Pavo nieuw voer SpeediBeet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mizsz_Kitty

Re: Pavo nieuw voer SpeediBeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 13:24

Ik heb het nu ook gehaald. Voer het nu na het rijden. Wil het straks richting weidegang ook in de ochtend laten voeren, zodat ze al een wat voller gevoel heeft voordat ze gras op gaat.
Verder vond ik het wel fijn om iets aanvullends te geven na het werk, aangezien ze per voerbeurt een handje muesli krijgt en ik wil dit niet gaan verhogen.

suusje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 07:55

Wij gebruiken het sinds een paar dagen, en ik ben niet ontevreden. We kregen advies van onze paardenkraker om dit te voeren nadat onze pony 6/7 weken lang kreupel was en hij is toch wel flink afgevallen in die tijd ondanks dat Lorenzo ook gewoon biks kreeg.

Eerste lustte mijn pony het niet(waarschijnlijk omdat het zo raar voelde aan z'n lippen en omdat er zo weinig suiker in zit). Heb er later dus wat gewone biks bijgedaan en toen at meneer het wel weer hoor :+

Ik zie wel dat hij al wat meer gewicht erbij heeft gekregen en daar ben ik toch wel blij mee.
Ook vind ik het heel fijn dat het zo snel klaar is, ik moet namelijk op de fiets naar de stalling en dan kan ik het dus voor het fietsen klaarmaken en als ik er na 10 minuten fietsen ben dan is het klaar *\%/*

Om een lang verhaal kort te maken, ik vind het wel een fijn product!

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 09:43

Ik ben begonnen met SpeediBeet opbouwen om het gewicht van paardlief in de zomer wat te controleren. Paard staat 24/7 in de weide (zandngrond) en met Speedibeet voeg ik bijna loos gewicht toe aan de totale inname per dag (waar SpeediBeet in de buik zit past geen gras meer). Ik heb het geluk dat mijn merrie een echte alleseter is. Speedibeet (100 gram) met de brokken erbij ging er prima in.

eefjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 17:23

Wij hebben voor onze 1,5 jarige pony ook speedibeet gehaald.Hij heeft rode bloedwormen gehad en is erg afgevallen daardoor.Pony staat dag en nacht buiten(met leeftijdsgenoten)En krijgt dus verder alleen gras en ruwvoer(normaal doet hij het er goed op maar nu is het te weinig)We zijn dinsdag begonnen met het voeren van speedibeet..alleen nou eet hij het niet..(we mengen een klein beetje door de müsli om hem er aan te laten wennen)zodra je hem alleen een beetje müsli geeft eet hij wel..
Nou is mijn vraag moeten we dit nou gewoon doorzetten(met gevolg dat hij dus bijna niks eet)of stoppen met speedibeet en iets anders verzinnen om hem aan te laten komen..
hebben jullie paarden/pony's er ook lang aan moeten wennen of viel het mee?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 17:33

Mijn paard heeft een halve zak nodig gehad. Nu krijg ik er zonder morren 75 gram (droog product) in. Dit is een 500 gram maatbekertje vol. Als ik meer doe laat hij het ook liggen. Ik wil graag veel meer voeren, maar hij wil het dan niet meer eten. Maar merk wel degelijk verschil. :j
Ik zou dus vol blijven houden. Alles wat hij meer binnen krijgt dan nu is mooi meegenomen :j

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 20:03

De kleine hier doet het prima! Ze is er nu 2 wk enk rijgt savonds sb met zemelen. Ze smakt er over dan haha.

Ze is ook al voller geworden in die 2 wk.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 00:12

Mijn ruin heeft helaas vorige week bedacht dat hij z'n SB toch niet zo lekker meer vind, de idioot. Ze staan nu ook 's nachts buiten waardoor hij even alleen op stal moet staan om te eten en dat is natuurlijk ook niet leuk. Vandaag z'n vriendinnetje erbij gezet die ook SB krijgt en toen at 'ie het gelukkig al een stuk beter, maar bedacht 'ie dat het veel leuker was om haar voerbak leeg te eten ipv z'n eigen bak. Uiteindelijk gelukkig maar iets van twee handjes geweekt spul overgehouden dus merendeel opgegeten, maar wat moet je d'r toch mee he. :?

