klopt maar ik wil niet te veel suikers voeren, maar dat wil niet zeggen dat ze mat moeten zijn.
Taniya
Geplaatst: 04-05-10 11:21
Ruwvoeder neemt bij deze sport een belangrijke plaats in voor de energievoorziening voor de lange duur. Je zou ook extra olie toe kunnen voegen om het vetgehalte in het voer te verhogen.
Ik ga eigenlijk mee met Taniya. Hoe het precies zat moet ik uitzoeken, maar door krachtvoer verbruiken paarden hun energie snel en explosief. Dat wil je met endurance natuurlijk juist niet hebben. Als ze het vorig jaar op alleen gras goed deden zou dat dus misschien best een verklaring kunnen zijn.
Misschien zijn ers-pellets van Dodson&Horrel wel wat voor jouw paarden? Hoog olie gehalte en zeer weinig suiker/zetmeel! Met hoge vitamine en mineralen. Is op basis van lucerne gemaakt, het ziet er dan ook echt anders uit dan biks. Het is meer een soortje bolletje.
Pien06
Geplaatst: 10-05-10 22:38
Ik heb bij mijn moeilijk etende merrie misschien eindelijk wat gevonden waar niet of weinig suiker in zit. Ze is namelijk echt suikerverslaafd
Ik probeer nu de kwikbeet met stukjes knolselderij en ze likt heel de emmer uit. Daarom vraag ik me af; zou de knolselderij toch veel suiker bevatten? Weet iemand dit misschien?
geen snelle suikers zoals, glucose, fructose,... maar koolhydraten zijn ook suikers, maar dan structurele en bijgevolg hele trage suikers, het type suikers waar paarden het goed op doen (gras en hooi zijn ook "suikers", maar dan zeer lang ketens met moeilijk verbreekbare structuren, waardoor de energie langzaam vrijkomt, met name cellullose en lignine)
Vera
Geplaatst: 11-05-10 10:53
Doe maar weer eens een update:
Nu ik granen bijvoer, eerst Bio-Ron maar die zijn wel erg duur (15,50 per 20 kg) en nu Subli granenmix (8,45 per 20 kg) gaat het echt top! Kreeg gisteren een compliment van de DA hoe geweldig ze er uitziet!
ik ben er nog niet helemaal uit wat ik ga voeren. Hij staat nu 24 uur in de wei, waar niet zo heel veel gras meer in staat. Krijgt onbeperkt hooi, en omdat hij nu even stilstaat (hechtingen in beentje) maar een halve schep westernmuesli met een handje basisbrok. Hij mag wat meer spek op de ribben hebben, maar ik ben geen fan van krachtvoer. (zie foto's profiel) Paardje is superbraaf, net 5 en heeft een goede conditie. Moet nog wel wat spieren krijgen.
Kwikbeet bietenpulp geeft vlees op het lijf en is een ruwvoer. Mijn paard is snel schraal en moet echt op gewicht gehouden worden want ze is ook geen enthousiaste eter. Maar met Kwikbeet gaat dat prima. Ik zou muesli vervangen voor granen, muesli zit minder in en moet je dus meer van voeren voor een vullend resultaat.
@Vera, geef jij de kwikbeet apart, of doe je de granen eronder?
Ik heb altijd in mijn hoofd gehad dat paarden heet worden van puur granen (mn haver) dat blijkt dus niet zo te zijn? Want als ik ergens een hekel aan heb, is het vechten met je paard tijdens het rijden omdat ie teveel energie heeft.
Ik week de kwikbeet samen met de Cobs en maak dat 's morgens. Als ik ga voeren en ze binnenzetten dan gooi ik er een schep granen overheen. Ik week ze dus niet mee! Ik he nu twee paarden op granen lopen en ik merk niet dat ze er heet van worden. Ze zien er wel heel gezond uit
hiphopje
Geplaatst: 11-05-10 11:57
ik denk dat ik jouw 'dieet' ook eens ga proberen. Klinkt goed. Welke cobs voer jij? De kwikbeet hoeft toch maar 10 minuten te weken. De cobs ook? Ik wil de stalbaas niet opzadelen met het weken van mijn voer, dus dat was ik van plan lekker zelf te doen. De site van horsewellness doet het bij niet meer, daar kon je toch een proefverpakking aanvragen?
Sjee, mijn honden en kat voer ik zonder er bij na te denken puur vers. Maar als het om mijn paardje gaat ben ik een stuk onzekerder.
Is het eigenlijk wel nodig dat ik cobs zou gaan voeren, hij kan onbeperkt hooi eten en gras. Over een tijdje gaan ze naar een vollere wei, nu staat er niet zo veel meer.
