[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 14:21

Hai,
Een paardje bij mij op stal is er slecht aan toe door verkeerd voer en is toen bevangen geraakt. Voor de 4 de keer.

Mijn paardje is tijd terug ok bevangen geweest en wil zijn voer schema dan ook met jullie delen.
Wil gewoon weten of het goed is wat ik nu doe
Ochtend: Hooi (ongeveer 1,5 plak)
Na het rijden: Klein handje musli (zonder suiker voor sober paarden) en wat penen (stuk of 4)
Avond: Handje musli (zelfde als die van na het rijden) weer peen (stuk of 7) en een beetje hooi
Voor de nacht: Hooi (2 plakken voor de hele nacht)

Overdag staat hij buiten met vriendjes. S'nachts staat hij binnen op stro. Hij krijgt elke dag beweging van 1 uur tot 1,5 uur.

Wat denken jullie ben ik op de goede weg? Of krijgt hij te veel?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 15:03

Ca. 11 penen per dag :? ... dat is nogal wat als je het mij vraagt (ervan uitgaande dat je winterpenen bedoeld).
Zou daar toch eens flink in gaan minderen.
Peen bevat naast veel water en caroteen ook de nodige suikers.

petitparis

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 15:11

die penen zijn in mijn ogen niet zo erg tenzij het paard al zo weinig musli kreeg toen hij bevangen werd, dan is het een teken dat het betreffende paard zeer gevoelig is aan suikers.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 17:13

Penen kunnen we ons behoorlijk in vergissen hóór.
Zou die dingen gewoonweg schrappen.

En weet niet wat je voor muesli voert, maar ook muesli's bevatten vaak meer suiker dan we denken.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:00

Zou ik daar direct mee kunnen stoppen of moet ik dit afbouwen?
Wat kan ik dan beter bijvoeren. Hij lijkt namelijk hongerig met koud weer.
Het zijn vrij kleine penen

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:13

Ik heb je even een PB gestuurd!

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:31

Ook is mijn paard erg hongerig de laatste tijd. Waarmee kan ik dit dan opvangen?
Krijgt hij genoeg hooi op een dag?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:37

Ruwvoer is het basis rantsoen.
Krijgt hij alles op?

Sommige paarden doen alsof ze uitgehongerd zijn, maar komen niets tekort (zoals die van mij, haha)

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 22:19

IK denk dat die van mij meestal ook wel zo is.
Maar zijn gedrag is gewoon zo anders voor ik dat peen voerde.

Ja hij krijgt het wel op maar op het moment is het maar 2 keer per dag. Zal ik dat meer moeten verspreiden over de dag en dan musli handje erbij in de avond (moet wel voor medicijnen)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 22:27

Hooi inderdaad iets meer verspreiden, is ook veel beter voor de spijsvertering, die is gebouwd op continue beweging van darmen etc. .

Wat je met muesli's, brok e.d. hebt is een enorme piek qua suikerspiegel. Enorme energieboost zeg maar.
Kan je paard er verder niets mee (te weinig beweging extra), dan wordt die energie opgeslagen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 22:30

Dus aan hooi en een handje musli (die dan beter in de ochtend gegeven kan worden) is voldoende voor hem?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 22:35

Dat zou op dit moment moeten volstaan ja.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 00:13

Je kunt de muesli beter vervangen door een grasbrok, bijv. de weisencobs. Deze moet je met water wellen en zijn dan ook daarmee ideaal geschikt om medicijnen doorheen te doen. Voor het lekker kun je er ook bleekselderij of broccoli doorheen doen; is gezond en bevatten geen suikers.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 09:18

Ash_ schreef:
Ook is mijn paard erg hongerig de laatste tijd. Waarmee kan ik dit dan opvangen?
Krijgt hij genoeg hooi op een dag?

toevallig las ik dit en ik wil even reageren.
jij voert wortels he?
wortels zijn eetlust opwekkend.
dus heb je meteen je reden waarom je paard zo hongerig is :j

liever je wortels weglaten en geef een handje extra muesi,zitten meer vitamines in die je paard nodig heeft

