Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:35

Ik heb een vraagje die ik eigenlijk specifiek aan PAVO_GT wil stellen.

Al meerdere keren is er door verschillende gebruikers van Care4life aangegeven dat er paarden zijn die beduidend meer zijn gaan plassen, helaas is daar tot nu toe nog niet op gereageerd. Ook onze peaces heeft hier last van, in eerste instantie aan genomen dat dit door de kruiden zou komen, er zitten immers meerdere vochtafdrijvende kruiden in Care4Life maar....nu blijkt dus dat Peaces elke nacht gemiddeld 10 liter water meer drinkt dan dat ze voorheen deed, let wel, ik praat hier over een minipaardje van rond de 125 kg. Ik heb gisteren de site van Pavo door gespit en nu blijkt dat het natrium en jodium gehalte beduidend hoger ligt dan de andere Pavo voeders en dáár zou ik toch graag een verklaring voor krijgen. Ter vergelijking:

NATRIUM - JODIUM

Natures Best 0.4% - 0.5mg
Sportsfit 0.7% - 0.5 mg
Summerfit 0.5% - 4.0 mg
Slobber 0.5% - 0.5 mg
Daily Plus 0.1% - - mg
Energy Control 0.7% - 1 mg
Vital Complete 1.5% - 20 mg
Allsports 0.6% - 1 mg
Condition 0.5% - 0.9 mg
Podo Care 0.05% - 5 mg
Kruidenmelange 0.4% - 0.5 mg
Basic Plus 0.5% - 0.7 mg
Podo Grow 0.3% - 0.9 mg
Cerevit 0.4% - 0.7 mg
Podo Lac 0.5% - 0.9 mg
Herbasan 0.5% - 0.8 mg
Podo start 0.3% - 0.9 mg
CARE4LIFE 1% - 1.5 mg

Zoals te zien is zijn de gehaltes Natrium en Jodium ( zouten ) beduidend hoger dan de andere Pavo voeders op de Vital Complete en Summerfit na en daar heb ik nu vraagtekens bij???? Heeft Pavo de melasse vervangen door zouten om het eten smakelijker te maken? Waarom zit er in dit voer zoveel meer zouten ? Peaces komt weg van de Cavalor Sensitive die op een Natriumgehalte van 0.3% en een jodiumgehalte van 1.25mg zit, zij krijgt dus ruim 3x zoveel Natrium binnen en ruim 16% meer aan Jodium. Dit wetende vind ik het niet gek dat ze zoveel meer vocht tot zich neemt.

Voor mij houdt dit in dat ik duurder voer ( aanschaf ) dan dat ik deed, daarbij gebruik ik meer stro omdat ze haar box drijfnat plast, gisteren een baal vlas gekocht ( wat ik nooit gebruik ) om op de plasplek te strooien zodat er iets ligt wat het vocht beter opneemt. Ik heb peaces per direct weer terug gezet op de Cavalor Sensitive, in mijn opinie is het minder slecht om wat suikers/zetmeel te voeren dan zout, ik ben ook héél benieuwd wat er nu gaat gebeuren met het vele drinken en plassen van Peaces. ;)

Pavo_GT, graag zou ik horen hoe dit nu in elkaar steekt? Als de paar gebruikers die hier op dit topic zitten al melding maken dat er meer geplast wordt dan moet daar over het hele gebruik in Nederland meer over gesproken zijn, in ieder geval via de enquete. Ik zou toch wel graag een verklaring krijgen over het hogere Natrium/Jodium gehalte en het meer plassen, nu trek ik mijn eigen conclusie die er compleet naast kan zitten!

shetties

Re: Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:44

Ik heb zo'n kleine proefverpakking gekocht voor €2, en dat gister aan mijn pony's gegeven.

