Pavo nieuw voer SpeediBeet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LiesM

Re: Pavo nieuw voer SpeediBeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 09:17

De zak voer is gereserveerd.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 11:28

Mocht het niet doorgaan dan wil ik hem volgende week graag komen halen.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:38

SuperLiesje schreef:
Hoi,

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar heb een vraag en hoop dat iemand hier een tip kan geven :)

Mijn paard (haflinger, 4 jaar) staat dag en nacht buiten, krijgt voldoende ruwvoer en een halve schep vitaminebrok per dag.
Na het werken geef ik hem graag wat extra's, op dit moment muesli. Ik vraag mij af of speedibeet daar ook geschikt voor is?
Ik had een ienieminie proefzakje die bij Bit zat, en hij vond het heerlijk.

Weet niet of je inmiddels al antwoord hebt, maar dat kan heel goed :)
Bovendien vult het goed en raden ze het vóór de weidegang aan, zodat er minder geschrokt kan worden. Ik geeft het mijn pony's en mijn paard ook.
En als je meer wilt weten kan je pavo natuurlijk ook altijd om advies vragen.

xdesix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 23:23

Ik heb nog een bijna volle zak speedibeet (paard lust het helaas niet) en een halve zak care4life te koop, af te halen in Meppel.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 00:20

Jammer dat dat soort dingen altijd te ver weg zijn voor mij! Paard lust er wel pap van (ow ja dat maak ik er ook van ;-) )

Jammer voor jou dat je paard het niet lust. Care4life vond de mijne ook niet lekker...

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 07:50

Care4life maakte van mijn relatie fjord een ingeleid projectiel. ....heel apart.

Ik ga mijn mannen vanavond weer eens verwennen met speedybeet.
Verbaasd me nog steeds dat silence het zo lekker vind.

Moet wel zelf de geur voor lief nemen want ik vind het zelf wel verschrikkelijk stinken. :+

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 09:56

Hier zijn weer 4 zakken besteld! Ze vinden het hier heerlijk, de hooibuiken zijn al een heel stuk minder geworden terwijl ze even veel hooi krijgen als eerst, en de diarree van mijn ruin is eindelijk een heel stuk minder geworden. :D Nu ik lekker veel in voorraad heb wil ik het voor mijn ruin en de shet (allebei aan de schrale kant) de hoeveelheid opbouwen. Ze krijgen nu met z'n drie 1 droge schep, waarvan mijn ruin de helft krijgt 's avonds en de andere helft wordt opgedeeld tussen de andere twee.

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 13:43

Hier ook goede resultaten. Mijn merrie vind het niet echt lekker, maar als ik het uit een emmer geef eet ze het plotseling wel (verwend dier hihi).

Ze ziet er een stuk minder opgeblazen uit terwijl ze ook haar normale hoeveelheid kuil en krachtvoer krijgt.
Hoeveel geven jullie van de speedibeet naast het gewone eten?

freedom431

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 13:51

Ik heb van die speedibeet gekregen in mijn ruiterpakket.. Me pony lust het niet

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 14:11

Tuhan schreef:
Hier ook goede resultaten. Mijn merrie vind het niet echt lekker, maar als ik het uit een emmer geef eet ze het plotseling wel (verwend dier hihi).

Ze ziet er een stuk minder opgeblazen uit terwijl ze ook haar normale hoeveelheid kuil en krachtvoer krijgt.
Hoeveel geven jullie van de speedibeet naast het gewone eten?

Ik geeft in overleg met Pavo nu 's ochtends 250 gram SB met 1/4 schep Care4Life. Voorheen gaf ik 's ochtends 1/2 schep C4L met een halve schep luzerne. Mijn pony is 1.48 en 19 jaar oud.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 14:20

Hier aten ze het eerst goed en daarna at de merrie het niet meer. Maak er nu een heel mengsel van. Doe er vit brokje doorheen en kruidenmuesli en ze eten het goed.
Ik doe maar 4 handjes in de emmer en ruim water. Als het te nat blijft doe ik er nog wat compact gras doorheen.
Ik geef ze 's avonds en zet voor de ochtend klaar. Middag eten is compact gras met kruidenmuesli.