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 21:11

Mijn paard is nog steeds gigantisch dik van de zomer. Hoewel ik haar in juli toch een graaskorf ben gaan omdoen omdat het de spuigaten uitliep.
Ze krijgt geen krachtvoer maar wel constant voordroog/kuil (en dit kan ik spijtig genoeg niet veranderen!!)
Zouden jullie een graaskorf ook in de winter durven gebruiken? Mijn paard staat 24/7 buiten met inloopstal zonder dekens of iets dergelijke. Heb een beetje schrik dat ze doordat ze veel minder ruwvoer kan opnemen met een graaskorf er kans bestaat dat ze ziek wordt (verkouden, grieperig ofzo)

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:00

Hoi hoi,

heb het topic een beetje doorgelezen en meld me bij deze ook aan!
Ik heb een veel te dikke tinker van 2,5 jaar.
Hij staat 24/7 buiten. In de zomer overdag op het land en 's nachts in de paddock en dan heeft hij altijd hooi tot beschikking met nog 6 andere paarden.
In de winter staat hij 24/7 dus in de paddock met alleen hooi.
In de avond krijgen ze wel wat gevoerd. Maar hij krijgt nu alleen nog 1 pavo summerfit koek met wat omega horseshine eroverheen (dat is poeder...).
Maar hij valt echt niet meer af! Het heeft wel verschil gemaakt om hem niet 24 uur op het land te zetten in de zomer. Maar nu blijft hij weer hangen en er moet toch echt nog een stuk vanaf.

Nou denk ik dat ik dan maar met hem moet gaan sporten, maar goed hij is 2,5 en ik zie mijzelf nog niet een uur lang rennen. (Draaf wel stukjes met hem aan de hand, maar ooit houd het op he ;)) Naast de fiets gaan we nog niet doen, hij is nog niet helemaal verkeersmak, daar ben ik nu mee bezig, naast de fiets lijkt me dus nog niet heel erg verstandig.

Longeren ben ik helemaal tegen. Zeker bij een jong paard van 2,5 jaar, dus daar begin ik niet aan.

Heeft iemand hier goede tips voor zo'n jong paard?

Loop echt wel veel met hem, maar het lijkt er niet vanaf te gaan.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:57

@ Mandyke: ik heb mijn pony nu ook nog met een graaskorf op de weide lopen. In de zomer had ik hem bijna 24/7 aan, maar nu doe ik hem smorgens uit en s'avonds weer aan.

@Chendo: al gehoord van het start to run programma? Daarmee kan je op 10 weken tijd zelf leren om 30 min (5km) aan een stuk te lopen. Misschien kan je zo jou conditie en die van je paard opschroeven.

amber18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 23:05

Chendo, ik begrijp dat jouw paard onbeperkt hooi krijgt. Dat zou je zeker wat kunnen verminderen (als dat tenminste mogelijk is ook met de andere paarden) door kleinere hoeveelheden hooi verspreid over de dag aan te bieden (1-2 kilogram per 100 kilogram lichaamsgewicht). Succes!

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 00:20

b485 schreef:
@ Mandyke: ik heb mijn pony nu ook nog met een graaskorf op de weide lopen. In de zomer had ik hem bijna 24/7 aan, maar nu doe ik hem smorgens uit en s'avonds weer aan.

@Chendo: al gehoord van het start to run programma? Daarmee kan je op 10 weken tijd zelf leren om 30 min (5km) aan een stuk te lopen. Misschien kan je zo jou conditie en die van je paard opschroeven.

Ik loop heel veel, ik doe aan hardlopen en doe dat 3 keer per week, 8 tot 10 km...
Dat zit wel goed ;) Alleen als ik met mijn paardje loop heb ik natuurlijk mijn grote lompe laarzen aan, dat rent wel erg zwaar moet ik zeggen... En mijn paard draaft niet zo lang aan de hand, is dan maar met kleine stukken even (Hier ben ik al erg blij mee want paar weken terug draafde hij helemaal niet aan de hand) en dan gaat hij weer stappen en is hij niet vooruit te branden...
Dus het moet wel wandelen zijn, maar het is lastig om met wandelen er echt iets af te krijgen, ik zie gewoon totaal geen verschil...

