[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Equihappy

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 13:18

De Zupa van Equifyt is een kruidenslobber die ook goed kan helpen bij te dunne paarden zonder ze heet te maken. Hierin zit onder andere beitenpulp en lijnzaadbrok.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 11:19

Nog mensen die ervaring hebben met de D&H Build up mix? Werkt het ook echt?
Op dit moment kan ik er nog niet mee starten en wil even voorzichtig doen met
oliën en veel eiwit aangezien we nog niet echt trainen.

Heb een paardje die in 2 maanden al wel aardig aangekomen is maar ik wil straks
met haar aan de bak.. en wil niet dat ze verzuurt (vandaar ook eerst goed aankomen)

dag 1:
Afbeelding
na 2 mnd:
Afbeelding
Of is deze duidelijker? (heb nu geen betere foto)
http://94.100.121.24/1251350001-1251400 ... _SJre.jpeg

Ze krijgt 3x 3/4 muesli van Pavo (comfort) vanuit stal.. speciaal voor sportpaarden geloof ik maar niet Te rijk aan eiwit.. en droog kuil.
Ik geef haar eigenlijk niets bij behalve afentoe een schepje Vit. E en een paar appels en wortels... er is ook sportbix waar meer oliën in
zit maar aangezien ze nu niet zoveel verbrand (moet haar straks langzaamaan weer helemaal oppakken) ben ik bang te veel te geven.

Wat zouden jullie geven om er nog wat meer spek op te krijgen? Want het is juist het belangrijkste op billen, hals en ruglijn..

(ben bang dat ik er teveel in pomp) of vinden jullie dat ik gewoon nog even rustig aan moet doen en dat ik dit gewoon even vol moet houden?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 13:48

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 14:04

Ja als je achter haar staat en op de billen kijkt loopt het nog niet helemaal mooi rond en
naast de ruggengraat kun je ook nog 2 kuiltjes zien lopen en je kunt alle wervels duidelijk
voelen. Ook de ribbetjes liggen nét begraven. Toen ik haar net had zat haar frontriem als
een haarband, hing helemaal niet mooi. Nu zit hij al echt "aan" haar hoofd. Ze had eerst ook
echt puntbillen en haar hoekige schoudertjes staken uit en ze had een "kuil" achter haar
ribbenkast bij de flanken. Dat is ook al veel minder.

De bedoeling is dat we komend jaar hard gaan trainen met basiswerk en daarna toch richting
hoger niveau willen gaan trainen.. maar zonder vet geen spieren. Maargoed.. met weinig training
kun je ook niet teveel geven.. dat maakt het lastig..

Mag je die D&H build up wel geven als er niet zoveel gevraagd wordt? Want dat is voor de bovenlijnen
toch?
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 08-03-11 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 14:07

Ow ik kan ook altijd wel wat tips gebruiken voor voeding. Dit is mijn 10 maanden oude veulen. Heb hem nu iets meer dan 4 maanden. Hij was zwaar zwaar verwaarloosd.

Afbeelding
oktober

Afbeelding
maart

Hij krijgt nu 1-2 kilo veulenbrok (Pavo Podo) per dag en een schep geweekte pulp, ow ja en het belangrijkste, onbeperkt hooi.
Zijn rug is nog zeer schraal, ben dus op zoek naar iets wat zijn bovenlijn voller maakt

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 14:41

.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 15:00

Ik snap niet waarom er as in producten wordt verwerkt? Bij die Build & Glow ook.. 8%.. dat is bijna 1/10e!
Waar is het goed voor? In bix zit het ook vaak? Schijnt niet goed te zijn..?

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 22:11

je bedoelt zeker ruw as?
dit is het percentage wat over blijft bij verbranding, dit zijn ook mineralen..

