Pavo nieuw voer SpeediBeet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Djilna

Re: Pavo nieuw voer SpeediBeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:27

1kg PodoGrow op het gehele rantsoen berekend zorgt er natuurlijk ook voor dat het hoge(re) S&Z wordt gecompenseerd. Gemiddeld blijf je dan laag.

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:29

Ik zie bij een hoop mensen dat de opgeblazen buik flink minder wordt terwijl ze wel dezelfde hoeveelheid ruwvoer krijgen. Dus wil ik even mijn dilemma voorleggen. Misschien kunnen jullie mij helpen.

Ik heb een fjord die makkelijk dik wordt. Wil hem nu wat schraler hebben voordat hij het land op gaat. Maar hij moet genoeg energie binnen krijgen om te werken. Hij krijgt nu twee keer per dag een halve kilo krachtvoer en van mij na het werken nog een schep muesli (zonder suikers en laag in eiwitten). Daar doet hij het goed op. Verder twee keer daags een grote plak kuil. Hij staat in een stal met uitloop en bij droog weer het liefst buiten. Zodra het wat minder weer is gaat hij binnen staan en eet hij heel veel stro. Daar blaast hij enorm van op, wat natuurlijk logisch is. Meer kuil of hooi is geen optie omdat hij dan echt moddervet wordt.

Ik lees bij veel mensen dat Speedibeet ook een vol gevoel geeft. Zou dit bij mijn paard dan eventueel betekenen dat hij wat minder stro eet? Ik wil vooral voorkomen dat hij dik wordt en wil hem het liefst dus nog iets af laten vallen. Wat denken jullie, is het wat voor ons of heeft speedibeet toch nog te veel voedingswaarde waardoor hij toch dikker wordt?

Ben benieuwd wat de ervaringsdeskundige er over te zeggen hebben. ;) Bedankt alvast!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 23:27

Ik voer een relatief kleine hoeveelheid (halve schep geweekt) aan mijn kleine pony die ook enorm snel dik wordt. Buik is al een heel stuk minder 'opgeblazen' en ze eet haar hooi inderdaad een stuk rustiger en staat ook sowieso rustiger op stal, al kan dat misschien ook komen omdat ze nu niet meer de enige is die geen krachtvoer krijgt. (ze krijgt de SB in haar voerbak, wat dus voor haar op krachtvoer lijkt wat ze eerst altijd erg leek te 'missen') Het is natuurlijk wat lastig om te zien maar ik vind haar verder niet dikker geworden, juist wat slanker ogen.
Als je paard echt enorm veel stro eet duidt dat toch echt op een tekort of simpelweg verveling, dat kan je aanpakken door toch meer hooi te geven, meer sociaal contact of andere dingen om zijn verveling of tekort aan te vullen. Als je 't simpel wilt doen paard op zaagsel of andere flooring zetten waar ze niet van gaan eten, maar dan zit je met een ongelukkig paard. En bedenk ook dat een dikke ruwvoerbuik niet meteen betekend dat je paard ook daadwerkelijk dik is; ruwvoer heeft van zichzelf niet veel voedingswaarde maar omdat ze het in zo'n hoge hoeveelheid nodig hebben (min 1% DM van totale gewicht) vullen ze er wel goed van op zonder voller te voelen.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 23:31

Zou het kwaad kunnen om het de nacht te laten staan? Ik heb iets te veel gemaakt en wil het overige morgen ochtend geven. Kan dat kwaad? Bij SP vind ik het niet zo'n probleem, maar ik weet nog niet zo goed hoe het hier werkt.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 23:34

Neehoor, doe ik ook regelmatig.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 00:42

Aah gelukkig! Dank je wel :)

