Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:03

Geryon schreef:
Hebben de mensen van vitalbix je dat zelf verteld? Er staat namelijk op de site dat meer energie of eiwit nodig kan zijn voor een volledig rantsoen.

Dit is mij vertelt door de verkoper in de ruitersportzaak.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:09

Retlaw schreef:
Geryon schreef:
Hebben de mensen van vitalbix je dat zelf verteld? Er staat namelijk op de site dat meer energie of eiwit nodig kan zijn voor een volledig rantsoen.

Wat jammer dat het zo verkeerd is gelopen, je gaat er toch vanuit dat dat kunt geloven..
Het is daarom altijd goed om zelf research te doen! Ik reken nu ook steeds uit of er inderdaad genoeg energie, eiwit etc in het voer zit dat ik wil geven. Het verschilt namelijk enorm per voer terwijl het bijvoorbeeld allemaal voor zware training is. := ook daarin heb je natuurlijk verschillende behoeftes!

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:10

Retlaw schreef:
Geryon schreef:

A. Dat is dan niet ten laste te leggen aan Vitalbix

B. Wat geef je er naast? Gechargeerd; Bij 3 x daags een matige portie RV dan is t logisch dat er te korten ontstaan in de energiebehoefte.

C. Zelf ook vrij laat ingegrepen. Een paard wordt niet in een paar dagen dun.

En even een stelling voor iedereen; een paard hoort toch niet op gewicht te blijven van KV. Dat ligt toch meestal in je RV gift?
Ik voer zelf geen zetmeel dus bij mij komt zulk soort KV sowieso niet erin.
Dan zou ik het eerder zoeken in vezels en vet (RV en een olie of een ander vethoudend product)

Geryon

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:17

De energie moet grotendeels uit het ruwvoer komen inderdaad. Daar is het voer ook op afgestemd. Zo zit er in de active ook niet heel veel energie, als je het vergelijkt met standaard krachtvoer.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:26

Retlaw schreef:
mij is bij dc verzekerd dat dit voldoende zou zijn voor een sportpaard, die matig tot zwaar werk doet.
Bij mijn paard was het duidelijk niet voldoende, sterker nog, ik ben al 3 maand bezig hem weer op gewicht te krijgen, tegen de tijd dat ik door had dat hij niet voldoende aan de dc had was het lastig dik te krijgen...

Maar voer je dan wel voldoende ruwvoer ernaast? Krachtvoer is ook niet bedoeld als dikmaker maar voor meer energie. Paard heeft eiwitten nodig voor spieropbouw, dat zit niet in Vitalbix

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 22:58

Overschot aan energie kan ook een oorzaak van vervetten zijn (positieve energiebalans)
Waar een tekort aan energie (negatieve energiebalans) natuurlijk interen is op de reserves.
Meeste paarden reageren alleen niet goed op (reguliere) KV omdat die energie heel snel beschikbaar is (de bekende suikerpiek)

Maar energie moet dus uit vezels komen vanwege de werking van het verteringsstelsel van het paard (fermentatie van vezels in blinde darm waar vervolgens dan dus energie vrijkomt).

Als ik iets zeg wat nuance behoeft; zeg het gerust :)

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 09:38

Klopt hoor Roos-m. Ik was te laat met ingrijpen omdat we eerst de dc nog hebben opgehoogd icm luzerne. (Wat ook niet voldoende bleek)
Hij kreeg en krijgt onbeperkt rv. En staat paar uur op de wei.
Gelukkig trekt hij nu perfect bij. Ik heb ook het idee dat hij wat in een overgangsfase zat/zit. Bespiering is veranderd/verbeterd. Voor mij nu een wijze les dat de dc niet voldoende is alleen.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:26

Hoi allemaal! Ik zag dit topic voorbijkomen en de berichten van Retlaw en wilde mij toch even voorstellen: Ik ben Madelief, werk voor Feral Horse Care - Vitalbix, met sommige van jullie heb ik misschien al weleens contact gehad. Als jullie het leuk vinden en waarderen wil ik best af en toe vragen vanuit jullie beantwoorden; als jullie liever ervaringen onderling delen dan hou ik het bij dit berichtje in het topic en weten jullie mij hier op bokt of via de website/mail van Vitalbix te vinden :)

Ook mijn paard staat al vanaf het begin op Vitalbix, ik heb een PRE waarmee ik op M niveau dressuur train. Erg blij met vorig jaar de Vitalbix Active+, want voorheen voerde ik nog een andere muesli naast de DC. Nu krijgt hij dagelijks 1,5 kilo Active+ naast goed ruwvoer en hij ziet er super uit!

