[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yvonne1313

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 15:50

Dames, eventueel heren,

Ik heb ook een vraag en weet ff niet hoe of wat. Ik heb nu bijna twee maanden een 9 jarige kwpn ruin in mijn bezit 1.70 hoog. Hij was wat ondervoed toen hij kwam, maar aangezien hij van handelsstal kwam trok hij goed bij, bij ons op stal met 24/7 weidegang en ff rust

Maar aangezien hij zijn spieren weer helemaal moet opbouwen, wat heeeeeel gestaag wel gebeurd merkte ik toch dat hij weer afviel.
Ik ben een deken op gaan doen snachts, dit hielp al een stuk! Hij kwam weer wat aan, mede ook doordat ik nu halve kilo basisbrok per dag van Hippostar geef, want ik ga naar een nieuwe stal waar hij brok gaat krijgen. Ik dacht ik begin rustig aan met eraan wennen.

Toch vind ik hem niet super energierijk. Plus zijn vacht zou wel meer mogen glanzen., hij valt dus ook snel af.
Ik rijd hem 4 tot 5 dagen per week redelijk intensief om weer alles op peil te krijgen 1 dag longe en 1 dag wandelen ofzo....

Wat adviseren jullie? Welk voer zorgt ervoor dat hij meer aanzet vooral de bovenlijn is het die ontbreekt! Uiteraard train ik tot nog meer spieren, maar is er iets wat spieropbouw stimuleert buiten de dure poedertjes om!

Op de nieuwe stal zal hij dus basisbrok van hippostar krijgen en de hoeveelheid, tja daar ben ik ook nog niet uit, graag tips....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 15:57

Even een tip voor mensen met dunne oudjes (met weinig tot geen tanden/ kiezen): Mijn verzorgpony krijgt nu sinds een jaar subli seniores priores in combinatie met hartog compactgras, en in de zomer zoveel mogelijk gras op het land. Ze is nu redelijk goed op gewicht voor haar leeftijd. Subli seniores schijnen ze ook in veel rusthuizen te voeren, goede dikmaker :j

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 21:12

Ik lees al even mee....
Heb ook een paard wat afgevallen is en nu vrij lastig aan wil komen :\

In nov. 2010 heb ik hem gekocht en is hij bij kennissen op stal komen te staan, helaas hebben ze hun huis op korte termijn te koop gezet waardoor mijn stalling kwam te vervallen. Dus moest hij verhuizen en heeft een tijdje bij 2 friezen gestaan maar hij viel steeds meer af, het beviel er zoiezo niet echt en nu is hij dus weer verhuisd.

Tsja het hakt er erg in denk ik dat verhuizen maar nu staat hij op een super fijn plekje.... en wat mij betreft mag hij wat aankomen!

Hij staat 24/7 buiten met een in/uitloop stal op een halve hectare land.
Veel gras staat er niet maar hij mag nu iedere dag een paar uurtjes grazen op een ander stukje grasland. Hij krijgt 's ochtends en 's avonds 3 plakken hooi en 1,5 schep luzerne met een halve schep muesli zonder haver. Daar doorheen een scheut lijnzaadolie en 2 schepjes opkikker van NAF.

Het liefst zou ik onbeperkt hooi geven maar dat is erg lastig omdat het paard wat erbij staat niet teveel hooi mag hebben....

Oh het betreft een 10 jarige ruin van ong. 1.60, hij verricht lichte arbeid (heb hem de eerste 3 weken niet gereden, hij staat vanaf 5 juni op zijn nieuwe plekkie)

Zo was hij op 20 jan.

Afbeelding

https://lh5.googleusercontent.com/-_c4L ... 252529.JPG

en op 12 juni

Afbeelding

Hij is al wel wat bijgekomen naar mijn idee, zal binnenkort eens wat nieuwe foto's maken.

Iemand tips??

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 21:40

Hoi Allemaal,

Ik wil jullie ook graag op hulp vragen.
Mijn paard Damiro is net 7 jaar geworden en is nooit heel dik ofzo geweest, maar hij zag er wel gewoon goed uit. Nu is hij een jaar 'er tussenuit' geweest vanwege een erge rusblessurre. Dat gaat ondertussen weer goed en we mogen het rijden weer opbouwen. Wel is het belangrijk dat hij veel beweegt om zijn rug soepel te houden, en staat hij de gehele zomer 24/7 buiten. Maaaar hij is nu dus dat beetje spier wat hij had ook kwijt, hij is echt heel dun en schraal, zie al z'n ribben en ruggenwervels, terwijl deze al zo gevoelig zijn.. Wil hem dus heel graag op z'n rug en rubben en billen voller hebben. Wat kan ik hem het beste voeren?? Hij staat altijd op een goede wei vol gras, als het gras minder word krijgen ze hooi op de weide, maar hier is hij niet dol op (nooit geweest ook) hij eet tot hij genoeg heeft, dus onbeperkt hooi/kuil eet hij dus niet.. Hij krijgt nu 1 kilo biks met 1 kilo slobber, maar merk nog geen verbetering, wie weet wat???

