[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_00_0

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 13:45

Mijn pony is ook te dik. Het nadeel voor mij is dat hij geen beweging meer krijgt ivm pensioen. Ik moet hem puur op voer laten afvallen.

Ik heb de wei afgezet, om de 2 dagen krijgt hij er een strookje bij en daarnaast krijgt hij 's nachts 2 plakken oud hooi thuis en 's ochtends 1. En nog groeit hij.

Ik weet wel dat als je hooi laat weken de voedingstoffen eruit gaan, na zoveel uur dan he

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:24

Niet de voedingsstoffen, wel de vitaminen, de mineralen en het fructaan. Vitaminen en mineralen zul je dan aan moeten vullen.

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 13:25

Mijn shet is ook te dik aan het worden. Alleen net als wat Pelryo heeft, ik moet het ook puur via voer doen.
Ik kan er namelijk niet op rijden, en longeren snapt hij niet. (Is hem nooit goed aangeleerd, en hij is al 25 en weet echt niet wat hij moet doen. Ik wil niet dat hij telkens helemaal over z'n zeik raakt, en ik heb geen goede plek om te longeren omdat het te zwaar is voor hem.)

Hij krijgt 's avonds een hand hooi, en hij krijgt dan een laagje haver.
Hij staat verder de hele dag op het land.

Iemand tips?

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 13:28

Shetlanders hoeven helemaal geen voer, dus zou geen haver geven...

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:47

Hebben jullie nog tips voor mij?
Mijn merrie is momenteel moddervett. Ze is altijd al snel dik geweest, maar nu is het echt te erg, ze heeft vooral echt een enorme buik. Ze staat bijna de hele dag op een kale wei, krijgt 2x daags halve schep brok en 2x daags voordroog en werkt iedere dag. We hebben het voer (brok en voordroog) al geminderd, wat mij betreft zou ze geen brokken meer hoeven te hebben voorlopig zodat ze haar vetreserves gaat aanspreken, maar dit is volgens de staleigenaar niet goed, hij heeft de brokken sowieso ook geleidelijk verminderd. Verder staat ze op stro maar daar lijkt ze niet veel van te eten. Zijn er nog dingen die ik kan doen waar ik nog niet aan gedacht heb?

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 21:20

Wie heeft er tips voor mij?
Mijn verzorgfjord is echt veeeeeelste dik. Dit is in de jaren zo gegroeid. Ze is 2 jaar geleden in de zomer een keer kreupel geweest en heeft toen op een hele vette wei gestaan. Daarna is ze ongeveer 3x per week gereden maar ook weleens een week niet. Nu rijd ik haar weer vanaf ongeveer april, maar die vet pens wil er niet af. Ze staat op een zandstuk en krijgt alleen hooi gevoerd. Ik heb niet de beschikking over een bak, dus rijd ongeveer 3x per week in het bos en ik de vakanties elke dag. De laatste tijd lijkt het wel alsof ze blijft groeien terwijl ze toch echt alleen hooi gevoerd krijgt. Soms loopt ze een dag gevoelig en ze is ook ongeveer 3 weken geleden een dag kreupel geweest. Maar de dag daarna loopt ze weer helemaal 100%. Het rijden zal richting de winter eigenlijk steeds minder worden omdat het om 5 uur donker is en wij alleen een bos hebben. Wie heeft er toch tips om haar af te laten vallen?

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 08:35

Tja, In mijn ogen zijn er 2 mogelijkheden. Ofwel meer bewegen ofwel minder eten.

Meer bewegen: misschien kan je haar langere stukken laten draven. En als het te vroeg donker begint te worden, kan je haar longeren in haar zandstukje.

Zorgen dat ze echt enkel hooi krijgt (geen brood, geen snoepjes, geen wortelen,...) en proberen ouder hooi te geven (hooi van vorig jaar bevat minder voedingsstoffen). Let er op dat voorbijgangers het misschien zielig vinden dat ze niets te eten heeft en haar daarom iets toestoppen.

Verder nog oppassen voor zand, dat ze niet te veel zand gaat eten. Je kan zo van die poedertjes krijgen om preventief zand uit haar systeem te halen.

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 11:17

Hier zeggen mensen dat wortels geen enkele kwaad kan.. en dat er weinig suikers enzo inzitten dat ze er niet dik van kunnen worden.