Mijn haf die eet het niet, en van mijn 4 shetten eten de 2 'moelijkste' eters het ook niet.
Mijn haf en die 2 shetten zijn moeilijk in de zin van geen gekke dingen willen eten, zoals banaan, rozijnen etc. maar ik heb nog nooit muesli gehad dat ze niet wilden.
De andere 2 shetten aten het zo op, maar er is meer wat ze wel eten dan niet, dus vond dat ook niet zo heel gek.

Ik kan het ook nog bij mijn 2 andere pony's proberen, maar denk niet dat ze het lekker gaan vinden.

Het zag er wel lekker uit, maar mijn pony's vinden het geen succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:48

Hmm, ik dacht ook dat het meer plassen kwam door de kruiden (had ik ook wat van gelezen op de site) maar als ze ook daadwerkelijk meer gaan drinken en dat dit door die zouten komt ga ik toch nog maar even wachten .. Wilde vandaag een zak gaan halen maar misschien nog maar even wachten dan :)

Plonspony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 15:13

Citaat:
Ik heb een vraagje die ik eigenlijk specifiek aan PAVO_GT wil stellen.

Mag ik ook een antwoord geven :)

Citaat:
Al meerdere keren is er door verschillende gebruikers van Care4life aangegeven dat er paarden zijn die beduidend meer zijn gaan plassen, helaas is daar tot nu toe nog niet op gereageerd. Ook onze peaces heeft hier last van, in eerste instantie aan genomen dat dit door de kruiden zou komen, er zitten immers meerdere vochtafdrijvende kruiden in Care4Life maar....nu blijkt dus dat Peaces elke nacht gemiddeld 10 liter water meer drinkt dan dat ze voorheen deed, let wel, ik praat hier over een minipaardje van rond de 125 kg. Ik heb gisteren de site van Pavo door gespit en nu blijkt dat het natrium en jodium gehalte beduidend hoger ligt dan de andere Pavo voeders en dáár zou ik toch graag een verklaring voor krijgen. Ter vergelijking:

NATRIUM - JODIUM

Natures Best 0.4% - 0.5mg
Sportsfit 0.7% - 0.5 mg
Summerfit 0.5% - 4.0 mg
Slobber 0.5% - 0.5 mg
Daily Plus 0.1% - - mg
Energy Control 0.7% - 1 mg
Vital Complete 1.5% - 20 mg
Allsports 0.6% - 1 mg
Condition 0.5% - 0.9 mg
Podo Care 0.05% - 5 mg
Kruidenmelange 0.4% - 0.5 mg
Basic Plus 0.5% - 0.7 mg
Podo Grow 0.3% - 0.9 mg
Cerevit 0.4% - 0.7 mg
Podo Lac 0.5% - 0.9 mg
Herbasan 0.5% - 0.8 mg
Podo start 0.3% - 0.9 mg
CARE4LIFE 1% - 1.5 mg

Zoals te zien is zijn de gehaltes Natrium en Jodium ( zouten ) beduidend hoger dan de andere Pavo voeders op de Vital Complete en Summerfit na en daar heb ik nu vraagtekens bij???? Heeft Pavo de melasse vervangen door zouten om het eten smakelijker te maken? Waarom zit er in dit voer zoveel meer zouten ? Peaces komt weg van de Cavalor Sensitive die op een Natriumgehalte van 0.3% en een jodiumgehalte van 1.25mg zit, zij krijgt dus ruim 3x zoveel Natrium binnen en ruim 16% meer aan Jodium. Dit wetende vind ik het niet gek dat ze zoveel meer vocht tot zich neemt.