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 00:46

eefjuh20 schreef:
Wij hebben voor onze 1,5 jarige pony ook speedibeet gehaald.Hij heeft rode bloedwormen gehad en is erg afgevallen daardoor.Pony staat dag en nacht buiten(met leeftijdsgenoten)En krijgt dus verder alleen gras en ruwvoer(normaal doet hij het er goed op maar nu is het te weinig)We zijn dinsdag begonnen met het voeren van speedibeet..alleen nou eet hij het niet..(we mengen een klein beetje door de müsli om hem er aan te laten wennen)zodra je hem alleen een beetje müsli geeft eet hij wel..
Nou is mijn vraag moeten we dit nou gewoon doorzetten(met gevolg dat hij dus bijna niks eet)of stoppen met speedibeet en iets anders verzinnen om hem aan te laten komen..
hebben jullie paarden/pony's er ook lang aan moeten wennen of viel het mee?

Ik zou eens mengen met slobber. Ik ben zelf begonnen met half SB en half slobber en daarna ben ik gaan afbouwen met de slobber. Daarvan gebruik ik nu nog maar een klein beetje. Geeft net wat andere geur aan Sb. Mijn paard is ook heel kieskeurig, maar eet dit wel. Doe er ook nog een paar wortels door.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 00:59

Voor onze merrie moet ik het ook mengen. Zij was broodmager, dus is ook voor haar gekocht, maar ze at het na een week niet meer. Ik doe er vitamines doorheen, olie en compact gras. Dan bij de merrie nog muesli en bij de andere 2 ietsjes voor het idee.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 01:03

Piekosjj schreef:
Mijn ruin heeft helaas vorige week bedacht dat hij z'n SB toch niet zo lekker meer vind, de idioot. Ze staan nu ook 's nachts buiten waardoor hij even alleen op stal moet staan om te eten en dat is natuurlijk ook niet leuk. Vandaag z'n vriendinnetje erbij gezet die ook SB krijgt en toen at 'ie het gelukkig al een stuk beter, maar bedacht 'ie dat het veel leuker was om haar voerbak leeg te eten ipv z'n eigen bak. Uiteindelijk gelukkig maar iets van twee handjes geweekt spul overgehouden dus merendeel opgegeten, maar wat moet je d'r toch mee he. :?

Vandaag in 35/40 min een max van 3/4e schep op terwijl hij normaal in die tijd 2 schep SB en halve schep muesli kan eten. Snap d'r helemaal niks van omdat 'ie het eerder juist enorm lekker vond en het allemaal hartstikke netjes op at en z'n hele emmer uitlikte. Duidelijk vind hij het dus gewoon niet meer lekker, iemand misschien tips om het lekkerder voor hem te maken? Of moet ik het gewoon weer afbouwen naar hoeveelheden die hij wel eet en maar hopen dat 'ie niet al te veel af gaat vallen? Ga sowieso kijken naar ander voer voor hem, zit te denken aan SP.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 01:15

Komt het niet gewoon omdat het gras weer begint te groeien? Gras is lekkerder dus laat hij andere dingen staan? Ik zou gewoon even afwachten. Persoonlijk vind ik dat sb meer aanzet dan sp

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 01:17

Ja weet 't niet, zo heel gek veel gras staat er ook nog weer niet. Heb sowieso nog drie zakken om op te maken, dus hij heeft nog even de tijd om zich te bedenken of 'ie het weer lekker gaat vinden.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 01:28

Scheutje olie er in voor het lekker?

Paard van een klant van me krijgt er 1 theelepel vloeibare melasse door heen. Eerst at ie het niet, nu bunkert ie het weg. Je ziet hem gewoon per week aankomen. Geweldig om te zien, paard was eind vorig jaar enorm ziek geweest (vergiftiging) en ze kreeg hem niet dik.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 01:31

Heb vanmiddag weer olie (geloof 'gewoon' zonnebloemolie) gekocht ook voor het verharen, en vandaag at 'ie er juist amper van. Al is een scheutje natuurlijk niks in een grote emmer voer, wil het uiteraard niet te hard opbouwen, dus elke dag een wat groter scheutje. Waar kan je melasse zoal vinden en is dat erg aan de prijs?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 01:40

Misschien houd ie dan juist niet van olie?

