[FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Melvern

Re: [FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 12:13

Afbeelding
Vorig jaar zomer

Afbeelding
Ook vorig jaar

Afbeelding
Dit is nu

Ik ben heel blij met de verandering, ze ziet er veel beter uit vind ik zelf... Denk een 3tje

finally

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 20:18

En wat voor score krijgt deze ?
Afbeelding

Afbeelding

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:31

Tsja, op zich zijn de ribben wel wat gemakkelijk te zien, dus daarop vrij laag (een 2), maar als ik dan naar de hals, schouder en kont kijk krijgen die wat mij betreft eerder een 2,5/3, dus gemiddeld een 2,5? Ik vind het wat schraal op de ribben maar verder mooi. Wat vind je zelf?

Pony daarboven met bruin/wit is nu in prachtige conditie zeg! Die zou ik ook een 2,5 geven. Mooi voorbeeld van een paard in goede conditie!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:35

Niemand die mijn Haflinger kan beoordelen?

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:42

Sorry die had ik even gemist.

Vind het een moeilijke! Als ik naar de kont kijk denk ik 'ziet er netjes uit, een 3'. Maar op het lijf heb ik het gevoel dat ie iets zwaarder is? Ribben en hals heb ik eerder het idee dat het richting 4 gaat. Maar dat kan ook door de tekening zijn met die lichte appeltjes? Wat voel je als je over de ribben heen gaat?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:51

Pat69: Opzich is het niet erg om de ribben licht te zien bij beweging. Jouw paard staat stil en de ribben zijn vrij duidelijk te zien. Er zou wat mij betreft dus wel ietsjes bij mogen. Ik zou zeggen een 2,5.

Mijn pony is momenteel vrij goed, al moet ik haar wel in de gaten houden dat ze niet dunner wordt.
Afbeelding
Ribben zijn te voelen (en in draf te zien), geen goot op de rug. Heupbeen en schouderbot zijn te voelen.
Afbeelding
Ronde billetjes
Afbeelding
Haar nek is mooi soepel (al hangt dat ook van haar voer af. Als ze gras heeft gegeten wordt ie wel wat dikker en harder).

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:48

Sofy, Ja het is misschien een lastige foto. Ik kan zijn ribben goed voelen. En af en toe zie je ze (ligt aan de manier hoe je erop kijkt en wat hij doet). Ikzelf denk aan een 3. Zal binnenkort een foto van zijn kont maken. Als je achter hem staat zie je alleen zijn kont, niet zijn buik aan de zijkanten.

_AAASCHAAA_, jou paard ziet er nu goed uit zeg! Veel beter als vorige jaar. Ik denk nu ook een 3.
pat69, Ik denk dat jou paard rond de 2,5 zit. Je ziet dan wel zijn ribben, maar verder ziet ie er niet verkeerd uit. Lijkt mij.
capopjekop, Ik vind die van jou best lastig. Misschien komt dat ook wel door haar lichte kleur? Vanaf de foto lijkt me een 3, misschien zelfs wel een 3,5. Maar je zegt zelf dat ze niet dunner moet worden, dus in het echt zal ze er waarschijnlijk beter uit zien. Lastige!
Lichte kleuren ogen vaak voller :P Donker slankt af. ;)

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 10:34

Ik heb niet echt super foto's om het op te zien.
(dit zijn foto's van zaterdag en toch het meest duidelijk)

Ik vind mijn paardjes te dun eigenlijk. (geloof me ze krijgen echt heel veel te vreten maar ze worden niet dikker)

Daimler ik denk 1/2 (vind het moeilijk te oordelen) zonder zadel zie en voel je zijn ribben duidelijk:
De achterste:
Afbeelding

Afbeelding

Tarik: (hij is half haflinger half arabier):
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb Daimler gister een wormenkuur gegeven en hoop dat hij straks weer terug dikker word.