Merrie heeft natte billen en hoopte dat dit vanwege de prebiotische werking ook iets zou helpen, maar dat wil nog niet.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 19:34

Jemawi schreef:
Voor de geinteresseerden: mijn succesverhaal met de Speedibeet (en Podo grow) staat sinds vandaag op de Pavo site: http://www.pavospeedibeet.nl/wat+zeggen ... +van+renee

:)

Na aanleiding van dit verhaal zojuist mijn eerste zak SB gehaald. Mijn 21 jarige krijgt zo zijn eerste portie. Hij ziet er inmiddels net zo uit als jouw eerste foto. Dierenarts en ik kunnen er van alles inpompen maar het werkt niet. Dus ik hoop dat dit helpt!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 19:56

Heel veel succes Roos, hopelijk komt je paardje wat aan er van!

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 20:21

Dank je wel! Zojuist zijn eerste portie gegeven, heb er toch iets extra water bij gedaan. Hij dook er niet gelijk op zoals bij SP, maar vind het tot noch toe nog wel lekker. Dus ik ben benieuwd! Ben van plan om die twee te gaan mengen, dus een kilo SP en een kilo SB, omdat hij die eerste heel erg lekker vind. Heb niet het hele topic gelezen, maar doet iemand dat nog meer?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 20:35

Ik doe ook muesli er doorheen :j Ik maakte sowieso al 'slobber' vd muesli zodat hij het wat rustiger at, maar nu maak ik de SB klaar en gooi ik er vlak voor het voeren de muesli doorheen, omdat hij door de SB al een stuk rustiger is gaan eten. Doe ik bij de shet ook, m'n andere pony heeft geen krachtvoer nodig dus die krijgt enkel SB, gaat ook prima. Nu krijgen ze er momenteel ook wortel in omdat we van de voederleverancier 20 kilo wortels hebben gekregen, maar dat krijgen ze normaal gesproken dus niet.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 14:00

RoosG schreef:
Jemawi schreef:
Voor de geinteresseerden: mijn succesverhaal met de Speedibeet (en Podo grow) staat sinds vandaag op de Pavo site: http://www.pavospeedibeet.nl/wat+zeggen ... +van+renee

:)

Na aanleiding van dit verhaal zojuist mijn eerste zak SB gehaald. Mijn 21 jarige krijgt zo zijn eerste portie. Hij ziet er inmiddels net zo uit als jouw eerste foto. Dierenarts en ik kunnen er van alles inpompen maar het werkt niet. Dus ik hoop dat dit helpt!

Als ik je ergens mee kan helpen hoor ik het wel he :)
Naast de speedibeet staat mijn paard nog wel op podo grow dat heeft ook zeker bijgedragen aan de gewichtstoename.
Heel veel succes!

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 16:28

Komt goed, dank je wel! Ik gaf op aanraden van de dierenarts ook merriebrokken ivm met eiwitten, die zak maak ik nog even leeg en dan wil ik ook podo grow gaan kopen, oud clubgenootje had daar ook hele goede ervaringen mee!

Tot nu toe eet hij het prima, gelukkig!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:21

RoosG schreef:
Dank je wel! Zojuist zijn eerste portie gegeven, heb er toch iets extra water bij gedaan. Hij dook er niet gelijk op zoals bij SP, maar vind het tot noch toe nog wel lekker. Dus ik ben benieuwd! Ben van plan om die twee te gaan mengen, dus een kilo SP en een kilo SB, omdat hij die eerste heel erg lekker vind. Heb niet het hele topic gelezen, maar doet iemand dat nog meer?

Ik vraag me af, zou de Speedibeet dan heel anders werken als de SP ?? Sp is toch ook vooral bietenpulp .... ?!

Jemawi, waarom adviseren ze bij Pavo een brok hoog in koolhydraten en zetmeel voor een paard met cushing ???

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:44

Ja dat dacht ik ook maris. Maar toch heb ik het idee dat mijn paard meer aankomt van speedibeet dan van seniores priores.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:46

Misschien omdat het in speedibeet gaat om 100% pulp en in SP om pulp en nog andere bestanddelen ??

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:50

Normaal gesproken zou ik er vanuit gaan dat door de combinatie van bestanddelen de sp meer zou aanzetten maar bij mijn paard blijkt dit alles behalve waar te zijn ;)

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:56

Maris schreef:
Jemawi, waarom adviseren ze bij Pavo een brok hoog in koolhydraten en zetmeel voor een paard met cushing ???

