Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 12:32

ethoxyquin is een bestrijdingsmiddel/persticide maar word in dierenvoeding nog wel eens gebruikt als conserveringsmiddel (humaan is grotendeels of geheel verboden )

BHT is een middel wat ontwikkeld is om kleurenfilm te conserveren (de WHO heeft een max norm van 0'5mg per kg lichaamsgewicht gesteld voor dit spul bij dieren 150 mg per kg lichaamsgewicht) heeft invloed op de vetstofwisseling in de lever en kan invloed hebben op gedrag, voorplanting en bloedcellen

BHA is een stof die in diervoeding word gebruikt en in verpakkingen van voedingsmiddelen, rubber- en petroleumproducten, en cosmetische producten allergische en pseudo allergische reacties kan veroorzaken en bij proefdieren zijn voldoende aanwijzingen dat het een kankerverwekkende stof is

bovenstaande worden ook beide gebruikt als conserveringsmiddel

E310 is propylgallaat , welke jeuk en eczeem kan veroorzaken

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 12:37

Sonja_vR schreef:
ethoxyquin is een bestrijdingsmiddel/persticide maar word in dierenvoeding nog wel eens gebruikt als conserveringsmiddel (humaan is grotendeels of geheel verboden )

BHT is een middel wat ontwikkeld is om kleurenfilm te conserveren (de WHO heeft een max norm van 0'5mg per kg lichaamsgewicht gesteld voor dit spul bij dieren 150 mg per kg lichaamsgewicht) heeft invloed op de vetstofwisseling in de lever en kan invloed hebben op gedrag, voorplanting en bloedcellen

BHA is een stof die in diervoeding word gebruikt en in verpakkingen van voedingsmiddelen, rubber- en petroleumproducten, en cosmetische producten allergische en pseudo allergische reacties kan veroorzaken en bij proefdieren zijn voldoende aanwijzingen dat het een kankerverwekkende stof is

bovenstaande worden ook beide gebruikt als conserveringsmiddel

E310 is propylgallaat , welke jeuk en eczeem kan veroorzaken

Dankje, nuttige info :j

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 13:39

Azmay schreef:
Iemand een mening over de Mineral Mix van de Aveve?
Mijn eerste ingeving is niet doen maar dat is eigenlijk nergens op gebaseerd en het is nu in de aanbieding.

https://avevewinkels.be/Producten/Detai ... ound/b9451

Ik vind deze mineralenbrok niet goed in balans. Veel selenium met o.a. relatief weinig koper en vitamine E. Ik zou het dus niet doen.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 17:07

Ik zit eraan te denken om mijn paard over te laten stappen op alleen een mineralenbrokje + Optiform of luzerne.

Nu hebben wij een tijdje de Lexa Top Mineraal gevoerd maar ben benieuwd wat jullie van dit brokje vinden qua verhoudingen? Ik ben hier namelijk zelf geen held in :+
Mijn paard heeft ook licht eczeem dus wil graag zo min mogelijk dingen erin die de jeuk kunnen triggeren.

https://kifrahorse.nl/Lexa-Top-Mineraal-25-KG

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 17:59

Met eczeem zou ik dan naar de Lexa Derma kijken, Drico. :j

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 18:04

Wat vinden jullie van equilin?

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 22:40

Kunnen jullie mij ook helpen? Ik vind het zo lastig. Voer nu ongeveer een jaar 250-300 gram metazoa per dag. Maar moet best veel bijvoeren om mijn ruin op gewicht te houden. Hij krijgt nog 2 scheppen lucerne en een halve schep muesli per dag en een halve schep slobber na het werken. Muesli en slobber van Hippostar en lucerne van pavo. Maar ik heb het idee dat die lucerne mok aanwakkert, dus ga denk ik weer terug naar hartog. Maar nog liever voer ik minder verschillende dingen en kan ik hem makkelijker op gewicht houden.
Op alleen de metazoa redt hij het echt niet denk ik. We zitten nog in een opbouw fase wat betreft spieren.
Iemand tips voor mij? Voor een echt complete (vitamine)brok?
Oja, ik zit in een behoorlijke uithoek, dus leverbaar is soms ook wel een dingetje..

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 23:12

Zijn er hier die al die nieuwe van pavo onder de loep hebben genomen? Heb nog een proefzakje aangevraagd maar blijkbaar al na dat datum dus of ik 'm ga krijgen weet ik niet.

kimberlyve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 23:21

Lori schreef:
Zijn er hier die al die nieuwe van pavo onder de loep hebben genomen? Heb nog een proefzakje aangevraagd maar blijkbaar al na dat datum dus of ik 'm ga krijgen weet ik niet.

