[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Noukki

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:42

Misschien kunnen jullie mij wat tips geven.
Ik rijd een paard wat deze zomer 20 wordt.
Elke jaar komt ze wat dunner uit de winter, maar dit jaar valt het mij wel erg op en haar ribben zijn goed zichtbaar. :(
Ze krijgt ruim voldoende te eten, staat de hele dag op de wei en krijgt brokken bijgevoerd, aangevuld met wortels en brood.
Ze moet nog ontwormd worden dit ga ik vanavond doen, echter heb ik niet het idee dat het een medische oorzaak heeft.
Ze is namelijk erg aan het ruien en dat kost natuurlijk veel energie.
Kunnen jullie mij wellicht tips geven over eventuele vitamines of combinaties van voeding die dit paard er weer boven op kunnen helpen?
Alvast heel erg bedankt!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 10:58

Marstall Force is een fijn compleet vitaminesupplement.

Om haar dikker te krijgen kun je lucerne en extra olie geven.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 15:10

Ik denk dat ze nu, met het groeiende voorjaarsgras, vanzelf wel een stuk dikker gaat worden. alleen dan voor volgende winter het rantsoen meer in de gaten houden en misschien een deken op doen.

Vit en min mengsels zijn er genoeg. Het is maar net welke je wilt geven....

LisaDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 10:41

Hallo

Na een deel van het topic doorgelezen te hebben,plaats ik ook maar even mijn verhaal.

Momenteel ben ik verhuisd van stal,waarbij ik toch zo wat gemengde gevoelens heb...
Niet over de mensen zelf of over de accomodatie,maar wel over wat en hoeveel ze mijn bijna 2 jarige te eten geven.

Hierbij het verhaal:

Op onze oude stal kreeg hij 's zomers onbeperkt hooi,stond hij op de weide en kreeg 1x per dag een basismengeling brok.
Hiermee stond hij mooi vol,maar niet dik.
Maar omdat de buitenloop en tijd dat hij buiten mocht nie ideaal was,ben ik verhuisd van stal.

Op onze nieuwe stal kreeg hij deze winter: s'ochtends een hoop hooi met een basismengeling brok en 's avonds hetzelfde soms afgewisseld met wortels.
Ook kreeg hij 2x koliek op een korte tijd.
Nu het zomer wordt,staan ze terug volle dagen op de weide,maar helaas is de weide nu al praktisch kaal door dat ze met 8 paarden erop staan. Ook krijgen ze enkel 's ochtends en 's avonds hooi.
Maar helaas is mijn Othello het laagst gerankt in de kudde (ook al is hij hengst) waardoor hij praktisch iedere keer weggejaagd wordt bij het hooi wanneer het etenstijd is.
Ook het feit dat hij wat meer hengst wordt,helpt al helemaal niet.
Waardoor hij nu erg mager staat en totaal geen glans of iets meer heeft.

Toen ik gisteren langsging,moest ik ingrijpen.
Ik ging hem halen uit de weide, hij reageerde doodsbenauwd als de oudere paarden kwamen aangelopen,wat resulteerde in zich lostrekken en letterlijk lopen voor zijn leven.
Toen ik hem uiteindelijk terug had en hem met behulp van mijn vriend (die de andere paarden afleide) naar stal kreeg,wilde ik hem zijn portie brok geven maar alles was nog altijd op (al sinds een week) en heb ik hem uiteindelijk een grote hoop hooi gegeven en hem rustig laten eten.
Ook toen ik met hem naar stal wandelde hoorde ik zijn maag knorren en brubbelen.

Ik heb mij erg boos gemaakt,maar dit had niet veel zin,want niemand van de staleigenaren was aanwezig.
Nu ga ik morgen zeggen dat dit niemeer zo verder kan.
Hij moet meer eten en hooi krijgen want zo werkt dit niet...

Ook heb ik gisteren een paar zakken Pavo Grow gaan halen en een zak maismeel,om bij te voederen.

Wat vinden jullie van dit verhaal?
Hoe zou ik dit best uitleggen aan de staleigenares?
En zijn er nog meer tips om het schraalheids- en weideprobleem aan te pakken?

Vriendelijke groeten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 12:34

Lastig zeg...
je bent verhuisd zodat hij veel weidegang heeft, maar op deze manier werkt het dus niet...

als de weide kaal is en ze er de hele dag op staan zouden ze ruwvoer bij moeten krijgen...
zo krijg je heel veel onrust in de groep...

Ik zou proberen of je kunt overleggen over het voeren van ruwvoer overdag op de wei, als dat niet mogelijk is en jouw paard heeft de hele dag niks te eten zou ik misschien toch niet blijven op deze stal...

