[FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sofy

Re: [FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 12:41

Ik zou haar op basis van de foto's richting de 3,5/4 scoren, dus wel wat te dik in mijn ogen. Vooral haar schouderregio lijkt erg vol; kun je de schouder wel nog gemakkelijk voelen en licht zien? Je ziet ook niet echt een ruggegraat, hoewel dat ook een beetje fries-eigen is.
Een erg aansprekend paard, maar voor mijn gevoel zou er iets af mogen.

xWildrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:27

Sofy schreef:
Ik zou haar op basis van de foto's richting de 3,5/4 scoren, dus wel wat te dik in mijn ogen. Vooral haar schouderregio lijkt erg vol; kun je de schouder wel nog gemakkelijk voelen en licht zien? Je ziet ook niet echt een ruggegraat, hoewel dat ook een beetje fries-eigen is.
Een erg aansprekend paard, maar voor mijn gevoel zou er iets af mogen.

Bedankt voor je reactie! Ja vooral bij haar schouder heeft ze inderdaad een 'vet kwab'. Echter had ze dit ook wel toen ze een stuk slanker was. Amber bleef vooral heel slank bij haar ribben en heupbotten. Haar flanken waren best aardig ingevallen waardoor haar heupbotten best uitstaken. Ik kan wel nog steeds haar ribben voelen. Ik ben inderdaad wel van mening dat ze op dit moment wat te vol is, maar ik heb wel het idee dat ze nu beter in haar vel zit zeg maar.

Ik zal even wat foto's laten zien van eerder.
Hier was ze ook voller en zie je goed dat het bij haar vooral op haar schouder en nek gaat zitten. x

Ik heb helaas niet echt foto's van die periode dat ze niet zo lekker in de vel zat en gewoon heel rank was.
Wel kan je op deze foto wel een beetje zien dat haar heupbotten wat uitsteken en haar flanken meer ingevallen zijn. Dit was nog veel erger en op haar ribben had ze ook niet veel vet. Ik wil niet zeggen dat ze echt te mager was, maar ze zat ook gewoon niet lekker in haar vel. Hier kan je ook wel een beetje zien dat ze meer een punt kont had, vooral als je die foto van nu bekijk haha. Echt goede foto's van die periode heb ik helaas niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:30

Nu ik dit topic weer zie vraag ik mij af waar jullie mijn pony's momenteel zouden zetten ..
Ze hebben er beter uit gezien, ze hebben er ook vééééééél slechter uit gezien :+
Ben eigenlijk benieuwd hoe het nu zit, nadat ze een dikke maand al niet meer gewerkt hebben (de vos dan, de andere werkt sowieso eigenlijk niet ;) ).

Afbeelding

Afbeelding

Zijn even de beste recente foto's die ik heb (meerdere foto's staan in het topic in mijn onderschrift, oa kontfoto :Y) ) ).

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:41

Pfoe wat heeft Cinderella inderdaad een stevig front zeg! Mooi, maar wel lastig te scoren.
In je foto onder x zou ik zeggen dat ze daar inderdaad ook iets te vol was. Net wat vetplekken op de schouder en hals, en ik zou op die foto iets meer ribben/spieraftekening willen zien, haar flanken zijn daar wel heel gelijkmatig gevuld. Herken het van m'n eigen verzorgpaardje :). Op de tweede foto (onder deze) vind ik haar er eigenlijk beter uitzien, maar daar zie je ook maar weinig dus wie weet vertekent het. Ik vind die heupbotten daar iig niet storend, een beetje mogen die best uitsteken. Die platte kont op foto 3 is misschien wat veel, maar dat kan ook met spierontwikkeling te maken hebben, train je haar veel?
Ik zou indien mogelijk haar nu iig toch een beetje op dieet zetten of iets meer beweging bieden :).

De pony's van sabine vind ik er hierboven best goed uit zien, ook wellicht net iets aan de dikke kant maar ze staan dan ook niet in sportconditie. Je kunt bij de bovenste mooi een droge schouder zien en bij de onderste lichtjes de ribben. Er zit wel een mooie grasbuik op :).

