Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 12:33

Dus geluiden doen hem niets maar het zien van dingen wel, hoe is zijn zicht?? Kan me voorstellen dan een paard wat iets niet duidelijk kan onderscheiden wel in de stress schiet, dus bvb hindernissen.

Charisma

Re: Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 12:35

Zicht is ook nagekeken, alles prima. Hindernissen vind hij niet eng :D hij wil er te graag en te snel overheen :D Kijkt helemaal niks het parcours, waterbakken, hekjes, alles zonder twijfelen...terwijl een vlag naast het parcours dan weer wel een drama kan zijn :o

Echt fijn dat jullie allemaal zo meedenken!

morocco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 14:52

Loopt hij in vrijheid hetzelfde als onder het zadel? Ik bedoel net zo los door zijn lijf,
of merk, zie je verschil hierin? Alle 3 de gangen. Hoe oud is hij?

Schriktraining wat hier genoemd is is ook een goede optie.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 19:38

bigone schreef:
Triptofaan is ook rustgevend, nadeel is dat je niet weet of dit spul of de magnesium helpt. Was het niet handiger(en veel goedkoper) geweest om eerst gewone koeienmagnesium bij te voeren? Kost ong zes euro de kilo en kun je bijna twee maanden mee doen.

6 Euro / kg ???? 14 Euro voor een volle zak (25 kg)!

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 22:50

Charisma, lastig probleem blijft het. Mocht je bang zijn dat jij te weinig binnen krijgt, zou je kunnen kijken naar coolmix muesli van havens, hier ben ik erg tevreden over. Daarnaast voer ik naar behoefte ook nog draversbrok bij, zit wel iets in maar wordt hij niet 'heet' van.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:13

Morocco: In vrijheid is het hetzelfde als onder het zadel, hij kan heel ontspannen zijn, maar als er wat voorvalt, dan zet hij de kop erop een gaat rennen. Soms is het net of hij kortsluiting in zijn hoofd krijgt en zich opspant...de aanleiding kan niets zijn, of bv. een wissel in galop aan de longe (per ongeluk).
Hij wordt nu 6j in juni.
Schriktraining zou kunnen helpen, maar meestal vind hij zulke dingen wel effe eng, maar daarna niets meer. Op dat gebied is hij dan wel weer vrij koel :)
Maaikiemike: thx, ik zoek dit eten effe op.

Ik heb met staleigenaresse overlegd en ze wil hem eventueel wel minder tot geen sportbrok meer geven, al denkt ze niet dat het probleem daar zit. Ze denkt dat er eerder iets mis is gegaan in zijn opleiding als jong paard, dat hij met teveel stress is opgeleid en dat het zich nu uit bij dingen die hij moeilijk vind of nieuwe dingen en dat dit zijn uitweg is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:18

Charisma schreef:
.
Ik heb met staleigenaresse overlegd en ze wil hem eventueel wel minder tot geen sportbrok meer geven, al denkt ze niet dat het probleem daar zit. Ze denkt dat er eerder iets mis is gegaan in zijn opleiding als jong paard, dat hij met teveel stress is opgeleid en dat het zich nu uit bij dingen die hij moeilijk vind of nieuwe dingen en dat dit zijn uitweg is.

Heb ik ook al aan zitten denken. Paard is ook pas zes jaar oud hé. Fijn dat ze meedenkt en wil proberen minder tot niet te geven.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:35

We hebben nog maar vorig jaar hier op stal en weten niks over zijn voorgeschiedenis. Hij komt van een stal die paarden reed voor verkoop. Toen we hem wat meer gingen oppakken na een paar maanden begonnen het moeilijkere gedrag. Denk ook dat hij wat verkeerd gereden is, met teveel druk en hij is daar erg gevoelig voor. We zullen zien hoe het verder gaat, gisteren ging het erg goed, bleef ook mooi wachten met springen. Vanavond weer les, kijken hoe dat gaat.
Staleigenaresse is top, wil altijd helpen en is er ook mee bezig, ik kan niet klagen!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:38

Charisma als je de kans krijg ga klassiek lessen. Dan komt het helemaal goed met je paard. En dan echt bij iemand die Duits klassiek onderlegd is en gebruik maakt van de biomechanica van je paard. Dan kun je heel zacht blijven rijden en dat is fijn en goed voor je paard. Ga niet naar iemand die zegt klassiek te zijn opgeleid, maar ondertussen het niet is. Ik ken iemand in de buurt van Weert die je daar eventueel mee zo kunnen helpen. Zij is echt Duits Klassiek. Maar waar jij woont zijn er wellicht meer instructrices want je woont dicht bij het goede vuur.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:44

pien_2010: thx voor de tip! Ga me er eens in verdiepen :j en kijken of er bij mij in de buurt wat zit :)

morocco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 09:14

Oke, zo niets te zien dus!
Ook niet dat hij altijd een beetje een strakke buik heeft en die wat optrekt?

Bij een stal waar paarden getraind worden voor verkoop, moet alles zo snel mogelijk gebeuren want tijd is geld natuurlijk.
Klassiek les zou een goede optie zijn denk ik dan, deze opleiding gebeurd met heel weinig stress met veel rustpauzes tussendoor, maar duurt vaak wel langer en niet iedere ruiter heeft het geduld daarvoor helaas.
Vooral voor moeilijkere oefeningen hebben paard en ruiter hier meer tijd voor nodig.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 09:18

Geen strakke buik ofzo, is me toch nog niet opgevallen. Het is echt een sul in omgang en op stal.

