[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 00:33

Trouwens, als je de gehele inhoud van je voer wilt beoordelen, kijk dan ook verder naar het gras + hooi/kuil wat je paard krijgt, en dan ook nog eens naar de inhoud van je krachtvoer (nature´s best) de ingrediënten daarvan. Al die grondstoffen bevatten ieder op hun beurt ook zoveel % aan zetmeel, suikers, vet, overige e.d.
Het gaat allemaal veel verder dan je het zelf zou willen, als je het tenminste goed wilt doen. Kost alleen een hoop tijd, een hele hoop tijd kan ik je zeggen.

Aanvulling: Als je zoekt op de grondstoffen zul je er ook achter komen dat haver toch het beste graan is wat er is. Het heeft relatief veel in zich zitten, maar ene paard verteerd deze granen beduidend beter dan de voedingsstoffen van andere granen. Maïs is het slechts van allemaal. Dit soort dingen leer je dus door verder te gaan dan je eigenlijk zou willen.
Beste is haver en gerst, maar deze leveren dan weer relatief veel energie, wat niet altijd weer gewenst is.
Het zit allemaal krom in elkaar.

Ik zou niets veranderen, en gewoon het werk weer oppakken. Desnoods de peen terugvorderen naar 1 p.d. en de appel dan weglaten. Of 1 appel p.d. en dan 1 wortel in de week ofzo. maar niet dubbelop.

zobras

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 00:46

Gezien mijn ervaringen met hele granen (lees zwaar spierbevangen) voer ik nooit meer hele granen. Dat is incl haver ;) . Dat is voor mij gebaseerd op studies van universiteiten in USA en UK met ponies met stoma's.

Ga zeker wat doen met de peen.

AshleyZoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:11

Okee ! ik moet me nodig aan melden bij dit topic!!
Mij pony ( grote E-pony) is veel en veel te dik :oo Wat moet ik doen 1 ding weet ik en dat is meer beweging maar... dat gaat best moeilijk omdat ik op het moment een aardige knieblessure heb ( onstoken pattela/knieschijf) dus rijden is pijnlijk maar gaat wel.
Maar ik heb geen idee hoeveel bix ze krijgt.
Ze staat ook altijd om het land als het mooi weer is maar daar staat bijna niets tot niets op.

Nog iemand anders tips heo ik der ka laten afvallen wil namelijk binnenkort weer wedstrijden starten en dan moet ze wel in een goed figuur zijn :o

Liefs,

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:13

Dan zou ik eerst proberen te achterhalen hoeveel brok ze krijgt. En dat zou ik dan eigenlijk helemaal weglaten. Op alleen ruwvoer moeten ze het kunnen redden.
Verder inderdaad beweging, dat is gewoon het belangrijkste. Longeren oid, kan dat wel?

Sanne_06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:00

Op de manege waar ik reed stond een paardje. De eigenaresse dacht dat ze zwanger was, want ze had zo'n dikke buik.. Dierenarts erbij. Bleek ze gewoon harstikke te dik te zijn.. ;)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 23:05

Mwhoa, alleen ruwvoer geven, werkt ook niet altijd.
Die van mij kreeg jaren lang nooit geen brok of wat, alleen gras (niet te rijp) en ruwvoer, en bleef een dikke koe (was echt een koe om te zien). Niets hielp, zelfs meer beweging, en dan ook echt MEER beweging. En ze bleef hetzelfde. Niet altijd is dat de beste methode. Wel ben ik van mening dat sobere rassen niet teveel binnen horen krijgen. Wat ze wel binnen krijgen moet wel voorzien in de juiste behoeften aangepast op het paard.

AshleyZoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:27

Ja ik ben nu bezig met elke dag ruim een uur flink te rijden en ik zal idd even vragen hoeveel ze krijgt en als ze veel krijgt dat misschien veranderen in een handje

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:56

Vraag me toch af waarom je niet weet hoeveel ze krijgt.
Vind dat beetje vreemd, ik zou namelijk altijd willen weten WAT mijn dier krijgt en HOEVEEL. Vind voeding wel heel belangrijk.

