Metazoa horse

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 15:36

Martine_Levi

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 15:43

Marjo89, ik probeer hetzelfde..
Waar ik op uitkom is dat je (correct me if I'm wrong!) granen moet gaan bijvoeren om de Ca/P verhouding recht te trekken. Maar wat en hoeveel... Ook ben ik er nog niet uit of het bijvoeren van magnesium nou echt zin heeft om alles recht te trekken.

Amanda, ik heb ook naar de VC gekeken van Pavo, maar daar is de Ca/P verhouding nog veel schever, 16:1 t.o.v. 12,5:1 bij Metazoa! Wel iets om rekening mee te houden als dat de reden van overstappen zou zijn ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 15:47

Ja, daarom ben ik ook overgestapt. Metazoa was in ieder geval al beter.
Opvallend is wel dat hij op de Pavo nooit rillerig is geweest en de metazoa wel.

Ik heb even een apart topic geopend: [VS] Welke vitaminebrok?

Bedankt voor de tip trouwens karev!
Maar doen ze dat ook voor 1 emmertje Force? :=

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 15:48

Ja denk ik wel. Il heb wel eens 1 zak voer besteld. Je zit dan ingepland op de route. Bij mij was hey maandags in de oneven weken

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 15:51

Als een paard gelige slijmvliezen heeft, duidt dat vrijwel altijd op vergiftiging.

Marstall kan je op de site via de webwinkel bestellen. Doe ik ook. Ik kan ook een voederleverancier vragen het voor mij te bestellen. Maar ja...dan moet ik het weer op gaan halen!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 15:55

MartineC1711 schreef:
Marjo89, ik probeer hetzelfde..
Waar ik op uitkom is dat je (correct me if I'm wrong!) granen moet gaan bijvoeren om de Ca/P verhouding recht te trekken. Maar wat en hoeveel... Ook ben ik er nog niet uit of het bijvoeren van magnesium nou echt zin heeft om alles recht te trekken.

Amanda, ik heb ook naar de VC gekeken van Pavo, maar daar is de Ca/P verhouding nog veel schever, 16:1 t.o.v. 12,5:1 bij Metazoa! Wel iets om rekening mee te houden als dat de reden van overstappen zou zijn ;)

Weetje wat handig is. Om op voervergelijk metazoa & een ander merk naast elkaar te zetten.
Ik heb nu de graancompleet mix van pavo ernaast die is precies 2:1

Als metazoa het fosfor naar 2 brengt is het probleem gewoon opgelost.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 16:00

Het nadeel van die mix is dat ik er veel te veel van moet voeren. Jim heeft aanleg tot dik worden en gaat stuiteren van teveel voer. Vandaar dat ik echt een vitaminebrokje wil.
Van Marstall zit tegenwoordig een dealer bij mij in het dorp zie ik net :+
En inderdaad via de webwinkel :j

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 16:08

en pure feed?

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 16:30

ik denk er over om ook metazoa te gaan voeren.
vind het er mooi uit zien en het is een complete brok je hoeft ernaast dus geen extra supplementen of lucerne te voeren.
lucerene lijkt me trouwens al helemaal geen goede combinatie omdat je dan een te veel aan suikers en eiwitten gaat voeren en als je een paard heb die daar niet goed op reageerd erg heet kan worden,en het is niet nodig omdat het een complete brok is.
moet je het wel voorzichtig opbouwen of kan je het direct al voeren?mijn paard eet van dat betreft echt alles en heeft weinig last van schakelingen in voer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 16:33

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 16:36

Hoi, ik voer nu ongeveer een half jaar metazoa. Mijn paard is nu weer aardig rillig maar ik vermoed dat het te maken heeft met het weer.
Hoe zit het met de magnesium aanmaak in jet gras momenteel? Veranderd dat ook? Ik heb geen verstand van gras :o

Ik voer nu de nieuwe metazoa, het viel mij op dat het minder kruidig ruikt dan de oude? Weet iemand hoe dat komt?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 16:41

In gras zit steeds minder. Na mate dat het kouder wordt onder de 10 graden groeit gras ook niet meer.
Ik zou goed hooi bijvoeren, zodat het kacheltje kan branden.

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:42

Dus als ik het goed begrijp zit er dus te weinig magnesium in metazoa? Is het verstandig om dit bij te voeren?

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:52

Vanaf wanneer is er die 'nieuwe' versie van metazoa verkocht dan?

