[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 23:43

Laatst bijgewerkt door Yellomofoon op 05-06-09 23:53, in het totaal 2 keer bewerkt

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 23:44

Carolshadow, graag eerst even rekenen met die pavo koeken, er zit beduidend minder grammen suiker in dan als je het vergelijkt met voer ;)

FBN

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 11:26

Ik ga me ook maar eens melden mijn paard heeft nu echt een flinke speknek en tonnetje rond. Alleen ze wordt vrij zwaar getraind en als ik minder met voer wordt ze onzettend sloom van..
Ik train nu 6 X per week 1X per week springen 3 x per week dressuurles, 2x thuis training.
Aan het begin van de les heeft ze altijd veel energie maar na een half uur is ze niet meer vooruit te branden gewoon.
Ze krijgt nu 3/4 schep nature's best & 1/4 schep sportbrok
in de morgen en in de avond. Tussendoor krijgt ze 5x hooi bijna onbeperkt. ze staat overdag in een paddock met inloop 's nachts en 's avonds op stal.
Wat zouden jullie doen want meer trainen gaat niet.
Minder sportbrok wordt ze sloom. geef haar wel 's avonds wel al minder hooi nu omdat ze dan geen rotzooi in de paddock kan vreten.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 11:31

Yellomofoon schreef:
ik heb net bij mijn pony gemerkt dat ze een klein vetbultje rechts onder haar buik heeft... Dat heeft dus met eiwitten te maken? In wat zitten de meeste eiwitten? Hooi?

Zoek maar een sop bokt onder eiwitten, en op google. Dan kom je er vanzelf achter. Eigenlijk zit overal eiwitten in. Dus je ontkomt er niet helemaal aan.

Eleonoor schreef:
Carolshadow, graag eerst even rekenen met die pavo koeken, er zit beduidend minder grammen suiker in dan als je het vergelijkt met voer ;)

Er zit dan misschien minder in als in ander voer, maar dan nog bevat het vrij veel suiker. Sobere paarden (bijv. degene die aanleg hebben voor bevangenheid) die kunnen echt niet op zo'n koek staan. Van daaruit kun je nagaan dat het toch nog meer bevat als wij denken.

Voor de geïnteresseerden: De vetbulten bij mijn pony, heb ik weggekregen door een reinigingskuurtje (drainage compositum, van paardendrogist) daarna waren ze foetsie. Die kuur helpt alle organen weer op gang en hiermee wordt het gehele verteringsproces verbeterd.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 11:51

Citaat:
opgeteld 17,4 grams diverse suikers op een dag
4.2 grams zetmeel

Nature's best:
uitgaande van een schep van 800 grams op een dag:
zetmeel : 192 grams
suiker : 20 grams
Totaal 212 grams suiker/zetmeel

Voorbeeld brok: (zeg 1 kilo/dag)
zetmeel: 260 grams
suikers: 60 grams
Totaal 320 grams suiker/zetmeel!!

Wat zetmeel betreft lijkt mij de hoeveelheid niet schokkend. Over suiker kan je discusseren, maar wat doet suiker precies bij een paard?

heb ik zelf al eerder neergezet. Je kan beter gewoon met getallen komen dan met verhalen ;) . Brengt stukken minder verwarring in het leven en maakt het iedereen duidelijk is blijft het eerlijk.

Pavo koek:

PER KILOGRAM!!!!!!! is dus 6 koeken:

Suiker 7 %
Zetmeel 24 %
Dus totaal 31 %, is 310 grams.

Maar, je gebruikt voor een KWPN-er maar een koek, dus delen door 6: 32 grams suiker/zetmeel totaal

Conclusie:

Nature's best per 800 grams (ong een schep) is 212 grams
Brok ongeveer 1 kilo (een schep ) is 320 grams
Een pavokoek per keer is 32 grams

Pavo koek bevat het minste aan suiker/zetmeel. Hoeveel duidelijker moet je nu nog zijn ;)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 12:53

Ok, je verhaal is duidelijk.
Ik verdedig me ook niet ofzo, maar naast de koeken e.d. krijgt het paard ook nog zat binnen, dus i.c.m. alles nog best veel.
Maar goed, zelf ben ik ook van mening dat te dikke paarden geen last hebben van suiker, maar eiwit. De koeken bevatten 10,5% eiwit, waarvan er 7,5% verteerbaar is. Waar gaat de rest heen??

Mijn conclusie: wordt aangeboden voor sobere paarden, maar juist die hebben geen overschot nodig, wel de mineralen, omdat ze vaak weinig tot niets bijgevoerd krijgen. Ga je die koeken geven, dan nog krijgen ze misschien teveel binnen. Ene paard gaat er iets beter mee om dan een ander.

Je kunt hier heel lang op doorgaan, wij in het topic van zomereczemers hebben vele soorten voer grondig onder de loep genomen, en er blijkt zoveel verschil te zijn. M.n. de melasse bevat vaak de meeste suikers, daarnaast moet je als je heel ver wil gaan, ook alle granen e.d. nachecken.
Zo zit er in heel veel producten maïs, en als er maar iets niet goed is voor dikke paarden is dat maïs, ongeacht hele of geplette granen.

