[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:54

Over de stalhouder die voert:
Ik heb daar maar 1 ding over te zeggen en dat is dat het je eigen paard/pony blijft, en jij er wat over te zeggen hebt en niet de stalhouder. Dus als jij wilt minderen in voer horen hun daar in mee te gaan, ongeacht of ze het zielig vinden of niet.

Mijn pony heeft ook nog eens zomereczeem, en krijgt dus een heel aangepast rantsoen, mijn stalhouder geeft dat gewoon, omdat het mijn pony blijft.

Vind het eigenlijk ronduit onbeschoft dat hun beslissen over het wel een wee over jouw dier!!

P.s. Kijk trouwens uit met die koeken, bevatten nog behoorlijk meer dan we denken.

jessica23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:27

Mijn paard is bijna 18, maar heb van de winter weinig gereden omdar ik met mijn rug zat. Maar vind het er zo raar uit zien bolle buik maar wel dat ingevallen bij zijn schoft. Moet ik voor zijn dikke buik minder voer gaan geven?. En hoe kan ik het beste die spieren opbouwen.

Jessica

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 17:58

CarolShadow schreef:
Over de stalhouder die voert:
Ik heb daar maar 1 ding over te zeggen en dat is dat het je eigen paard/pony blijft, en jij er wat over te zeggen hebt en niet de stalhouder. Dus als jij wilt minderen in voer horen hun daar in mee te gaan, ongeacht of ze het zielig vinden of niet.

Mijn pony heeft ook nog eens zomereczeem, en krijgt dus een heel aangepast rantsoen, mijn stalhouder geeft dat gewoon, omdat het mijn pony blijft.

Vind het eigenlijk ronduit onbeschoft dat hun beslissen over het wel een wee over jouw dier!!

P.s. Kijk trouwens uit met die koeken, bevatten nog behoorlijk meer dan we denken.

Ben het helemaal met je eens, vandaar dat ze nu dus ook minder krijgt. Helaas heb je wel met een stalhouder te maken en heb ik ook geen zin in irritaties. Aangezien ze er toch niet zo lang meer blijft staan, een kleine maand, houdt ik het wel even uit zo. Ze heeft het overigens wel gemerkt, mijn reactie op haar verhaal: ik wil NIET dat ze brok krijgt! kwam er niet helemaal aardig uit :+ (je wordt er gewoon moe van)

Wat betreft de koeken: staat toch gelijk aan één uur grazen had ik ergens gelezen. Het heeft toch niet hetzelfde energie etc als brok?

Mijn paard had met één graassessie overigens al een kapotte kin.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 07:46

Bedoel je een kapotte kin van een grasmasker?

Die van mij heeft dat ook. Ik heb er wel een bondje om gegooid. Het lijkt niet open te gaan, maar de haren schuren gewoon weg. Het wordt een ruwe kale plek.

Het lijkt of mijn pony ook veel voorwaartser is nu met een grasmasker en ze is ook een stukje afgevallen. Ik houd hem voorlopig maar even op. Iemand op stal heeft nu een pony die hoefbevangen is, nou dan schrik je je weer rot.

Ik geef trouwens elke dag een kleine halve koek. Weet iemand precies hoeveel en wat er in zit vergeleken met bijvoorbeeld musli ofzo?

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:26

Er zitten veel vitamine en mineralen in de koek, maar ook heel veel suikers en juist die willen we eigenlijk dikke paarden niet geven.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:58

Zo lastig om het juiste voer te vinden. Ik ben te bang dat wanneer ik niks geef en ze alleen met der grasmasker op het land staat dat ze echt der vitamine mist.

@ jomaro, wat geef jij je paarden?

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 19:07

Mijn Haflinger krijg nu twee plakken hooi per dag. En verder loopt hij op een heel klein weitje waar bijna geen gras staat. Als ik heb gereden mag hij een 1/2 uur in de grote wei even zijn buik vol eten met gras.
In de winter gaf ik viamine en mineralen bij gekocht bij welkoop/boerenbond. Als je naar de kleur van zijn tandvlees kijk kan je zien of er echt een te kort is. Het is dan vaak erg heel licht en niet mooi roze. Zo kon ik het bijhouden volgens de DA.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:56

ik heb even foto's van van de winter opgezocht. Ik vind ze toch afgevallen. Je ziet nu af en toe de ribben weer. (of het komt doordat de wintervacht eraf is :+)

(december 2008)
Afbeelding
(mei 2009)
Afbeelding

malobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:30

Daar is idd wel verschil te zien, ook al kan vacht en bewegingsfoto wel vertekenen natuurlijk, ziet er wel goed uit nu!

