Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koper

Berichten: 30570
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 14:22

Het verschil is dat Active+ een muesli is en de DC een brokje :+ En dat je van de Active+ meer moet voeren (als je alleen dat voert. Als je het als extra voert is het natuurlijk afhankelijk van de situatie).

Anoniem

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 16:32

De muesli is inderdaad voor meer energie. Omdat daar per portie minder DC is in zit dan in pure DC (duh) moet je meer active+ voeren om aan de minimale hoeveelheid vitamines en mineralen te komen, met meer energie.

Je kan ook deels DC voeren en deels Active+ als je die laatste te duur vindt/te snel vindt opgaan, maar met welk doel voer je het? Meer energie? Dan toch volledig active+ zoals op de zak aangegeven.

Ik gaf het enkel als iets lekkers voor na het rijden :)

plutolover

Berichten: 11722
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 17:06

Ik ga eerst de vital daily proberen

MarloesHJ

Berichten: 2500
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 18:07

Ik geef DC gecombineerd met active +. Paard krijgt net te weinig energie uit DC maar hoeft echt niet volledig op active + over want hij kwam maar net tekort. In overleg gekeken en nu op een combi uitgekomen die hem net dat beetje extra geeft wat er miste op alleen DC.

kimmetje26

Berichten: 482
Geregistreerd: 15-05-09

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 19:56

Ik geef mijn paard nu iets meer dan 3 weken de active+. Nog wel met 1/4 brok maar gaat er ook nog vanaf.
Op zich heel erg tevreden. Meneer loopt veel fijner, thuis in ieder geval op wedstrijd is nog afwachten, is voorwaartser en kan nu stil gaan leren zitten ipv steeds aandrijven.
Alleen merk ik laatste dagen dat hij wat laat liggen na elke voer beurt. Uiteindelijk is het wel op maar het lijkt alsof hij er sneller vol van zit.
Nu vindt meneer aandacht ook wel erg fijn dus laat oom daarom vaak wat liggen, maar heb liever dat hij alles opeet.
En anders misschien even wat gram terug zetten. Hij krijgt nu 3x 500 gram

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 20:04

Ik vind het jammer dat de active+ zo prijzig is. Ik zou er ook 1,5 kilo van moeten voeren aangevuld met lijnzaadolie en lucerne en een zak van 14 kilo is dan snel op en dan vind ik het toch wel prijzig worden.

plutolover

Berichten: 11722
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 20:55

meiske1577 schreef:
Ik vind het jammer dat de active+ zo prijzig is. Ik zou er ook 1,5 kilo van moeten voeren aangevuld met lijnzaadolie en lucerne en een zak van 14 kilo is dan snel op en dan vind ik het toch wel prijzig worden.


Dat heb ik dus ook.. ik ga eerst maar de daily proberen.


Ik kreeg ook als advies de lucerne dat ga ik miss van de winter proberen.

De active weet ik nog niet

Jorex

Berichten: 10036
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 21:09

Ik vind de Daily Complete al te prijzig, ik heb het wel overwogen ipv metazoa, maar de zak is kleiner en ze doen het zo ook goed. De Active+ heb ik nu toevallig een proefzakje van en ze lusten het wel.

_Reneee

Berichten: 5791
Geregistreerd: 24-09-07

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 21:13

De DC is duur, maar je voert er ook een stuk minder van. Ik ben goedkoper uit.

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 22:34

Ja als je Active + alleen voert dan ben je echt duur uit.
De lucerne doe ik ook echt niet.
Ik voer havens mix en mocht ik meer eiwitten willen dan kan ik esparcette overwegen.

Maar als je kijkt naar equilin, dat is ook hartstikke duur en inmiddels heb ik het idee dat het ook een beetje op zijn retour is.

Dus ik ben we benieuwd hoe Vitalbix dit komende jaren gaat doen. Want prijs wordt toch wel een ding op den duur.