Melasse wordt vaak molasses genoemd. Helaas kun je niet overal kopen. Het is in nederland niet zo'n populair product. Ik bestel het voor haar en dan kost het rond de 17 euro voor 5 liter. Maar je kan het vast op meer plekken krijgen.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 01:47

Hij heeft eerder ook olie gekregen in aardige hoeveelheden dus dat kan het probleem haast niet zijn. Ik ga daar volgende week even wat meer info over opzoeken, thanks!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 08:26

Als je weer melasse gaat toevoegen waarom dan Speedi beet voeren zeg?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 10:44

Wij hadden een merrie op stal die (vrijwel) geen hooi meer at zodra de weidegang werd opgebouwd, die wist gewoon dat er iets lekkerders (gras) kwam ná het hooi, dus die wachtte wel. Mijn merrie heeft minder behoefte aan luzerne in de weideperiode en eet wat ze op wil eten en is er daarna klaar mee. Ik zou me dus niet zo druk maken als je paard de SB niet meer graag eet en kijken wat er dan wel graag in gaat.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 11:22

Melasse toevoegen aan Speedi beet, dat snap ik ook niet. Je kan dan even goed wat klontjes suiker toevoegen?
Wat ik hier merk... het gras begint terug te groeien, en ook al is er nog niet veel gras te zien... het blijven wel stoppeltjes.... Mijn paardjes zijn nu "klein gezet", ik laat ze niet op het hele stuk... en toch eten ze minder hooi en trekken ze hun neus op voor de pulp. Ik vind het welsupper dat ze trager doen over hun eten. Ik heb niet graag schrokkers... dus liever een hele dag over hun voer dan alles in 1-2-3 op

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 11:50

Hier zijn ze ook allemaal al behoorlijk rond geworden van het eerste voorjaarsgras, ondanks dat het voor het oog nog bijna niks is dat er op de wei staat. Paard eet ineens ook liever geen pulp meer en de sp laat hij ook staan als hij de kans krijgt. Ook hooi/kuil eet hij minder aangezien gras lekkerder is :P

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 20:59

Hmmm, goed om te horen dat hij niet de enige 'moeilijke eter' wordt tijdens de zomerperiode. Heb 'm vandaag 1 schep SB gegeven (ipv 2) en z'n gewoonlijke halve schep muesli, en het ging erg langzaam maar op een klein handje na heeft 'ie alles opgegeten. Daarna heb ik 'm nog wat aangeboden en hij kwam erg blij er op af, at er drie kleine hapjes van en ging toen weer verder met 't hooi. Duidelijk dus niet lekker vinden naar mijn idee.
Hij krijgt geen SB omdat het geen melasse bevat, hij krijgt SB omdat 't dik maakt. De afwezigheid van melasse is gewoon een heel fijn pluspuntje er van.

Larizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 17:06

Hooi hooi ik wilde mijn verzorgpaard graag 1x per week iers lekkers geven maar er mag niet te veel suiker of zetmeel in zitten omdat hij zeer gevoelig is voor hoefbevangenheid en ook al een keer zwaar hoefbevangen is geweest. En toen wilde ik eerst slobber gaan voeren mar daar zat erg vewl suiker eb zetmewl in wn toen hoorde ik van speesi beet en daar It maar 5% suiker in en heeft 0% zetmeel! Dus zit ik er aan te denken om eeb zak te kopen maar wat vinden jullie?

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 17:30

Speedibeet kan heel goed anders cavalor fiber force maar dat is een meusli.

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 22:28

Ik wou het deze zomer ook gebruiken om als het ware "een bodem" te leggen in zijn buik zodat hij het gras wat meer laat staan. Ik ga er binnenkort mee beginnen en langzaam opbouwen.

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 16:20

De SB bevalt mij enorm goed. Ik gaf het niet vanwege het moeilijk aankomen maar meer om stevige mestballen te krijgen en minder gasvorming. Mijn merrie haar buik is een stuk rustiger. Zelfs zo rustig dat ik wil gaan proberen SB te geven voordat ze het land op gaat zodat ze eindelijk weer eens in de wei kan staan.

Ik geef nu 3 handjes SB met 1 voerschep water.