Ik voer het nu sinds 3 dagen. Dus nog even afwachten hoe het ontwikkeld bij de paarden.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 23:21

Wie kan mij ook helpen?!? :)

Heb een tinker van 19 jaar. Eigenlijk merk ik niet dat ie ouder is dan paar jaar geleden dus doet nog goed.
Nu heb ik afgelopen jaar weinig tot niet gereden en zie wel dat zijn buikspieren en rugspieren minder zijn geworden.... rug iets ingezakt. Niet extreem hoor maar de rechte rug wat ie had is weg.
Hij krijgt 350 gram dieet muesli met magnesium bij (deze week net gewogen omdat ik van alles aan vergelijken ben en hier alles gelezen heb)
Nu wil ik hem wel graag extra vitamines geven en na lezen van hier op jpgef balancer uitgekomen.
Vitalbix klonk mij ook mooi in de oren alleen lees toch dat er een paar paarden er schrokkeriger van werden.... mijn tinker die werdt ook schrikkerig om alles van Care4life.... dus vital viel hier door af.
Maar nu is de jpgef niet veel wat je geeft dus is het zo op, dus wil iets erbij geven, om mee te mixen. Nu zat ik te denken aan agrobs aspero of gewoon dieetmix erbij houden.
Maar het Selenium gehaalte van jpgef is 1,2 en van dieetmix wat ik gaf ook 0,3. Plus nog wat andere waardes worden dan wel erg hoog vind ik.

Nu ik dit zo type denk ik ....dieetmix valt af.
Nu is aspero natuurlijk een optie maar wat zal nog meer een optie zijn?
Wil graag laag in suiker/zetmeel en geen granen.

En weet iemand of je ook agrobs ergens in de provincie Groningen of noord Drenthe kan krijgen.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 23:26

Lori schreef:

De vital of vital complete (deze is vernieuwd of wordt vernieuwd wat ik las)
Heb net als iemand anders hier zo’n grafiek gemaakt met wat ik nu geef en mijn zus en wat mij aantrok. Ook de beide pavos staan erbij

Afbeelding

Nieuwe foto’s. Was niet te zien omdat er veel naast elkaar staan. Even in delen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door tinkersjakie op 05-11-17 23:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 23:29

Is nog maar pas nieuw natuurlijk, ga het even volgen. Voer nu marstall force maar pavo is wel veel beter beschikbaar zit een dealer vlakbij terwijl dat marstall online kopen is.

@Tinkersjakie hier voer ik de graanvrije producten van equifyt. Pre active naast mijn vitaminenkorrel maar vind green power ook interessant.

Is wat klein je tabel ga kijken of ik 'm kan vergroten. Heb je anders een groter formaat? Wil gerust mijn mail adres pb'en.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 23:35

Lori heb hem ook al in delen geplaatst, nu wel zichtbaar?!? Anders mag je wel je mail pb'en. Kan ik hem naar je toe sturen. Kan als pdf, excel of csv (geen idee wat dat is :') )
Zal eens kijken naar equifyt, dank je!

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 23:45

Oh zag die delen eerst niet, dankje!

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 00:02

Lori schreef:
Oh zag die delen eerst niet, dankje!

Stonden er ook niet hoor. Maar zag zelf al dat het te klein was :D

Denk dat de equifyt voor mij te hoog in energie zit. Heb een tinker die al op het beetje meusli goed doet qua energie. Wordt al bijna niet mee gereden, wil wel meer mAr nog nooit idee gehad dat energie te laag was, hij is geen sukkel qua rijden en niet altijd even koel in het hoofd als de meeste tinkers. Dus wil dat graag zo houden.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 00:22

Nooit de indruk gehad dat ze van pre active (graanloos) echt energie bijkregen, ik merk hier toch geen verschil als ik iets geef of niets geef. Heb een mini waar ik mee men (10/12km/u) en die is altijd zijn eigen frisse zelf maar als jij de dingen hebt vergeleken in het voer en de reactie dat je tinker geeft als dit hoger of lager is vermoed ik dat je het zelf beter kan inschatten :j .

