Natuurlijk voeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:56

Max is van zichzelf juist helemaal niet mat vandaar ook dat ik het juist in het voer ben gaan zoeken :j

Maar goed, jij moet zo te lezen dus echt alleen maar vulling hebben voor haar en geen energie, ik heb geen idee behalve dan dat meer ruwvoer voor de hand liggend is maar dat wist je al...
Wie weet hebben anderen hier nog een idee voor je,succes!

NHP

Re: Natuurlijk voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 22:21

maisvlokken, maismeel, snijmais, veel hooi of gras, bietpulp met zemelen.. Als ze niet goed dikken keer ontwormen en darmen en lever ontgiften zodat ze weer goed voedingsstoffen opnemen..

Equifyt heeft ook mooi voer, maar wel duur, als ze dan te mat of traag zijn gewoon haver of gerst voeren...

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:28

Hoe weet je nou wanneer je bepaalde vitamines overdoseert? Ik ga nu mijn Quarter Marstall westernmuesli + wiesencobs voeren en mijn oudje de senior + wiesencobs en dan wilde ik ze eigenlijk beide nog force bij geven. Kan dat geen kwaad?

Evelyne80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 18:17

Hoi,

Ook ik vind het overdoseren een moeilijk punt..... Ik geef ze twee handjes Marstall wiesencobs per dag, ik gaf hier ook één keer per dag de Force doorheen. Ze krijgen onbeperkt goed hooi. Nu werden mijn arabieren erg druk en onrustig. Had ook wel iets met het weer te maken maar dit was echt niet normaal meer.... Ik gaf de laatste tijd al wat minder Force maar ben nu dus helemaal gestopt.... De paardjes zijn zichzelf weer en nemen weer de rust om overdag bij stal hooi te eten. Ik ben van mening dat er in goed hooi al veel zit maar ook de wiesencobs zijn hoogwaardig.
Dus heb ik ook overgedoseerd of waren ze eens lekker in hun vel......

Geen idee maar ik zou graag andere horen hierover!

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 19:02

Mijn Marstall vertegenwoordiger vertelde me dat paarden echt niet druk kunnen worden van de Force. Het zijn vooral vitaminen en mineralen en je geeft ze zo weinig dat het qua energie te verwaarlozen is. Meer een kwestie van lekker in het vel zitten dus.

Mijn tinkers krijgen ook muesli (Isi Robust 300 gram) en Wiesencobs (300 gram) maar ik geef er geen Force bij want in de muesli zitten ook vitaminen en mineralen (en in de lik steen). Binnenkort gaan ze wel over op de Force maar dan i.p.v. de muesli, dus alleen Wiesencobs en Force.

Als je alleen Wiesencobs voert wordt er wel aangeraden om Force bij te geven.

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 22:26

Nou ze krijgen sowieso van de muesli en de wiesencobs minder dan ze op de zak aanbevelen. Ze krijgen allebei 's ochtends en 's avonds een halve schep (literschep) muesli en als ze op stal gaan een halve schep geweekte wiesencobs. Daarnaast dan nog hooi en een schrale weide. Dus ik denk niet dat ik heel erg dramatisch zal overdoseren, maar toch!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 14:53

Oke, ik denk toch dat ze een muesli oid erbij moet hebben. Als ik haar een paar dagen niet rij komt ze weer een beetje mooi op gewicht maar zodra ik haar rij (en echt, ze heeft een luizenleven bij mij qua inspanning) gaat ze weer tekenen.

Wat zouden jullie haar voor merk geven wat toch goed is voor een Quarter qua bespiering, etc?
Ik zit zelf aan Hippolyt Nutristar te denken...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 15:35

Is hier iemand bekend met brok op basis van zemelen van The Natural Way?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 15:54

rapido schreef:
Is hier iemand bekend met brok op basis van zemelen van The Natural Way?

in het verleden ( ongeveer 6 jaar geleden ) heb ik deze brok een tijdje gegeven. Mijn paard had er niet voldoende aan qua energie.

Vera, misschien is hesta classic ook wel wat ( van St Hippolyt ) ? Daarin zitten ook zoveel mineralen en sporenelementen dat je geen suppl meer bij heoft te voeren.

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 22:16

Vera schreef:
Oke, ik denk toch dat ze een muesli oid erbij moet hebben. Als ik haar een paar dagen niet rij komt ze weer een beetje mooi op gewicht maar zodra ik haar rij (en echt, ze heeft een luizenleven bij mij qua inspanning) gaat ze weer tekenen.

Wat zouden jullie haar voor merk geven wat toch goed is voor een Quarter qua bespiering, etc?
Ik zit zelf aan Hippolyt Nutristar te denken...