Equihappy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:47

as is de afkorting van anorganische stof

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:48

Ben van D&H sowieso fan :)

RustyK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 09:22

Even een vraagje als je gaat bijvoeren, hoe lang duurt het ongeveer voordat je resultaat gaat zien? Oftewel als je na een maand of zo nog niets ziet moet je dan meer gaan bijvoeren?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 09:36

Ligt eraan hoe mager een paard is.. een paard dat niet zo dik is die je bijvoert
is niet een maand later al "vet"

Zowiezo is het niet goed als ze té snel aankomen.. Ik zie mijn paard iedere dag,
ik zie slecht of ze aan begint te komen.. daarom maak ik vaak foto's.. om te kijken
of ik verschil zie.

Zou niet teveel bijvoeren gelijk.. hangt af van de arbeid.. je kan er wel vanalles
inproppen maar als het paard niets verbruikt is het ook niet goed lijkt mij.. ook
vanwege koliekgevoeligheid bij sommige paarden e.d.

Dierenarts zei me dat het wel 6 tot 8 maanden duurt voor mijn paard "vol" zou zijn.
(ik voer praktisch niets extra's eigenlijk.. ze krijgt zelfs minder dan de meeste paarden
hier op stal.. en ze komt langzaam maar goed aan.)

RustyK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 09:47

Bedankt voor je antwoord, mijn paard is niet super mager, maar je kan wel haar ribben net zien en haar flanken zijn wat ingevallen. Ik denk dat de kwaliteit van mijn hooi niet zo best is (is moeilijk met de schaarste) vandaar dat ik haar wat lucerne brokken bij geef en wat olie over de brokken. Net als wat je zegt het is moeilijk om te zien of ze afvallen of aankomen als je ze elke dag ziet. Fotos maken is ook een goed idee.

spiritlz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 00:00

hallo hier een algemene tip voor dunne paarden optiform van mijten een grasmix met enzymen voor een goede spijsvertering echt super

Iljavdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 23:27

Een shetlander van 98 cm is veel te dun, en moet worden verkocht als ie niet snel dikker word.
Wie heeft goeie tips om als eten te geven zodat hij snel aankomt?
Graag ook met de hoeveelheden per dag enzo erbij .
Oorzaak is niet echt duidelijk maar na een inenting is ze steeds dunner geworden

Alvast bedankt

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 23:47

van Afbeelding
naar Afbeelding

Af en toe steken zijn ribjes een beetje door, maar meestal blijft hij op gewicht.
super stipt ontwormen, inentingen in orde houden
véél ruwvoer en maisvlokken bijvoeren heeft goed geholpen

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 15:58

Mijn paard is ook te dun...
Plots want ze was vroeger net moeilijk op gewicht te houden.

Gisteren is voor de tweede keer bloed getrokken maar ben er vrij zeker van dat er weer niets uitkomt.
Ze wordt 5-6 x per week 3 kwartier doorgetraind.

Haar voedingsschema:
Ochtend:
- Berg voordroog
- 1.2kg luzerne + havens green vet + equifyt natural balance + lijnzaadolie + maagcompositum

Doorheen de dag:
- Berg voordroog op de paddock

Avond:
- Berg voordroog
- Halve schep bietenpulp
- 1.2kg luzerne + havens green vet + equifyt natural balance + lijnzaadolie + maagcompositum

Late avond:
- Halve emmer bietenpulp
- Emmer wortels
- 1 appel
- Half plakje tarwestro
- Klein bergje voordroog
- (Soms droog brood)

Na het werk:
- 1 schep spoelders laag eiwit + maagcompositum
- 1/4de schep pavo slobber

Nu krijgt ze vanaf volgende week droog hooi en hoop dat ze daarvan wat gaat aanzetten, weet anders niet wat ik nog moet bijvoeren, mais liever niet ivm koliek.

Iemand nog tips?

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 17:33

Pfoeh wat krijgt hij veel verschillende dingen. Ik merk dat ik nu ikminder krachtvoer geef ze haar ruwvoer beter eet. Die van mij staat op 1 dag: 2 kilo draversbrok havens, 2 scheppen grasmix van hartog en een flinke berg wortels. Veeeeeel kleinere porties hooi, anders maakt ze van haar vlas een bende.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 19:40

__Esther__ schreef:
Pfoeh wat krijgt hij veel verschillende dingen. Ik merk dat ik nu ikminder krachtvoer geef ze haar ruwvoer beter eet. Die van mij staat op 1 dag: 2 kilo draversbrok havens, 2 scheppen grasmix van hartog en een flinke berg wortels. Veeeeeel kleinere porties hooi, anders maakt ze van haar vlas een bende.

