Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:26

Anoniem schreef:
van welk 'gezond'voer komt je paard makkelijk in spiermassa aan?
Ben sinds kort vrij actief aan het rijden op mijn pony,voer nu de herbs en ruwvoer, samen met een handje musli en een handje vitaminekorrels(beiden moeten op...).
maar echt aanzetten doet het niet.
meneer mag voller worden...iets dat hiervoor werkt?
hoor overal veel over mais en bv maismeel,of cornmusli maar dat zijn dus wel weer granen...

Misschien de Weidebrok plus van HH. Die is geschikt voor paarden die moeten aankomen, en/of extra spieren moeten kweken. Ik zou echter niet allerlei soorten brok, muesli en vitaminekorrels bij elkaar voegen van allerlei verschillende merken.

Anoniem

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:46

waarom niet?
overigens,de musli en korrels voer ik gewoon op. weggooien vind ik zonde.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 19:51

Anoniem schreef:
waarom niet?

Snap ik hoor, dat je het opvoert. Als je de produkten van verschillende fabrikanten mixt, mix je eigenlijk ook de verschillende visies en zie je dus nooit het effect van 1 voeder. Het zou zelfs kunnen, zeker in geval van het gebruik van kruiden, dat de produkten van 2 verschillende merken/fabrikanten niet goed te mixen zijn, vanwege bepaalde ingrediënten. Dat weet je als consument niet persé, want je kent als consument nou eenmaal niet de complete receptuur en waarschijnlijk ook niet de werking van al die produkten.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:27

Anoniem schreef:
waarom niet?

Waarom zou je voeders die uitgebalanceerd zijn zodat onze paarden alle bouwstoffen in voldoende mate binnen krijgen die ze nodig hebben door elkaar gaan gooien waardoor je de balans totaal overhoop haalt? Mogelijk creeer je tekorten of overdosering van bepaalde bouwstoffen met alle gevolgen van dien. Ik denk niet dat je dat moet willen.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:04

Bassenqua schreef:
Anoniem schreef:
waarom niet?

Waarom zou je voeders die uitgebalanceerd zijn zodat onze paarden alle bouwstoffen in voldoende mate binnen krijgen die ze nodig hebben door elkaar gaan gooien waardoor je de balans totaal overhoop haalt? Mogelijk creeer je tekorten of overdosering van bepaalde bouwstoffen met alle gevolgen van dien. Ik denk niet dat je dat moet willen.

Dat bedoel ik... Je zegt alleen veel duidelijker ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:08

Is dat ook zo als je bv. spelt & luzerne mixed?
Want dit doe ik momenteel, de spelt geef ik omdat ik die wil geven en de luzerne geef ik erbij omdat spelt een scheve Ca/Phos-verhouding heeft (en de luzerne die ik heb heeft deze de andere kant uit) en het maakt de hoeveelheid ook wat meer natuurlijk. Kan dit ook kwaad? Of gaat het dan echt over verschillende korrels & muesli's mixen?

(ik zit trouwens nog altijd op een HH-leverancier in de buurt te wachten :P ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:27

snap op zich jullie punt wel.
reden is echter nu,dat ik heel weinig musli voer(want,granen en hier ben ik nog over in twijfel),de vitaminekorrel is een klein handje(minder dan aanbevolen)en dus een bodem Herbs van equifyt.
dus mixen van verschillende zaken valt imo wel mee?
voer hem 1x daags en de musli zijn 3 handjes.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:45

[***] schreef:
Is dat ook zo als je bv. spelt & luzerne mixed?
Want dit doe ik momenteel, de spelt geef ik omdat ik die wil geven en de luzerne geef ik erbij omdat spelt een scheve Ca/Phos-verhouding heeft (en de luzerne die ik heb heeft deze de andere kant uit) en het maakt de hoeveelheid ook wat meer natuurlijk. Kan dit ook kwaad? Of gaat het dan echt over verschillende korrels & muesli's mixen?

(ik zit trouwens nog altijd op een HH-leverancier in de buurt te wachten :P ).

het gaat eigenlijk vooral op voor verschillende soorten biks en muesli's. Wel vraag ik me dan weer af als je spelt geeft en dan vervolgens de verhoudingen recht wilt trekken, hoe je weet hoeveel je waarvan moet geven zonder een analyse van de produkten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:48

Mij hebben ze wijsgemaakt dat als je ruwe spelt geeft en luzerne van Hartog dat je dan half/half moet geven om het goed te hebben. Dus ik geef nu bv. (ongeveer) 250g spelt & 500g luzerne. Zit zelf te twijfelen of het wel correct is, moet ik wel toegeven, maar heb de moed nog niet gevonden om het volledig uit te zoeken :=

Daarom wil ik graag HH .. gewoon 1 ding wat alles dekt :Y)

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 09:35

half om half? en je geeft 250 en 500? dat is toch niet half om half? Of zit ik nu zo fout te denken...
Ik zou dan bijv. 250 en 250 gaan geven of 500 en 500.... maar misschien zit ik fout te denken?