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 18:09

Zou graag reactie willen v metazoa op de bloeduitslagen. De tekorten zou niet mogen aangezien het op gewicht gaat Vh paard. Het gaat ook telkens om de magnesium dus ergens gaat er iets fout.
Ik heb mij voorgenomen dat als er bloedonderzoek gedaan moet worden dat er extra geprikt wordt op magnesium, vitamine e en selenium.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 18:25

hier dus geen tekorten, maar wel ook nog lucerne en klein beetje dieetmix gevoerd samen met de metazoa, dus misschien geen heel goed beeld

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 19:28

Hebben jullie ook een bloedonderzoek laten doen bij jullie paard? Zo ja, wat waren de uitslagen?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 19:47

Aangezien er extra magnesium in de broxxx zit zou je denken dat er geen magnesium tekort zal ontstaan. Wat ik mij enigszins kan indenken is dat er minder magnesium in het ruwvoer zit (bv gras of zoveelste snee hooi?)

Ik heb geen bloedonderzoek gedaan want ik vermoed dat zijn hyperuitspattingen van het weer komen. Maar ik ben wel benieuwd naar de resultaten van de onderzoeken.
(Mijn fjord krijgt overigens wat daily plus er bij )

De nieuwe metazoa is er een paar maanden :D

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 20:08

Dailyplus is ruwvoer, lucerne ook..is dat dan niet teveel calcium met elkaar? Calcium is ruwvoer toch? En granen fosfor..als je metazoa voert en onbeperkt ruwvoer trek je dan niet automatisch scheef als je geen granen bij geeft?? En dua daarom ook je magn. Scheef gaat?

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 20:54

karev schreef:
Dailyplus is ruwvoer, lucerne ook..is dat dan niet teveel calcium met elkaar? Calcium is ruwvoer toch? En granen fosfor..als je metazoa voert en onbeperkt ruwvoer trek je dan niet automatisch scheef als je geen granen bij geeft?? En dua daarom ook je magn. Scheef gaat?

Daily plus heeft een verhouding van 2:1:1 dus op zich niet verkeerd. Maar een suikergehalte van 8.9% en een zetmeelgehalte van 3.2%. Dat is dan weer een beetje hoog, helemaal voor een ruwvoeder. Er zit melasse in verwerkt.
Lucerne heeft dezelde scheve verhoudingen als metazoa. Dus dan trek je verhoudingen nog schever. Dit is de reden dat ik geen lucerne bij wil voeren. Door het hoge ca aandeel, neemt de magnesium minder op. En dat is, vermoed ik, de reden dat veel paarden een magnesiumtekort hebben. Het is jammer dat er niks mee gedaan wordt bij metazoa. En dat ze zich verschuilen achter andere dingen, als slecht passende zadels. Terwijl bloeduitslagen toch echt het tegendeel bewijzen.
Ik heb zelf geen bloedonderzoek uit laten voeren, omdat ik de overstap ga maken naar andere voeding. Ik zie daar (nog) niet het nut van in. Mocht ik extreem gaan twijfelen over de gezondheid van mijn paardjes, dan laat ik zeker een bloedonderzoek doen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 20:55

Gezien het weinig gras in zijn land en het beetje daily plus denk ik niet dat het erg veel doet.

Wat zit in graan dat de magnesium "ondersteunt" dan?
Het graan is er juist uit gehaald ivm het suiker

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 20:58

No_No schreef:
Gezien het weinig gras in zijn land en het beetje daily plus denk ik niet dat het erg veel doet.

Wat zit in graan dat de magnesium "ondersteunt" dan?
Het graan is er juist uit gehaald ivm het suiker

Graan heeft de tegenovergestelde verhoudingen, waardoor je de verhoudingen van de lucerne (metazoa) weer recht trekt. Het graan hebben ze eruit gehaald vanwege het zetmeelgehalte, die zich weer omzet in suikers. Dit is voor bijv. Hb en ir paardjes weer minder goed. Er waren paarden die nog reageerden op de 10% graan wat erin zat.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:01

Oke, en er is geen ander product wat dat wel weer recht kan trekken zonder dat de zetmeel weer omhoog gaat?

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:09

Ik kom op dit moment even niet verder als zemelen en graan, waarbij zemelen een beter idee lijken, omdat daar het zetmeel lager van is.
Ik weet niet of een ander hiet nog ideeën over heeft?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:15

De verhouding calcium fosfor en magnesium moet juist zijn. In welke verhouding weet ik niet. Mar als je de fosfor (graan) verwijderd en onbeperkt ruwvoer adviseert, (calcium) lijkt het me idd niet goed te gaan.?