Kijk eens naar Equifyt Quarter.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:14

Taniya, bij Equifit Quarter staat weer dat je het moet aanvullen met een basis muesli ( :? snap niet waarom) en ik probeer juist zo min mogelijk krachtvoer in huis te hebben.
Of is dit niet nodig?
En dit verontrust mij best wel omdat ik een pittige tante heb:
Is een zeer energieke, spieropbouwende structuurmuesli! Maar, indien de paarden te energiek reageren, dient men de toegediende hoeveelheid Equi Quarter sterk te verminderen, en aan te vullen met Equi Zupa of voldoende kwalitatief goed ruwvoeder om zodoende de nodige rust en controle te herwinnen

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:45

Kijk eens naar de Balance muesli van Hartog.
Deze is ook vrij van balaststoffen en geschikt voor drukke paardjes

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 14:16

Vandaag bij Laarakker (nou eigenlijk bij Charlotte Willekens) geweest voor de jaarlijkse check-up.
Haar darmen zijn super! Voer was heel goed voor haar en ze adviseerde om granen bij te gaan geven. Hele granen, geen geplette.
Dus ik ga daar eens verder mee stoeien :j

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 14:43

Dan zou ik kiezen voor spelt, Vera. Da's de meest natuurlijke onder de granen.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 14:50

Ja klopt.
Ik neem voorlopig de Bio-Ron 5 granenmix en vul deze aan met Bio-Ron spelt. Dat was het advies van Charlotte.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 17:48

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 17:49

Er staat een hoop over Force geschreven in dit topic. De meeste vinden het niet lekker :n
Met het genoemde voer heb ik geen ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 01:20

ik heb geprobeerd grote delen van het topic door te lezen...
maar vind niet echt een antwoord op mijn vraag.

zeer binnenkort komt mijn 2 jarige d pony merrie(welshkruising).ze zal op de weide komen,24/7 zomer én winter. In de winter en herfstmaanden worden ze goed bijgevoerd met kuil/hooi van eigen land.
(vrijwel onbeperkt).
nu vraag ik me af...wat zou ik kunnen bijvoeren?
Geen brok sowieso,daar wil ik niet meer mee aanklooien.
Maar wel iets met vitamines/mineralen? Ruwvoer is er dus zat,ze worden echt bijgevoerd tot het gras voldoende bevat. Bijvoeren wordt ook voor mij gedaan,mits ik het klaarzet.
Nu twijfelde ik over Pavo vital,maar lees her en der over scheve verhoudingen.
Musli vind ik ook weer zowat en is ook een soort brok...

ik weet het echt niet... :o

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 10:32

Muesli is net als brok gewoon krachtvoer, dus ik neem aan dat dat dan afvalt ?!
In supplementen die vit en min bevatten heb je zo ontzettend veel keus. Ik denk dat je 2 jaar waarschijnlijk een schevere verhouding calcium : fosfor kan geven dan een ouder paard ivm groei van alle botten en dus meer calcium nodig.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 10:47

Ik zou het aankijken hoe de 2 jarige zich ontwikkelt.
Als alles er goed gevuld en gezond eruit ziet dan krijgt ze voldoende binnen maar twijfel je dan zou ik zeker geen Pavo geven :n
Je kunt bijvoorbeeld Young Stock van NAF geven, dat is speciaal voor jonge paarden en dit mengen met Equiherbs of Wiesencobs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 11:21

ze ziet er nu in elk geval prima uit(ze is nog niet bij mij).
pavo ben ik zelf ook geen fan van overigens,maar ken niet zo heel veel merken en van deze kende ik wel de vitaminekorrel.
Wiesencobs of Equiherbs is ruwvoer he(of ik heb verkeerd gelezen),is dat dat niet "teveel"in combi met volledige weidegang en in de mindere maanden onbeperkt hooi?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 11:27

Dus eigenlijk zoek je een vit en min supplement dat je zo uit de hand kan geven zonder toevoegingen van grasbrok etc ?
MIsschien is Ursonne van Dr. Schaette dan een idee ( de pellet vorm ). Meeste paarden eten dat zo uit je hand op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 11:40

ja,ik wil het graag gewoon voeren,in de wintermaanden wil ik er eventueel nog wat granen of luzerne bijvoeren..maar ik wil echt zo min mogelijk krachtvoer gevn.
Ursonne ken ik niet..ook geen idee waar te koop?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 11:47

dan moet je gewoon even googlen...

Granen = krachtvoer

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 11:51

Maris schreef:
Dus eigenlijk zoek je een vit en min supplement dat je zo uit de hand kan geven zonder toevoegingen van grasbrok etc ?
MIsschien is Ursonne van Dr. Schaette dan een idee ( de pellet vorm ). Meeste paarden eten dat zo uit je hand op.

Misschien kun je dan ook equilin geven? Dat is ook brokvorm en de paarden lusten het graag