Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Charisma

Re: Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 11:54

Hoi allemaal,

Ik ga vanaf vandaag mijn kwpn'er (springpaard - 6j) Relax van Global medics bijvoeren. Dat is een magnesium supplement. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ons verhaal:
Ruinlief schiet vooral erg in de stress als hij iets nieuws moet leren of als er iets gebeurd wat hij niet ten volle beseft.
Vb: hij loopt rustig ontspannen aan de longe en springt dan perongeluk over in de kruisgalop....dan gaat hij vol aan de kletter omdat hij niet weet wat er gebeurd en dan wil hij terug wisselen wat dan resulteert in nog meer stress en nog harder lopen. Hij kan soms ook echt staan trillen en pompen als er een ander paard in de inrijbak te kort of te snel langs hem komt. Hij heeft moeite met de indrukken te verwerken lijkt het wel.
Ik blijf gelukkig zelf wel rustig, maar het zit ons soms toch wel in de weg om fijn te kunnen werken. Zou de relax (of magnesium in het algemeen) hieraan kunnen helpen?

Hij staat nu op 0.5kg onderhoudsbrok, 0.5kg sportbrok en onbeperkt ruwvoer. Elke dag weide of paddock met vriendjes. Van dinsdag tem zaterdag elke dag half uur aan de longe (bijgezet, echt werken, niet rondjes lopen) en wordt dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag en zaterdag gereden (45min tot 1u) met 2-3x per week springen. Zondags concours of zaterdag concours (dan vervalt het rijden op zaterdag, niet het longeren).
Hij werkt dus echt veel en staat veel buiten, dus hij kan zijn energie voldoende kwijt.
Hij moet echt zoveel werken, als ik dit niet doe dan is er gewoon niet op te zitten, dan kan je nog niet gaan doorzitten en je been aanleggen zonder dat hij onder je uit vliegt en zich volledig opspant. Als hij voldoende gewerkt heeft is hij relaxed in het dressuurwerk en met springen iets moeilijker, maar hanteerbaar.

Zadel past, medisch in orde (bloed ook, geen tekorten), tanden in orde en osteopaat komt elk half jaar langs om hem los te maken als dat nodig is.
Ik rij met een dubbelgebroken happy mouth bit voor zijn boterzachte mond.

Zijn bloedlijn is wel gekend voor wat stressige, rillige en gevoelige paarden. Op stal en in omgang is het de grootste sul die je kan vinden, alles is goed, geen stress en van niets bang.

Iemand ook zo'n geval op stal of nog tips? (ik krijg goed les (internationale ruiter) en alles gebeurd onder begeleiding) :)

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 12:28

Ik lees in je verhaal dat zijn bloed ook is gecontroleerd wat oke was, hebben ze dan ook naar de magnesium waarde gekeken? Als dit in orde is lijkt het mij dat het daar dus niet aan kan liggen en dan zou ik toch even met de da overleggen.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 12:37

Magnesium was oke dacht ik (kijk vanavond de copie nog even na) ... maar ik hoorde dat dit niet altijd wil zeggen dat ze geen tekort hadden?

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 13:00

Daar kan ik je dan weer geen antwoord opgeven, sorry! :?

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 13:09

Geen probleem :D ik weet het gewoon zelf niet meer wat er zich soms in dat dier zijn hoofd afspeeld! :)
Ik wil dit eens proberen, is er geen resultaat dan stop ik gewoon en zal ik mij er bij moeten neerleggen denk ik dat hij zo is :o

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 22:32

Charisma: als een magnesium tekort de oorzaak is van de spanning dan zou het kunnen helpen. Als hij geen tekort heeft is de kans klein dat hij er rustiger van wordt. Succes!

Wat is de samenstelling van het product?

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 08:21

Tinepine: ik weet dat er 40% magnesium inzit en ook nog iets genaamd triptofaan. Dit laatste zou ook een grote invloed hebben op het rustiger worden. De rest heb ik zo niet bij de hand, pot staat op pensionstal :)
Ik ben gisteren het bloedonderzoek vergeten na te kijken...zal ik vanavond nog even doen.
Ik ben benieuwd over een week...al heb ik er zelf ook een hard hoofd in dat het gaat helpen. IK heb hem gisteren 40min gelongeerd (+ springen aan de longe) en 's avonds nog 1u gereden...nou ik had er mijn werk aan hoor...vooral met springen... :) dus ik hoop eigenlijk wel dat het iets gaat doen...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 08:53

Charisma wat voer je jouw paard verder. Het kan ook zijn dat hij gewoon teveel brok krijgt en meer aan het ruwvoer moet als hij zoveel energie heeft. Of dat hij meer naar buiten moet.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 09:45

pien_2010: in mijn eerste post staat wat hij krijgt. :)