Vera
Geplaatst: 11-05-10 12:06
10 minuten is lang zat hoor Maar ik heb zo'n routine dat ik het 's morgens bij het buitenzetten klaar maak en ze dan bij binnenzetten niet nog 10 muniten moeten wachten
Ik voer Equicobs maar heb nu een zak maiscobs aangebroken voor de verandering. Ja volgens mij kun je inderdaad proefverpakkingen aanvragen. Maar bedenk wel dat het tijd nodig heeft en ze erg moeten wennen aan het suikerloze dieet. Die van mij waren geen fan in eerste instantie. Feline (pony) krijgt alleen hooi en graan want die eet de Cobs nu echt neit meer. Eerst heeft ze braaf d'r bordje leeggegeten maar na een tijdje was ze er klaar mee en daarna at ze het helemaal niet meer.
Maar het lijkt wel of haar darmen veel beter zijn gaan werken want nu krijgt ze veel meer hooi dan vroeger en in tegenstelling tot een half jaar geleden, heeft ze helemaal geen hooibuik meer
Grappig hiphopje, voer mijn hond ook vers en zoek bij de paarden ook voor een verantwoorde voeding..........
Vera, hoe ziet het met granen en de hoeveelheid zetmeel (dus suiker)??????
Jibbel
Geplaatst: 11-05-10 12:29
Heeft iemand hier ervaring met de Equifyt natural base? Volgens de site zonder melasse en GMO, dus zuiver voer.
Zit er wel voldoende in qua voedingsstoffen? En er wordt aageraden het gecombineerd met een andere soort te voeren,bijv, equifyt balance is dit noodzakelijk?
Je voert hele granen en deze worden pas afgebroken in de darmen waardoor je een langzame vertering hebt en het zetmeel op de juiste plaats wordt opgenomen. Geplette granen worden al in de maag opgenomen en dat is juist de verkeerde plek!
Jibbel : er zijn genoeg mensen die alleen equifyt natural base voeren. Alleen het bevat nog wel meer dan 30 % zetmeel en suikers .... Mijn paard doet het niet zo goed op het equifyt voer, maar dat is natuurlijk per paard ook verschillend. Sinds ik hem vit en min bijgeef bij het equifyt voer gaat het stukken beter.
Grasbrok hoeft mijn paard ook niet nu hoor, daar haalt hij zijn neus voor op, gras is veeeeeel lekkerder
Paarden die problemen hebben met de vertering zullen misschien wel last hebben van het voeren van hele granen omdat (hele ) granen behoorlijk veel zetmeel bevatten.
hmm..dat is een beetje jammer, wil juist ook minder suiker in het voer.. Welke soort van equifyt geef jij?
Maris
Geplaatst: 11-05-10 14:46
Ik geef nu equifyt senior. ZIt nog wat hoger in vit en min als de andere soorten. 34 % zetmeel en suikers Hier kan je vinden wat er in natural base zit http://www.equifyt.com/voeders-natural2.html Omdat er veel granen in zitten is het zetmeel gehalte ook "hoog"
Vera
Geplaatst: 11-05-10 14:53
Maris schreef:
Paarden die problemen hebben met de vertering zullen misschien wel last hebben van het voeren van hele granen omdat (hele ) granen behoorlijk veel zetmeel bevatten.
Dit snap ik niet Wat wil je hie mee zeggen?
Maris
Geplaatst: 11-05-10 14:55
Alleen maar dat niet voor alle paarden hele granen werken. Dat het voor sommige paarden teveel zetmeel bevat waardoor de darmen van slag kunnen raken.
Dat heb ik echt nog nooit gehoord..... Als de darmen van een paard niet goed werken dan komen de granen gewoon weer heel naar buiten. Pas als ze goed functioneren vind je geen hele granen emer in de mest. Dus 'te veel zetmeel' in de darmen is echt vreemd verhaal hoor.
Maris
Geplaatst: 11-05-10 15:03
Jibbel, als je zoekt via de zoekfunctie kom je een paar topics tegen waarin krachtvoer wordt genoemd dat lager is in zetmeel en suikers ( vak krachtvoer met weinig granen erin ). Oa Marstall, D&H, St Hippolyt en nog een paar merken hebben voer met minder dan 20% zetmeel en suikers.
Vera, de darmen zullen altijd wel een deel van de granen verteren toch ?! En granen bevatten veel zetmeel...... En zetmeel is voor niet alle paarden goed/gezond. Als de granen weer heel naar buiten komen duidt dat erop dat de darmen zeker niet goed werken en heeft het voeren van (hele ) granen ook weinig zin (denk ik ) Dat is eigenlijk wat ik ermee wilde zeggen. Als jouw paard het er gewoon goed op doet, super dan toch ?!