[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 10:54

Shetlander op een veilige afstand maar in de buurt vastzetten. Ik zou trouwens elke dag iets bijvoeren en niet af en toe. Wat je moet geven hangt van veel dingen af, wordt ze aan het werk gezet, wordt er mee gefokt, is het een heet of een kalm paard. Krijgt ze wel genoeg ruwvoer en eet ze dat ook goed?

ShannonJuul

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 20:11

Nee er wordt helemaal niks mee gedaan. Ze is nu ongeveer 10 jaar. Ze krijgt af en toe brood maar elke dag slobber! Bedankt voor de tip zal het even aankijken!

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:52

Ik heb een merrie die nu in mei 3 word. Ze heeft helaas op haar 2e al een veulentje gehad.
Ze was mooi opgewicht, zelfs iets te dik. Maar door dat veulentje t krijge en haar te moeten voeden is ze natuurlijk flinkt afgevallen. Ook omdat ze nu pas haar groeispurt krijgt.

Ik geef haar 10 kilo voer per dag en 1 baal hooi.
Haar voer bestaat uit 3 scheppe recup mach+ 1 kilo brok + 1 kilo mais vlok+ luzerne.
Ik merk dat ze na een korte tijd toch al redelijk was is aangekomen.

Maar dan heb ik nog een Engelse volbloed ruin.
Hij was graad mager toen ik hem kreeg. ik geef hem ook 1 baal per dag bijna 8 kilo pulp en 4 kilo musli.
Maar hij komt bijna niets bij. Ik blijf zijn ribben zien.

Ps: ze worden om de vier maanden ontwormd met equest.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:57

4 kg muesli per dag ?? Doe je dan zoveel met hem per dag ?
En hoeveel hooi in kg's krijgt hij dan per dag ?
mijn paard zou helemaal geen hooi meer eten als hij al 8 kg pulp en 4 kg muesli zou krijgen per dag........

Ik zou eerst meer of beter hooi ( onbeperkt )geven. Muesli verminderen ( als geen zware arbeid ) + wat olie toevoegen aan het dieet. Gebit is ook nagekeken ?

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:08

Gebit is na gekeken. En hij is altijd optijd ontwormd en geent.
En het hooi weegt geloof ik 15 kilo.

Met musli bedoel ik , brok, luzerne en mais
Ik heb twee dierenartsen laten komen , eentje van zangersheide en eentje van in de buurt. Zij rade me aan om hem per dag een emmer slobber of pulp te geven.
Maar ze zeiden ook dat hij moeilijk dik te krijgen is, omdat hij gewoon een volbloed is.

Ik wil ook wel effe zeggen, ik heb hem verwaarloosd gekocht., en hij had flinke bloedwormen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:54

Dus je geeft 15 kg hooi + 8 kg pulp + 4 kg muesli ? Kan 1 paard echt zoveel eten ???? 27 kg per dag !?

Waaltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 22:28

Oeps das wel heeeeeel veel zeg.
Mijn oude paard (1.75) eet 6 kg seniores van subli verdeeld over 3 voerbeurten en krijgt daarbij nog heerlijk hooi, maar hij moest heel erg wennen aan deze hoeveelheid, heb dat echt langzaam moeten opbouwen.

Ze gebruiken hier trouwens 1 3/4 a 2 balen hooi per dag voor 5 paarden ze krijgen dan 4x per dag hooi, 1 baal per dag per paard lijkt mij echt heel erg veel.

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 22:48

Tjeh hij eet het toch op ? En hij word wel iets dikken, maar niet zoheel veel als ik had gehoopt. De rest van mijn paarden krjgt een halve baal per dag en die zien er gewoon netjes ui.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 23:15

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 23:26

De paarden zijn er helemaal voor na gekeken. Ik doe nu zonnebloem olie erin en appel azijn. Weet niet of dat zin heeft?
Maar zoals ik al zei hij is wel ZWAAR VERWAARLOOSD geweest... En het is een MOEILIJK ras.
De dieren artsen hebbe mij dit beiden aangeraden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 23:28

Mijn paard had veel baat bij hoogwaardiger ruwvoer, die was met gewoon hooi of kuil ook niet dik te krijgen.
Nu heb ik een groot deel vervangen door lucerne en compactgras en ik voeg flink olie toe per dag, en mijn paard ziet er op 't moment super uit!

