zaken niet op hun site. De houtkorrels bv staan er ook sinds kort op maar ze hadden het al heel lang. @ Maris: Snap je 'probleem' niet helemaal.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 17:55

Ik voer nu ook al enige tijd brok van HH. Eerst weide brok toen hij alleen op de wei mooi stond te wezen. Onlangs ben ik over gegaan op Normaal brok plus omdat ik hem weer opgepakt hebt en hij nu weer 5 dagen werk voor z'n kiezen krijgt.

Mijn paard schuurt voor het eerst in z'n 17 jarige leven niet meer aan z'n staart. Ik ben er dus van overtuigt dat hij toch wat overgevoelig is voor melasse. Dat wil ik hem dus absoluut niet meer geven.

Ik zou hem alleen zo graag af en toe wat warme slobber geven. Punt 1 omdat hij het zo lekker vind. En punt 2 omdat ik hem wat lekkers als beloning wil geven voor na z'n arbeid. Maar dan wil ik natuurlijk wel een slobber waar al die "troep" het liefste natuurlijk ook niet in zit.

Welke smakelijke slobber kan ik hem het beste geven? Ik stuitte op Mash slobber van Marstall. Is dat wat? Of is alleen zemelen het beste? Dat vind ik ook weer zo kaal en saai. Daar geniet hij duidelijk ook minder van dan van "echte" slobber...

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 17:57

Marstall heeft zelfs een nieuwe verpakking voor de Mash. Mash to go. Het is een zakje met 1 portie slobber. Je doet er thuis warm water op en sluit het zakje. Je neemt het zo mee naar stal en schuift het uit het zakje in de voerbak. Geen gekledder en je paard heeft een heerlijke slobber.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:04

O dat hoeft voor mij niet zo hoor. Ik sta op een kleine stap bij een boer. We hebben daar een eigen kleine kantine. Met water en waterkoker, enz. Dus ik kan het gewoon op stal maken. :D

Maar voor de mensen die dat niet hebben is het idd een handige uitvinding.. :j

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:05

het hoofdbestanddeel van slobber is zemelen en lijnzaad, een kleine hoeveelheid haver en eventueel andere granen en/of kruiden.

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:09

Voergezond heeft ook beloningssnoepjes tegenwoordig met banaan. Misschien is dat wat?

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:14

@ meerhofh: Snoepjes heb ik al. ;) En ik heb geen flauw idee of de mijne eigenlijk wel banaan lust... :')

@ petitparis: Maar waarom is slobber uit die zakken altijd zo bruin van kleur? Terwijl zemelen heel licht van kleur zijn.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:14

door het lijnzaad en sommige bevatten ook stukjes gedroogde wortel :)

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:15

Slobber vinden ze alleen zo lekker omdat er veel zetmeel ( en eventueel suiker zeker bij de meeste) inzit :j

Normaal eten ze niet zo" n structuur :n het is een beetje vermenselijken van in de winter een lekkere warme hap en kijk ze nou lekker " slobberen" :D

Ik Ken dan ook geen merken die ik aan m'n paard zou willen voeren :n
Zou eerder wat zemelen geven met wat rozenbottels en/ of de beloning snoepjes van HH ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:17

oh ik vind zemelen als ze nat zijn ook donker van kleur.
zelfgemaakte slobber vind mijn paard ook de max en dit bevat alleen zuivere granen, zemelen en lijnzaad

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:19

Ik vind zemelen een beetje de kleur van zaagsel hebben. :+ Maar als ik dus een zak lijnzaad koop kan ik het zelf mengen? Moet ik nog op de verhoudingen letten? Of moet dat nog gekookt worden? Of kan ik het al voorbewerkt en dus kant en klaar kopen?

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:28

Darkness85 schreef:
Ik voer nu ook al enige tijd brok van HH. Eerst weide brok toen hij alleen op de wei mooi stond te wezen. Onlangs ben ik over gegaan op Normaal brok plus omdat ik hem weer opgepakt hebt en hij nu weer 5 dagen werk voor z'n kiezen krijgt.

Mijn paard schuurt voor het eerst in z'n 17 jarige leven niet meer aan z'n staart. Ik ben er dus van overtuigt dat hij toch wat overgevoelig is voor melasse. Dat wil ik hem dus absoluut niet meer geven.

Ik zou hem alleen zo graag af en toe wat warme slobber geven. Punt 1 omdat hij het zo lekker vind. En punt 2 omdat ik hem wat lekkers als beloning wil geven voor na z'n arbeid. Maar dan wil ik natuurlijk wel een slobber waar al die "troep" het liefste natuurlijk ook niet in zit.

Welke smakelijke slobber kan ik hem het beste geven? Ik stuitte op Mash slobber van Marstall. Is dat wat? Of is alleen zemelen het beste? Dat vind ik ook weer zo kaal en saai. Daar geniet hij duidelijk ook minder van dan van "echte" slobber...

Ik zou zeggen de Zupa slobber van Equifyt is een slobber zonder rotzooi

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:33

Maar klopt het dat daar de calsium fosfor verhouding nogal scheef van is ?
En dat je dat erg lang moet laten weken?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:37

Er bestaan ook voorbewerkte lijnzaadproducten :) Bijv. de lijnzaadkoek van Agradi of de korrels van de Paardendrogist of van kraemer in duitsland. Die laatste heb ik nu en vind ik toch wel de beste, vooral omdat de prijs/qualiteitverhouding ok is!

Vroeger kocht ik altijd lijnzaad voor vogels (goedkoper en niet verkeerd) en kookte dat in een pannetje zelf. Wordt echt een soort lijmpasta maar vinden ze wel lekker door de zemelen. Ook zou je bijv. wortelsnippers of een kruidenmix kunnen kopen die je dan alleen gebruikt voor door de slobber (als extraatje na het rijden).

Zelf voer ik na het rijden de 'Zonder' muesli van Havens of Subli, en daar 1/5 deel zemelen door. Dat dan plus een schepje Foeneknof Zeewier (Paardendrogist) en wat lijnzaadbrokjes :)

Is volgens mij heel menselijk om na het werk een slobbertje te willen geven inderdaad :o

Ik voer trouwens hiernaast geen brok meer, maar Lucerne, gerst en mais. heb wel interesse in de brokken van HH, maar vind het duur en te lastig te verkrijgen (jammer!)