Retlaw, jammer dat je niet de juiste begeleiding/adviezen hebt gekregen. Ik weet het hele verhaal niet, maar normaal gesproken adviseren wij niet alleen de DC bij sportpaarden (zeker niet als ze van een zetmeel/suikerrijk krachtvoer afkomen). Mocht je willen, kun je mij altijd nog een pb doen of het voeradvies formulier invullen op http://www.vitalbix.com zodat we je kunnen helpen met een advies op maat. Onze bedoeling is dat we bijdragen aan de gezondheid van paarden, niet omgekeerd!

Mochten jullie vragen hebben, ik beantwoord ze graag!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:56

Ik wil graag zodra me Pavo vital complete op is. De vitalbix brok proberen. Moet ik de Vitalbix brok (de daily) ook langzaam opbouwen t is wen haf van 19 ongv 450 kg

Ik heb eerder advies gevraagd maar ik wil nog even wachten met de vital active. Hij staat nu op dieetmix van subli.

Maar de vraag is eigenlijk kan ik ook gelijk de daily de volle dosering geven en hoeveel zou dat zijn?

Hij is nu mooi op gewicht denk zelf dat hij onder de 450 zit want hij staat op bijna geen gras. Gaat vanaf volgende week om 17.00 na binnen. Dan staat hij wel weer paar uur op nieuw stuk land en om 21.30 krijgt hij ongv 2/3 kg kuil voor de nacht

Van de winter krijgt hij 10-12 kg kuil over 4x verdeeld. Ik had t eerst in slowfeeders maar staar nu op ijzers voor. En hij 1x is blijven hangen durf ik t niet meer aan. Heb nu een bak.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:05

Ik heb op basis van Madelief haar advies de overgang in 2 weken gedaan; half oud en half nieuw

Retlaw, zonde zeg.
Fijn dat het beter gaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 17:51

Fijn madelief88 dat je hier ook zit, geen idee hoe de anderen erover denken maar ik vind het prima, handig als er specifieke vragen zijn over samenstelling of dergelijke ;)

Ik heb de overgang meteen gedaan, oude vitaminenkorrel was op en dan de rest begonnen. Hier gaat alles door de bietenpulp en heb niks gemerkt maar heb ook geen gevoelige pony's op dat gebied ;) Bietenpulp/lijnzaadvlokken ook gewoon naar overgeschakeld, krachtvoer weg en dat in de plaats, wel iets opgebouwd qua hoeveelheid (ze staan nu op 3kg droog per dag)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 19:26

Ik heb het wel eerst gemengd met oud. Ik had eerder dc gegeven en dat ging hij met minder smaak eten. Nu eet hij het weer goed, maar meng ik het met nutrimash, dan gaat t er helemaal met smaak in.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 19:27

Ik ben destijds ook meteen de volledige dosering gaan geven. Daarvoor kregen ze niks. Paar maanden geleden de Active + er bij gaan geven, ook dat meteen op de dosering die ik wilde hebben. Ze krijgen er zo weinig van (2x per dag een half bekertje) dat er weinig aan op te bouwen valt :+

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 19:51

Ik meng eigenlijk nooit met m'n oude voer :o

Juist heel fijn dat je hier ook wilt reageren madelief!

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 20:07

+:)+

Overgang oude met nieuwe rantsoen; dit hangt af van wat en hoeveel je nu geeft. Als je van een andere vit/min brok of niets op de DC overgaat, kan dat inenen. Is je paard een lastige eter en krijgt hij een kleine hoeveelheid zetmeel/suikerrijk voer/ met melasse dan is het vaak verstandig wel te mengen voor de smaak. Net als paarden die gevoelig zijn op de darmen of paarden die van een grote hoeveelheid krachtvoer komen. Vaak vraagt de overschakeling van standaard krachtvoer op bijv de Active+ wat extra aandacht, omdat het paard moet overschakelen op de vetverbranding en dit even duurt. Ook voor de darmflora is een overgang van 2 weken belangrijk.

Ik kan inderdaad ingaan op algemene vragen zoals deze, alleen maar leuk :j voor echt individuele voeradviezen is het beste om het formulier op onze website in te vullen, dan hebben we nl het volledige beeld en pas dan kunnen we een goed, gericht advies geven :)

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 22:24

Ook ik ben nog steeds erg enthousiast over de vitalbix.
Mijn 17-jarige Friese merrie heeft het weliswaar de afgelopen periode wat zwaar gehad.
Begonnen met de DC icm luzerne en lijnzaadolie, bleek dit voor haar onvoldoende te zijn (krijgt onbeperkt ruwvoer).
Maar sinds de komst van de Active+ mooi bijgekomen.
Dierenarts is ook erg te spreken over hoe ze het doet op dit voer.
Maar ondanks dat ze niet heel hoog in het werk staat, heeft ze wel echt de Active+ nodig

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 12:43

Mag ik een klein Feral-succesje met jullie delen?

