Natuurlijk voeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 11:58

Vera schreef:
Taniya, bij Equifit Quarter staat weer dat je het moet aanvullen met een basis muesli ( :? snap niet waarom) en ik probeer juist zo min mogelijk krachtvoer in huis te hebben.
Of is dit niet nodig?
En dit verontrust mij best wel omdat ik een pittige tante heb:
Is een zeer energieke, spieropbouwende structuurmuesli! Maar, indien de paarden te energiek reageren, dient men de toegediende hoeveelheid Equi Quarter sterk te verminderen, en aan te vullen met Equi Zupa of voldoende kwalitatief goed ruwvoeder om zodoende de nodige rust en controle te herwinnen

De Equifyt Quarter kan je samen met de narural base geven, in de natural base zitten seizoenskruiden en is alleen onderhoud.
Met 500 gram Natural Base geef je alle vit-min aan je paard wat hij nodig heeft maar geen energie.
B.v paarden op rust en recreatief hebben dus aan 500 gram voldoende en weet je zeker dat ze alles binnen krijgen.
En duur is het dan niet omgeekend kost het als je je paard 500 gram per dag geeft 37 cent per dag aan voer.
Door dit samen met de Quarter te geven geef je niet meer voer maar pas je het aan , aan de arbeid.
Voorbeeld:
Quarter horse in training krijgt b.v. 1500 gram Equifyt voer per dag waarvan 1200 gram Quarter en 300 Gram Natural Base.
Met een dag rust draai je de verhouding om naar 1200gram Natural Base en 300 Gram Quarter.

Wat is het voordeel hiervan?

Je paard krijgt altijd dezelfde hoeveelheid voer wat hij gewend is , aangepast aan de energiebehoefte, altijd de juiste verhouding in vit/mineralen, seizoenskruiden per 3 maanden wisselend, geen supplementen meer toevoegen omdat het voer al compleet is.
Speciaal gemaakt voor de Quarter,Paint,Appaloosa ivm andere spiervezelstructuur.
Het voer bevat Magnesium, L-Lysine, Omega 3-6-9, Lijnzaad, Zeezout, Appelazijn, Biergist,Pre Biotica enz.

Dit is dus gemiddeld wat je een paard geeft, dit kan afwijken omdat niet 1 paard hetzelfde is, kijk altijd naar je paard jij kent hem het beste.

Succes!

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:04

Flosje446 schreef:
Iemand ervaring met Multi-fyt van Equifyt? Het is natuurlijk voer. Of misschien de natuurmix van Healthy herbs? Ik geef nu Pre Alpin Aspero (wat ik blijf geven) met Marstall Force. Over de Force ben ik niet helemaal tevreden doordat mijn paard het niet zo lekker vind en het niet echt helemaal natuurlijk is.

Multy Fyt is een compleet kruidensupplement om aan de vit/min behoefte te voldoen bij paarden die geen krachtvoer of te weinig krachtvoer krijgen aan te vullen.Dit zijn losse kruiden.
Healthy Herbs natuurmix is een natuurlijke vit.min supplement (kleine brok) die zeker als je paarden buiten staan dag en nacht makkelijk te geven is voor een volwassen paard is dit 30 gram per dag en kan je b.v. uit de hand geven.

timokyana

Re: Natuurlijk voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 12:59

kan iemand mij aan een leverancier helpen van de force en wiesencobs omgeving breda/zundert/rijsbergen?

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 13:01

timokyana schreef:
kan iemand mij aan een leverancier helpen van de force en wiesencobs omgeving breda/zundert/rijsbergen?

Er zit er 1 in Tilburg weet niet of dat in de buurt is voor je?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 13:59

redelijk, bedankt!
ik heb er nu ook 1 in klundert gevonden.
ik weet alleen niet goed welke ik moet kiezen :+
Welke is het best geschikt voor een ex hoefbevangen pony,een eczemer en een paard wat gevoelig is voor maagzweren ( en zad eet)?

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 16:39

Je zou advies kunnen vragen aan een adviseur van Marstall. Je hebt namelijk een complex paard :)

Voor de hoefbevangenheid zou ik de Vito muesli kiezen
voor de exceem de excem muesli
en door de maagzweren zou ik helemaal geen muesli voeren maar enkel ruwvoer (wiesencobs dus aangevuld met force)

Ik zou dus even advies vragen. Voor een 06 nummer kun je me pben.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 17:55

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 22:57

het zijn 3 verschillende paarden ( in totaal 8 die ik wat extra bij wil voeren)

ik zoek dus een extra ruwvoer verstrekker ( en nog geen krachtvoer omdat ik niet het idee heb dat ze het nodig hebben op het moment.

