Metazoa horse

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:27

karev schreef:
De verhouding calcium fosfor en magnesium moet juist zijn. In welke verhouding weet ik niet. Mar als je de fosfor (graan) verwijderd en onbeperkt ruwvoer adviseert, (calcium) lijkt het me idd niet goed te gaan.?

De verhouding van calcium fosfor en magnesium moet ongeveer 4:2:1 zijn.

Ik kwam dit artikel net tegen:

http://www.levendehave.nl/kennisbank/pa ... en-paarden

Hier staat beschreven waarom de juiste verhoudingen zo belangrijk zijn.

Hoe meer ik hierover lees, hoe erger ik begin te twijfelen over metazoa. Het lijkt of ik het afkraak, maar dit is niet zo. Doordat ik nu veel erover lees, krijg ik een beetje een eye opener -O-

Martje80

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:48

Toen we er ons nog niet in verdiepten was voeren heel veel minder ingewikkeld haha

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:56

karev schreef:
Toen we er ons nog niet in verdiepten was voeren heel veel minder ingewikkeld haha

_/-\o_ Helemaal mee eens hahaha.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:57

Wat ingewikkeld allemaal..

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 22:07

Metazoa word meestal wel als goed aansluitend in voorziening van vitaminen en mineralen doorgemeten door dierenartsen die holistisch werken en het voer doormeten met lecherantenne..

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 22:18

Ik ga een graan mix kopen.
Om zo wat aan te vullen.

Zemelen is ook niet voldoende. En een flinke dik maker. 100 gram zemelen is 143 calorieën.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 10:45

Maar ik zie heel veel dat mensen zeggen dat hun paard schrikkerig is geworden door de metazoa. Omdat het magnesium gebrek zou hebben. Die van mij is juist anders. Veel koeler in zijn kop en kan d'r makkelijker mee naar buiten. Het is zowieso een kijkertje maar heb echt het idee dat het minder word.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 11:09

Dat was bij de mijne in het begin ook, hij werd rustiger. Maar inmiddels voer ik het een maand of 3 en begint hij weer rillerig te worden. Magnesium tekort en reactie daarop hebben ze ook niet binnen een week, dat is ook iets dat opbouwt.

Zou je niet bijvoorbeeld ruwe spelt bij kunnen voeren om de verhouding weer recht te trekken?

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 11:33

Nou ik voer al metazoa sinds februari. Dus als ie een tekort had gehad had ie nu weer rillerig moeten worden. Ik voer al luzerne bij van Hartog.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 11:38

Mijn merrie kan ook heel rillerig zijm..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 11:39

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 12:51

ja dat wel, maar de verhouding calcium-fosfor is erg scheef, 12,5:1 uit m'n hoofd gezegd, daar is het allemaal om te doen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 12:53

Door de magnesium zouden ze rustiger worden inderdaad.
Maar laten we niet vergeten dat we ook met dieren te maken hebben die ook op weersomstandigheden reageren of andere dingen.
Bij mijn paard zit het rillige ook in de bloedlijn, dat gaat vast niet weg door magnesium (al zou dat wel handig zijn). Het hoort er ook wel bij ben ik van mening.

Spelt, is dat niet een dikmaker?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 12:54

Fosfor is graan toch?

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 13:03

Graan heeft inderdaad een hogere fosfor dan calcium

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 13:25

MartineC1711 schreef:
ja dat wel, maar de verhouding calcium-fosfor is erg scheef, 12,5:1 uit m'n hoofd gezegd, daar is het allemaal om te doen.

Ja, Fosfor is heel erg laag verhoudingsgewijs. Maar als ik teruglees, lees ik allemaal reacties over (al dan niet vermeend) magnesiumtekort en dat dat aan de Metazoa zou liggen. Vandaar mijn vraag.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 14:09

Mijn pony had trouwens een magnesium tekort vóór het voeren van metazoa ;) niet naar aanleiding van ;)
Voer haar magnesium bij omdat ik zeker wil weten dat ze niet tekort heeft ivm eerdere klachten die ze gehad heeft. Teveel aan magnesium plassen ze uit, een te kort halen ze uiteindelijk uit hun botten.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 15:42

Maar als de verhoudingen niet juist zijn is dat ten nadele van de opname van andere mineralen

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 15:52

Klopt.
Maar bestaat er überhaupt wel een vit/min die wèl perfect uitgebalanceerd is waar weinig suiker in zit?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 16:08

No_No schreef:
Klopt.
Maar bestaat er überhaupt wel een vit/min die wèl perfect uitgebalanceerd is waar weinig suiker in zit?