Voor mij houdt dit in dat ik duurder voer ( aanschaf ) dan dat ik deed, daarbij gebruik ik meer stro omdat ze haar box drijfnat plast, gisteren een baal vlas gekocht ( wat ik nooit gebruik ) om op de plasplek te strooien zodat er iets ligt wat het vocht beter opneemt. Ik heb peaces per direct weer terug gezet op de Cavalor Sensitive, in mijn opinie is het minder slecht om wat suikers/zetmeel te voeren dan zout, ik ben ook héél benieuwd wat er nu gaat gebeuren met het vele drinken en plassen van Peaces. ;)

Pavo_GT, graag zou ik horen hoe dit nu in elkaar steekt? Als de paar gebruikers die hier op dit topic zitten al melding maken dat er meer geplast wordt dan moet daar over het hele gebruik in Nederland meer over gesproken zijn, in ieder geval via de enquete. Ik zou toch wel graag een verklaring krijgen over het hogere Natrium/Jodium gehalte en het meer plassen, nu trek ik mijn eigen conclusie die er compleet naast kan zitten!

Een paard heeft tussen de 1 en 1.5 gram Jodium nodig en rond de 30 gram Natrium, ligt aan de mate van arbeid en gewicht/geslacht van het paard.
http://www.1001tips.be/vrije-tijd/paarden/voeding/mineralen.asp
De natriumbehoefte van een paard wordt niet gedekt door het ruwvoer, zeker niet bij arbeid (zweten). De hoeveelheid jodium in het ruwvoer is verschillend.
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js.htm?http://www.paardnatuurlijk.nl/cgi-bin/voeding.cgi
In C4L zit 10 gram natrium per kg, dit is dus naast ruwvoer nog geen schrikbarend hoge hoeveelheid. Daarnaast zit er 1.5 gram jodium in C4L, dit is aan de hoge kant. Voor zo ver ik weet is een teveel aan jodium niet vochtafdrijvend.

Pavo_GT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 15:17

Hoi Bassenqua, als reactie op je vraag en in aanvulling op Lucifertje:
Ik heb de opmerkingen over het meer plassen gezien. Ik houd dat inderdaad op een effect van de kruiden. Uit de enquetes is hierover voor zover ik ze heb gezien niets langs gekomen als opmerking, maar dat kan ik navragen als je dat wil.
Ik leg je opmerking en vraag voor aan de Nutritioniste. Zij is vandaag vrij dus ik kan hierover op zijn vroegst maandag een toelichting geven.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 15:23

Volgens de NRC ( Nutrient Requirements for Horses) moet een paard zelfs meer zout hebben. In de NL voeren zit over het algemeen te weinig zout. Het is juist dat in C4L meer zout zit maar dat zou m.i. niet voor problemen moeten zorgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 15:34

Ok, als het meer plassen niet door het meer drinken ten gevolge van meer zout komt dan ga ik het gewoon eens proberen. Het meer plassen (en meer drinken) is op zich niet zo'n ramp (zolang ze niet besluiten om het in de schuilstal te gaan doen :+ ), had alleen schrik dat ze meer zout zouden opnemen dan goed voor hen was.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 15:42

Als je op b.v. de voerwijzer van paardnatuurlijk kijkt, komt er voor ieder paard wat allleen hooi eet een natrium tekort uit. Dus wat dat betrefd snap ik pavo wel ! Alhoewel je een zouttekort vaak goed kunt opheffen door een liksteen op te hangen ( als ze daarvan likken dan tenminste ).
Maar ik kan me best voorstellen dat ze door meer zout , meer drinken en dus meer plassen. Mijn paard likt de laatste tijd fanatiek aan een andere liksteen dan hij normaal krijgt en dus is zijn stal duidelijk natter.

Plonspony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 15:57

Citaat:
Als je op b.v. de voerwijzer van paardnatuurlijk kijkt, komt er voor ieder paard wat allleen hooi eet een natrium tekort uit.