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:43

wil iemand mijne ook eens bekijken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 15:03

@ xTesske : vind die van jou er best netjes uitzien ... Beetje moeilijk op de foto's te beoordelen omdat ze van schuinvoor genomen zijn, maar het lijkt wel overeen te komen met wat je voelt dus voor mij zou het prima zijn ;)

@ xWildrose : voor mij ziet ze er niet slecht uit. Misschien de schouder, maar dat kan je van die foto's eigenlijk totaal niet zeggen omdat ze niet vooruit kijkt op de eerste foto en de 2e is ook weer vanuit een heel moeilijke hoek. Ik vind ze best wel ok zo eigenlijk .. Maar dat komt misschien door mijn eigen referenties :+

Op de "X"-foto vind ik inderdaad wel veel bij de schouder zitten wat er niet lijkt te horen ;) De andere foto's kan ik niks van zeggen (de laatste zie ik heel erg donker, zie daar wel een puntkont maar niet meteen een dramatische .. Mij hebben ze gezegd dat het bij elk paard zou moeten aflopen want anders is het juist niet gezond, staat ook hier ergens in het topic ;) ).

@ Sofy : dank je voor je reactie. Ben ik al blij mee, je zegt namelijk wat ik zelf ook denk :) Ik vind het vooral verrassend dat ze, ondanks onbeperkt ruwvoer (waarvan de laatste dagen eigenlijk onbeperkt voordroog) en niks te doen, toch nog zo uitzien. Je ziet duidelijk dat de buik lekker vol zit, maar dat hoort ook vind ik :P Maar ze gaan geen vet afzetten enzo .. Vindt het vooral verrassend dat je bij de vos nog steeds een schouder ziet :Y) Binnenkort weer aan de slag met hem en dan gaat hij er nog beter uitzien :D ;)

Zo zagen ze er trouwens in mei vorig jaar uit (en ok, het is al meer dan een jaar geleden, maar het heeft tijd gekost om eraan te werken en het ook zo kunnen houden is ook een kunst op zich, dus ik ben wel trots :P Vooral ivm de vos zoals je zal zien :Y) ).

Afbeelding

Afbeelding

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 15:33

Die zijn allebei heel dramatisch verbeterd inderdaad :). Fijn om te zien!

RenskeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 15:01

Ik vraag me af wat jullie van die van mij vinden.
Afgelopen winter was hij te dun, toen de dierenarts erbij gehaald en hij bleek te veel zand in zijn buik te hebben.
Na een tijdje ging het weer wat beter, maar nu begin ik hem weer dun te vinden...
Weet alleen niet of hij echt dun is, of dat ik gewoon dikke fjorden gewend ben.

Afbeelding

Afbeelding

In zijn nek kon ik wel wat vet voelen, verder niet echt.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 10:49

Ik vind hem zo op het oog prachtig in verhouding, zou hem zelf niet dikker willen zien. Ribben zijn net niet zichtbaar, heupen zijn zichtbaar maar wel afgerond, geen ingevallen billen maar ook niet super rond; ik zou hem lekker zo houden!

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 11:58

Mijn paard is aan het werk gezet en staat nu anders in het voer en ze is onwijs afgevallen. Ook haar karakter is nu veel beter en haar spieren zijn soepeler omdat ze nu laag in het eiwit gevoerd wordt.