Het word denk ik zo en zo de wiesencobs of agrobs alpin ( is dit brokvorm?)
de force en multifyt moet ik eens even vergelijken dus ;-)
moeilijk hoor juist voeren :+
bedankt allebei!
e

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:25

Jeetje, Bonanza is dit jaar de winter vele malen beter uitgekomen. _/-\o_ Ik heb hier twee foto's om te vergelijken.
Dit jaar heeft hij voor het eerst zonder deken gestaan, en ondanks de strenge winter ziet hij er veel beter uit dan vorig jaar met deken. Het is een combinatie van meerdere factoren. Juist het weg laten van de deken heeft met name zijn vacht veel goed gedaan (zie die dofheid op de linker foto). Ook de verandering in voeding heeft denk ik wel een flink steentje bijgedragen. Plus dat hij gewoon sowieso heel lekker in zijn vel zit. Ik heb niet vaker gereden dan vorige winter dus qua bespiering maakt dat niet uit. :)

Afbeelding

Zijn manen (rechter foto) groeien richting de schoft ineens de andere kant op dus zijn hals/hoge schoft komt een beetje raar uit. :+
En hij is z'n wintervacht nog niet helemaal kwijt, hij heeft nog een lekker wollig buikje. :(:) ;)

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:41

Dat verschil zie je heel erg goed! Op de linker foto lijkt 't wel een oude man............. En op de rechter foto ziet ie eruit alsof ie midden in z'n leven zit! Weet niet hoe oud hij echt is?

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:42

Taniya, ik heb de site bekeken van de equifit, alleen zit alles boven de 30% suiker/zetmeel?!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 11:42

Ja klopt wel, equifyt voer zit hoog in zetmeel , iets van 34 %.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 11:52

Klopt Caballos! Hij is op de linkerfoto 9 jaar en op de rechter 10. :)
Bonanza heeft altijd wel last gehad van een winterdip maar dit jaar is hij er prima uitgekomen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 11:53

wat ziet hij er mooi uit,je ziet links echt weinig bespiering in de achterhand,veel doffer,lijkt zelfs tikje lusteloos...
recthts ziet er vele malen beter uit!!

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 13:55

Ja op de linker foto is hij echt sneu. :(:) :o Ik ben in de winter absoluut niet fanatiek dus wat spierterugval kan gebeuren. Maar hij is daar idd zo dof. Vandaar ook dat ik het ''schema'' nu eens heb omgegooid. Want hoewel wel meer paarden last hebben van een winterdip, had ik toch sterk het vermoeden dat het bij Bonanza niet ''nodig'' is. In de zin van dat het voorkomen kon worden. Zonder deken was natuurlijk een soort gok, maar het heeft super uitgepakt! :):) Je kunt nu echt aan Bonanza zien dat hij super in zijn vel zit. Letterlijk en figuurlijk. ;) Ben ook echt heel tevreden over de wiesencobs en force!

Bedankt voor jullie reacties! :P

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 00:32

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 08:28

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 16:26

Ja inderdaad veel granen en de precieze ingrediente ook niet omschreven..............

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 22:36

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 10:24

>;) >;) je hebt suiker+zetmeel en zetmeel die samen uitkomen op een totaal van 41% :?

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 18:29

er zit 24% zetmeel +suiker in, waarvan dus 17% zetmeel (en dan dus 7% suiker)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 19:21

ik heb de agrobs alpin binnen en wat ruikt het lekker ;-)
maar helaas onze grootste vreetzakken eten het niet, zucht.
hoe lang duurde het eer jullie paardjes hieraan gewend waren?
nog trucs ;-)

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 19:36

Is het de Horse Alpin die je hebt, dus de krachtvoerkorrel?
De mijne heeft er tijdelijk met lange tanden van gegeten en eet er nu helemaal niet meer van :D

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 20:07

nee geen brokjes vorm, maar gewoon stengelig zeg maar.
MM ik hoopte op hoop ;-) :+

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 08:10

Ik meng het door de natural base en het gaat dan prima in