Nogmaals wijs ik erop, denk aan het eiwitoverschot. Suikers hoef je pas rekening mee te houden als je dier aanleg heeft voor bevangenheid.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 16:35

De rest gaat gewoon via stront eruit ;) . Denk eerst gewoon goed na voor iemand hier wat gaat roepen, waardoor anderen op het verkeerde been wordt gezet. Als men wat beweerd, onderbouw het dan met getallen. Met internet kan je zo goed als alles achterhalen. Voordeel juist van Pavo is dat het de vitamine/mineralen balans goed zet, daar kan geen poedertje tegenop (en ja, ook dat kan je simpel berekenen). In verhouding tot wat een paard binnen krijgt via gras is een Pavo koek een schijntje.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 18:03

Nou, als ik eerst goed moet nadenken, sorry hoor, maar als je alles napluist kun je overal lezen dat eiwitten opgeslagen worden en niet uitgepoept. En niet alles hoeft met getallen duidelijk gemaakt te worden.
Daar komt bij, als een dier alles zou uitpoepen, werden ze nooit dik.
Ben klaar met dit verhaal.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 20:21

Voer blijft een lastig punt! :)

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 20:36

Eleonoor: kan je getallen die je net bij de musli/brok en koek zette ook eens voor blanke, geplette haver neerzetten?
En wat zijn de maximale en minimale hoeveelheden die een paard van alles binnen moet/mag krijgen?

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 23:30

Er zijn diverse studies beschikbaar die vitamine/mineralen en eiwitten voorschrijven voor een paard. Met google kom je een heel eind.
Een haver mix zit rond de 52% suiker/zetmeel.

Ga er voor het gemak vanuit dat je moet proberen zo min mogelijk suiker/zetmeel te voeren. Eiwitten zijn nodig voor de bouwstoffen voor de spieren. Als het gras goed gemest is zou dat voldoende moeten zijn. Echter zijn de meeste weides niet goed onderhouden de laatste jaren omdat we met ons allen dachten dat paarden sober gehouden moesten worden. Daardoor zijn de mineralen ook uitgeput in het land. Vandaar dat ik voorstander ben van een Pavo koek erbij om dat aan te vullen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 00:04

Hier nog eentje met een vetpapje. Ze staat overdag op een schraal weitje, krijgt savonds 2 plakken hooi en wat stro om te knabbelen. Vind het zelf te weinig eigenlijk :o Maar ze lijkt niets af te vallen.

Ik geef haar nu ook magnesium om te proberen. Maar omdat ze dat smerig vind, moet ik daar wel een flinke (halve) schep muesli bij doen (ze krijgt Hertog Balance => http://www.hartog-lucerne.nl/paardenvoe ... en/balance) zodat ze het eet. Iemand nog tips om het op een andere manier te geven, zodat ik de muesli ook kan verminderen tot een handje voor de lekker?

Pavokoeken vind ik ideale dingen, helaas denkt mevrouw daar anders over. Die eet ze niet meer. Als ik net begin ermee wilt ze het nog wel proberen, maar na een paar x is de smaak eraf ofzo, en neemt ze het niet meer aan en laat ze ze links liggen.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 00:10

Heb je de magnesium van Groene Os geprobeerd? Daar hoef je een stuk minder van te voeren. Er schijnt ook nog een variant te bestaan met heel veel toegevoegde suikers ;) .
Heb je een bloedtest gedaan of ze wel te lage Magnesium gehalte heeft?
Let op het schrale weitje, elke grasje daarop kan onverwachts hoge fructaan gehalte krijgen bij zon na een koude nacht. Lijkt zo onschadelijk, maar ken paarden die op zo'n stukje toch nog bevangen raken.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 10:27

Ze krijgt nu een kuurtje van paard natuurlijk. Moet je idd best wat van geven, ik geef nu 4 schepjes, want 5 is echt teveel, dan moet ik bijna een volle schep muesli gaan geven om haar over te halen... *gaat even kijken naar magnesium van groene os*

Ik heb geen bloedtest gedaan, maar een kort kuurtje om te kijken of het effect heeft. Hoe het er nu uitziet niet, ik ga nog even door en anders stop ik weer. Ze heeft wel wat symptomen ervan, ze valt niet tot nauwelijks af, en heeft vetophopingen (zoals een soort van vetding voor haar uiertjes). Stomme is dat ze vroeger als veulen echt moeilijk op gewicht te krijgen was, scheelde soms echt veel met de dag vanwege stress.

Momenteel staat ze ook weer met flink stress in haar koppie (waar ik overigens alles aan doe dat weg te nemen), maar ondanks dat blijft ze een papzak.

Bedankt voor je waarschuwing wat betreft fructaan. Had er al wat dingen over gelezen, zal mij er eens wat meer in verdiepen...