Afbeelding
Voorhand: 4
Middenhand: 3,5
Achterhand: 4

Ze had een duidelijke appelkont met zo'n handig kuiltje om borstels ed. in te leggen :P

Afbeelding
Voorhand 3
middenhand 3
achterhand 3,5

Hier had ze nog het kuiltje al was het flink minder

Afbeelding
Voorhand 2
Middenhand 2
achterhand 2

Haar handige kuiltje is helemaal weg. Ik vind haar er nu zo mooi uitzien. Zou haar niet dunner willen nu.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 08:57

Afbeelding

Wat vinden jullie?
Ze was eerst dikker maar ze is op dieet. :)

(Het lijkt alsof haar hoeven misvormd zijn mar haar hoeven had ze in het zand gestoken)

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:11

Hoi,

Zou ik ook advies aan jullie mogen vragen? :o
Ik heb hier een tinkerruin van 9 staan,hij is helemaal nakeken (bloed,tanden,wormen,enz) alles was in orde.
Ik heb hem gehad van zijn 6 maanden tot zijn 4de en nooit problemen gehad met hem op gewicht te houden,hij was eerder altijd te dik.
Hij is van zijn 4de tot zijn 8ste weggeweest,heb hem toen moeten verkopen wegens twee hartoperaties die ik moest ondergaan.
En met heel veel geluk heb ik hem kunnen terugkopen *\o/* .
Alleen sindsdien vind ik hem net wat te mager en wat ik ook voer (Seniores Priores,maismeel,voordroog,sportbrok,merriebrok onbeperkt hooi)hij komt niet echt aan in gewicht :( .
Hij heeft nu ook geen bespiering omdat hij bijna een half jaar niet gereden was,daar zijn we nu sinds een maand weer mee bezig,maar ja wij zijn echte bosruiters,dus helaas ook geen idee hoe ik zijn rugbespiering moet trainen.Maar goed heel verhaal en mijn vraag is eigenlijk,hoe vinden jullie hem uitzien?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Groetjes Cindy.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:20

Ik vind hem niet mager.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:55

Ik vind hem ook niet mager, wel te arm in de spieren

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:02

Ja bespiering is inderdaad weg zoals ik al zei,hopelijk komt dat weer snel terug met die bergen op en af hier tijdens buitenritten, :+ :D .Bedankt!

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:07

Komt vast goed. :) En anders lekker 2 dagen in de week krachttraining aan de longe?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:03

_AAASCHAAA_ ik vind dat je je pony wel heeeeel voordelig gescoord hebt. Ik ken je pony niet IRL natuurlijk, maar je ziet op de foto's nog duidelijk vet op de hals, dus dan zou ik de voorhand eerder op een 4 scoren dan op een 2! Ze ziet er niet verkeerd uit en ze is er zeker heel erg op vooruit gegaan, maar 2'en zijn voor de zeer droog en atletisch gebouwde paarden en pony's, en dat is ze absoluut niet. Ik denk dat jouw pony eerder op een ruime 3 zit (3,5 gemiddeld?). Wat niet wil zeggen dat ze niet enorm vooruit is gegaan natuurlijk!

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 16:34

Nouks schreef:
_AAASCHAAA_ ik vind dat je je pony wel heeeeel voordelig gescoord hebt. Ik ken je pony niet IRL natuurlijk, maar je ziet op de foto's nog duidelijk vet op de hals, dus dan zou ik de voorhand eerder op een 4 scoren dan op een 2! Ze ziet er niet verkeerd uit en ze is er zeker heel erg op vooruit gegaan, maar 2'en zijn voor de zeer droog en atletisch gebouwde paarden en pony's, en dat is ze absoluut niet. Ik denk dat jouw pony eerder op een ruime 3 zit (3,5 gemiddeld?). Wat niet wil zeggen dat ze niet enorm vooruit is gegaan natuurlijk!

Dan zie ik het misschien vreselijk verkeerd maar een 3, 5 algemeen en 4 op haar voorhand zie ik niet.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 16:59

Zal ik de mijne ook eens tonen.

Een 3-jarige waar nog niet veel mee gewerkt wordt.

Zomerversie toen ik haar net had:
Afbeelding

Wel gevulde buik maar 0,0 bespiering. Zou haar hier een 2,5 geven denk ik.

