Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 18:42

Retlaw, zou je niet beter meer eiwitten kunnen voeren voor de bespiering van de bovenlijn ipv meer energie ( sp ) ? Sp doet amper wat voor de bespiering is mijn ervaring ....
En twee scheppen lucerne is natuurlijk niet veel ivm eiwitten.

Retlaw

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 18:50

Sp gedaan om hem eerst wat dikkerbte krijgen. Dat is nu wat bijgetrokken.
Wil eigenlijk juist luzerne afbouwen omdat ik begreep dat deze van invloed zijn op de hormonenbalans.
In plaats van dat dan merriebrok voor meer eiwitten. Maar ben nog besluiteloos momenteel. Weet het even niet meer

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 18:52

Een goede eiwitbron vinden is ook best moeilijk ! Zelf ben ik ook niet zo'n lucerne fan. Sommige mensen geven in plaats daarvan esparcette, maar dat zit wel in dezelfde familie.
Agrobs heeft een grasbrok met een hoge eiwitpercentage, fetura.
Pavo topsport of Subli Atleet geven ook extra eiwitten. Merrie of veulenbrok idd ook. En dan is er ook nog sojaschroot, maar dat moet je wel willen geven ( heeft ook invloed op de hormonen, denk ik ).

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 21:59

Mijn inmiddels 17 jarige Fries had precies hetzelfde probleem met de bovenlijn en puntbillen.
Na overstap op Active + inmiddels de bovenlijn weer mooi gevuld en weer ronde billen *\o/*

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 23:35

Onze oudjes waren iets ingevallen. Wij voeren nu de Equifyt Sainfoin ( timothee, esparcette en kruiden ) de Vitalbix DC en zijn begonnen met Coolstanca copra. Laatste nog tekort om er iets van te zeggen, maar ze eten het goed zo. Alles gaat bij elkaar, dus wordt nat gegeten.

Ik ben geen liefhebber van lucerne en mijn merrie kreeg er altijd dikke benen van. Ze staan wel 24/7 buiten laatste jaren, dus kan het wel weer proberen, maar ik vind het zelf ook heel eenzijdig als voer.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 08:17

Zijn er ook mensen die intensieve sporten doen met de paarden die vitalbix voeren? Ik heb standaard de lucerne en nutrimash in de voerkist staan. Was laatst overgegaan op de active + ivm suiker en zetmeelgehalte. Maar paard kakte zo in, dat ik toch maar teruggegaan ben naar mijn sportmuesli. Wil in gewone weken ook geen 3 scheppen per dag moeten voeren. Richting een wedstrijd voer ik haar wel iets op.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 14:47

Dat ligt aan meer dingen. Toen wij nog voer verkochten, waren er veel paarden die echt een tijd nodig hadden om over te gaan naar bijv voer zonder granen of veel lager in suikers en zetmeel. Paarden die bijvoorbeeld veel brokken kregen, waren daaraan gewend. Dan gingen ze naar meer vezelrijk en moesten daar meer uit gaan halen. Dat duurt echt een tijd.
Daarnaast hangt het af van het ruwvoer. Als een paard genoeg en echt goed ruwvoer krijgt, gaat zo een overgang weer anders, dan een paard dat bijv een dagdeel buiten komt en maar 2x daags een plukje kuil.
Waarom meer voeren richting een wedstrijd? Hoevaak start je dan?

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 14:56

Goed om te weten is bij de overschakeling van een zetmeelrijk rantsoen naar een vetrijk rantsoen, dat paarden langer nodig hebben om over te schakelen. Dit duurt minimaal een aantal weken, tot een maand of twee. De sponsorruiters van Vitalbix rijden Grand Prix en Prix st. Georges, die doen her er erg goed op. Maar ook bij 1 vd paarden vd sponsorruiters trad een dip op, geleidelijk overgaan is belangrijk. Op de website van Vitalbix kun je meer lezen over het rantsoen van deze paarden en het overgaan. Steeds meer sportpaarden maken de overstap naar Active+ en als je de tijd er voor uittrekt, succesvol!

Els_175

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 16:34

Ik ga ook Vitalbix proberen bij mijn Andalusier.

Hij staat nu nog op Besterly Herbic en ga kijken of hoe het gaat doen op de Daily Complete.
Ik ga zijn huidige voer mengen met de DC en zo hopelijk een mooie overgang maken naar de DC alleen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 19:00

Ik heb net vital complete van Pavo met daily Vitalbix vergeleken. Maar vind de Pavo meer vitaminen en miniralen en kwa suikers/zetmeel nog wel mee vallen..