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 10:48

Maar voor 500 gram luzerne hoef je toch niet de verhouding recht te trekken? Er staat immers op de verpakking van bijv Hartog dat je naast ruwvoer 1,5 tot 3 kg luzerne bij kan voeren. Het zal vast wel beter zijn daar niet van.

Mij is opgevallen dat bijv de natural base van Equifyt vrij weinig aan mineralen heeft. Dit werd aan mij verklaard dat de paarden alle mineralen uit het ruwvoer halen. Maar waarom zit er dan wel veel meer mineralen in een gewone brok? Dus mixen kan gewoon lijkt mij maar het kan geen kwaad om alle dingen in schema te zetten zodat je weet wat je paard daadwerkelijk binnen krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 12:59

@ Tinkels : neen, half/half is beetje stom gezegd, maar ik bedoelde van het 1 het dubbele als van het andere :j Dat hebben ze mij gezegd. Zo even uit mijn hoofd is de verhouding in spelt 1:5 en in die luzerne 4:1 en je zou aan (ongeveer) 2:1 moeten komen. (toch?)

@ UniFlap : maar ik zit ook met de spelt, waardoor de verhouding nog schever wordt ;) Het is misschien niet nodig omdat het maar om kleine hoeveelheden gaat, maar voor het idee vind ik het toch leuk :+ En sowieso is spelt alleen heel weinig, dus wilde er toch wat meer bijgeven zeg maar.

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 13:31

UniFlap schreef:
Mij is opgevallen dat bijv de natural base van Equifyt vrij weinig aan mineralen heeft. Dit werd aan mij verklaard dat de paarden alle mineralen uit het ruwvoer halen. Maar waarom zit er dan wel veel meer mineralen in een gewone brok? Dus mixen kan gewoon lijkt mij maar het kan geen kwaad om alle dingen in schema te zetten zodat je weet wat je paard daadwerkelijk binnen krijgt.

De Natural Base Heeft volledige vit/min dus niet minder, het is een compleet voeder, juist daarom geef je met de Natural Base met 100 gram per dag per 100kg lichaamsgewicht alles wat je paard nodig heeft aan vit/min. Daarnaast is er natuurlijk het ruwvoeder wat ook vit/min bevat.
Aangezien een paard eigenlijk leeft van ruwvoeder en als aanvulling krachtvoeder omdat ze niet alles meer uit het hooi kunnen halen zijn alle krachtvoeder samengesteld uit voldoende vit/min.

Misschien ben je in de war wat betreft de energie, een paard wat echt hard moet werken heeft meer nodig qua vit/min en b.v. vetten dan geef je een krachtvoer wat daar meer van heeft.
Maar een paard wat niet intesief hoeft te werken heeft aan de natural base voldoende naast het ruwvoeder.

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 14:40

In dat geval zou ik de hogere versie moeten vergelijken met een normale brok.

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 10:29

Heb het topic weer even doorgescreend, klopt het nou dat HugHo de meest suikervrij/minst toegevoegde dingen (ook kallksteentjes etc.) lucerne heeft?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 10:37

De luzerne van Hugho is puur luzerne, dus de droge stof. Zit niets bij.
In de grove luzerne heb ik wel stenen aangetroffen, de fijne moet je echt wat nat maken anders stuift het wel erg.

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 10:52

Ah ok, thx! Beetje uitkijken bij de grove dus

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 11:27

Is er iemand die mij kan vertellen waar ik Hugho het beste kan bestellen?
Greenhouse kan ik nergens klikken om een bestelling te doen, de verkooppunten hier in de buurt hebben het niet meer...

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 11:40

Ik weet niet waar je woont maar ik verkoop het ook.

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 11:51

Noord Holland, Avenhorn?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 13:34

T Warme Nest Kerkplein 22 1777 Hippolytushoef Telefoon: 0227595211

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 13:38

Die verkopen het dus niet meer ;)

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 14:18

Jiperdepip op bokt??

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 14:25

Stal Wennekers verkoopt ook Hugho misschien dat een optie?

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 15:12

Taniya, met welke equifyt zou ik masters sport extra moeten vergelijken? Ik zie namelijk ook de natural base bij sportpaarden staan. Maar als ik op bijv voervergelijk kijk en ik doe lichte/matige arbeid Kom ik uit op de Balance.