Waarschijnlijk niet :n elk paard heeft andere behoeften, training, huisvesting, gebied en vanalles en nog wat.
Vind dat ze het super doen hierop, dus ga niets veranderen :)

Vital en Force gingen ze zo van jeuken dat ik alle manen+staart in het hek terugvond ipv op de pony's. Doen ze hier niet mee :)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 16:09

Als je het echt goed wilt doen moet je je hooi laten analyseren en aan de hand daarvan een supplement laten maken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 16:14

karev schreef:
Maar als de verhoudingen niet juist zijn is dat ten nadele van de opname van andere mineralen

Dat klopt. Dat komt omdat de mineralen uitwisselbaar zijn. Dus teveel calcium neemt de plaats van fosfor en magnesium in, teveel magnesium neemt de plaats van fosfor en calcium in, teveel fosfor neemt de plaats van calcium en magnesium in... Daarom moeten de verhoudingen goed zijn.

Maar als de calcium - magnesiumverhouding correct is en fosfor is verhoudingsgewijs laag, dan zou je dus op basis daarvan juist géén magnesiumtekort verwachten. (Wel fosforgebrek)

Tenzij...
- het product sowieso te weinig magnesium bevat om in de behoefte te voorzien. De verhouding tussen de mineralen kan wel goed zijn, maar de hoeveelheid mineralen kan dan nog steeds te klein zijn.
- ander voer de verhoudingen scheef trekt. Ruwvoer bijvoorbeeld.
- de verhoudingen in een eerdere versie van het product anders waren en paarden toen een tekort hebben opgebouwd.

...en misschien zijn er wel meer redenen te bedenken?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 16:17

En welke vorm van mg zit er in metazoa...is ook verschil in hie goed het opgenomen word

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 16:23

karev schreef:
Als je het echt goed wilt doen moet je je hooi laten analyseren en aan de hand daarvan een supplement laten maken...

Yep. Ik heb ergens gevonden dat een paard van 500 kg 12,5 gram magnesium nodig heeft. Een portie Metazoa (voor een paard van dat gewicht) voorziet in 5 gram magnesium. Een portie Marstall Force voorziet in 2,8 gram magnesium.

De rest van het magnesium moeten paarden blijkbaar uit ander voer halen. Dus als je niet weet wat daarin zit, weet je eigenlijk nooit zeker of je mineralenbrok voldoet. -O-

Ik ga dus maar op zoek naar een voer waarin de verhoudingen goed liggen en dan maar hopen dat de totaalhoeveelheden de behoefte ook dekken. Elke keer hooi laten analyseren is me echt teveel van het goede... :\

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 16:29

Volgens mij is het erg lastig/onmogelijk om exact te weten wat er in je ruwvoer zit.. Iedere dag kan weer anders zijn door regen/zon/temperatuur. Daarbij moet je ook nog rekening houden met de grassoorten en kruiden in je wei/hooi.
Is het niet zo dat fabrikanten van vitamine/mineralen een gemiddelde nemen en aan de hand daar van de ingrediënten bepalen?

Magnesium zit ook in ruwvoer. Vandaar dat er niet de dagelijkse hoeveelheid in zit

Metazoa is speciaal geschikt voor suikergevoelige paarden, daarom ook die scheve verhouding omdat er geen graan in zit. Is het ook niet een beetje "kiezen tussen twee kwaden"? Om toch iets aan het magnesium te kort te doen extra magnesium hebben toegevoegd?

Mijn paard doet het prima op de metazoa. Zijn ogen zijn veel schoner en hij heeft minder jeukbultjes.