Bedankt! Groetjes Katja.

Voor het idee:
Foto zijkant: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-HURHFNCD.jpg
Foto vooraanzicht: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-JLAUX3M4.jpg

Crazymel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 21:48

Ik vind de cornmuslie van Marstall heel fijn werken.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:33

Smiley, ik vind je paard helemaal niet zo dun ??!

x katja x probeer eerst eens wat meer / beter ruwvoer te geven. Lucerne bijvoorbeeld.

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:02

Niet té dun maar toch wel aardig wat afgevallen, vind hem mooier met wat meer "spek" op zijn lijf....

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 10:57

meld mij ook even :D

sinds eind 2010 heb ik mijn paardje, draver was ook al erg mager, (nu 4 jaar)
toen ze nog in de dikke vacht zat viel het allemaal wel mee (+deken 400g)
nu het zomer is is ze toch vrij mager, ribben zijn te zien.
we zijn begonnen met maismeel maar het effect is niet erg te zien.
we voeren nu

2 x per dag hooi (hierbij blijft altijd hooi over, dus hooi genoeg)
ze staat nachts in een paddock overdag op gras (+hooi)
ochtends schep slobbermaismeel + halve schep brok(matige sportprestaties) en muesli (zonder haver)
avonds schep slobbermaismeel + have schep muesli.
tussendoor ga ik nog wel eens met aar te wandelen waar bij ze ook gras eet
ze krijgt brood en appels

tandarts is in januari geweest, was allemaal goed en komt binnenkort weer voor wolfskies te trekken
wormenkuur+vitaminespuit heeft ze gehad
enting heeft ze ook gehad

maismeel hebben we op verzoek van de voedselman gedaan, helaas komt ze hier niet erg van aan.
iemand nog tips/suggesties?

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 20:50

beste bokkers even een vrag wat jullie van dit paard vinden qau gewicht(is mijn eigen paard heb het net een kleine 2 maanden)
ik vind zelf dat je ze ribben teveel ziet is nu op de foto niet zo heel duidelijk ik voer hem 1,5 kilo brok staat van s ochtends tot rond een uur 0f 4 in het land en krijgt savonds een berg kuil.
daarbij krijg hij ook een halve schep bieten pulp met een halve schep biks erdoor.
is uit eindelijk een volle voer bak vol.
wil graag jullie mening horen!

Afbeelding

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 00:27

Maris schreef:
Smiley, ik vind je paard helemaal niet zo dun ??!

x katja x probeer eerst eens wat meer / beter ruwvoer te geven. Lucerne bijvoorbeeld.

Wat is lucerne precies? Wel krachtvoer toch? de werking hiervan?
Ruwvoer zou het beste zijn, maar mijn paard eet dit gewoon niet graag.. ;(

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 11:05

Nee lucerne is ruwvoer ! Het is gesneden lucerne ( een klaversoort die eruit ziet als lang gras ). Grasmix is ook nog een optie, maar van lucerne zetten paarden meer aan in gewicht.

Reinandje. Zijn de tanden al nagekeken ? En goed ontwormt ?
Misschien is je paard nog bezig met wennen aan zijn nieuwe adres en een beetje gestresst ( en daardoor gewichtsverlies ) ? Of was hij al te dus toen je hem kocht ?
Probeer anders ook eens lucerne, desnoods al met wat olie erdoorheen gemengd.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 12:44

Die van mij begint nu wat bij te trekken, voor het mooie is ze net te dun, er mag wel wat meer bespiering op (jaar niks gedaan, ben nu rustig aan het opbouwen met rustig beetje longeren en werken aan de lange teugel.) Als ze straks wat voller is dan wil ik weer rustig met de dubbele longe aan het werk gaan. Mogelijk eerst een osteopaat erbij, ze is nu vrij stijf.

1,5 maand geleden zag ze er zo uit:
Afbeelding

Afbeelding

Bloed is onderzocht, er was niks afwijkends, dus ik moet haar van de da gewoon meer op het gras zetten. Dit durf ik zelf niet zo goed omdat ze bevangen is geweest, dus ze mag van mij regelmatig 20 minuutjes grazen als de omstandigheden goed zijn. Ze liep nu wat stijfjes (waarschijnlijk na het bekappen, had een beetje lang gewacht met een afspraak maken, dus er moest vrij veel af :o ) dus voor de zekerheid even niet laten grazen. Nu loopt ze weer goed, dus daar ga ik weer mee beginnen. Ze is al wat voller aan het worden overigens, voer nu ook een pompje omegaolie bij naast het grazen.