Ze krijgen allebij: (s'ochtends en s'avonds)
1 schep musli
1/1,5 schep pulp
3/4 sportbrok

En samen met de andere pony's 3á4 plakken (kleine) hooi s'ochtens, s'middags en s'avonds.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 11:18

Ik vind het moeilijk te beoordelen vanaf deze foto's aangezien ze er met tuig op staan. Als je wilt dat we meekijken zul je toch even foto's zonder tuig van de zijkant en van achter moeten maken.
Maar zo op het eerste gezicht vind ik ze niet te dun, eerder gewoon netjes! Richting een 2 misschien, maar er lijken bij beide wel mooi spieren op te zitten. Deze staan in sportconditie denk ik, niet in recreatiestand? Hoe vaak en veel rij je er mee? Een sportpaard hoort ook gewoon veel 'droger' er uit te zien: minder vet, meer spier, beetje zoals een getrainde atleet ipv een huisvrouw :). Dat toont al snel dunner, maar als er voldoende spier op zit is dat geen probleem!

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:29

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:26

Ik zie gewoon 2 paarden in een nette sportconditie. :j

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:30

dat die luchtzuigbanden nog gebruikt worden :x Zuigen kan hij mager van worden ivm maagzweren maar zuigt hij lucht omdat hij maagzweren heeft of heeft hij maagzweren en dat doet zeer en daardoor zuigt hij lucht? Zorg ervoor dat hij onbeperkt ruwvoer heeft, veel afleiding heeft en nergens kan zuigen en laat de band lekker af. Qua conditie vind ik Tarik mooier, zou bij de ander iets meer vet op de ribben willen zien hoewel hij niet mager is. (hoewel je de ribben alleen op foto 1 echt ziet)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:15

Ik ga hierin mee met sappos. Wel vind ik Tarik ook schraal in de bovenlijn, voor de rest ziet hij er mooi uit. Ik zou adviseren lekker aan het longeerwerk te gaan met Tarik, lekker lang laag en die bovenlijn los. Ook zou je kunnen denken aan een voertje erbij geven voor spieropbouw om die bovenlijn wat te ondersteunen.

Het andere paard, tja... inderdaad weg met die luchtzuigband. Luchtzuigen is een stereotiep gedrag dat al snel een gewoonte wordt. Tijdens het luchtzuigen krijgt het paard een endorfinestoot waardoor hij zich prettig voelt. Dit werkt als een soort drug en is net zo verslavend. Paarden ontwikkelen dit soort gewoontes vaak uit stress, een hoog adrenalineniveau, dit niveau kunnen ze verlagen door zichzelf van endorfines te voorzien. Overigens zijn er een hoop leuke oefeningen en trainingsmethodieken om het paard in het werk van endorfines te voorzien, waardoor hij voor zijn endorfines gewénst gedrag gaat aanleren in plaats van óngewenst gedrag.
Op zich is luchtzuigen in de meeste gevallen helemaal niet erg, de fabel dat ze er koliek van zouden krijgen is tijden geleden al ontkracht.

Maar goed, genoeg hierover, aangezien dat niet de vraag is. Ik vind beide paarden mooi droog, maar zou dus graag wat meer massa op de bovenlijn zien, bij beiden. qua gezondheid zijn ze goed, vooral aan Daimler zou ik niet zoveel veranderen. De zweem ribben die je ziet past ook wel bij de hele bouw van het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:28

Ik vindt Tarik netjes eruit zien , het paard met de zuigband moet denk ik wat meer spieren en wat meer vlees op de botten hebben...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:30

@ Takkie_muis, ik ben benieuwd naar je onderbouwing... Op de foto's vanaf de achterkant zie je duidelijk nette, gevulde billen bij Daimler, en een uitstekende wervelkolom en ingevallen billen bij Tarik... Mijns inziens zou het eerder andersom zijn om o.a. die reden.

Dit is geen aanval op jou, ben alleen nieuwsgierig naar je visie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:34

Shoot moest ook andersom :') , Daimler heeft gevulde billen idd wel wat lichtjes ribben , Tarik ingevallen en de heupen steken ook wat uit. *zucht* ben moe -O-

Dan heb ik nog 1 :P

Afbeelding
Nynke vorig jaar mei

Afbeelding
Dit jaar mei

Zal recent een foto maken in zomerconditie , vindt haar er slecht uit ogen hoe ze er bij loopt nu .. Maar erg ongetraind :P , zorgboerderij grasmaaier die ik vermoed van maanblindheid ..

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:36

Bedankt voor de reactie's. (stelt me echt gerust. :j )
Tarik is van zichzelf al een schraler beestje maar ik denk ook dat dat een beetje komt omdat hij half arabier is.