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 09:10

Piekosjj schreef:
Ik voer een relatief kleine hoeveelheid (halve schep geweekt) aan mijn kleine pony die ook enorm snel dik wordt. Buik is al een heel stuk minder 'opgeblazen' en ze eet haar hooi inderdaad een stuk rustiger en staat ook sowieso rustiger op stal, al kan dat misschien ook komen omdat ze nu niet meer de enige is die geen krachtvoer krijgt. (ze krijgt de SB in haar voerbak, wat dus voor haar op krachtvoer lijkt wat ze eerst altijd erg leek te 'missen') Het is natuurlijk wat lastig om te zien maar ik vind haar verder niet dikker geworden, juist wat slanker ogen.
Als je paard echt enorm veel stro eet duidt dat toch echt op een tekort of simpelweg verveling, dat kan je aanpakken door toch meer hooi te geven, meer sociaal contact of andere dingen om zijn verveling of tekort aan te vullen. Als je 't simpel wilt doen paard op zaagsel of andere flooring zetten waar ze niet van gaan eten, maar dan zit je met een ongelukkig paard. En bedenk ook dat een dikke ruwvoerbuik niet meteen betekend dat je paard ook daadwerkelijk dik is; ruwvoer heeft van zichzelf niet veel voedingswaarde maar omdat ze het in zo'n hoge hoeveelheid nodig hebben (min 1% DM van totale gewicht) vullen ze er wel goed van op zonder voller te voelen.

Hij eet niet enorm veel stro maar genoeg om opgeblazen te raken. Is inderdaad omdat hij, als hij ervoor kiest om binnen te staan, dan gewoon automatisch met zijn hoofd aan de grond staat. Is niet meer dan logisch. Staat hij lekker buiten omdat hij het goed weer vindt, is er niks aan de hand.

Ik wil niet overstappen naar een andere bodembedekker juist omdat hij graag aan zijn stro knabbelt. Blijkbaar vindt hij dat af en toe nodig en die keuze wil ik hem niet ontnemen.

Het verschil tussen dik en opgeblazen is bij mij bekend. ;) Ik vind het verder ook niet heel erg, maar mooi is het niet. :D

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 10:07

Sanny_lief schreef:
Ik zie bij een hoop mensen dat de opgeblazen buik flink minder wordt terwijl ze wel dezelfde hoeveelheid ruwvoer krijgen. Dus wil ik even mijn dilemma voorleggen. Misschien kunnen jullie mij helpen.

Ik heb een fjord die makkelijk dik wordt. Wil hem nu wat schraler hebben voordat hij het land op gaat. Maar hij moet genoeg energie binnen krijgen om te werken. Hij krijgt nu twee keer per dag een halve kilo krachtvoer en van mij na het werken nog een schep muesli (zonder suikers en laag in eiwitten). Daar doet hij het goed op. Verder twee keer daags een grote plak kuil. Hij staat in een stal met uitloop en bij droog weer het liefst buiten. Zodra het wat minder weer is gaat hij binnen staan en eet hij heel veel stro. Daar blaast hij enorm van op, wat natuurlijk logisch is. Meer kuil of hooi is geen optie omdat hij dan echt moddervet wordt.

Ik lees bij veel mensen dat Speedibeet ook een vol gevoel geeft. Zou dit bij mijn paard dan eventueel betekenen dat hij wat minder stro eet? Ik wil vooral voorkomen dat hij dik wordt en wil hem het liefst dus nog iets af laten vallen. Wat denken jullie, is het wat voor ons of heeft speedibeet toch nog te veel voedingswaarde waardoor hij toch dikker wordt?

Ben benieuwd wat de ervaringsdeskundige er over te zeggen hebben. ;) Bedankt alvast!

Ik denk dat de SB zeker goed kan zijn voor je Fjord, je zou een gedeelte van het krachtvoer kunnen vervangen door SB waardoor hij een voller gevoel heeft na het eten en misschien minder behoefte aan stro knabbelen. Als je het als extra geeft zal hij er wel van aankomen omdat je dan toch extra energie toevoegd aan het rantsoen, maar als vervanger van een gedeelte krachtvoer moet het kunnen zonder dat hij dikker wordt.

DjobliLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 11:23

Ik gebruik de speedibeet voor mijn merrie omdat ze erg snel "vermagerd". Speedibeet is een echte dikmaker. Ik ben er super tevreden mee want Radjah (mijn pony) ziet er super uit !

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 13:54

Speedibeet kan als dikmaker fungeren, maar dat ligt aan de hoeveelheid die je voert.
Juist voor paarden die wat te dik zijn, kan het een fijne buikvulling geven en een verzadigd gevoel, waardoor ze juist kunnen afvallen.

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 13:56

Bedankt voor de antwoorden. Ga het gewoon een keer proberen en vervang dan de eerst de muesli voor Speedibeet. Eens kijken wat er gebeurd.