Effe gekopieerd:
"Hij staat nu op 0.5kg onderhoudsbrok, 0.5kg sportbrok en onbeperkt ruwvoer. Elke dag weide of paddock met vriendjes (in de zomer 4u-6u, in de winter 2u-4u) Van dinsdag tem zaterdag elke dag half uur aan de longe (bijgezet, echt werken, niet rondjes lopen) en wordt dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag en zaterdag gereden (45min tot 1u) met 2-3x per week springen. Zondags concours of zaterdag concours (dan vervalt het rijden op zaterdag, niet het longeren).
Hij werkt dus echt veel en staat veel buiten, dus hij kan zijn energie voldoende kwijt.
Hij moet echt zoveel werken, als ik dit niet doe dan is er gewoon niet op te zitten, dan kan je nog niet gaan doorzitten en je been aanleggen zonder dat hij onder je uit vliegt en zich volledig opspant. Als hij voldoende gewerkt heeft is hij relaxed in het dressuurwerk en met springen iets moeilijker, maar hanteerbaar. "

Het kan onmogelijk zijn dat hij zijn energie in deze tijd buiten en met dit werk niet kwijtraakt. Het maakt ook geen verschil of het begin van de week of eind van de week is.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 09:47

Maar hij staat dus maximaal 6 uren buiten? Dan kan ik het me wel voorstellen eigenlijk..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 09:49

Triptofaan is ook rustgevend, nadeel is dat je niet weet of dit spul of de magnesium helpt. Was het niet handiger(en veel goedkoper) geweest om eerst gewone koeienmagnesium bij te voeren? Kost ong zes euro de kilo en kun je bijna twee maanden mee doen.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 09:53

Jildau: hij staat op pensionstal, het is niet mogelijk om hem nog meer buiten te zetten, hij kan maar met een paar bepaalde paarden buiten (hij is erg dominant) en de andere klanten moeten ook de kans hebben om hun dier buiten te zetten. Ik kan het me niet voorstellen dat hij daarom dit gedrag vertoont. Hij wordt naast het buiten staan ook nog elke dag bijna 2u getraind. Op stal is hij de rust zelve en staat dikwijls te slapen en te suffen, hij staat niet op stal gelijk een bommetje.

Bigone: dat zei de DA ook, maar deze pot was al besteld. We gaan dus dit uitgeven en dan proberen om enkel de magnesium te voeren, als dat dan minder of niet helpt dan werkt de triptofaan dus en schakelen we terug over.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 09:56

En als je die sport brok er van af haalt? Sorry dat ik over wat hij krijgt heen gelezen heb.
Ik weet dat het in NL al heel wat is als je paard 4 - 6 uur buiten staat maar wellicht dat dit paard meer nodig heeft. Ik hoef mijn jongste hittepetit die nu rustig is en super om te rijden echt niet paar uur binnen te halen (staat 24 uur buiten met inloop stal) want dan gaat het fout. Heel erg fout. Maar ik begrijp dat meer buiten geen optie is. Als ik het goed lees zou dit paard goed zijn met een kudde waar hij voor moet zorgen en mee bezig is.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 10:05

Geen probleem :) Ik kan eens proberen de sportbrok weg te laten, ben alleen een beetje bang dat hij dan te weinig voedingstoffen binnen krijgt omdat hij erg veel werkt?
Hij heeft idd wel die dominante en leidersrol op zich genomen, hij staat ook op de hoek van de stal en is zeer alert naar alle geluiden en paarden die in en uitgaan. Dan brult hij alles bij mekaar, hij wil "zijn" kudde bij mekaar houden. Helaas is dat geen optie voor hem in de kudde te houden, hij vecht met de ruinen (die niet onderdanig genoeg zijn) en dekt de hengstige merries (waardoor hij al eens een langdurige rugblessure heeft gehad). De klanten van de paarden die de pineut zijn, zijn daar ook niet blij mee natuurlijk. Al zou het denk ik voor hem idd wel een goed ding zijn.
Ik ben er al achter dat hij mentaal uitgedaagd moet worden, dan is hij iets rustiger, ik doe dus ook af en toe wat grondwerk met hem, dit doet hij erg goed. Maar dat maakt helaas ook geen wereld van verschil qua rijden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 10:08

Als je bang bent dat hij te weinig krijgt zou je dat eventueel kunnen aanvullen met supplementen. Mijn slome merens stond vroeger op een manege waar alle paarden sportbrok kregen. Ik kon niet mijn eigen voer blijven geven dus OK deden we mee met de meute die paar weken. Hij kreeg niet veel (sober paard), maar hij werd er zo heerlijk voorwaarts van. Na drie dagen was er al veel verschil. Echt super gaaf. Vandaar mijn idee om daar eens naar te kijken.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 10:12

SharonIndezz schreef:
Daar ben ik ook naar opzoek edice

Bij de Boerenbond in Helvoirt kunnen ze hem gewoon bestellen ;)
heb ik hem 2 weken geleden ook van gehad.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 10:20

pien_2010: ik stel het eens voor aan staleigenaresse. :) bedankt om mee te denken!!

morocco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 10:57

Staat je paard vol spierspanning misschien, zodat hij zich niet kan ontspannen?
Misschien daar ook eens naar laten kijken? Magnesium helpt daarbij ook een beetje, maar een behandeling zou misschien ook een uitkomst kunnen zijn.