Ze werkt 5 tot 6 dagen per week en ze krijgt nog maar een halve schep muesli en een halve schep zemelen aan krachtvoer.

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 23:33

Ja lucerne vind ik eerlijk gezegd veel te duur om dat alleen te gaan voern + hij eet dat gewoon ook echt niet graag. Die olie ben ik nu vanaf maandag aan het proberen. welke olie zouden jullie aanraden?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 23:34

Maris schreef:
Dus je geeft 15 kg hooi + 8 kg pulp + 4 kg muesli ? Kan 1 paard echt zoveel eten ???? 27 kg per dag !?

je hebt veelvraten die echt alles opeten :D Maar een paard op gras bv kan makkelijk meer dan 50kg eten, doordat een groot deel water is... Du sik ga er vanuit dat die pulp al geweekt is en niet droog en daarna water erover...

paard van een vriendin heeft zo eens op 2 uur tijd 6kg krachtvoer (3 porties ipv 1), 2kg wortelen en 6kg hooi opgegeten. en denk maar niet dat die 1 korreltje heeft laten liggen, ze stond zelfs stro te peuzelen...

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 23:38

Ja er zit natuurlijk veel water bij de pulp :p ik maak hem altijd iets natter dan het hoort omdat het snel aan de slokdarm blijft blakken als he wat kleeft. Maar de merrie geef ik recup mash omdat ze ziek is geweest, en zij is echt al flink aan het opknappen en bijkomen.

Beide paarden gaan in mei de wei op , met veel klaver. Dus ik zal ze er wel rond afhalen. Maar dan nog wil ik ze er nu niet te mager bij hebben lopen.

Ik wou ook nog vragen of iemand verstand heeft van veulens? ik vind mijn veulen namelijk ook wat te mager. Je ziet haar ribjes enzo niet, maar je voelt ze wel. Ik heb mij laten vertellen door iemand dat dit normaal is als ze di leeftijdhebben?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 23:59

armanike schreef:
Ja lucerne vind ik eerlijk gezegd veel te duur om dat alleen te gaan voern + hij eet dat gewoon ook echt niet graag. Die olie ben ik nu vanaf maandag aan het proberen. welke olie zouden jullie aanraden?

mijn merrie krijgt 2.5 tot 3 voerscheppen lucerne per dag, dus dan doe je best lang met zo'n zak.
en doordat het vrij rijk is kun je weer minderen met je krachtvoer... 8-)

ik geef omega 369 olie van NAF, bij de paardendrogist vandaan, gemengt met maisolie of zonnebloemolie uit de supermarkt...

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 14:39

Hmm ik heb echt een apart portret..
Heb een 2,5 jarige KWPN´er (is nog Hengst), hij is eind januari uit de opfok gekomen -> mooi in conditie. Niet te dik maar ook absoluut niet te mager, gewoon eigenlijk echt goed. Toen is die op een pensionstalling gekomen waar 3x per dag hooi gevoerd word, nu is dit wel vrij droog hooi. En we hebben balen gehad dat het net lijkt dat het van bermgras komt (lagen ineens wel heel veel takken en zooi voor de stal..). Annyway er zijn gewoon betere kwaliteit hooi dan wat die nu krijgt. In de opfok heeft ie in de zomer lekker op het land gelopen dag en nacht, werd niet bijgevoerd. In de wintermaanden stonden ze elke dag een beste tijd buiten in de paddock waar ze geen hooi of kuil hadden. Op stal hadden ze dan altijd wel bijna de hele tijd wat te eten. Veel brok werd er ook niet bijgevoerd.. :n