Ik weet niet of je dit positief of negatief bedoeld..... :+

Maar ook op andere sites kun je vinden dat het natriumgehalte in hooi achterblijft tov de behoefte.
http://www.voervergelijk.nl/kennisbank/93/voedingswaarde-ruwvoer
http://www.1001tips.be/vrije-tijd/paarden/voeding/mineralen.asp --> gebaseerd op een onderzoek door de Belgische overheid (helaas van Internet gehaald, maar heb m thuis wel nog op de computer)

Zeker als een paard arbeid moet leveren, gaat de behoefte aan natrium omhoog. Dit kan idd ook aangevuld worden met een liksteen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:01

was eigenlijk neutraal bedoelt ;) Ik ben het niet helemaal eens met de voerideeen van paardnatuurlijk, maar iedereen kan daar zelf over beslissen natuurlijk.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:10

_Lucifertje schreef:
Citaat:
Als je op b.v. de voerwijzer van paardnatuurlijk kijkt, komt er voor ieder paard wat allleen hooi eet een natrium tekort uit.

Maar ook op andere sites kun je vinden dat het natriumgehalte in hooi achterblijft tov de behoefte.
http://www.voervergelijk.nl/kennisbank/93/voedingswaarde-ruwvoer
http://www.1001tips.be/vrije-tijd/paarden/voeding/mineralen.asp --> gebaseerd op een onderzoek door de Belgische overheid (helaas van Internet gehaald, maar heb m thuis wel nog op de computer)

Zeker als een paard arbeid moet leveren, gaat de behoefte aan natrium omhoog. Dit kan idd ook aangevuld worden met een liksteen.

De vraag is natuurlijk waar we het over hebben: je hebt Natrium en Natriumchloride. Dat laatste is bekend als 'keukenzout'. Op de link van 1001tips hierboven, staat een overzichtje waarin zowel Na als NaCl voorkomt bij de dagelijkse behoefte van een paard. Resp. 8 en 30 g voor een 500 kg paard - da's nogal een verschil met die ene 1.5 mg van C4L..:))

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:42

Als een paard meer plast komt dit altijd door meer drinken (mits het geen vochtafdrijvende medicijnen krijgt). Als een paard niet méér zou gaan drinken en wel meer plassen dan gaat ie een hele ongezonde vochtbalans in zijn lichaam krijgen....(nl uitdrogingsverschijnselen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:43

Uiteraard .. maar weten waardoor die meer gaat drinken is altijd interessant natuurlijk ;)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 18:24

Ik heb wel destijds gehad, toen ik ben overgestapt naar de safe en sound en vit. supl., dat de paarden ook inderdaad meer gingen drinken en dus plassen. Urine was ook geregeld erg donker van kleur, dus ik ging ervan uit, dat het met het "opschonen" van het lichaam te maken heeft. Nu geen verschil met de C4L en drinken ze normaal en urine heeft ook normale kleur.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 19:18

Hier ook waterbakken die sneller leeg gaan. Lastig te checken of mijn merrie meer drinkt, omdat ze samen in de paddock met schuilstal lopen. Zie dus ook niet of ze meer plast, maar dat er meer gedronken word is zeker

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 19:41

Ik heb eindelijk een zakje C4L kunnen bemachtigen. King/Lunteren had er via een bevriende dealer wat kunnen bemachtigen. Dus straks krijgen de meiden hun eerste paar handjes door hun normalew krachtvoer :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 19:47

Hier een zak gehaald.
Heb ze een schep gegeven om te testen (moet nog de weegschaal meenemen om te kijken hoeveel 1 schep is). [***] snoof meteen eens luid toen ik met de emmers langs ging, volgens mij had die dezelfde gedachte als ik "wat een geur :wow: " :') . Emmers in de voerbakken gedaan en ze gingen meteen volop eten, dus dat zat wel goed. Ik het hooi gaan halen, helemaal achteraan naar de weide en toen ik daar de bakken aan het vullen was hoorde ik ineens een pony achter mijn rug draven .. was dat [***] die hooi kwam eten. Dit kon 2 dingen beteken: of het was zo lekker dat het al volledig op was, of hij had de helft laten staan. Want zo snel komt hij normaal niet aan :+ [***] stond nog steeds te eten en toen ik de strozakken ook gevuld had en bezig was de netten in de stallen te vullen ging [***] meteen naar het stro, om daarna in volle galop naar achter te gaan om hooi te eten. [***] doet dit zo vaak dat de buurpaarden spontaan een hartaanval kregen en helemaal in paniek mee gingen :') De voerbakken waren ook nog niet leeg, die van [***] al helemaal niet, en bij [***] lag er ook nog best wat in (en die had minder gekregen dan [***]).