Van de Pavo moet ik 75 gram (geef zelf 50) geven en vital 250 voor de juiste dosering.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 19:03

Om de juiste dosering (naar cvb-maatstaven en 2% ds ruwvoer) te geven moet je van pavo vitalcomplete 30g/100kg geven en van vitalbix daily complete 75g/100kg. Je hoeft dus inderdaad flink minder van pavo geven.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 19:16

Mizora schreef:
Om de juiste dosering (naar cvb-maatstaven en 2% ds ruwvoer) te geven moet je van pavo vitalcomplete 30g/100kg geven en van vitalbix daily complete 75g/100kg. Je hoeft dus inderdaad flink minder van pavo geven.

Hoe kom jij aan de 30 gram per 100kg? Dan zou ik 120 gram moeten geven ipv 75 gram.

Volgens Pavo is 50 gram voor 300kg (mijne weegt ongv 450kg) en 100 gram voor paard van 600 gram

Maar kwa vitamine E kom ik er ook niet uit. Vitalbix 2500 IE. En Pavo 7500 Mg.. wat is nou meer
Laatst bijgewerkt door plutolover op 24-08-17 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 19:16

Van de pavo ging die van mij helaas wel schuren. Dat hoor je bij pavo wel meer. Misschien eerst een paar dagen testen?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 19:26

Uitgerekend. Het duidelijkste is de selenium. Met gemiddeld Nederlands ruwvoer voer je 0.4-0.5mg bij 1.5-2% lichaamsgewich aan droge stof ruwvoer (zowel bij hooi als bij voordroog). Een paard van 500kg heeft volgens het cvb 1.5mg selenium nodig, dus moet er nog 1-1.1mg bij. Met 150g pavo vitalcomplete voer je 1.05mg selenium.

Het NRC-NRH houdt als richtlijn 0.2mg/100kg lichaamsgewicht aan i.p.v. 0.3mg/100kg lichaamsgewicht. Dan kom je op 0.6mg toevoegen en dus 90g vitalcomplete.

Beiden geven als maximale hoeveelheid selenium 4mg/100kg lichaamsgewicht aan, maar ik houd zelf 1mg/100kg lichaamsgewicht aan voor de zekerheid.

Aangezien de hoeveelheid selenium in het ruwvoer onbekend is over het algemeen, houd ik de veilige marge van het cvb aan. Daarnaast is dan ook de hoeveelheid vitamine E (300IU/100kg paard)meer richting optimaal in plaats van ruim minimaal (100IU/100kg paard) en is de verhouding IJzer:Koper:Zink:Mangaan ook gunstiger met wat meer voer, wat gunstig is voor de opname van zowel koper als zink, wat weer goed is voor de vacht en de hoeven.

Ook de hoeveelheid magnesium is veel hoger dan de hoeveelheid calcium en fosfor, waardoor je geen extra magnesiumsupplement meer hoeft te voeren.

Schuren is inderdaad iets dat bij pavo relatief veel voor komt (hoewel alsnog maar bij een kleine groep), het komt niet door de suikers. Want ondanks wat er over het algemeen geroepen wordt, heeft pavo gemiddeld gesproken (t.o.v. andere traditionele merken) een laag tot zeer laag zetmeel- en suikergehalte. Maar het is toch zo.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 20:30

Tot nu toe schuurt me haf niet van Pavo. Alleen is me nog niet duidelijk hoeveel ik moet geven van de Pavo dus ik kan gerust 100 gram geven? Naast halve schep subli dieet en 2x bodempje subli basis brok. (Denk ongv 250 gram per dag)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 20:36

Ja, je kan gerust 100g geven, ook met die halve schep subli dieetmix en 2x bodem basisbrok.

Gemiddeld gesproken is het zo dat je van een gewoon krachtvoer 500-600g/100kg lichaamsgewicht moet geven. Dus als je 500g bij elkaar geeft van de dieetmix en basisbrok, dan geef je mineralen voor 100kg paard. Dus hoef je dan 30g minder pavo vitalcomplete te geven (dat is de hoeveelheid voor 100kg paard). Dan kom je dus uit op 105g, afgerond 100g pavo vitalcomplete.