Nou goed hij had eerst bijna onbeperkt kuil tot z'n beschikking en is toen dus overgegaan op 3x daags hooi wat die echt binnen no time opheeft. Hij is zo gigantisch gaan invallen (en het is niet eens dat ie echt heel weinig hooi krijgt ofzo), dat ik hem Lucerne (best nog wel wat, min. 3 echt volle handen (dat je met 2 handen pakt tel ik dan als 1 hand), 3 a 4 handjes (sport)brok, wil hem hier niet te veel van voeren en maismeel. Ik vond hem juist eigenlijk iets dikker worden, maar een dag later {wanneer ik op een andere tijd ook kwam} vond ik hem juist gigantisch ingevallen weer. Je ziet z'n ribben en bij z'n heupen is die gewoon echt te dun. Dit was eerst echt niet zo. Heb hem goed ontwormt en hij eet verder goed (geen proppen ook bv.), terwijl het een dag later (weer andere tijd) weer mee valt. Vind het zelf alleen lastig zien hoe die zich ontwikkelt qua het dun of dik worden dus vraag ook mensen die hem regelmatig zien maar lang niet elke dag (bv. soms een week 1,5 totaal niet), die vinden hem juist wel wat dikker geworden.

Het is een paard wat gewoon mooi op gewicht altijd is geweest zeker niet eentje die altijd al lastig "dik" te krijgen was. Toch vraag ik me hier wel een beetje af wat jullie zeggen? Nog meer lucerne gaan voeren? Ik wil hem ook echt niet vol in het brok zetten omdat die nog helemaal niet veel doet en naar mijn mening een jong paard genoeg heeft aan voldoende ruwvoer + een klein beetje krachtvoer.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 14:47

Is het niet mogelijk om hem weer onbeperkt hooi te gaan geven? Hoeveel staat het paard nu buiten? Heeft het niet te veel stress? Slecht hooi is ook niet goed natuurlijk. Dat is alleen buikvulling. Een goede kwaliteit hooi maakt veel verschil!

Waarom stap je niet over op gras mix. Ik ben zelf nooit echt van de lucerne ivm het eiwit :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 15:20

Ik heb gevraagd naar meer hooi omdat ie het ook zo snel opheeft etc. Dit was eerst niet mogelijk, nu gingen ze weer kijken. Het liefst heb ik hem wel op onbeperkt hooi natuurlijk.

Stress twijfel ik aan, lijkt me verder niet. Hij is staat ook gewoon rustig op stal verder.
Hij komt nu nog een dik uur per dag buiten (bak) en bijna elke dag neem ik hem ook een stukje mee wandelen, en laat ik hem een tijdje (dit verschilt een beetje) ook lekker grazen (en nee niet op gras gazons die door de gemeente zijn aangelegd). Echt op het land naar buiten is nog niet mogelijk, sowieso zo lang als die hengst blijft nog niet, als die straks gecastreerd is wil ik hem van het zomer weer de wei op hebben. Of op de pensionstalling als dat niet mogelijk is heb ik ergens anders een weilandje voor hem. ;)

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 15:26

Tjeh je paard heeft wel een moeilijke leeftijd he. Hij zit in de groei, het is een hengst, de winter is net voorbij. En hij komt niet op de wei.

Ik zou me niet te veel zorgen maken? Mijn dierenartsen zeiden dat je een paard makkelijk dik krijgt met slobber en mais.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 15:33

Hij komt nog niet op de wei straks dus wel, overigens loopt er op stal verder nog niks op de wei (zowel de merries als ruinen dus nog niet). Je zit nu inderdaad wel even in een moeilijke periode (kan nu geen kant uit verder). Slobber zat ik ook aan te denken om hem dat wat van te geven, op dagen dat ik hem longeer bv.?

Maar toch maak ik me wel zorgen omdat ie nu gewoon (in mijn ogen) niet echt aankomt, nu is verandering in die zin zowieso lastig te zien voor mij..

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 15:39

Nou vind ik dat jaarlingen best periodes kunnen hebben van schraalheid maar het moet niet té worden ook al is het na een moeilijk seizoen. Een seizoen waar hij eerst nooit last van heeft gehad?

Het kan soms wel maanden duren voordat je echt ziet dat je paard aankomt. Ik ben in december verhuisd van stal. We zijn zelf gaan voeren (hun geven het maar je koopt zelf in) eerste maand was nog heel erg zoeken ze kreeg 3 kilo draversbrok van Havens. In overleg terug gegaan in krachtvoer en kleinere porties hooi gaan voeren maar wel vaker op een dag. Ze at in eerste instantie dus niet omdat het krachtvoer er eigenlijk nog te veel in zat.

Hooi is van goede kwaliteit. De grasmix zijn we er bij gaan geven om toch nog iets te ondersteunen in het ruwvoer. Nu wordt het weer mooi weer en zie echt dat mijn merrie opbloeit!