Maar het is toch juist niet goed? hier staan ze 24/7 op de wei met hooi bijgevoerd. het liefst zou ik nog wel wat extra's willen geven. iemand idee?

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 11:18

Waarom zou je wat extra's willen geven. Eerst bepalen waarom, dan wordt het makkelijker wat.

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 11:21

Omdat ik het gevoel heb dat ze daar niet helemaal mee rondkomen. Ook heeft mijn pony nooit zoveel energie in de winter..

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 11:24

Kijk dan naar een vitamine supplement ipv voer. Of bijvoorbeeld een Pavo koek of gelijkwaardig.

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 11:26

Okee ;)

Maar het is dus wel slecht om wortels te geven ?

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 11:57

Van wortels krijgen ze geen evenwichtige voeding binnen. Leuk als een snoepje maar meer moet je het ook niet zien ;) . En al helemaal niet als je meer energie wil.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:43

wortels vind ik zo onzinnig.
Geef dan liever een appel, zitten weer anti-oxidanten e.d. in.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:45

wij deden met de shetten altijd zo:
als ze te dik werden van het gras af en op hooi.
en dan 1 x hooi vervangen door stro..
van stro worden ze niet dik namelijk.,
kan volgens mij bij elk paard wel gegeven worden die aan de lijn moet

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:47

Zag ineens dit topic. Mijn haflinger komt net van een superstreng dieet af.
Hij had 2 maand stil gestaan ivb vakantie en daarna hoest waardoor hij 2x daags ook nog eens voer kreeg. Na de laatste controle waarschuwde de da mij (wat ik zelf wel wist) dat hij echt moest afvallen. Hij staat trouwens normaal 24/7 in de wei en krijgt dagelijks beweging dit viel weg daarom was hij zo dik. Al zou ik nooit zijn ribben kunnen zien :+

Hij is op stal gegaan met vlas, kon het niet laten om er een klein beetje stro op te doen tegen verveling :o Hij kreeg sochtends bix en hooi. rond 14.00 ging die naar buiten op een kaal stuk land om om 6u weer op stal te gaan met bix en hooi.
Hij heeft hier een week zo in gestaan, daarna een halve week dat hij langer naar buiten ging. Nu staat die weerin de groep maar hij is er flink van afgevallen! Hij kreeg toen wel weer dagelijks beweging.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 22:14

Hai hai,
Mijn haf is door omstandigheden te dik geworden.
Hij krijgt al niet veel te eten,
Hij krijgt: Hooi (3x per dag)
Handje Musli (1x per dag) (suiker en vet arm) Wil over op een andere voer. Heb pavo gehad maar die at hij na een tijdje niet meer. Welk voer raden jullie aan?
Verder krijgt hij afentoe gedroogt bruin brood. Dat is als extratje. En komkommer als extratje.

Verder ben ik nu zijn conditie weer aan het opbouwen.
Ben ik op de goede weg met voer?

amber18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 21:41

Ash, volgens mij is het prima wat je doet! Bij zo weinig muesli maakt de soort niet erg veel uit, kijk gewoon wat je paard lekker vind en wissel eventueel af tussen verschillende soorten. Weeg de hoeveelheid hooi die je geeft eens na. Je moet minimaal 1 % van het lichaamsgewicht van je paard geven (dus 4 kilo bij een streefgewicht van 400 kilo), ook als je je paard wilt laten afvallen. Dit is nodig voor de darmwerking. Wel kun je eventueel een deel van het hooi door stro vervangen, dat bevat een stuk minder energie. Wanneer je paard op een afvaldieet staat kan het wel nuttig zijn een vitamine-mineralensupplement bij te geven, omdat je paard minder ruwvoer en amper krachtvoer krijgt. Succes ermee!