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 11:35

Ons land is heel goed onderhouden hoor, keurig bemest en gemaaid. Dus ik denk dat daar alle voedingsstoffen dan wel inzitten.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 11:41

Op de site van paard natuurlijk staat het nodige over fructaan. Maar het loont zeker de moeite om naar een goede magnesium te zoeken.
Waarom heeft ze zoveel stress? En behalve die vetdingen rond haar uiers, heeft ze ook de bekende vette hals?

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 11:42

Esther, probeer dan eens gewoon niets bij te geven ;) . Veel goedkoper :D (zo ben ik ook volledig gestopt met voeren van mijn 24/7 paard behalve die pavo koek ivm het schrale land en mijn rijpaard krijgt 3/4 nature's best met pavo koek, beiden glimmen je tegemoet en het oudje is bagger dik maar grappig genoeg niet zo vet als vorig jaar).

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:26

Waarom geven zoveel mensen die pavo koeken? Ik geef pavo vital vitaminebrokjes, zit minder in en ze hoeven er maar heel weinig van, minder dan een koek.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:17

hey leuk topic! :D

wij hebben op stal een groepje van 3 die echt te zwaar zijn.
waaronder mijnn eigen pony
ze staan nog kaler dan kaal wat gras betreft en krijgen nu 2x per dag wat plakken hooi om met elkaar te verdelen( ongeveer1,5 plak per dier)
en toch blijft het stelletje dik :+

verder hebben we 2 weitjes met shetten.
het ene weitje is echt op en die krijgen dus hooi en het andere stel staat gewoon lekker in het gras.

die in het gras staan zijn dunner dan die shetten die het hooi krijgen...datzelfde hooi wat mijn pony ook krijgt.

dat vind ik dan weer apart he?
hebben we hooi met waarschijnlijk een hogere voedingswaarde dan het gras heeft :)*

wat ik dus wil zeggen...verkijk je niet op de voedingswaarde van hooi.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:51

Eleonoor schreef:
Op de site van paard natuurlijk staat het nodige over fructaan. Maar het loont zeker de moeite om naar een goede magnesium te zoeken.
Waarom heeft ze zoveel stress? En behalve die vetdingen rond haar uiers, heeft ze ook de bekende vette hals?

Ze heeft geen harde hals, 2 jaar geleden wel, maar hopelijk kunnen we dat dit jaar inperken. Wel heeft ze van die 'lijntjes' in de manenkam die je al wat kan zien, evenals een gleufje bij ruggegraad en op de billen. 2 jaar terug is ze flink vet gegroeid omdat ze in de zomer toen op rust stond vanwege blessure, en dat is er nog niet echt af gegaan... Al is het wel wat minder erg nu.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 17:16

Wij zitten nu met het hooi. We hebben nu heel vers hooi eerste snede van dit jaar omdat degene waar we normaal hooi halen (hooi uit een natuurgebied in Belgie wat ouder en structuurrijk met veel soorten en zo) geen hooi meer heeft!! dus nu zitten we met
' koeiengrashooi' na 2 dagen is ze nu nog vetter...
Ik heb wel wel eens gehoord dat als je hooi nat maakt dat het dan minder voedzaam is.. Hebben jullie daar ervaring mee??

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 17:20

niet alleen natmaken, maar echt weken, dat spoelt in elk geval het fructaan (suiker) eruit. Minimaal een half uur.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 21:10

Ik heb vandaag een speciekuip gekocht en we zijn begonnen met weken. Ze vindt het in ieder geval erg lekker dus dat komt wel goed. Dus we gaan aan de slag met ons dieethooi!
We willen nu afbouwen naar de helft van de brokken die ze nu krijgt.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:05

Ik meld mij ook met een te dikke pony. De dierenarts is al langs geweest om haar bloed te controleren. De uitslag hiervan heb ik nog niet.
De dierenarts vond de pony te dik, maar nog niet alarmerend. Het verdikt is minder eten en meer bewegen. Krachtvoer krijgen ze ondertussen nog amper: om de paar dagen een handje. Hooi krijgen ze ongeveer 1 baal per dag (2 A ponies). Ze staan op strookbegrazing, en krijgen elke dag er een beetje gras bij.
Vanaf volgende week heb ik het zelf minder druk, en is de planning om 3 maal per week met de koets te gaan rijden. Nu deed ik dit max 1 keer per week, en sommige weken helemaal niet.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 13:33

ninz schreef:
Wij zitten nu met het hooi. We hebben nu heel vers hooi eerste snede van dit jaar omdat degene waar we normaal hooi halen (hooi uit een natuurgebied in Belgie wat ouder en structuurrijk met veel soorten en zo) geen hooi meer heeft!! dus nu zitten we met
' koeiengrashooi' na 2 dagen is ze nu nog vetter...
Ik heb wel wel eens gehoord dat als je hooi nat maakt dat het dan minder voedzaam is.. Hebben jullie daar ervaring mee??

Ow, zit daar ook nog verschil in? Hier wort het hooi van bemest land gehaald, dan zullen wij dat ook wel hebben? vandaar dat ze niet echt wilt afvallen ;)
Ik week het idd ook altijd, vanwege haar gevoelige luchtwegen. Die van mij krijgt in totaal 2 plakjes + een dotje stro erbij om te knabbelen.