Jorex

Berichten: 10036
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 23:08

Reneee, ik niet, ik doe gemiddeld 150 dagen met mijn metazoa(ik voer iets meer dan de advieshoeveelheid). Met de vitalbix op advieshoeveelheid zou ik duurder uit zijn, vooral omdat ze bijna hetzelfde vragen voor een zak van maar liefst 4,5 kg minder dan de metazoa. Voor mij gaf de esparcette niet genoeg eiwitten, dus ik voeg de pavo topsport toe voor mijn werkende ruin en hij heeft nog steeds weinig tot geen last van zijn ZE met dit dieet.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 00:26

Ik heb ook de keus gemaakt voor Pavo topsport in combinatie met nature's best voor mijn zesjarige.
Mijn andere paard is geblesseerd en staat op de daily complete en mijn Shetlander ook..
Ik ben met vitalbix ook niet goedkoper uit maar voor mijn geblesseerde paard is het het meest interessante voer en hij doet het er erg goed op.
Mijn zesjarige kwam wel tekort aan alleen de daily complete en doet het nu goed op de Pavo. Ik had voor hem graag de active+ geprobeerd maar dat werd toch wel een dure grap.

Ansie

Berichten: 1229
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 10:43

Ik voer mijn 19-jarige merrie die nog volop beweging krijgt een combi van DC en Active+, daarnaast voldoende hooi en ze staat overdag op (kort) gras. Op het moment dat het gras voldoende voedingswaarde had heb ik de Active+ geleidelijk weggelaten. Nu het gras minder wordt qua voedingswaarde krijgt ze de Active+ er weer bij.
Ze krijgt vanaf nu weer 600 gr Active+ en 200 gr DC per dag. In totaal krijgt ze dan ongeveer 350 gr DC binnen per dag.
Ze heeft voldoende goed beheersebare energie tijdens het werk. Met nog geen kg basisbrok per dag was ze veel sneller gespannen en spanning vloeide minder goed af. Sinds ze Vitalbix krijgt kan ik er veel beter aan zitten.

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 14:21

Die van ons krijgt een combi van voornamelijk Daily Complete, aangevuld met luzerne en afhankelijk van het werk dat ze doet nog wat Active+.

Na even alleen op de Active+ gezeten te hebben, werd ze er wat te fel van. De combinatie werkt beter.

SteffiiY

Berichten: 22551
Geregistreerd: 26-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 09:08

Ik kan nergens prijzen vinden van de vitalbix. Weet iemand zo de prijzen van de producten?

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 09:14

Zie de site

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 09:19

SteffiiY schreef:
Ik kan nergens prijzen vinden van de vitalbix. Weet iemand zo de prijzen van de producten?


Moet je even naar de webshop. Ze hebben een informatief gedeelte en de webshop :)

Faraon
Berichten: 231
Geregistreerd: 02-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 12:46

Ik voer mijn PRE ook sinds enkele maanden de DC. Hij verricht maar lichte arbeid maar ik vind hem toch onvoldoende energie uit de DC halen .
Hij krijgt ook nog de Mash met daar doorheen lijnzaadolie.
Zit nu te twijfelen om óf de active+ toe te voegen of toch over te stappen op een ander product.

Maris
Berichten: 15938
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 19:09

Ik lees meer dat paarden niet genoeg energie krijgen van DC. Maar daar is DC toch ook niet voor bedoeld ? DC is toch een vitaminen en mineralen supplement , geen vervanging van krachtvoer toch ?

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 19:14

Ik zie het zelf wel als krachtvoervervanger. Door de hoeveelheid vit/min dacht ik juist dat je paard zich daar al beter door voelt dan met een lading suikers uit biks.
Als er dan voldoende ruwvoer wordt gevoerd, dacht ik dat dat voor gemiddeld paard wel voldoende moet zijn.
Maar ik moet zeggen dat ik voor het eerst gemerkt heb wat olie voor extra energie geeft en dat zou ik dan een goeie aanvulling vinden.

Koper

Berichten: 30570
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 19:28

Maris schreef:
Ik lees meer dat paarden niet genoeg energie krijgen van DC. Maar daar is DC toch ook niet voor bedoeld ? DC is toch een vitaminen en mineralen supplement , geen vervanging van krachtvoer toch ?

Klopt. Ik voer de DC om ervoor te zorgen dat ze geen tekorten krijgen.

Voor extra energie geef ik olie. Energie komt uit vetten en/of koolhydraten. Niet uit vitamines en mineralen.