Dus ja, ik weet het nog niet .. niet meteen enthousiaste reacties hier ..
Ben gewend van hen dat ze alles wat eetbaar lijkt meteen verorberen, dus dat ze iets laten staan verbaasd mij, en is niet zo'n fijn teken. Het is ook niet dat ze anders vol krachtvoer krijgen en dus de suikers ofzo zouden missen (ze krijgen kruidenhooi met ruwe spelt). Dus ja .. moeilijk..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-11-12 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 19:48

ik heb een zak besteld vandaag,
ben benieuwd komt volgende week binnen,
ze wisten eerst niet waar ik het over had,
was de welkoop in Gendringen krijg ik dan ook die introductie korting?
omdat ze nu alleen een zak voor mij besteld hebben

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 19:50

@sabine: Geef ze een paar dagen om aan de smaak te wennen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 19:52

Hmmja, ik ga het even bekijken, sowieso ben ik benieuwd of ze in de loop van de nacht/ochtend de rest toch nog opeten .. en hoe ze morgen reageren op de nieuwe portie ..

Maar het is wel nodig dat ze aan hun 'krachtvoer' beginnen en ik er zeker van kan zijn dat het meteen allemaal op gaat, want anders heb ik geen overzicht over welke pony wat binnenkrijgt en dat is toch niet zo handig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 19:56

@sabine: ik snap het probleem, maar misschien lost het zich in een paar dagen vanzelf op; óf ze gaan het graag eten óf ze lusten het echt niet en dan weet je dat ook weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 19:57

:j Een proefzak was toch handig geweest :')
Maarja, die hadden ze niet en ik was ervan overtuigd dat mijn vreetzakken het wel gewoon zouden eten, aangezien ze dat ook deden bij alles wat ik ze tot nu toe voorgeschoteld heb 8-) :))

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 20:31

Heb hier n proefzakje gehaald.

Ben erg benieuwd of mijn zeer kieskeurige eter het blieft...
:)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 21:28

[***] schreef:
:j Een proefzak was toch handig geweest :')
Maarja, die hadden ze niet en ik was ervan overtuigd dat mijn vreetzakken het wel gewoon zouden eten, aangezien ze dat ook deden bij alles wat ik ze tot nu toe voorgeschoteld heb 8-) :))

Mijn graag etende pony's lieten ook veel staan de eerste keer. Heb het daarna door de bietenpulp gevoerd, en nu gaat het schoon op!
Moet er bij zeggen dat ze bietenpulp niet lekker vinden zonder iets er doorheen.

Ik ben blij met C4L. Op het moment is de prijs de enige reden dat ik het niet ga voeren na deze proefperiode. 17 euro voor 15 kg is me iets te veel van het goede.

Had uitgerekend dat ik 3 zakken C4L nodig zou hebben per maand voor mijn 2 pony's. In verhouding ongeveer even duur als de Dieetmix als je bij beiden de aanbevolen hoeveelheid voert. Echter voer ik van de dieetmix maar heel weinig. Zelfs met de vitaminebrok meegerekend is dat goedkoper.
Dat ik in de zomer wel een kruidenmix voer maakt het wel weer anders. Maar zelfs dan: mijn kruidenmix is wel speciaal op maat gemaakt voor mijn pony.

Dus: leuk om een tweede optie te hebben, maar na de aanbieding geen C4L meer.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 22:23

Ik heb vandaag ook een proefzakje gehaald. Pony likte zijn hele bak uit, maar of dat zo blijft weet ik pas na een week of 2 of hij het echt blijft eten.