Mijn merrie is ook heel laag in rang en heel bang voor andere paarden, ze laat zich overal weg jagen en komt niet tot eten als ze bij andere paarden in de groep staat.
Zij staat nu alleen in een paddock naast andere paarden en ze eet nu goed haar ruwvoer en ziet er ook goed uit nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:00

Oewh mag ik me ook melden???

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:22

Misschien heeft iemand hier dé tip.
Mijn merrie is nog niet zo oud (19), maar vanwege haar gebit mag ze geen kuil meer (lang verhaal).
Nu is dat in principe niet zo'n punt aangezien er volop gras is. Echter haar weidemaatje wordt snel dik dus ik moet een beetje schipperen, kan niet onbeperkt gras geven. Dus ik wil haar er wat extra bij geven, want ze mag best wat dikker. Bovendien zal ze in de winter ook iets moeten eten...

Van de VA kreeg ik het advies haar bietenpulp te geven ipv kuil. Maar dat vindt ze maar niks. Ik meng het al met seniores priores en normale brok (1:1:1, van alledrie een kwart voerschep), maar ze laat meestal de helft staan. Als ik er ook nog eens lijnzaadolie overheen doe (wat eigenlijk heel goed voor haar is...) wil ze er helemaal niets van weten.
Ik heb ook lucerne geprobeerd maar dat wil ze ook nauwelijks hebben.
Haar gebit is pas gedaan, dit dieet is juist aangepast op haar gebit, dus daar heeft het niet mee te maken.

Wat moet ik nou met zo'n kieskeurig prinsesje?
Heeft iemand een idee hoe ik mijn paard 'aan de pulp' krijg? Iemand met soortgelijke ervaringen?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:23

compactgras al geprobeerd?

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:26

Compactgras niet geprobeerd, wel dat spul van Pavo (daily plus).
Is er dan zoveel verschil tussen compactgras en lucerne?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:35

compactgras is alleen gras, zonder lucerne en andere toevoegingen, en het is wat rijker dan hooi, dus ze zetten er sneller van aan...

mijn merrie is hier goed op gegroeid, in combinatie met lucerne en olie...

olie al geprobeerd trouwens?

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 22:54

Ja, olie ook geprobeerd (lijnzaadolie iig), maar dat wil ze niet zo graag eten. In de winter deed ik een scheutje over haar krachtvoer en at ze het wel.
Als ze door de zak lucerne heen is zal ik een keer compactgras halen, bedankt voor de tip!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 08:50

in seniores priores zit ook al pulp. Dus "aan de pulp " heb je haar al ;)
Olie idd kan ook aanzetten, misschien is de omega 369 van subli wat ? dat is niet vloeibaar en misschien dan gemakkelijker om te mengen.
Plus natuurlijk voorjaarsgras, dat zet ook goed aan. Staat ze op de wei ?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 07:48

Ik heb inmiddels het gouden voerschema gevonden voor mijn paard. Ze roepen nu zelfs dat ie te dik is :+ :D

Hij krijgt over heel de dag: 1 schep St-hippolyt Struktur E (1 schep = ongeveer 700 gram) en 1/2 tot 1 schep pavo energy control. Dat laatste is afhankelijk van hoeveel hij werkt die dag. (dus 500 gram tot 1000 gram).
Als hij heel intensief werkt krijgt hij dus in totaal 1,7 kg per dag aan krachtvoer. Het is een paard van 1.73m en hij werkt echt intensief. Daarnaast krijgt hij natuurlijk gewoon z'n hooi.
Hij is zelfs de winter op dit voerschema doorgekomen en niks afgevallen. Zelfs na zijn blessures, waarhij vaak snel spieren/massa verliest is hij amper iets kwijt. :D

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 10:19

@Maris, dat weet ik, maar zodra ik extra pulp toevoeg vertikt ze het om te eten. Lijnzaadolie gaat er ook maar moeizaam in. Gelukkig staat ze de hele dag op het land gras te eten!

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 22:39

Ik meld me ook, heb een nogal schrale ruim van 1,56, 11 jaar.
Krijgt nu vooral kuil (2x per dag flink veel) en 1 schep sport smorgens en savonds, heb ook een tijdje 'pap' bij gevoerd en dit werkte ook :j

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 12:57

lieke_ schreef:
Mijn paard is ook te mager. Niet extreem, maar zijn ribben zijn wel te zien. Hij krijgt per dag 4 scheppen muesli zonder haver en krijgt 3à 4 keer per dag hooi. Hij staat overdag op de wei en hij krijgt savonds nog wortelen. Hij lijkt geen problemen met eten te hebben, vooral wortelen en appelen zijn favoriet. En in zijn wei is hij constant aan het grazen. Ik heb hem nog maar drie maanden en toen we hem kochten was dit ook al zo.