MarloesHJ

Berichten: 2500
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 19:31

Ik voer DC bij mijn IJslander ook alleen maar voor de vitamine/mineralen. Hetzelfde idee was voor mijn warmbloed maar hij komt dan toch iets tekort in energie. Daarom geef ik hem Active+ erbij. De insteek is nooit geweest om DC te gebruiken als krachtvoer. Want dat krachtvoer heb ik juist afgeschaft (in de vorm van brok met veel suikers).

Ze krijgen ook beide olie, maar wel in verschillende hoeveelheden per paard.

Mizora

Berichten: 18160
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 19:38

Krachtvoer is, gecombineerd met ruwvoer, een compleetvoer. Het is een combinatie van energie (granen+olie) met vitaminen+mineralen.

Sommige paarden hebben geen extra energie nodig, deze paarden doen het goed op een mineralenbrok. Andere paarden hebben wel wat extra energie nodig, danwel om drukker te worden (granen) danwel om dikker te worden (olie of bietenpulp). Er zijn ook nog paarden die extra eiwit nodig hebben, daarvoor is juist luzerne of soyaschroot heel geschikt.

Hoewel ruwvoer op zich voldoende zou moeten kunnen zijn, is dat wel heel erg afhankelijk van wat het paard nodig heeft en de kwaliteit van het ruwvoer. Hooi gaat kan grof, gemiddeld of fijn zijn, en in iedere categorie zijn er weer andere hoeveelheden energie. Om je een idee te geven, alles op droge stof gehalte (dat betekent dat de 8 tot 20% water eruit weggerekend is):
Grof hooi:
Parameter - Minimale waarde - Maximale waarde
Ewpa - 0.32 - 0.7 /kg
RE (Ruw eiwit) - 38 - 113 g/kg
Vrep - 28 - 76 g/kg
Fe (IJzer) - 53 - 718 mg/kg
Cu (Koper) - 2 - 8 mg/kg
Se (Selenium) - 0.013 - 0.238 mg/kg

Gemiddeld hooi:
Ewpa - 0.47 - 0.75 /kg
RE - 49 - 134 g/kg
VREP - 31 - 92 g/kg
Fe - 55 -1097 mg/kg
Cu - 3 - 8 mg/kg
Se - 0.008 - 0.111 mg/kg

Fijn hooi:
Ewpa - 0.53 - 0.87 /kg
RE - 56 - 190 g/kg
VREP - 40 - 134 g/kg
Fe - 44 - 1006 mg/kg
Cu - 4 - 9 mg/kg
Se - 0.016 - 0.101 mg/kg

Dus het totale verschil is:
Ewpa - 0.32 - 0.87 /kg (2.7x)
RE - 38 - 190 g/kg (5x)
VREP - 28 - 134 g/kg (4.8x)
Fe - 44 - 1097 mg/kg (25x)
Cu - 2 - 9 mg/kg (4.5x)
Se - 0.008 - 0.238 mg/kg (29.8x)

Wat je ziet gebeuren is dat paarden die ruim voldoende vrep (verteerbaar ruw eiwit paard) binnen krijgen en goed beschikbare energie met een goede balans in de vitaminen en mineralen via hun ruwvoer, die hebben geen extra krachtvoer nodig. Je ziet nu steeds meer in de rensport grote hoeveelheden analyses gedaan worden om die paarden op geen tot vrijwel geen krachtvoer op topniveau te kunnen laten lopen. Maar over het algemeen willen mensen schraal hooi voor hun paard, omdat het paard anders de dik wordt. En dan mag het ook niet bemest zijn, want ook dan wordt het te rijk. Maar vaak komt het er op neer dat het ruwvoer niet alleen laag in energie (ewpa) zit, maar ook laag in mineralen én eiwitten. Dus dan komen paarden energie tekort tijdens het werken als alleen de vitaminen en mineralen aangevuld worden.

Retlaw

Berichten: 3640
Geregistreerd: 17-03-05

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 20:33

mij is bij dc verzekerd dat dit voldoende zou zijn voor een sportpaard, die matig tot zwaar werk doet.
Bij mijn paard was het duidelijk niet voldoende, sterker nog, ik ben al 3 maand bezig hem weer op gewicht te krijgen, tegen de tijd dat ik door had dat hij niet voldoende aan de dc had was het lastig dik te krijgen...

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 20:41

Hebben de mensen van vitalbix je dat zelf verteld? Er staat namelijk op de site dat meer energie of eiwit nodig kan zijn voor een volledig rantsoen.