Succes met uitzoeken, het is soms een hele puzzel.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:03

Spieren zijn soepel en los. Ook geen last met borstelen of drukken op zijn spieren. Hij kan wel ontspannen, ook onder het zadel, maar hij schiet snel weer in de stress. Ik hoopte dat dit supplement die extreme reactie wat kan verminderen.
Thx, het is idd niet makkelijk soms!

morocco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:25

Soms zit het (veel) dieper, wat je aan de buitenkant niet meteen opvalt. Paarden laten dit niet direct zien, zijn vluchtdieren dus makkelijke prooi als er wat is zeg maar.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:27

Door de DA en osteopaat is hij gezond verklaard. Zijn er nog andere dingen hoe ik dit kan zien? Wat raad jij aan?

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:33

Gini schreef:
Zit iedereen nu aan de magnesiumoxide van de Welkoop of heeft iemand nog een langdurige positieve ervaring met een ander merk? :D

Ik voer die van Equipower.
Ook niet duur, en werkt bij mijn paard echt super.
Heb verschillende dingen geprobeerd, maar deze werkt echt het beste.
En hoef er niet veel van te voeren.

Emmer van 2 kg kost 34,95 euro en voer +/- 20 gram per dag, dus doe ongeveer 100 dagen met een emmer.
per dag kost mij dat dus +/- 35 cent.

Voor een pony hoef je maar +/- 10 gram per dag te voeren, dus ben je z'n 18 cent per dag kwijt als je het elke dag voert, want ken genoeg mensen die het niet elke dag voeren en waarbij het ook goed werkt.

laetitia schreef:
Heb gister bijna het hele topic doorgelezen en ik ga het ook proberen bij de drukke en ongeconcentreerde merrie die ik rijd.
Ben benieuwd!

Wat mij in het topic opviel is dat het bijna allemaal om merries gaat die zich te druk maken. Toeval of een hormoon kwestie?

Ik voer het aan een ruin, KWPN x Fries

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:37

Charisma schreef:
Door de DA en osteopaat is hij gezond verklaard. Zijn er nog andere dingen hoe ik dit kan zien? Wat raad jij aan?

Het is wat je zegt Charisma, soms is het een hele puzzel en soms word ik stapelgek van het fenomeen paard. Er is altijd wat lijkt het wel eens en zeker als je het graag goed wilt doen. Het is niet gemakkelijk om een oplossing te vinden.

B.v. mijn merrie merens was echt een hele hete. Nu is ze slechts nog maar sensibel. Ik denk dat dit komt omdat ze nu hier in Frankrijk de hele dag om ons heen is. Het gras is hier veel minder rijk dan in NL. Hier is het echt heel erg stil en hoor je alleen af en toe de tractoren, 10 auto's per dag ongeveer en vooral heel veel vogeltjes. Toen we nog heen en weer reisden merkte ik dat ze in NL toch veel zenuwachtiger en heter was dan hier. Ik zou zeker die magnesium eens proberen om te kijken wat het doet. Wellicht ook eens in de zomer een week buiten op de wei mikken 24 uur zonder werken.
Daarnaast omdat je paard de merries nog dekt, weet je zeker dat het geen klophengst is? Dus dat de castratie goed gegaan is. Je voelt goed aan dat wij alleen maar mee proberen te denken en echt niet de wijsheid in pacht hebben. Soms is het zo moeilijk.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:49

Hij is geen klophengst meer, is nagekeken. :) Hij is ook 2x gespoten met een hormonaal product om het gedrag te verminderen (als die hielp was hij klophengst). Hielp niks :D
Hij wordt niet zenuwachtig van geluiden of grote dingen, ook op concours niet kijkerig ofzo. Enkel stresserig. Rillig is hij ook niet echt, wel heel sensibel. Hij vergroot de dingen erg uit die hij eng vind. Rug wegduwen, kop erop en lopen, echt uit angst en paniek, niet om vervelend te doen. Ook als hij iets moeilijk vind kan hij zich opboeien.
De eerste maand dat ik hem had kon ik draf niet eens doorzitten, zo eng vond hij dat, dat heb ik geleidelijk moeten opbouwen.
Nu hij zich beter op conditie voelt is het gedrag verergerd, dus hebben we hem zwaarder aan het werk gezet wat er voor zorgt dat de dressuur echt veel beter gaat maar met springen reageert hij nog een beetje TE :)

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:54

Die van mij krijgt ook magnesium bij omdat hij zelf erg snel afgeleid is en dan schrikacties krijgt etc. Het werkt echt prima! het haalt echt net het beetje stress ervan af waardoor die sneller ontspant :j. hij kan zo nu en dan nog wel schrikken maar houdt al sneller op als voorheen.

Ik geef de magnesium citraat van groene os.