Stap niet zomaar over op maar een handje, bouw dit wel iets af.
Wat is het voor ras?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:28

CarolShadow schreef:
Mwhoa, alleen ruwvoer geven, werkt ook niet altijd.
Die van mij kreeg jaren lang nooit geen brok of wat, alleen gras (niet te rijp) en ruwvoer, en bleef een dikke koe (was echt een koe om te zien). Niets hielp, zelfs meer beweging, en dan ook echt MEER beweging. En ze bleef hetzelfde. Niet altijd is dat de beste methode. Wel ben ik van mening dat sobere rassen niet teveel binnen horen krijgen. Wat ze wel binnen krijgen moet wel voorzien in de juiste behoeften aangepast op het paard.

Nee, maar je kan het iig proberen ;) . Bij Mone werkte het ook niet, maar die had een magnesium tekort. Als ze een tekort aan magnesium hebben kunnen ze hun vet niet meer omzetten in energie, dus vallen ze inderdaad zeer moeilijk of zelfs niet af. Maar met magnesium, geen brok maar wel mineralen brokjes met dus alleen de stoffen die ze echt nodig heeft en geen suikers/ zetmeel etc, en veel beweging valt ze eindelijk af :D !

AshleyZoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 18:10

ras is niet bekend,en ik weet wel wat ze krijgt maar hoeveel is meestal 1 schep maar daar vertouw ik de pensioneigenaar op !

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 19:28

Het gras wordt weer verser, en dat is ook te merken aan de buik van mijn fjord, terwijl hij net aan het afvallen was, *pfff *
Wat raden jullie aan ? met stukjes werken in de wei( steeds ander stuk) of een muilkorf ?

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 19:32

Ook ik meld mij. Mijn verzorgpaard is te dik. Jammer genoeg willen de eigenaren dit niet echt inzien.
Na twee maanden zeuren heb ik vandaag eindelijk een nieuwe batterij gekregen voor het schrikdraad zodat ik het weiland weer kan afzetten. Meneer keek me heel kwaad aan vanmiddag toen het ineens heel klein was geworden.
Hij krijgt geen brokken gevoerd. Ik probeer hem zoveel mogelijk beweging te geven. En binnenkort ga ik hem s'nachts weer binnen zetten.
Ik zit er aan te denken om magnesium te gaan geven en misschien een graskorf aan te schaffen. Het is alleen erg rottig dat ik de eigenaar niet ben en dus niet de volledige zeggenschap heb. Waardoor ik altijd aan hen gebonden ben.

Heeft iemand nog tips?

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:46

Kan je met magnesium voeren schade aanrichten?

Even op de vorige pagina reageren (32) Mijn pony moet ook afvallen van de DA en die had gezegd dat er in wortelen niets zit. Dat ik dat gewoon kan geven.
Ik heb net mijn grasmasker binnen. Ik ben benieuwd hoe ze er op gaat reageren en of het echt wat gaat helpen.

Ze is bijna 25. Ik vind dat zo moeilijk inschatten, omdat de buik zoiezo ook gaat hangen. Wanneer zijn ze nu te dik en wanneer is het stevig/bouw of een oude hangbuik.

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 21:10

Overtollig magnesium wordt weer afgevoerd in de urine. Het zal dus geen schade aanrichten.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 23:58

Na een week tobben met het grasmasker, weet ze hoe het werkt. :D Vooral de eerste keer was ze erg boos. De 2e keer ging ze maar achter de andere paarden aanlopen, omdat die wel konden eten. Nu gaat ze lekker heel de dag het land op met de andere, maar nu met grasmasker. En het lijkt of ze het geaccepteerd heeft. Ze staat met oortjes naar voren te eten.
Nu kijken of het resultaat gaat leveren. :)

