Metazoa horse

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 11:10

Verschilt per dierenarts :) even bellen dus :)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 11:47

Daar was ik al bang voor O:)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 11:47

Ligt er ook aan wat je allemaal wilt laten testen enzovoort :) geloof dat ik 75 per keer kwijt was, maar weet ik niet zeker

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 11:50

uitgebreid bloedonderzoek is wel duurder, volgens mij rond de 120,- , maar dat zou ik even na moeten kijken

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 12:54

Mijn pony staat sinds 2 dagen ook op metazoa. Ben benieuwd of ik verschil ga merken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 13:34

No_No, de veearts weet niet wat ik voer, dus vandaar dat we daar overleg over hadden. We hebben deze shet al 14jr en de opties die voorbij kwamen, zijn een beetje onwaarschijnlijk. Beeld is ook niet geheel duidelijk.
Wel zet het mij direct aan het denken dat hij zo is na de overstap. Hij staat met mn ruin en merrie, dus heb wel vergelijk, hoewel zo totaal verschillend zijn.
In de metazoa zit per kg, 40gr calcium, 20gr magnesium en 3gr fosfor als ik het nog uit mn hoofd weet. Ik geef al 2jr magnesium bij in lage dosis. Was dat nog even blijven doen, ook wegens de wisselende ervaringen van metazoa.
Het kan zijn dat het minder goed wordt opgenomen, dan moeten we ook even naar de rest kijken.

Vandaag zagen we wel dat het trillen iets minder erg was. Hij wil duidelijk ra minder belasten en ijkt aan de binnenkant een beetje een gespannen te zijn. Links is mooi los.
Hij loopt geen stap kreupel.

We hebben overleg gehad en we gaan nog even door met de metacam en dinsdag worden de tanden gedaan en tegelijk bloed afgenomen. Het is geen spoed. Wordt het wel spoed, of bij twijfel, hebben we weer contact.

Als ik ook naar de verandering in zijn lijf kijk, denk ik toch dat ik het voer nog eens onder de loep neem. In principe voerden we al langere tijd force en waren ook wel tevreden. Ik deed er alleen nog van alles bij, dus vandaar dat ik wat meer wilde gaan weglaten als we metazoa gaven. Ze staan niet in training.

Ik laat ook even de vit E bekijken.

Radionx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 14:49

Silver_Bolly schreef:
Mijn pony staat sinds 2 dagen ook op metazoa. Ben benieuwd of ik verschil ga merken.

Ik denk het niet, je moet het hem namelijk voeren :+

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 15:05

Vind ik leuk :D

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 23:41

Hihi. Geniaal !!

Ik ben mail aan opstellen. Maar lastig om alles goed op papier te krijgen

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 11:04

Radionx schreef:
Silver_Bolly schreef:

Ik denk het niet, je moet het hem namelijk voeren :+

Hij zal hooguit een paar cm groeien. :')

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 12:20

Ik voer het nu ongeveer een maand. Mijn merrie ziet er goed uit glanst mooi.
Merk wel dat ze met rijden ontzettend rillerig en schrikkerig is... Vraag me af of dat van het voer komt of gewoon door het weer van de afgelopen week?

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 13:57

Hoi hoi mijn paard heeft afgelopen zomer voor het eerst zonder eczeemdeken gestaan hier gaat het dus erg goed met metazoa.
@valery.v: het kan zijn dat het door het weer komt..

Wb de vitamine E: in alle fel gekleurde groenten zit vitamine E, misschien een idee om in plaats van "chemisch gefabriceerde vitamine E aan je paard te voeren, je paard meer wortels/paprika enz te geven? Zitten overigens nog meer andere vitamines in..

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 14:21

lissie_zigor schreef:
Hoi hoi mijn paard heeft afgelopen zomer voor het eerst zonder eczeemdeken gestaan hier gaat het dus erg goed met metazoa.

Wb de vitamine E: in alle fel gekleurde groenten zit vitamine E, misschien een idee om in plaats van "chemisch gefabriceerde vitamine E aan je paard te voeren, je paard meer wortels/paprika enz te geven? Zitten overigens nog meer andere vitamines in..

En in wortels zitten weer enorm veel suikers die mijn pony niet mag ;)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 14:42

:D tevreden paard hier en dus ook te reden eigenaar :D

Begin van de verharing had hij weer last van jeuk.. Loop oog en bultjes. Nou was ik niet heel strikt in het voeren van de metazoa dus dat maar weer goed opgepakt. Hij krijgt nu 150 gram meer vanwege de verharing.
Ik kan niet anders zeggen dan dat het weer goed gaat! Weinig jeuk, schoon oog bultjes gaan langzaam weg. Nou spoel ik mijn paard tegenwoordig ALTIJD goed af ná het rijden en staat hij niet meer te zweten in de wei, misschien dat het daardoor ook wel komt.
Vliegendeken heeft hij al een tijdje niet meer om, huid is veel minder vet en hij schuurt een stuk minder.