Zou hij gewoon nog extra hooi nodig hebben of kunnen we hem beter mais ofzo geven?
Ook dacht ik eventueel aan een tandprobleem omdat hij af en toe zijn muesli uit zijn voederbak gooit. (Hij eet het daarna wel van de grond op). En in een ander topic op bokt had ik gelezen dat dit ook te maken zou kunnen hebben met tandproblemen. Maar hij lijkt dus geen problemen te hebben met eten.

Hij is trouwens ook pas ontwormt en ziet er voor de rest gezond uit en heeft een mooie glimmende vacht.

wow!! die krijgt veel voer. denk dat je nog even gedult moet hebben.

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 12:36

Ik wil me ook even melden, heb wat tips nodig. :)

Mijn paard staat nu sinds september in een nieuwe kudde. Hij staat nu 24/7 buiten met schuilstal. Voordat hij naar deze stal kwam, heeft hij altijd op stal gestaan, flink wennen dus. Mjn paard heeft het in het begin nogal moeilijk gehad in de kudde, werd veel gebeten en mocht niet binnen komen eten (hij had wel buiten een plekje om te eten). Hij is de hele winter bijgevoerd (1,5 kilo sportbrok per dag) en heeft onbeperkt ruwvoer. Nu gaat hij ook iedere dag een uurtje of 3 in de wei. Gisteren is de dierenarts en de tandarts geweest en er is verder niet echt iets aan de hand. Toch is hij nu zo mager geworden dat ik zijn ribben kan tellen. Ook is hij een hoop bespiering kwijt. Nu moet ik, in overleg met de dierenarts, toch nog brokken blijven bijvoeren en dan zou hij moeten aankomen. Nu mijn vraag: welke samenstelling van brokken is het meest effectief? En zou het nuttig zijn om eventueel iets van maïs bij te voeren? Ik weet dat vooral het ruwvoer belangrijk is, maar dat krijgt hij al onbeperkt en toch komt hij weinig aan. Wie heeft de gouden tip?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:55

Betere kwaliteit ruwvoer misschien ? dus ruwvoer waar meer in zit. Voorbeeld daarvan is lucerne, staat echt bekend als dikmaker.
en wat olie mengen door de brok die je geeft is ook gemakkelijk toe te passen.
Staat hij maar 3 uur per dag op gras ? ---> voorjaarsgras zet namelijk ook lekker aan.

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 17:58

Ja, probleem is dat hij in een kudde staat. Ander ruwvoer zou dus betekenen dat de hele kudde op andervoer zou moeten en daar gaat de staleigenaar niet aan beginnen denk ik, de andere paarden doen het hier goed op. Ruwvoer bijvoeren lijkt me niet echt gemakkelijk... Hij staat inderdaad maar 3 uur op het gras, maar begreep van de dierenarts ook dat het gras nu ook nog niet goed genoeg was om echt aan te zetten... Maar bedankt voor je antwoord, olie door het voer is misschien wel een idee, dan komt hij ook wat makkelijker door zijn wintervacht heen :j

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 17:59

je kan je paard toch misschien zelf wel wat lucerne bijvoeren als je hem poetst etc ? dan hoeven de andere paarden dat niet te krijgen.

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:05

Dat kan inderdaad, maar ik vroeg me af of dat kleine beetje dat hij in die tijd tot zich kan nemen echt zoden aan de dijk zet ;) Omdat ik dacht dat ze van ruwvoer toch wel grote hoeveelheden nodig hebben en dat ook langzaam eten, dus met bijvoeren zou hij maar een heel klein beetje kunnen krijgen :)

Edit: Misschien zou ik wel een brok kunnen bijvoeren waar lucerne in zit?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:12

Van een paar voerscheppen lucerne per dag zetten ze al aan ! Ja, niet in 1 week natuurlijk, maar toch nog best snel.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 17:53

Ik heb een magere merrie gered en die heeft veel problemen met kauwen.( tanden zijn al bijgevijld) Hooi eet ze maar heel weinig. Luzerne brokjes wil ze niet, Muesli laat ze grotendeels staan. Ze eet af en toe van de grasmix.
Ze staat nu grotendeel op basisbrok.
Ik woon op Aruba en bietenpulp, slobber en dat soort voer verkopen ze hier niet.
Wat is beter voor haar grasmix of compact gras?( kan iemand me uitleggen wat het verschil is?)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 18:16

Tweetyj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 16:47

Mijn pony is een beetje ziek, ze is in een paar dagen enorm ingevallen (ze was al aan de dunne kant), ze heeft de fut niet meer om op brokken te kouwen, heb geprobeerd vandaag wat slobber bij haar naar binnen te krijgen maar dat hoefde ze eigenlijk ook niet, wat moet ik doen? :o