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 00:52

Zie nu dat de ruwe eiwit niet klopt. Komma moet bij alles 1 naar rechts :o

tinkersjakie schreef:
Lori schreef:

De vital of vital complete (deze is vernieuwd of wordt vernieuwd wat ik las)
Heb net als iemand anders hier zo’n grafiek gemaakt met wat ik nu geef en mijn zus en wat mij aantrok. Ook de beide pavos staan erbij

[ [url=m/ShVGXN.png]Afbeelding[/url] ]

Nieuwe foto’s. Was niet te zien omdat er veel naast elkaar staan. Even in delen

[ [url=m/tahcPP.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/HwUgrO.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/u9jtQT.png]Afbeelding[/url] ]

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 00:59

Lori schreef:
Nooit de indruk gehad dat ze van pre active (graanloos) echt energie bijkregen, ik merk hier toch geen verschil als ik iets geef of niets geef. Heb een mini waar ik mee men (10/12km/u) en die is altijd zijn eigen frisse zelf maar als jij de dingen hebt vergeleken in het voer en de reactie dat je tinker geeft als dit hoger of lager is vermoed ik dat je het zelf beter kan inschatten :j .

Sorry zit met scheel hoofd te kijken. Bij pre active staat bij VPE 504 en bij dieetmix EWPa 0,75.
Dacht dat in zelfde rijtje stond en dat dat het A everschil was :D
Dus dat klopt niet wat ik zei. Komt eigenlijk qua waardes met elkaar overheen. Alleen zie je van equifyt niet de vitamines enz.

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 10:53

Ik kom even binnenvallen. Ik lees mee in het topic omdat ik wat meer wilde weten over de vitamine/mineralenkorrels om mijn paard wat te laten afvallen.

Sinds drie weken krijgt hij Advance van Equimins. Dit koopt de dierenarts in via Engeland en ik neem het van haar af. Mijn paard kreeg eerst een kilo brok. (gemengd sport en basis) Hij krijgt nu s'ochtends de vitaminebrokjes met een handje suikervrije musli en s'avonds een klein handje brok, voor de smaak. Verder krijgt hij onbeperkt hooi.

Ik wil hem s'avonds nog wel op de brok houden, omdat ik het anders sneu vindt dat hij helemaal niks te eten krijgt en de rest van de stal wel. Hoe doen jullie dit?

Ik ben benieuwd hoe hij op lange termijn op de vitamine/mineralenbrokjes reageert! Ik hoop dat hij wel beter in zijn energieleven komt. Hij is van zichtzelf niet zo energiek onder het zadel. Geven jullie hiervoor wat extra bij? Hopelijk valt hij er ook iets vanaf :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 11:06

Ik zou de handjes brok vervangen door een krappe schep luzernemix. Qua kcal ongeveer gelijk, maar qua hoeveelheid product (dus tijdsduur eten) en qua hoeveelheid eiwitten hoger.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 18:05

Mijn pony krijgt nu enige tijd pavo vital. Al vanaf het voorjaar had ze last van een iets ontstoken oog maar dat is nu sinds een paar dagen weg +:)+ ook begint haar mest veel mooier te worden maar ik vermoed dat dat door wat anders komt

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 13:38

Ik heb een proefzakje pavo vital ontvangen. Leek me wel fijn voor mijn 2 jarige Shetlander merrie. Maar ze wil het niet eten :roll: . Toch maar op zoek naar wat anders. Wil haar zeker geen krachtvoer geven.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 15:24

ik meld me hier ook even, ook ik zie door de bomen het bos niet meer :D Wat heb ik ===> 6 jarige ruin die matige arbeid verricht, goed in conditie is, glimt, veel uithoudingsvermogen heeft, veeel ruwvoer krijgt (zowel voordroog als hooi) etc.
Wat wil ik ===> een complete vitaminebrok zonder teveel toegevoegde zooi. Een brok met voldoende magnesium/vitamine E en biotine (is dit haalbaar?) ik lees dat sommige mensen geen luzerne willen geven, waarom is dit? en heeft hij daarna genoeg aan zijn ruwvoer, liksteen en vitaminebrokjes?

aanvullende info: paard heeft zeer veel energie, heeft dit jaar voor het eerst geschuurd (maar kan ook komen doordat hij absoluut niet tegen vliegen kan en daardoor bijna dag en nacht met halsdeken stond) is bizar lenig maar (daardoor?) snel last van (spier) spanning

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 18:31

Essiesilly, Victorious Secret voldoet aan jouw eisen, is alleen helaas tijdelijk niet leverbaar...

Luzerne veroorzaakt in sommige gevallen jeuk.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 20:23

Wijslander schreef:
Essiesilly, Victorious Secret voldoet aan jouw eisen, is alleen helaas tijdelijk niet leverbaar...

Luzerne veroorzaakt in sommige gevallen jeuk.

Victorious secret? ! Serieus :') :') haha
ik zal er eens naar kijken !