Het explosieve met rijden is beter, we hebben nu ook weer les dus een goede begeleiding bij "hoetehandelenbijbakspoken" ik reageerde totaal verkeerd op zijn uitspattingen! Nu ik anders reageer vliegen we de bak ook niet meer door. Ik weet niet of dat zo blijft, zou wel leuk zijn :P

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 09:29

Na een paar weken een rillerig paard, denk afkickverschijnselen van het suikerrijke voer, ook een rustiger paard terug gekregen. We kunnen er weer aan rijden.
De hoeveelheid Metazoa voer ik, letterlijk, voorzichtig op.

Wat ik ook super vind is dat het aan huis wordt bezorgd door De Oostermolen zonder extra kosten. Echt super service!
Scheelt me tijd en gesjouw met 20kg.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 11:19

Keet schreef:
lissie_zigor schreef:

En in wortels zitten weer enorm veel suikers die mijn pony niet mag ;)

In wortels zit erg weinig suiker ik geloof zo uit mn hoofd 3,5% dat is minder dan in ruwvoer, gemiddeld 10%.

In appels zit veel suiker!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 08:47

Hier weer een behoorlijke terugval.. Helaas..!!
Vieze ogen zijn weer terug, hele vieze stinkende koker en ook nog eens rotstraal :(
En dat terwijl hij 150 gram EXTRA metazoa krijgt..

Verharing gaat wel goed.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 08:55

Ik begin er ook een beetje op terug te komen, Metazoa geeft mij niet het resultaat wat ik hoopte.. Ze blijft jeuk houden en mok en daarbij nog steeds niet genoeg energie naar mijn zin..
De andere 2 doen het er wel prima op gelukkig, maar het is voor mijn merrie toch niet hét voer ben ik bang. :n

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 09:10

Ik denk dat ik toch een bloedonderzoek laat doen.. Mijn paard drinkt ook grondwater, misschien te veel ijzer?

Hij loopt 24/7 in een droge wei dus waar die rotstraal vandaan moet komen?
Mok en rotstraal kunnen van te veel ijzer komen toch? Jeuk ook!

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 09:26

Dat zou kunnen.
Ik heb al een bloedonderzoek laten doen en bij mij kwam er uit dat de Gamma GT verhoogd waren.
Nu heeft die van mij steeds problemen daarmee dus weet niet of ik het aan het voer kan wijten.

Die test was gericht op de orgaanfuncties en eiwitten, vervolgstap is waarschijnlijk mineralenonderzoek; of ze ergens tekorten of overschotten heeft.. Zo'n onderzoek schijnt wel wat duurder te zijn dacht ik.

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 10:23

Ik ben al voor een deel terug gekomen van metazoa. Ik heb twee week fibra icm metazoa geprobeerd. Maar ik vond het fibra niet fijn voeren. Het duurde mij te lang voor ze het op hadden. Vooral mijn shet met onderbeet had moeite om door te eten. Nu voer ik sinds anderhalve week care4life icm metazoa en mijn shetten glanzen de pan uit. De zomerecxeem van mijn shet is een stuk minder, ze jeukt niet zoveel, terwijl er de afgelopen dagen toch wel veel vliegjes waren. Ze had haar hoofd nog stuk, maar dat geneest nu!
Ik denk dat het met de kruiden te maken die erin zitten.
Mijn merens heeft weer wat meer energie, en is weer voorwaarts. Ze heeft ook weer meer zin om wat te doen. Dus tja, alleen metazoa, is het voor ons niet, maar de combi lukt wel. Ik laat ze eerst half - half staan.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 13:01

Martine, waarom niet gelijk een onderzoek naar de mineralen etc? Niet aanvallend bedoeld hoor!
Gamma gt ga ik even googlen, geen idee wat dat is

Ik denk er over om ook ir te laten onderzoeken.. Dus alles in een.

Mijn paard krijgt luzerne bij de metazoa.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:13

Tsja, goeie vraag. Dierenarts vond het voldoende en vond het niet nodig om te controleren op mineralen..
Slijmvliezen zijn bleek en gelig dus er is toen vooral gericht op de lever onderzocht.

IR en cushing heb ik ook al laten onderzoeken, waren beide negatief gelukkig.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:22

Hier geen problemen met Metazoa. Ik voer alleen de SFB, af en toe eens een appeltje of Snaxxx, en onbeperkt hooi. Ik voer het sinds januari dit jaar en mijn paard is alleen maar verbeterd.

Toen ze bij mij kwam kreeg ze 3 kilo brok per dag en was ze best mager. Overgegaan op 250 gram SFB en inmiddels is ze mooi vol (niet dik!), heeft ze genoeg energie en ziet ze er goed uit. Hier dus niks dan positieve ervaring!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:58

Ik verwijt de problemen van mijn paard ookniet aande metazoa. Ik vind het alleen wel jammer te ontdekken zijn weerstand toch niet helemaal goed is ondanks de verhoogde dosis. Hij krijgt het gewoon nog steeds.

Martine, volgens mij is een uitgebreider onderzoek 10 euro duurder, althans dat begreep ik van mijn DA.
Maar wel jammer want nu moet je extra kosten maken