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:13

Ja, soms lijkt ze op een foto heel slank en soms heeft ze een super hangbuik.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:41

Die van mij ziet er in de winter ook veel dikker uit dan in de zomer.
Vanaf de zijkant is ze superslank (ribjes wel aanwezig, maar niet te) maar van vooraf heeft ze echt een ronde buik waardoor ze al gauw dik lijkt. Is gewoon behoorlijk euhm opgezet als ware.
Misschien haar bouw? Zie dit wel vaker en vraag me toch weleens af hoe dat kan, dat een pony zo'n opgeblazen buik heeft.

Misschien Activia proberen? hahaha geintje, kon het niet laten

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:56

Ik ga me hier ook maar eens melden. Mijn haf barst zowat uit haar velletje. Haar moeder was ook zo'n ton en nadat ze vorig jaar een veulen heeft gekregen gaat ze duidelijk dezelfde kant op.

Ze krijgt s morgens en s avonds 1/3 muesli (pavo nature's best) en s middags een handje (anderen worden dan gevoerd, dit is om haar zoet te houden). Verder krijgt ze s morgens en s avonds een bescheiden portie kuil. Ze staat op vlas, ze loopt van s morgens vroeg tot een uurtje of 1400 in een (al aardig kale) wei. Ik rij haar ongeveer 4 a 5 keer per week, varierend van 3 kwartier dressuur tot een buitenrit van 1,5 uur. En nog valt ze niet af!!!! Iemand nog suggesties voor aanpassingen in haar dieet??

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 16:21

Hinke schreef:
@martina: wat voor paard is het? Eigenlijk kun je dus niet zoveel doen aangezien je niet de eigenaar bent. Maar je zou mss wel vaak een lange buitenrit kunnen maken bv?

Over dat magnesium: ik geloof daar niet zo in, en ik volg de logica erachter ook niet helemaal.

Het is een Gelderse ruin van 1.59. Opzich wel grofgebouwd maar hij is nu echt dik. Hij staat nu op een klein stukje gras, wat hij bijna kaal heeft. Hierna ga ik in plaats van meer gras geven hooi bij voeren om hoefbevangenheid zoveel mogelijk te voorkomen. Daarnaast staat hij 's nachts op stal.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 22:37

Heeft iemand een idee wat het percentage zetmeel in geplette witte haver is?
En of dit beter is om te voeren icm een pavokoek dan nature's best kruidenmusli?

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 22:40

In onbewerkte granen zit meer dan 50% suiker/zetmeel in. Nature's best en pavokoeken beduidend minder, waarbij per pavo koek vergeleken met twee kilo nature's best weer nog minder is. Een pavo koek staat namelijk voor twee kilo voer in verhouding.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 22:49

En onbewerkte granen daar valt geplette witte haver dan ook onder?
Het zou dan dus beter zijn om de haver eruit te doen en nature's best te gaan voeren?
Hij staat nu 24-7 op het land en krijgt 1/4 haver en 1 pavokoek als hij aan t werk is, als ie niet aan t werk is, krijgt ie alleen een pavokoek.....

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 22:51

jomaro schreef:
Mijn Haflinger krijg nu twee plakken hooi per dag. En verder loopt hij op een heel klein weitje waar bijna geen gras staat. Als ik heb gereden mag hij een 1/2 uur in de grote wei even zijn buik vol eten met gras.
In de winter gaf ik viamine en mineralen bij gekocht bij welkoop/boerenbond. Als je naar de kleur van zijn tandvlees kijk kan je zien of er echt een te kort is. Het is dan vaak erg heel licht en niet mooi roze. Zo kon ik het bijhouden volgens de DA.

Zo, jouw haffie is echt sober! Wel een goede tip van je VA maar ik denk dat je al wat te laat bent als je zolang wacht totdat je het aan het tandvlees kunt zien.