Ze eet al haar ruwvoer op hoor!
Het is inderdaad de bedoeling dat ze uiteindelijk alleen op Havens komt te staan en enkel Spoelders krijgt na het werk, maar we hebben thuis nog een zak Equifyt staan en die moet wel eerst op...

Van grasmix worden ze wat dikker?

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 19:46

Ik weet het niet. Ik heb wel het idee dat het voor die van mij werkt maar dat doet lucernce denk ik ook wel. Alleen wordt ze stram van lucernce dus dat geef ik niet aan haar :n

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:03

Hoi :)
Ik zou hier graag wat beginnen meevolgen.
Ik heb het topic nog niet volledig doorgelezen maar zal dit beetje per beetje wel gaan doen ;-)
Ik heb dus ook een paard die niet snel dikker word. Hij wordt nu vijf en staat echt fijn, op zn volbloeds fijn... 't is niet dat hij te mager is maar 't scheelt toch niet veel... Hij moet ook meer spieren bijkrijgen op zn rug en poep maar hij heeft van september tot december stil gestaan, het weggaan van de spieren ging héél snel, maar het terugkomen duurt precies wat langer :roll:
't is dus niet dramatisch, maar tips zijn wel welkom :)
Ik rijd eventing met hem en het seizoen moet net beginnen.. Ik wil niet dat hij tegen het eind van het seizoen nog veel magerder is...

Hij krijgt trouwens niet veel krachtvoer maar wel veel hooi en stro.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:16

.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:23

mijne (klein paard van +/- 450kg) is ook moeilijk op gewicht te houden, ze komt van 3-3.5kg krachtvoer/dag (afhankelijk van de arbeid), 1.5kg luzerne, 2kg wortelen en zo goed als onbeperkt hooi zelfs een tijdje voordroog.

En omwille van haar maagproblemen heb ik toch de 3kg krachtvoer terug geschroefd naar +/- 1kg Herbamix (kruidenmuesli met haver) en 0.6kg spelt. Dus eigenlijk alles gehalveerd en ze is energieker, heeft meer glans en is eigenlijk niet vermagerd. Het feit dat ze energieker is en een vorige ervaring met een paard dat van 2kg naar 6kg krachtvoer gegaan is omwille van "invallen" en juist magerder werd, ben ik geen voorstander meer van veel en verschillende dingen te gaan proberen. Krachtvoer kost vaak te veel energie om te verteren, waardoor er veel verloren gaat en je paard nog niet dikker wordt.

Ik geef wel lijnzaad bij in het voorjaar en najaar als extraatje tijdens de rui (vette energie)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:56

De mijne krijgt ook nog nauwelijks krachtvoer, maar wel heel veel en gevarieerd ruwvoer (lucerne, compactgras en hooi) en een redelijke hoeveelheid olie.

Ze is van een altijd wat schraal paard mooi bijgekomen naar een mooi gevuld paard, en dan bijna zonder krachtvoer (1/2 schepje basismuesli en 1/2 schepje zemelen per dag)

ShannonJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 09:14

Ik heb een moeilijke eter. 2 jaar terug hebben we een drachtige appie gekocht (stokmaat 85cm) en ze is nooit echt aangekomen. Tijdens de dracht was ze al mager en nadat het veulen weg is gegaan is ze nog mager. Ze krijgt slobber en af en toe wat brood maar het probleem is dat ze niet wil eten als mijn andere shet er niet bij staat. Ze laat het staan en gaat bij mijn andere merrie staan aan de andere kant van het hek. Maar die shet is verschrikkelijk dominant dus haar erbij zetten helpt niet want dan schopt ze haar weg en krijgt ze nog niks.. Hoe krijg ik haar nou op goed gewicht?