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 21:45

En amber18, gewoon een nieuwsgierig vraagje :) Wat zie jij dan als vitamine-mineralensupplement.. ? Wat zou jij dan geven?

amber18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 21:54

Er zijn heel veel verschillende complete supplementen voor paarden op de markt, het is een kwestie van eigen voorkeur en kijken waar je paard het goed op doet. De Paardendrogist heeft meerdere goede supplementen in het assortiment (paardendrogist.nl). Pavo heeft ook een aantal vitaminen-mineralensupplementen (Summerfit, Vital en Totalsupply).
Zelf vind ik o.a. Sectolin Gold mix en Pavo Totalsupply erg goed. Vaak zijn het poeders die je het makkelijkst kunt geven door wat natgemaakte (kruiden)muesli of slobber. Wat erg handig is bij de Paardendrogist is dat je daar proefmonsters kunt kopen van bijna alle producten, dan kun je in elk geval uitproberen of je paard het lust (sommigen zijn nogal kieskeurig, vooral wanneer het op poedertjes aan komt). :)
Laatst bijgewerkt door amber18 op 02-11-09 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 21:57

Die van mij krijgt vaak alleen maar summerfitkoeken. Dan lijkt het me niet goed om er nog andere supplementen bij te doen. Dat idee heb ik zelf altijd.

amber18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 22:02

Nee hoor, dat is dan niet meer nodig: de Summerfit-koeken zijn ook een vitamine-mineralensupplement alleen dan in koek-vorm! Als je je aan de aanbevolen dosering houdt (1 koek voor een paard en een halve koek voor een kleinere pony) is dat prima!

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 10:35

Kom ik dan vitamine te kort bij mijn paardje met alleen een klein handje musli?

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 10:51

Mijn pony zat vorig jaar tegen hoefbevangen aan. (Welsh, 25) Ik mocht geen appel meer geven ivm de suikers die erin zitten.
Wel zei ze dat ik wortels kon geven. Daar zat voor het grootste gedeelte alleen water is.
Hier wordt er verteld dat wortels helemaal niet zo goed zijn. Waarom zijn ze dan niet goed? Wat zit erin waar ze dik van worden?

Een paard met goed hooi komt toch geen vitamine tekort? Ik heb mijn pony ook vaak periodes alleen maar een klein handje musli gegeven, nooit een vitaminespuit ofzo. Durf het niet met zekerheid te zeggen.

amber18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 13:41

Ash, dat hangt helemaal af van de kwaliteit van je hooi. Het beste is natuurlijk om een ruwvoeranalyse te laten doen, maar vaak is dat niet mogelijk/haalbaar. Maar je kunt wel redelijk inschatten wat de voedingswaarde van het hooi is wat vitamines en mineralen betreft: van wat voor grondsoort komt het, hoe is de grond bemest? Wanneer je ruwvoer hebt van arme grond (zandgrond) en/of wanneer het land onbemest is of bemest met kunstmest, dan kan je er bijna zeker vanuit gaan dat het onvoldoende mineralen bevat. Ook krijgt je paard wanneer het om een sober ras gaat en/of wanneer hij af moet vallen meestal geen onbeperkt hooi; ook dan is er een aanzienlijke kans dat hij te weinig vitamines en mineralen binnenkrijgt. Echte tekorten zie je helaas pas duidelijk wanneer het al heel erg is, dus daar kun je niet op afgaan.
Dus krijgt je paard hooi dat wat armer is of waarvan onbekend is wat de gehaltes zijn, en dat evt. ook nog in beperkte hoeveelheid, dan kan het zeker nodig zijn een compleet supplement bij te geven (in een vorig bericht hierboven heb ik er al meerdere genoemd). Ook essentiele vetzuren komt een paard snel tekort wanneer hij alleen beperkt hooi krijgt en geen krachtvoer. Zelf geef ik onze paarden wanneer ze geen krachtvoer krijgen om die reden ook altijd een klein beetje van een goed oliemengsel (Naf Omega-olie, ook o.a. verkrijgbaar bij de Paardendrogist).

Siem, wortels bevatten net als appels ook vrij veel suikers. Het is één van de zoetere groentes. Hoofdbestanddeel is (net als bij een appel) idd water, maar daarnaast dus ook relatief veel suiker. Bij een suiker-gevoelig paard, zoals in het geval van hoefbevangenheid, is dat vaak niet verstandig om te geven.
En nee, een paard wat onbeperkt goed hooi kan eten, komt in principe geen vitamines en mineralen tekort. Maar zoals gezegd, veel ponies kunnen niet onbeperkt ruwvoer eten omdat ze dan te dik worden en daarbij is de kwaliteit van het hooi meestal onvoldoende of onbekend.