Hij is bij de vorige eigenaar begonnen met zuigen doordat hij 24/7 op stal stond en niet tot nauwelijks buiten kwam. (werd ook bijna niet gereden)
Hij doet het soms nog uit gewoonte, maar doet het niet heel veel maar hij heeft een aantal planken van de schuilstal eraf getrokken en hij zuigt op de rug van mijn welh's en dat is niet bepaalt goed voor zijn ruggetje. Hij heeft geen last met die band. Zodra hij die band om heeft probeert hij het ook niet het is gewoon een slechte gewoonte die we hem niet meer kunnen afleren helaas. (ik had het zelf ook liever anders gezien).
(ik ben me er van bewust dat luchtzuigen geen kwaad kan.)

Maar het is mijn keuze om de band aan te hebben als ze op de paddock staan. (ze krijgen heel veel ruwvoer en als hij op het gras staat mag de band ook lekker uit)

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:33

ik ben ook wel eens benieuwd naar mijn shet kruising appie/amha. Ze is een tijdje veel te mager geweest omdat ze heel erg in de groei zat en gewoon weg niet lekker in haar vel zat.\

Zijn we goed opweg?

Ze is trouwens 1,5 jaar dus mist nog heel wat bespiering

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:43

Hij mist idd nog heel wat bespiering, maar zo te zien is hij aardig op gewicht. Maar je moet voelen wil je dat zeker weten. Het is lastig om het van een foto te zien. Heb je zelf al gevoeld aan de hand van de filmpjes?

takkie_muis: Jouw shet lijkt wel al wat slanker dit jaar en ik denk dat het in zomervacht al anders kijkt. Door die wilde vacht oogt ze nog vrij opgezet.

Chasey schreef:
capopjekop, Ik vind die van jou best lastig. Misschien komt dat ook wel door haar lichte kleur? Vanaf de foto lijkt me een 3, misschien zelfs wel een 3,5. Maar je zegt zelf dat ze niet dunner moet worden, dus in het echt zal ze er waarschijnlijk beter uit zien. Lastige!
Lichte kleuren ogen vaak voller :P Donker slankt af. ;)

De foto vertekent idd ook wel door haar kleur. Heb betere, waar ik haar echt perfect op gewicht vind. Ze is hier in dezelfde conditie als op de vorige foto's, alleen dan in haar (donkerdere) zomervacht.
Afbeelding

Afbeelding

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:51

capopjekop@ ik ben de filmpjes nu aan het kijken. Straks of morgen eens even voelen. Is een zij trouwens :P

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 18:00

edit; heb gevoeld

voor: nek voelt soms een bietje wiebelig maar dat ligt ook heel aan de manier waarop ze hem houd, ze schouder is goed voelbaar maar niet te, vooraan mag er wel wat meer vet op.
midden: schouder heeft een fijne hoeveelheid vet. ribben zijn voelbaar maar niet té, boven op de rug is een goed kom te maken.
achter: heeft een fijne ronde kont maar niet te, staartwortel is redelijk goed te voelen.

xWildrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 20:03

Ik ben benieuwd wat jullie Amber voor score zouden geven. Amber is altijd heeel erg schraal geweest, kwam echt niet aan (Werd erg opgejaagd in weide waardoor ze onder andere niet aankwam). We zijn toen verhuist, is ze thuis komen te staan en sindsdien langzaam aan steeds wat aangekomen. Alleen nu heeft ze eigenlijk vooral de laatste maanden op de wei gestaan en is ze dus een heel stuk voller geworden. Op de ene foto denk ik zo, ze is echt veelte dik, terwijl op de andere het nog best mee valt. Ik ben het ook gewoon niet gewend omdat ze eerder juist schraler was en amper aankwam. Daarom ben ik heel erg benieuwd wat jullie ervan vinden. Ondertussen ben ik weer bezig haar rustig op te pakken met rijden en dergelijk.

Afbeelding
Afbeelding

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:05

foto's zijn niet zichtbaar hierboven

xWildrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:32

Niet? Bij mij zijn ze wel gewoon zichtbaar, wat vreemd .. ;S

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 16:43

ow edit; nu doen ze het wel