Ruwvoer is echt ontzettend belangrijk :)

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 15:44

Even wat quotes van 2010 / 2011

25 maart 2010
's morgens krijgt ze 1,5 kilo krachtvoer + 0,5 kilo cornmeuslie. Verder krijgen ze meerdere keren p.d. mengsel van hooi en kuil. 's avonds krijgt ze hetzelfde als 's ochtends. Van ons krijgt ze nog een schep slobber van havens(dietetisch, nee niet dietisch dat dacht ik eerst ook ) wortels etc. krijgt ze ook.

23 oktober 2010
3 kilo besterley verdeeld over 2 voerbeurten
600 gr. Linamix verdeeld over 2 voerbeurten (aanvulling besterley)
1 kilo hippostar kruidenmeuslie
Of! 1 kilo slobber mash van havens met een halve schep maismeel.
2 a 3x per dag ruwvoer
Paar wortels voor de smaak

De linamix voer ik op en dan stop ik daar mee. Ook verander ik per 1 december naar een stal waar ik zelf voer koop. Ik ga haar op mijn huidige stal al laten wennen aan de draversbrok van havens zodat ze op de nieuwe stal meteen over kan en niet meer aan het voer hoeft te wennen. Besterley vind ik niet geschikt voor mijn paard maar dat word hier standaard gevoert.

Ik hoop straks haar vet genoeg te krijgen met 3 kilo brok, 1 schep meuslie of slobber en ruwvoer. Voer nu veelste veel bij en dat hoort niet nodig te zijn!

19 februari 2011
Ik word echt moedeloos van die van mij ze krijgt meer hooi dan ze ooit gehwd heeft. 2 kilo biks, draversbrok van havens. 2scheppen grasmix of 1 schep slobber van havens... En op gaar flanken komt gewoon geeeeeeeen spek zit af en toe met mijn handen in het haar en moet soms janken van frustratie. Meer krachtvoer betekend minder hooi eten (ze eet het dan een stuk slechter) ik gooi al mijn hoop in de zomer maar ergens heb ik de handdoek al in de ring gegooit

17 maart 2011
Pfoeh wat krijgt hij veel verschillende dingen. Ik merk dat ik nu ikminder krachtvoer geef ze haar ruwvoer beter eet. Die van mij staat op 1 dag: 2 kilo draversbrok havens, 2 scheppen grasmix van hartog en een flinke berg wortels. Veeeeeel kleinere porties hooi, anders maakt ze van haar vlas een bende.

______
Al met al zie ik nu pas echt weer een dikker wordend paard. 19 februari was ik de wanhoop nog na bij en nu sinds afgelopen week zie ik echt weer een steeds voller wordend paard *\o/* Van 4 kilo!!! krachtvoer naar 2 kilo krachtvoer gegaan. Zonder goed hooi was het me nooit gelukt haar voller te krijgen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 15:55

Het ruwvoer is inderdaad belangrijk, maar ik kan gewoon niet zelf het hooi inkopen dus daar zit ik al aan vast.

Ik hoop echt dat die dus van de zomer op de wei lekker aankomt. Paardlief is nooit schraal geweest, altijd mooi op gewicht!

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 16:09

Heeft deze stal altijd slecht hooi? Of hebben ze gewoon een slechte partij op gekocht? Het is wel iets wat belangrijk is. Op mijn eerste stal was het hooi nou zeker 8 v.d 10x slechte kwaliteit. Waar ik nu sta ben ik tevreden over vrij wel alles maar zou ik ook ooit weg gaan is ruwvoer wel iets waar ik op zou letten.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 16:30

Vroeger was het mijn oude manege (is nu pensionstalling geworden) in de tijd dat ik er manege lessen volgde was naar mijn weten het hooi wel goed! Nadeel is alleen wel dat ze echt giga groot inkopen uiteraard dus je zo echt een dikke winter aan 1 dezelfde partij vast zit.... Hoop dus dat het een slechte partij is geweest en ze in die 3 jaar niet ineens zo veranderd zijn. Sta er pas zins eind jan, dus echt veel over een relatieve korte tijd ervoor kan ik ook niet zeggen. :n