Moeilijk |(
Ik zou graag een hele dag er voor uit trekken om te gaan wandelen met hem hoor, daar niet van, maar helaas is daar de tijd niet voor naast een baan...
Nou ja morgen hoef ik pas laat te beginnen dus dan heb ik een 2 uur durende wandeling op de planning staan... ;)
Laatst bijgewerkt door _Chendo_ op 07-12-09 00:25, in het totaal 2 keer bewerkt

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 00:21

amber18 schreef:
Chendo, ik begrijp dat jouw paard onbeperkt hooi krijgt. Dat zou je zeker wat kunnen verminderen (als dat tenminste mogelijk is ook met de andere paarden) door kleinere hoeveelheden hooi verspreid over de dag aan te bieden (1-2 kilogram per 100 kilogram lichaamsgewicht). Succes!

Helaas kan het inderdaad niet met de andere paarden :(

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 09:53

Chendo, kan je je sportschoenen niet mee nemen naar stal en dan vlak voor je gaat lopen aan doen?
Denk ook dat je het een beetje moet opbouwen.
Kan je hem niet als handpaard meenemen als je met een ander paard gaat buitenrijden (wel natuurlijk eerst oefenen).
heb ook ooit eens een website gezien van mensen die hun paar meenamen langs de step (niet zo eentje met van die hele kleine wieltjes). het voordeel hiervan was dat ze er sneller af waren in het geval dat hun paard een beetje moeilijk ging doen.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 10:32

b485 schreef:
Chendo, kan je je sportschoenen niet mee nemen naar stal en dan vlak voor je gaat lopen aan doen?
Denk ook dat je het een beetje moet opbouwen.
Kan je hem niet als handpaard meenemen als je met een ander paard gaat buitenrijden (wel natuurlijk eerst oefenen).
heb ook ooit eens een website gezien van mensen die hun paar meenamen langs de step (niet zo eentje met van die hele kleine wieltjes). het voordeel hiervan was dat ze er sneller af waren in het geval dat hun paard een beetje moeilijk ging doen.

ja dat is paardnatuurlijk! Zag er wel erg handig uit...! Sportschoenen mee naar stal is misschien wel een idee ;) Dacht eerst het is daar wel erg blubberig, maar heb pas nog een veldloop gedaan, whahaha blubber zat zit er aan ;)

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 10:43

Ik meld me hier ook even. Heb een te dikke haflinger, al zolang als ik hem ken. Veel bewegen is niet mogelijk vanwege spat (maar ben nu bij Monya van t Balingehof geweest, en als het goed gaat kunnen we over een paar maanden weer wat gaan draven en longeren!) en veel eten krijgt hij ook niet. Hij krijgt ongeveer 3 of 4 plakken hooi per dag en een klein schepje muesli (ik denk nog geen halve kilo). Ik voer nu als muesli Subli Zonder, dat is zonder haver en melasse en met weinig eiwitten.

Ik las net dat het zou kunnen dat hij insuline resistentie heeft? Ik werk zelf bij de Welkoop, dus zal eens dat Feel good meenemen, misschien dat dat werkt. Iemand nog andere ideeën?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 11:14

Mandyke; is er gee mogelijkheid om hem bv voor de nacht af te halen? Dan heeft ze hem iig niet meer 24/7 om :)
Ik heb er ook eentje gekocht voor mijn shetje, maar heb blijkbaar geen halstertje liggen waar hij goed genoeg aan vast kan. Nog even wat proberen. Vind het ook wel sneu om haar ermee naar buiten te sturen. Ding is nog best stug, had hem 'zachter' verwacht op een of andere manier (greenguard)

Mijn shetje is tonnetje rond. Kwam bij mij met een harde manenkam, die trok weg, maar is inmiddels er weer in volle glorie dus oppassen geblazen. Al is ze momenteel weer aan het afvallen, probeer haar zovaak mogelijk te pakken om in te spannen of lange wandelingen/ handpaardje etc. Ze stat overdag in het land met het veulen, of in de bak (staat een btje gras), en snachts in stal waar ze stro heeft om op te knabbelen, een grote dot graszaadhooi en als ze geluk heeft een hapje kuil of hooi als het veulen knoeit en het op de grond gooit. Krachtvoer geef ik niet, een handje pavo vital brokjes na gedane arbeid en elke dag 1 wortel.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 14:56

Zo vandaag 2,5 uur met chendo gelopen. Morgen weer ;)