Ankie lijkt nu net drachtig }:0 Ze is van een superkaal weitje naar een iets minder kaal weitje gegaan en ze staat op ontploffen ;) Ik heb me nu voorgenomen om minstens 2 keer per week een buitenrit te maken, want van die paar rondjes in de bak valt ze echt niet af.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 23:32

Esther, gewoon alleen pavo koek geven, ook op de werkdagen. Anders gewoon een beetje nature's best als je toch wat wilt geven of een sobere basis brok.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:05

Die koeken zit nog best veel suiker in, beetje mee uitkijken dus.
Paarden die weinig doen, zeggen ze weinig te geven.
Mijn pony is echter ook afgevallen met behulp van krachtvoer.
Te weinig is ook niet goed.

Voor alle te dikke paarden, geldt gewoon meer beweging.
Voerrantsoen hoeft niet drastisch terug gegooid te worden, reken eens uit wat je paard op een dag binnen krijgt aan stoffen.

Eiwit is heel vaak de grootste boosdoener. Als ze hier teveel van binnen krijgen moeten de organen overuren draaien. De lever kan het niet meer aan en het lichaam slaat het eiwit-overschot op (en dat worden die vetbulten overal)

Teveel suikerspiegel-pieken zijn ook niet goed. Als je paard voer binnen krijgt stijgt de waarde, teveel van deze hoge pieken zijn ook niet goed.

Met supplementen moet men ook uitkijken. Teveel aan bepaalde vitamines kunnen erg slecht zijn. Om te kijken of je dier iets mist, kun je het best een bloedtest laten doen. En aan de hand hiervan iets bijgeven.

Het lichaam kan heel veel zelf, maar tegenwoordig wordt er teveel verschillende dingen gevoerd.
Menig men weet zelfs niet wat het voer wat hun paard binnen krijgt nou exact bevat.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:28

Paard is 6 dagen per week behoorlijk aan t werk en heeft 1 dag vrij, dus aan de beweging ligt het niet

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:31

Maar als je paard zoveel werkt, wat voer je dan?
En hoe is je paard dik? Echte vetbulten? Of alleen een opgezette buik?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:41

Buikerig....wat ik hierboven al noemde,dat voer ik....
Zie paard in mn profiel met blauwe dekje.....

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:58

Heb even opgezocht je berichtje over wat je voert en even het paard in kwestie bekeken.

Het paard is vrij grof gebouwd en wat buikerig. Vaak zie je paarden met een opgezette buik (idem bij mijn pony). Echter kun je bij velen wel gewoon de ribben voelen. Vet kan ook om organen zitten, waardoor je het aan de buitenkant niet ziet (heb ik ooit eens gehoord, of dit werkelijk zo is, zal je navraag moeten doen aan een DA)

Wat je voert: Die koeken bevatten vrij veel suikers (suikerspiegel). Wist je dat 1 koek gelijk staat aan 2 kg krachtvoer, qua vitaminering e.d.?
Haver: is 1 zetmeel bom, geplette haver is daarentegen wel beter te verteren, maar bevat alsnog veel zetmeel. Haver bevat naast koolhydraten, ook eiwit en vet en bepaalde vitamines. Alleen haver is vaak veel te eenzijdig.

Zoals ik het nu zie is dat je dier alleen haver bij beweging, je zegt dat hij 6 dagen p.w. werkt. Daarnaast die koek, maar ook die bevat wel energie e.d. Verder neem ik aan dat hij ook hooi/kuil krijgt. Gaat hij naar buiten?

Ik zou de haver en koeken vervangen door een compleet voer. In dit voer is alles al precies juist samengesteld aan vitaminering e.d.
Bepaalde vitamines behoren elkaar namelijk ook aan te vullen/samen te gaan, door eenzijdig voeren gebeurd dit niet tot weinig.
Je kunt kiezen voor een brok, maar ook een muesli o.i.d. beetje naar je eigen wensen.

Geef je paard in meerdere porties, dus niet 1kg in 1x bijvoorbeeld.
Een goede brok of muesli, houdt je aan de voorschriften (al liggen die vaak belachelijk hoog)
1 kg p.d. verdeeld over 2 porties is voldoende naast weidegang en ruwvoer.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 14:12

Hij staat 24-7 op de wei, als hij werkt krijgt 1/4 haver geplet en 1 pavo koek, als hij niet werkt krijgt hij 1 pavokoek en weidegang, dus geen hooi meer....

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 14:15

Als het weiland schraal is, zou ik toch eventueel wat ruwvoer erbij geven, verder blijf ik bij mijn antwoord hierboven.