Geen idee, dat zal ik moeten navragen. Ik heb me er verder niet in verdiept en van Pavo aangenomen dat ik mijn paard op deze wijze goed voer geef. Ik mag er toch vanuit gaan dat dit een goed advies is (geweest).
Heb even gekeken op de site en bij de productspecificaties staat dat er 9% suiker in de Podo Grow zit. Bedoel je dat?

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 21:34

In de Speedibeet zet net even wat meer dan in de Seniores Priores (waarschijnlijk omdat daar behalve bietenpulp ook nog wat ingrediënten inzitten die wat lager in voedingswaarde zijn).

De EWPa (Energie Waarde Paard) van SP is 0,75, ten opzichte van 0,83 voor de Speedibeet. (Volgens Voervergelijk).

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:18

Er zitten onder andere zemelen in SP, wat de voedingswaarde verlaagd. Ook luzerne heeft een lagere EWPa (0.65 van Subli, en daar zit dan nog olie overheen).

Zemelen heeft 0.68 EWPa

Bij een paard dat enkel aan moet komen is maismeel ook een goed middel, of geplette haver.

Ik heb eerder gerekend met de VEP, die verschillen iets met de EWPa. Geplette haver heeft vaak een wat hogere waarde en ligt dus ongeveer gelijk met maismeel. Zowel maismeel, haver als zemelen zijn de ene kant op scheef qua Ca-P verhouding, Luzerne en bietenpulp (waarbij ik reken met speedibeet) zijn de andere kant op scheef (net als graszaadhooi trouwens).

Graszaadhooi: 411 VEP, 5.8g Ca, 1.6g P
Zemelen: 500 VEP, 1.3g Ca, 12g P
Haver: 948 VEP, 1g Ca, 5g P
Luzerne: 575 VEP, 16g Ca, 3g P
Bietenpulp: 901 VEP, 8g Ca, 1g P
Maismeel: 1180 VEP, 0.2g Ca, 2gr P

Ongeveer 2000 VEP (paard van 600kg heeft 4730 VEP nodig of 4.98 EWPa als richtlijn)
Bietenpulp+zemelen: 2.0kg bietenpulp + 0.5kg zemelen (2050 VEP = 820 VEP/kg voer)
Bietenpulp+haver: 1.5kg bietenpulp + 0.5kg haver (2300 VEP = 1150 VEP/kg voer)
Bietenpulp+maismeel: 0.6kg bietenpulp + 1.0kg maismeel (1800 VEP = 1125 VEP/kg voer)
Luzerne+zemelen: 2.5kg luzerne + 1.25kg zemelen (2060 VEP = 549 VEP/kg voer)
Luzerne+haver: 1.5kg luzerne + 1.5kg haver (2300 VEP = 766 VEP/kg voer)
Luzerne+maismeel: 0.5kg luzerne + 1.25kg maismeel (2025 VEP = 1157 VEP/kg voer)

Maar als je moet opletten op suikers/zetmeel zou ik gaan voor een mengsel van (ongemelasseerde) luzerne, speedibeet en zemelen.

2:6:1 zemelen:speedibeet:luzerne

Bronnen (o.a.):
http://www.lannoo-martens.com/nl/advies_nl
[VS] EWpa waarde van voer
http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... ergieeiwit
http://www.paardnatuurlijk.nl/cgi-bin/v ... cgi#tabel2

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:21

turtlelito schreef:
In de Speedibeet zet net even wat meer dan in de Seniores Priores (waarschijnlijk omdat daar behalve bietenpulp ook nog wat ingrediënten inzitten die wat lager in voedingswaarde zijn).

De EWPa (Energie Waarde Paard) van SP is 0,75, ten opzichte van 0,83 voor de Speedibeet. (Volgens Voervergelijk).

Ha, dat verklaard waarschijnlijk idd dat paarden meer aankomen van speedi beet.

Jemawi: Podo grow bevat 9% suikers en 24 % zetmeel. totaal 33% dus aan koolhydraten. Zie http://www.pavo.nl/producten/brokken/pa ... row?func=1 Met cushing moet je zo laag mogelijk in suikers voeren, het liefste onder de 10%. Vandaar mijn vraag waarom Pavo je dit adviseert. Alhoewel het wel nodig was dat je pony in gewicht aankwam, dus misschien hebben ze dat prioriteit gegeven.

Wow Mizora, das handig ! Je hebt alles uitgerekend met de verhouding calcium: fosfor in je achterhoofd begrijp ik ?
Laatst bijgewerkt door Maris op 23-02-14 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt