Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 18:31

vriendin van mij heeft haar paard ook een keer bijna "om zeep" gevoerd. Paard stond stijf van de suikers door teveel en verkeerd voer in verhouding met de hoeveelheid vrije beweging en te leveren arbeid.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 19:28

merel_gomez schreef:
Tamadine schreef:
Merel: ik heb het ook gevoerd aan mijn eerste paard, de Ferro merrie uit mijn profiel. Zij kreeg er jeuk van en haar mok werd er ook niet beter van. Dus ik ben er mee gestopt.
Maar als jou paardje het er al 2jr goed op doet, dan is dat toch goed?! Dan zou ik niet zomaar wisselen. Voor mijn paardje was het niets, maar voor een ander kan het wel ontzettend goed werken.

sinds 3 weken heeft hij lichtte mok verschijnelen... ik zit mij dus af te vragen of dat dus door de pavo komt.. maargoed 2 jaar langs geen verschijnselen gehad.

dus ben nu alles aan het nagaan en verdiepen.

Tja die van mij heeft vroeger ook jaren pavo sportbrok gehad en ineens had hij de laatste jaren dat ik op die stal heb gestaan mok. Ben verhuis naar andere stal waar je zelf brok moest kopen en al snel was ik van mijn mok af.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 19:53

@Sansje : waarom voer je grasbrokken?? Daar zit echt niets meer in als in goed hooi.
Soms moet een nieuw smaakje even wennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 20:34

healthy herbs vraagje...wat is het verschil tussen de 'normaal brok'en de 'super brok'. (ongeacht welke brok...) ik zie er weinig verschil tussen??

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 20:38

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 20:42

Basis brok
Droge Stof (%): 88,50 Magnesium (gr.) 2,6 EWPa: 0,76 Natrium (gr.) 3,5 VREp (gr.): 84 Kalium (gr.) 23,1 Ruw Eiwit (%): 10,5 Koper (mg.) 6,2 Ruw Vet (gr.): 28 IJzer (mg.) 86 Ruwe Celstof (%): 29 Zink (mg.) 27 Ruw As (%): 8 Mangaan (mg.) 46 Suiker + Zetmeel (%): 10 Selenium (µg.) 126 Calcium (gr.) 8,5 Kobalt (µg.) 0,27 Fosfor (gr.) 3,7 Molybdeen (mg.) 1,7 Vitamines: die van nature aanwezig zijn in grondstoffen, o.a. B1, B2, B12, C, caroteen, vitamine E, biotine, niacine, riboflavine en de zeer belangrijke bioflavoniden.

Basis Plus
Droge Stof (%): 87 Magnesium (gr.) 3,6 Zwavel (mg.) 0,3 EWPa: 0,80 Natrium (gr.) 4,1 Vitamine A (I.E.) 15.000 VREp (gr.): 79 Kalium (gr.) 20 Vitamine D3 (I.E.) 2.800 Ruw Eiwit (%): 11 Koper (mg.) 12 Vitamine E (mg.) 108 Ruw Vet (gr.): 30 IJzer (mg.) 87 Vitamine K (mg.) 1,1 Ruwe Celstof (%): 27 Zink (mg.) 57 Vitamine B1 (mg.) 3,2 Ruw As (%): 12 Mangaan (mg.) 66 Vitamine B2 (mg.) 5,6 Suiker + Zetmeel (%): 12 Selenium (mg.) 0,46 Vitamine B3 (mg.) 22 Calcium (gr.) 10,6 Kobalt (mg.) 1 Vitamine B5 (mg.) 12 Fosfor (gr.) 5,1 Molybdeen (mg.) 3 Biotine (µg.) 209

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 20:44

de gehalte zijn dus inderdaad iets hoger...is dat dan voor bepaalde paarden/houderij beter?
met andere woorden:wanneer kies je voor de "plus"vorm?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 20:46

Als je denkt iets 'meer' nodig te hebben voor je paard :D

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 20:48

de plus brokken bevatten gist, ik dacht de "gewone" Hh brokken niet ?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 20:49

hmmm....misschien ben ik er gewoon te blond voor,hahahah

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 20:50

Heeft al iemand ervaring met die likstenen van HH ? Ik snap alleen niet zo goed dat ze al jaren worden gebruikt en er toch nergens wat over te vinden is op internet !?

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 20:52

Heb niet alles gelezen, maar wat dacht je van simpele met stoom geperste grasbrok?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 21:36

Melasse wordt in luzerne gebruikt om het stofvrij te maken, toch?
Zorgt melasse er ook voor dat de boel plakkerig wordt? Of komt dat door iets anders?

(ik heb sinds vandaag een zak luzerne van een merk dat ik niet ken, volgens de verkoper zit er max. 2-3% melasse in, maar het is wel een enorm plakzooi := Heb nu de fabrikant gemaild, maar misschien weten jullie er ook wel meer van :Y) ).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 21:49

@[***] : een merk is toch wel handig om te weten :)
Melasse wordt gebruikt voor de smaak (zoet) en idd om de boel minder stoffig te maken.

haleyjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 21:55

DubbelDun schreef:
Als je hun richtlijnen aanhoud aardig wat :)
http://www.dodsonandhorrell.com/product ... llets.html
Zoveel krijgen ze dus van mij niet, ik geef 1 schep per dag in kombinatie met hugho luzerne en fibra.

Hoe voelen zijn spieren boven op zijn kont nu aan; lekker blubberig of best wel hard ??

weet je trouwens hoeveel suiker hierin zit?
zetmeel is niet hoog maar over suiker kan ik niks vinden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 22:03

DubbelDun schreef:
@[***] : een merk is toch wel handig om te weten :)
Melasse wordt gebruikt voor de smaak (zoet) en idd om de boel minder stoffig te maken.

Wilde het nog even voor mezelf houden, als het dan super blijkt te zijn kan ik het fijn aanprijzen :P

_O-

Naam is HippoPluz, is van D'hooghe (uit België).
Op de website staat:
Citaat:
Mengeling van Luzerne Lange Vezel, gehakseld stro en hooi.

- Goede calcium/fosfor-verhouding door toevoeging van pellets.
- Aangevuld met lijnzaadolie.
- Stofvrij gemaakt met een minimum aan melasse.
- Stimuleert het kauwen.
- Verlengt de eettijd.

Maar op de zak staat luzerne, gerstenstro, bietmelasse, haverstro & lijnzaadolie (dus niks van hooi). Heeft 9% eiwit.
En verder vind ik er dus niet meteen wat over :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 22:38

@haleyjames : er zit geen suiker in, wel 7% zetmeel.
@[***] : had er niet eerder van gehoord.
Klinkt als D&H's Fibergy

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 22:45

Ik dacht het wel, vind ook echt niks op internet :') Hopelijk snel reactie van de fabrikant :Y)
Ik stond daar ook bij de handelaar "heb ik al zoveel opgezocht & gelezen & zoveel merken voorbij zien komen, komen ze weer met wat anders af _O- ".

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 22:46

Even over de plusvarianten van de HH brok: de plusvarianten bevatten wat extra toevoegingen om bijv. de stofwisseling extra te ondersteunen, zoals bv. gist. Alleen gebruiken ze nu geen gist meer (dacht ik), maar gebruiken ze daar bepaalde kruiden voor. Daarom is bv. de Normaalbrok Plus extra geschikt voor paarden met huidproblemen als gevolg van stofwisselingsproblemen. Ik noem maar een voorbeeld.

M.b.t. de vitamines die niet meer op de site staan: de vitamines in de HH zijn geen toegevoegde vitamines, maar de organische vitamines zoals die uit de natuurlijke ingredienten voortkomen en wettelijk gezien (echt bizar) mag je dat dan niet vermelden... Je mag alleen de toegevoegde vitamines vermelden. Dit is zoals ik het heb begrepen van VG.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 22:48

Pure maisvlokken ???? Dit is een vervanging van melasse als je meer dan ong 750 gram van geeft als je dat doet zal het paard kans maken op suikerziekte maar maisvlokken hebbn dezelfde reactie als melasse maar dan zonder suiker

haleyjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 22:50

ik ben eruit en wil een zak dodsen en horrel ers pellets gaan proberen, nu alleen nog een zaak vinden waar ik het kan afhalen.. word het ook verzonden?

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 23:03

haleyjames schreef:
ik ben eruit en wil een zak dodsen en horrel ers pellets gaan proberen, nu alleen nog een zaak vinden waar ik het kan afhalen.. word het ook verzonden?

Volgens mij via René Wielens in Haaksbergen wel ja.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 23:08

Maris schreef:
Heeft al iemand ervaring met die likstenen van HH ? Ik snap alleen niet zo goed dat ze al jaren worden gebruikt en er toch nergens wat over te vinden is op internet !?

Hoe bedoel je dat?

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 23:09

@dubbeldun ik voer de grasbrokken zodat ze ook wat heeft wat rammelt als de rest brokken krijgt. Ik sta altijd open voor advies voor wat anders...? Ze is altijd dol geweest op brokjes en doet er echt een moord voor. Nu ook voor de grasbrokken. Daarnaast is het weer wat extra vulling. De luzerne eet ze goed, maar als laatst, is ze niet dol op. Het is een energiek paard. Sta sinds zaterdag op een nieuwe stal, waar je zelf het voer mag regelen. Dus ben een beetje zoekende... Hoeveel, wat... Ze krijgt bijna een volledige kleine baal hooi, grasbrok, luzerne.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 00:39

Ik voer zelf niet biologisch. Mijn Haflinger staat 's winters overdag op de wei, die niet kunstmatig bemest wordt (alleen met koeienmest injecteren en paardenmest uitrijden over het land). Van diezelfde weilanden komt ook het kuilgras, altijd super kwaliteit. Hiervan krijgt hij ong. 3 kilo 's morgens en 's avonds. Het is ook een gegarandeerd jacobs kruiskruid vrije wei. Hij krijgt 's morgens en 's avonds 1/4 muesli (Pavo Nature's Best) en 1 handje luzerne (Pavo Daily Plus) met wat worteltjes, en door het voer gaat 3/4 schepje glucosamine (Marstall = pure glucosamine) en in de ochtend ook een half schepje vit. E en Selenium (weet merk niet, pot van de dierenarts). In de zomer loopt hij dag en nacht op de wei en krijgt hij alleen na het rijden voer agz hij snel dik wordt. Gelukkig is hij niet bevangengevoelig of gevoelig voor suiker of kuil oid. Hier doet hij het super op !