("Jaaaaa Koper we willen het graag horen. Vertel wat je op je hart hebt")

Okee :D

Ongeveer een jaar geleden bestelde ik Skincalmin, de shampoo. En daar kreeg je toen gratis of voor 1 euro ofzo de lotion bij. Kan ook andersom zijn geweest maar in elk geval als je de ene bestelde kreeg je de andere er bij. Dus alletwee besteld. De shampoo werkte inderdaad best goed tegen de korsten in de manen van mijn merrie maar de lotion deed niet zo veel. Dus die verdween in mijn kast.
Nou was ik het afgelopen week zat dat mijn merrie zo'n jeuk aan de uier had. Ze schuurde tot bloedens aan toe en liet mij ook niet met rust want ik moest d'r krabben. Ze heeft veel last van mugjes en vliegjes en met de stress van de afgelopen weken (verhuizing) was het erger geworden. Vorig jaar had ik er het spul op gesmeerd wat ik normaal tegen vliegen gebruik, met als resultaat een pony die in paniek in het rond rende omdat de beten enorme bulten waren geworden :oo Dus ik durfde er niks meer op te smeren.

Je raadt het al: nu met de Skincalmin lotion is de jeuk weg *\o/* Denk dat ik voor volgend jaar maar een extra grote fles bestel. Denk dat ik ook maar eens voor die spray ga kijken volgend jaar. Heeft iemand daar ervaring mee?

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 13:14

Ik vond het erg fijne spray! Maar wel snel op :+
Hmm die shampoo goed tegen schilfers dus. Ik had juist die lotion.
Ze heeft allemaal schilfers in haar staart. Ze schuurt nu heel stuk minder. Maar de schilfers zijn er nog. Volgende bestelling de shampoo er maar bij :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 14:20

Schilfers weet ik niet. Mijn pony heeft korsten. Zowel van het schuren (wonden, dus bloedkorsten) als verhoorningen in de huid. Ze heeft dan ook geen zomereczeem; ze heeft (het hele jaar) huidklachten vanwege een gebrek aan weerstand. Ze heeft ook gauw mok enzo. Gelukkig dit jaar al een stuk minder door toevoegingen aan het voer. De eerste winter dat ik 'r had had ze rode strepen van het bloed in de manen staan :(:)
Bij de uier was het voornamelijk door beestjes, dat waren steek/prikwondjes. En dat is dan uiteraard alleen in het zomerhalfjaar. En daar vind ik de lotion dan weer goed voor werken. Zowel curatief als ik neem aan preventief. Beestjes hebben een rare smaak. Die lotion ruikt juist hartstikke lekker. Overigens smeer ik het ook maar weer op de manenkam alleen loopt ze dan weg :') Pony krijgt eindelijk een mening :D Als het volgende week warm genoeg is gaat ze weer in het sop, dan kan ze redelijk schoon en korstenvrij onder de dekens van de winter.

De spray wou ik dan voor de buiken/onderstel. Waar de vliegendekens zitten vind ik sprayen niet nodig.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 20:55

Ik heb geen vliegendeken. Dus spray wel overal. Alleen de buik zal je er veel langer mee doen

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 08:15

Afbeelding
Afbeelding

Zo ziet mijn meneertje eruit. Foto van gister.
Het is een 6 jarige hengst van 1.60 die luxe is, dus heel stevig wordt hij niet. Klein maar fijn dus.
Het is vooral de bovenlijn die bespiering/vlees mist vind ik.

Afbeelding

Dit was afgelopen winter (pas geschoren)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 11:02

Dat is wel een verschil ja ! Zonde zeg. Bovenlijn wegvallen is vaak een tekort aan ( goede) eiwitten.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 11:15

Hij staat er ook wat sloompjes bij op de foto, stond er al even, was aan het toiletteren. Verder is hij hartstikke happy en energiek hoor!

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 12:49

Leuk beestje!

Wat voer je nu?

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 13:09

350 dc
3 scheppen sp droog (dan nog weken uiteraard)
2 scheppen luzerne
60 ml lijnzaadolie

Dit verdeeld over 2 voerbeurten. 3 x per dag hooi.
Weidegang wanneer mogelijk, zoveel als kan (ivm hengst en de merries van de buren er moet dus iemand thuis zijn)

Edit: gebit is 10 mnd terug nagekeken. Zal nieuwe check regelen. Ontworming echt op orde.
Wel altijd vatbaar voor mok en schimmmels, weerstand vanaf veulen af aan nooit optimaal geweest. Pro biotica etc geprobeerd weinig verschil behalve in mijn portomonnee.
Meneer is wel altijd happy hoor! Vrolijk blij looplustig paard. Harde werker.