Lariisz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:36

Ik heb ook zo een proefzakje geprobeerd, maar mijn paard eet het totaal niet.

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:45

Sanny_lief schreef:
Bedankt voor de antwoorden. Ga het gewoon een keer proberen en vervang dan de eerst de muesli voor Speedibeet. Eens kijken wat er gebeurd.

Ik heb nog wel een paar proefzakjes voor je als je SP wilt proberen. PB maar.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 17:41

Ik heb net een zak gehaald voor mijn nieuwe projectje..

shetlander merrie die ernstig vermagerd was wegens verwaarlozing. Tandjes zijm nagekeken dus ze kan dr tegen aan.

hoeveel speedybeet zal ik haar voeren zodat ze dr ook van gaat aankomen.

vind het zo lastig. Ben alleen snel dikwordende d ponys gewend qua voeren dus dit is ff omschakelen. :D

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 18:14

Ik zou maar met een heel klein beetje beginnen. Best heftig spul als je het mij vraagt. Helemaal voor een paardje dat niks gewend is. Ik zou beginnen met +- 100 gram droog 2x per dag? Zelfs 100 gram wordt al best veel. Dan kun je na een paar dagen langzaam gaan opvoeren eventueel...

femkefloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 18:25

Toevallig laatst een zakje om uit te proberen meegekregen.
Bij mij lusten alle twee de paarden het niet... terwijl ze niet heel kieskeurig zijn.
Ze laten het gewoon staan.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 18:29

Ook geprobeerd met brokken of muesli? De mijne begint het na maanden eindelijk beter te eten

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 18:36

Ze krijgt het nu wel al van de huidige eigenaar. Dus ze is het gewend.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 18:49

Oh dan is het een ander verhaal. Kun je dan niet gewoon vragen wat ze nu krijgt en daar verder op gaan?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 20:21

Ja dat natuurlijk. Ga ik ook wel doen hoor. Maar was benieuwd welke hoeveelheid nou tot aanzetten leidt en of die hoeveelheden op langere termijm schadellijk zijn ivm teveel calcium?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 20:57

Dat verschilt denk ik toch echt heel erg per pony. Mijn ruin krijgt nu 2 scheppen per dag, dit hebben we langzaam opgebouwd.
In een maand van dit
Afbeelding

naar dit gegaan.
Afbeelding
Tweede foto vertekend erg maar hij is enorm goed aangekomen in een relatief korte tijd. Ook is ein-de-lijk z'n mest weer een stuk beter.
Ponylief is overigens een 27-jarige ruin van 1.45 met Cushing's/PPID.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 20:59

Die is mooi bijgekomen :j

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:04

Zeker :D Ik durf hem nu zelfs iets minder hooi te geven, want hij begint een dikke buik te krijgen, en dat terwijl hij nog geen half jaar geleden extreem mager was. Hij krijgt overigens sinds een maand pas speedibeet.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 01:05

Wauw ziet er goed uit Piekosjj, hoe kwam het dat hij zo mager was? Die van mij ziet er nu ongeveer ook zo uit namelijk.. Heb je nog iets anders gedaan dan Speedibeet?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 20:14

Hij heeft zeer waarschijnlijk al langere tijd Cushing's (een hormoonziekte) en daar kreeg hij toen nog geen medicatie voor, in combinatie met een slecht dieet heeft dat hem helemaal neergehaald. Hij krijgt nu elke dag 'maar' een kwart pilletje voor de cushing's, twee scheppen geweekte bietenpulp, max een halve schep basismuesli en heeeeeeel veel hooi, en hij is enorm happy, druk en lekker dik aan het worden :D
Eerder kreeg hij van pavo nog muesli waar extra vet in zat, was Pavo Sportsfit, alleen veel brok geven om aan te komen werkt gewoon simpelweg niet en hij vond het ook niet lekker. Er zat extra olie/kruiden over en daardoor rook het erg sterk, dus dat werkte gewoon niet zo. Toen kreeg hij gewoon 1 schep merkloze basismuesli, maar hij is veranderd in een stuiterbal dus dat is nu veels te veel voor 'm, hij krijgt nu voor de vitamientjes en dergelijke en toch wat voor de energie dus max een halve schep, ik ben hem nu zelfs al aan het afbouwen daarop, als hij heeft gewerkt een half, anders ongeveer 1/3e.