Ik ga vanaf vandaag mijn kwpn'er (springpaard - 6j) Relax van Global medics bijvoeren. Dat is een magnesium supplement. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ons verhaal:
Ruinlief schiet vooral erg in de stress als hij iets nieuws moet leren of als er iets gebeurd wat hij niet ten volle beseft.
Vb: hij loopt rustig ontspannen aan de longe en springt dan perongeluk over in de kruisgalop....dan gaat hij vol aan de kletter omdat hij niet weet wat er gebeurd en dan wil hij terug wisselen wat dan resulteert in nog meer stress en nog harder lopen. Hij kan soms ook echt staan trillen en pompen als er een ander paard in de inrijbak te kort of te snel langs hem komt. Hij heeft moeite met de indrukken te verwerken lijkt het wel.
Ik blijf gelukkig zelf wel rustig, maar het zit ons soms toch wel in de weg om fijn te kunnen werken. Zou de relax (of magnesium in het algemeen) hieraan kunnen helpen?
Hij staat nu op 0.5kg onderhoudsbrok, 0.5kg sportbrok en onbeperkt ruwvoer. Elke dag weide of paddock met vriendjes. Van dinsdag tem zaterdag elke dag half uur aan de longe (bijgezet, echt werken, niet rondjes lopen) en wordt dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag en zaterdag gereden (45min tot 1u) met 2-3x per week springen. Zondags concours of zaterdag concours (dan vervalt het rijden op zaterdag, niet het longeren).
Hij werkt dus echt veel en staat veel buiten, dus hij kan zijn energie voldoende kwijt.
Hij moet echt zoveel werken, als ik dit niet doe dan is er gewoon niet op te zitten, dan kan je nog niet gaan doorzitten en je been aanleggen zonder dat hij onder je uit vliegt en zich volledig opspant. Als hij voldoende gewerkt heeft is hij relaxed in het dressuurwerk en met springen iets moeilijker, maar hanteerbaar.
Zadel past, medisch in orde (bloed ook, geen tekorten), tanden in orde en osteopaat komt elk half jaar langs om hem los te maken als dat nodig is.
Ik rij met een dubbelgebroken happy mouth bit voor zijn boterzachte mond.
Zijn bloedlijn is wel gekend voor wat stressige, rillige en gevoelige paarden. Op stal en in omgang is het de grootste sul die je kan vinden, alles is goed, geen stress en van niets bang.
Iemand ook zo'n geval op stal of nog tips? (ik krijg goed les (internationale ruiter) en alles gebeurd onder begeleiding)