Harige winterversie:
Afbeelding

Afbeelding

Nog steeds 0,0 spieren en gevulde buik maar ook iets meer gevulde kont en schouders.
Zou haar hier een bijna 3 geven denk ik.
Haar ribben zijn bij momenten nog steeds zichtbaar, door de wintervacht. Maar bij haar zullen de ribben altijd net wel/net niet zichtbaar zijn. Ik baseer me dan liever op de rug en kont (schouders zijn bij haar ook sowieso wat zwaarder).
Qua vet moet ze niet dikker. Alleen de spieren moeten er nu op komen.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:21

^ Ik zou die een 3 geven, inderdaad wat je zelf ook zegt. Heel weinig spieren maar wel goed op gewicht naar mijn mening.

Ik vraag me ook wel af wat jullie vinden van Dublin, ik vind hem zeker te dik en na de vetscore al helemaal!

Voorhand: 4\4.5 Vet boven op zijn hals, en die 'punt' bij zijn borst kan je wel voelen. Maar voel toch een beetje een laagje erover.
Afbeelding
Afbeelding

Middenhand: 4/4.5 Heeft een beetje vet langs zijn ruggengraat, en een beetje achter zijn schouder.
Afbeelding
Afbeelding

Achterhand: 3.5 Hij heeft naar mijn mening geen hartjesbil, wel vet bij zijn staartwortel.
Afbeelding
Afbeelding

Ik zou graag willen weten wat jullie van hem vinden, en of ik het dus een beetje goed gedaan heb. Ik twijfelde heel erg met beoordelen.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:53

Niemand?

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:05

Heeeee, wat zie ik nu! Ik heb momenteel een topic lopen over de Body Condition Score, ik had er nog nooit over gehoord en schrok van de hoeveelheid te dikke paarden.. Leuk dat dit topic bestaat!

@thioro ze komt een beetje schaal over, ik denk dat je het zelf goed in schat. Ik heb liever een paard te dun dan te dik..

@donnar ik vind hem er dik uitzien, maar als je de test toepast, komt hij er toch een stuk minder dik uit. De kont ziet er netjes uit en de ruggegraat is het hoogste punt. Kan je de ribben voelen? De hals is wel wat dik. Ik zou eerder op 3,5/4 uitkomen gemiddeld.

Ik zal mijn pony ook eens plaatsen, ga vandaag foto's maken.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:14

Donnar hij lijkt inderdaad aardig dik, maar dit blijf met wintervacht en foto's altijd moeilijk te beoordelen. Voor een goede beoordeling is kijken en voelen nog altijd het beste.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:42

Bij deze wat foto's gemaakt vandaag, let vooral op de foto vanaf het zadel.. Ze lijkt dunner dan dat ze is :( Die kwabjes zaten er eerst niet namelijk :o Heb wel het idee dat haar nek wel netjes is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 21:29

@ Astalover Wat ziet jouw Fjord er mooi uit, houden zo! Ik snap dat je moet wennen aan het beeld, maar ik vind dat een Fjord er ook zo uit hoort te zien, gewoon netjes op gewicht, waardoor je de spieren ook beter ziet (ipv vetjes ;))

@ AAASCHAAA Zoals een ander ook al zei, ik vind jouw paardje zeker geen 2. Je bent goed op weg, je paard is echt wel afgevallen, maar geen 2.

@ Smablabla Je Fjord is best dik. Vooral haar nek. Goed dat ze op dieet is en ga zo door :)

@ Kiara04 Wat al is gezegd, zeker niet te dun, wel ongespierd. Komt goed als je weer gaat rijden :)

@ Thioro Jij hebt een slank paardje. Wat je zegt daar ben ik het mee eens, niet dikker, wel meer spieren krijgen, dan heb je een slank gespierd paardje wat meteen meer toont :)

@ Donnar Door de wollige vacht lastig te beoordelen. Stopt zijn schouder je hand?
Z'n schouder/schoft/ruggengraat lijken namelijk best goed zichtbaar. Wel een beetje een hangbuik, daar verkijk je je snel op, maar verder vind ik je paardje niet heel erg dik een 3,5 denk ik zo (nog lastiger om alleen een foto te beoordelen).