Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Piekosjj schreef:Ik voer een relatief kleine hoeveelheid (halve schep geweekt) aan mijn kleine pony die ook enorm snel dik wordt. Buik is al een heel stuk minder 'opgeblazen' en ze eet haar hooi inderdaad een stuk rustiger en staat ook sowieso rustiger op stal, al kan dat misschien ook komen omdat ze nu niet meer de enige is die geen krachtvoer krijgt. (ze krijgt de SB in haar voerbak, wat dus voor haar op krachtvoer lijkt wat ze eerst altijd erg leek te 'missen') Het is natuurlijk wat lastig om te zien maar ik vind haar verder niet dikker geworden, juist wat slanker ogen.
Als je paard echt enorm veel stro eet duidt dat toch echt op een tekort of simpelweg verveling, dat kan je aanpakken door toch meer hooi te geven, meer sociaal contact of andere dingen om zijn verveling of tekort aan te vullen. Als je 't simpel wilt doen paard op zaagsel of andere flooring zetten waar ze niet van gaan eten, maar dan zit je met een ongelukkig paard. En bedenk ook dat een dikke ruwvoerbuik niet meteen betekend dat je paard ook daadwerkelijk dik is; ruwvoer heeft van zichzelf niet veel voedingswaarde maar omdat ze het in zo'n hoge hoeveelheid nodig hebben (min 1% DM van totale gewicht) vullen ze er wel goed van op zonder voller te voelen.
Sanny_lief schreef:Ik zie bij een hoop mensen dat de opgeblazen buik flink minder wordt terwijl ze wel dezelfde hoeveelheid ruwvoer krijgen. Dus wil ik even mijn dilemma voorleggen. Misschien kunnen jullie mij helpen.
Ik heb een fjord die makkelijk dik wordt. Wil hem nu wat schraler hebben voordat hij het land op gaat. Maar hij moet genoeg energie binnen krijgen om te werken. Hij krijgt nu twee keer per dag een halve kilo krachtvoer en van mij na het werken nog een schep muesli (zonder suikers en laag in eiwitten). Daar doet hij het goed op. Verder twee keer daags een grote plak kuil. Hij staat in een stal met uitloop en bij droog weer het liefst buiten. Zodra het wat minder weer is gaat hij binnen staan en eet hij heel veel stro. Daar blaast hij enorm van op, wat natuurlijk logisch is. Meer kuil of hooi is geen optie omdat hij dan echt moddervet wordt.
Ik lees bij veel mensen dat Speedibeet ook een vol gevoel geeft. Zou dit bij mijn paard dan eventueel betekenen dat hij wat minder stro eet? Ik wil vooral voorkomen dat hij dik wordt en wil hem het liefst dus nog iets af laten vallen. Wat denken jullie, is het wat voor ons of heeft speedibeet toch nog te veel voedingswaarde waardoor hij toch dikker wordt?
Ben benieuwd wat de ervaringsdeskundige er over te zeggen hebben.Bedankt alvast!