Maar zelfs als je wat meer geeft, hoef je je geen zorgen te maken. Als veilige marge zou ik niet meer dan het dubbele aan (door mij aanbevolen hoeveelheid) mineralenbrok voeren, en dan nog zit je ruim onder de maximale hoeveelheid van de meest gevoelige mineralen en vitaminen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 21:24

Ik vind het toch een heel gedoe met al die verschillende vitamine/mineralenbrokken :)) Hoe weet je nou precies wat een paard nodig heeft aan bepaalde vitamines en mineralen? En in welke verhoudingen? Waar baseer je nou precies op welk voer 'beter' is dan het andere voer?

Zeker omdat de vitamine/mineralenbrok vrij prijzig is, vraag ik me af wanneer je nou de beste keus maakt.

In mijn geval: grote Haflinger (1.58m), snel overgewicht (nu mooi op gewicht), zeer gevoelig op jeuk (oorzaak onbekend), zomers dag en nacht wei, 's winters zoveel mogelijk wei en anders buiten met hooi.

Krijgt nu Vitalbix (400 gram per dag) en doet het er goed op, dus ben niet per se van plan om te veranderen. Maar ik voer dit puur op advies van een vriendin, en zou graag wat meer leren over wat een paard nou nodig heeft en in welke verhoudingen zodat ik ook weer waarom ik bepaalde keuzes gemaakt heb of kan maken.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 21:30

Het is ook een gedoe. Het is mijn werk, ik ben een onafhankelijke voedingsadviseur voor hond en paard. Dat betekent dat ik er heel veel in inlees en veel verschillende ervaringen mee krijg.

Het resultaat? Op een paar voersoorten na blijkt het meeste voor de meeste paarden goed. En waar welk paard het uiteindelijk het beste op doet, blijkt vaak toch uitproberen. Er zijn paarden die het niet goed doen op Marstall Force maar wel op Pavo VitalComplete en visa versa. Van beide moet evenveel gegeven worden. Idem dito voor Metazoa broxxx (100g/100kg paard) en vitalbix daily complete (75g/100kg paard), hoewel ik wel een voorkeur heb voor vitalbix bij deze twee.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 21:31

Nou heb ik ook het gevoel dat naar verhouding vitaminebrok helemaal niet zo duur is?
A;s ik de richtlijnen van basisbrok zie moet ik echt kilos voeren om aan de gezonde dosis te komen, wat toch al niet lukt maar ook gewoon onbetaalbaar is.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 21:32

en wat is jou voorkeur kwa pavo vital en vitalbix? en waarom presies?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 21:35

Mizora, ik ben ook wel benieuwd wat voor jou, prijs/kwaliteitsverhoudinggewijs (is dat een woord?), de beste en meest voordelige keus zou zijn?

En ja, Vitalbix is op zich niet zo duur. Met de 400 gram die mijn paard per dag krijgt doe ik 36 dagen dus is behoorlijk voordelig :)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 21:41

Als ik het over wedstrijd heb, bedoel ik een samengestelde menwedstrijd.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 21:52

Bij een paard met overgewicht dat geen tekenen van eiwittekort geeft kies ik bij voorkeur Pavo of Marstall. Dit omdat je hier het minste van hoeft te voeren, de kg-prijs ongeveer gelijk is en het gemakkelijk te verkrijgen is.

Bij een paard dat al flink eiwit bijgevoerd krijgt kies ik meestal ook voor pavo of marstall, hoewel het dan van andere dingen gaat afhangen.

Bij een paard dat net een tikkeltje schraal is op de bovenlijn, maar niet mager (of moddervet), ga ik voor vitalbix.

Dit is een zeer gesimplificeerde versie uiteraard. Ik ben altijd aan het overleggen met de eigenaar en aan het kijken naar een heleboel factoren om te bepalen wat het meest gunstige product of de meest gunstige combinatie is.

Ik heb nu de shetten van mijn ouders zelfs op summerfit-koeken gezet (halve per minishet) en daar doen ze het top op. In hun situatie is dit de beste oplossing, maar het is niet een product dat ik vaak inzet. Overigens hebben we de eerste twee weken wel goed opgelet of ze niet gingen schuren.

Je hoort trouwens vaak dat summerfit koeken net suikerklontjes zijn, dat is echt niet waar. Het heeft een suikergehalte van 6% en een zetmeelgehalte van 16%. Dus nog behoorlijk laag, alleen niet zeer laag (onder de 12% Z+S).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 22:02

Hoe herken je een eiwittekort? Of is daar echt bloedonderzoek voor nodig?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 22:06

Kijken naar de bespiering. Die schrale bovenlijn die veel oudere paarden hebben is een typisch teken van een eiwittekort. En daarnaast probeer ik het met de voeding en de klachten/verbeterpunten uit te vogelen.