Ik verdiep me in het klassieke werk, ik heb tijd, hier moet hij helemaal niks, hij krijgt de tijd voor alles :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 09:20

Heb het een hele tijd gevoerd aan mijn gevoelige snel gestresste merrie. Heb hier ook ooit gereageerd.

Af en toe gestopt om te kijken hoeveel verschil t nu maakte. In t begin viel ze telkens terug naar vluchten, na rijden trilspiertjes enz. Dus telkens weer begonnen.

Maar ik kan nu zeggen dat ze nu al een hele tijd (bijna een jaar) zonder magnesium staat en t net zo goed gaat als met! (Feestje!)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 09:24

Ik denk ook S_en_Z dat als een paard goed op zijn gemak raakt de problemen ook over gaan. Mijn merrie heeft nooit magnesium gehad en toen ik overstapte na duits klassieke les voorspelde mijn instructrice dat ik na een jaar mijn paard niet meer terug zou herkennen. Dat klopt dus helemaal. Ze is absoluut niet meer rennerig of loperig of neiging tot vluchten. Het is gewoon een super fijn sensibel paardje om te rijden geworden. Ze is ook heel dapper blij en vrolijk geworden en van het onderdanige is niets meer over.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 11:18

Even een vraag: ik voer de magnesium sinds dinsdag en dan alleen op de dagen dat ik kom.
Dat is 4 dg per werk, is dat genoeg om iets op te bouwen van de magnesium?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 12:38

laetitia schreef:
Even een vraag: ik voer de magnesium sinds dinsdag en dan alleen op de dagen dat ik kom.

magn hebben ze elke dag nodig
mijn paard krijgt het elke dag door zijn voer
maar 4x is beter dan niks.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 13:26

sinds dinsdag geef ik mijn ristelige ruin ook magnesium op advies van de dierenarts. hij krijgt nu de equistro betamag forte. klachten die wij hebben is dat erg veel last heeft van spierspanning, moeilijk ontspannen, spoken kijkerig en hij word dan heel lastig te rijden omdat ie heel erg terugkomt. ben benieuwd hoe snel je iets merkt.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:36

Chesss schreef:
sinds dinsdag geef ik mijn ristelige ruin ook magnesium op advies van de dierenarts. hij krijgt nu de equistro betamag forte. klachten die wij hebben is dat erg veel last heeft van spierspanning, moeilijk ontspannen, spoken kijkerig en hij word dan heel lastig te rijden omdat ie heel erg terugkomt. ben benieuwd hoe snel je iets merkt.

Heeft de da dit advies gegeven aan de hand van een bloedonderzoek?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:26

mirgino schreef:
laetitia schreef:

magn hebben ze elke dag nodig
mijn paard krijgt het elke dag door zijn voer
maar 4x is beter dan niks.

Ik zou het ook liever dagelijks geven, maar ik wil de eigenaren niet belasten met nog meer werk van de 6 paarden die ze hebben staan. Rijd deze merrie bij hun, ben ook de enige die er op rijd.

Moet wel zeggen dat ze vandaag echt zo fijn liep! Geconcentreerd op mij, niet op alles in haar omgeving. En ook rustig en ontspannen, heerlijk briesen!
Af en toe nog wel hinniken naar de kudde, maar verder geconcentreerd.

Is dit gewoon toeval of zou het nu al een effect kunnen zijn van de magnesium?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 16:26

jij kent het paard het beste, maar bij mijn paard werkt het zeker :j

hij heeft geen last meer van spiertrillingen, ziet geen spoken meer in zijn box en is soepeler met rijden
krijgt ook MSM bij.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:51

op advies van de da bloedwaardes waren net goed zeg maar. Maar sommige paarden hebben meer nodig ook al zitten ze net goed qua waardes. Maar goed waarom wil je dat weten?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 19:33

pien_2010 schreef:
Ik denk ook S_en_Z dat als een paard goed op zijn gemak raakt de problemen ook over gaan. Mijn merrie heeft nooit magnesium gehad en toen ik overstapte na duits klassieke les voorspelde mijn instructrice dat ik na een jaar mijn paard niet meer terug zou herkennen. Dat klopt dus helemaal. Ze is absoluut niet meer rennerig of loperig of neiging tot vluchten. Het is gewoon een super fijn sensibel paardje om te rijden geworden. Ze is ook heel dapper blij en vrolijk geworden en van het onderdanige is niets meer over.

Weet ook wel zeker dat het met op zn plek zijn, manier van omgang, trainen (zowel rijden als in omgang, op enge dingen af leren gaan enz) dat ze het nu al een hele tijd goed doet zonder. Maar toen ze zo gespannen was in de spieren was t een fijne aanvulling want heb wel verschil gemerkt tussen wel en niet geven in t begin.

Postte t dus ook een beetje omdat t dus niet altijd nodig is om t dier rest van zn leven magnesium te voeren :)

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 21:31

Chesss schreef:
op advies van de da bloedwaardes waren net goed zeg maar. Maar sommige paarden hebben meer nodig ook al zitten ze net goed qua waardes. Maar goed waarom wil je dat weten?

Ik was gewoon benieuwd of het advies van de da kwam na aanleiding van een bloedonderzoek of dat de da je alleen aan de hand van de klachten het advies gaf om het gebruiken.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 17:52

Iemand ervaring met de magnesiumoxide van lavor/langwerden? Werd nog net niet voor gek verklaard bij de horticoop/ welkoop toen ik ernaar vroeg.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 18:56

manonutjuh schreef:
Iemand ervaring met de magnesiumoxide van lavor/langwerden? Werd nog net niet voor gek verklaard bij de horticoop/ welkoop toen ik ernaar vroeg.

:D ik werd ook raar aangekeken, hij vroeg of ik koeien had.....