Even ter vergelijking, vroeger was ze juist aan de dikkige kant (speknek, appelkont, goot op de rug)
Afbeelding

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 16:00

Hoi!
Ik heb een oude verzorgpony die maar niet dik wordt.. na heel veel proberen is het nu wel gelukt een buikje te creëren maar je ziet zijn ribben nog wel en zijn kont is erg hoekig.
Zijn bouw is sowieso niet erg breed het is een kruising arabier & new forest, die zijn over het algemeen niet 'dik' en oudjes ook niet maar dit is dan ook weer het andere uiterste.. ik zag hier deze tip staan:
Juul schreef:
Even een tip voor mensen met dunne oudjes (met weinig tot geen tanden/ kiezen): Mijn verzorgpony krijgt nu sinds een jaar subli seniores priores in combinatie met hartog compactgras, en in de zomer zoveel mogelijk gras op het land. Ze is nu redelijk goed op gewicht voor haar leeftijd. Subli seniores schijnen ze ook in veel rusthuizen te voeren, goede dikmaker :j

Maar zijn er nog andere mensen die tips hebben ?
Hij staat zomers dag en nacht op het land en krijgt dan 2x slobber bijgevoerd, en 's winters krijgt hij 3x slobber, hooi en een halve emmer wortels met lijnzaadolie. Voeren hem af en toe ook appels en bananen (oh die vind hij heerlijk) bij, echt alles gaat erin maar hij komt maar niet tot weinig aan haha. Overigens zit hij wel vol energie, is het geen oud sloom paard dus hij is gelukkig wel fit genoeg.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:14

Even een vraagje, Hoeveel bietenpulp mogen paarden eigenlijk krijgen?
Is het een beetje zoals slobber? Mijne moet nu 2 keer per week 2 kg slobber krijgen (was de maximum volgens de zak)
Of mag je bietenpulp elke dag geven? En hoeveel juist?
Krijgen ze daar dan veel meer energie van? Worden ze heviger of niet?

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:43

Waar halen jullie bietenpulp vandaan?

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:16

Gewoon paardenwinkel :)

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:51

Ik heb net wat maïsmeel gehaald. Mij werd verteld dat ik absoluut niet meer mag voeren dan 3 handjes. Wat voeren jullie dan?

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:57

halve schep ochtends en halve schep avonds
ik maak daar dan slobber van met wat muesli en normaal brok er doorheen voor de smaak :=

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 17:54

Smiley was mijn paardje maar zo mooi vol, zie niks te weinig daar.
Mijn merrie:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zij heeft grote problemen met haar gebit en sinds een paar dagen eet ze weer.
Lang verhaal zie topic: Magere merrie gered met slecht gebit wat te voeren?/ [VS] Magere merrie gered met slecht gebit wat te voeren?

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 18:57

%) Wow %)
Als je zo ver niet woonde had je hier gerust een zak bietenpulp mogen komen halen :j

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 18:59

yeye schreef:
Even een vraagje, Hoeveel bietenpulp mogen paarden eigenlijk krijgen?
Is het een beetje zoals slobber? Mijne moet nu 2 keer per week 2 kg slobber krijgen (was de maximum volgens de zak)
Of mag je bietenpulp elke dag geven? En hoeveel juist?
Krijgen ze daar dan veel meer energie van? Worden ze heviger of niet?

ik geef alle drie mijn paarden bietenpulp mijn merrie krijg maar een kwart droge schep zet uit tot een halve emmer!
maar die krijg het omdat mijn andere paarden het ook krijgen en vind het sneu als hun wel slobber krijgen en zij niet.
mijn andere paarden die ik wat aan de dunnen kant vind krijgen iets meer dan 3 kwart schep daarbij ook nog een kwart biks.
ze krijgen het nu iedere dag en ben der nu zo maand mee bezig de ene die wat dun is trekt goed bij alleen de andere niet echt vind ik dus was gelijk mijn vraag wat kan ik er aan doen? of duurt het gewoon een tijdje voordat ze ervan aankomen?

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 20:15

Als het goed is kan ik via iemand een zak bietenpulp bestellen zal wel een 4 weken duren voor het hier is.
Ze at eerst bijna niks en ik was elke dag bang om haar dood aan te treffen, gelukkig kan het nu alleen maar beter worden en met veel geduld( heb ik niet altijd) kan ze eindelijk goed gaan aankomen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 20:17

Wow die is echt dun. Hebben jullie gras op aruba? Of hoe ga je dat nu aanpakken?

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 21:17

capopjekop we hebben gras( een beetje in de tuin) maar ze krijgt het op dit moment niet weggekauwd.
De basisbrok gaan er ook maar met veel pijn en moeite in. Over 500gram opgeloste (speciaal voer) doet ze maar 1 a 2 uren om het op te slurpen. De ene keer kan ze wel brokjes eten de andere keer niet.
Het duurt uren voor haar bak leeg is als ze hem leeg eet, maar het gaat beter dan 2 weken geleden toen ze al 3 weken stopte met eten en heel veel pijn had. Ze is nu vrolijker en komt naar je toe en ze staat niet meer erbij alsof ze ernorm veel pijn heeft. Ze stond er echt bij als een hoopje ellende en dat is gelukkig nu niet meer. Een ode aan de paardentandartsen die haar echt gered hebben.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 21:39

Kan je aan senior priores komen van subli??