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 00:21

Ik ben nog steeds aan het twijfelen of ik de graaskorf ga gebruiken.. Ankie vind hem ook echt niet fijn. En de staleigenaar heeft nu een stukje afgezet speciaal voor Ankie, maar imo staat daar nog veels te veel gras. En vanmiddag kwam ik op stal en zie ik er ook nog een plukje hooi bij liggen :+ En de staleigenaar vertelde er ook nog bij 'ja en savonds dan krijgt ze er een beetje haver bij' :D Hij bedoelt het goed en ik kan hem niet overtuigen om helemaal niks te geven maar ankie wordt er zo niet slanker op.
Sinds vandaag staat ze dag en nacht buiten, en het is echt zo'n tonnetje nu, zeker nu ze weer zo'n grasbuik heeft }:0

@martina: wat voor paard is het? Eigenlijk kun je dus niet zoveel doen aangezien je niet de eigenaar bent. Maar je zou mss wel vaak een lange buitenrit kunnen maken bv?

Over dat magnesium: ik geloof daar niet zo in, en ik volg de logica erachter ook niet helemaal.

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:33

Bij mij werkte de graaskorf niet: ze kreeg er allemaal wonden van op haar hoofd omdat ze zo fanatiek aan het gras eten is. Ik geef haar nu geen krachtvoer meer (tja wel lastig als je een pensionhouder hebt die van mening is dat een paard krachtvoer moet hebben wat een discussies zeg!) mijn paard was vorig jaar hoefbevangen en dat wil ik nu voorkomen. Haar oplossing: haar helemaal niet op het gras zetten, vind ik niks. Bovendien wordt ze dan ontzettend vervelend. (zou ik ook worden als ik weinig te eten/doen kreeg, want dan staat ze in een kale paddock met hooi) Nu geef ik haar een pavo koek per dag bij voor de mitavientjes.

Iemand nog een tip en kan ik mijn merrie rustig laten dekken of heeft ze dan een tekort aan iets? Gelukkig staat ze straks bij huis en mag ik zelf bepalen wat ik voer en hoeveel ik voer. (zonder ellelange discussies over het feit dat ze al weinig krachtvoer krijgt en ook eiwitarm krachtvoer, (terwijl hoefbevangenheid dus helemaal niet aan eiwit ligt) lastig).

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 22:21

Ankie kreeg er wondjes van op haar lippen.. Ik heb het dit jaar nog niet geprobeerd. Ziet je staleigenaar niet dat je paard te dik is? Mijn staleigenaar overvoerde ankie eerst ook, maar hij zag dat ze toch wel heel snel dik werd, dus dat heeft hij zelf aangepast ;)
Hij heeft haar nu een eigen stukje wei gegeven, er zit een draad tussen haar stuk en het stuk van het andere paard. Ik vind dat toch wel een beetje zielig omdat ze nu niet meer met haar weidegenoot in 1 stuk staat, maar ze wordt nu iig niet zo beestachtig vet meer. En het lijkt haar niet uit te maken....

Ik zou je merrie gewoon laten dekken hoor noivadapaz ;) Zeker als je haar vitaminen bijvoert, dan kan ze toch nergens een tekort aan hebben?

Waarom vind je staleigenaar precies dat je paard perse krachtvoer nodig heeft?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 22:25

Ik heb ook weer hulp nodig...
Mijn pony is nu heerlijk slank! Zo zag hij er ook uit toen hij 3 was (hij is nu bijna 11 :P) en zo hebben wij hem lang niet meer gezien!
Geweldig dus! :D

Maar, hij moet toch volgende week weer op de wei. Is het erg om hem dan te scheiden van zijn vriendje? (omdat mijn pony toch echt een klein stukje gras mag en niet op de hele wei kan staan)

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 22:35

:D Ik heb dezelfde vraag eigenlijk ;) Dat heeft de staleigenaar nu ook met ankie gedaan nl. Ankie lijkt het niet zo erg uit te maken, aangezien er maar 1 draad tussen haar en het andere paard zit, maar toch had ik ze liever samen gehad. Maar als ankie net zoveel te eten krijgt als die andere pony wordt ze echt veels te vet.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 01:07

ik heb eindelijk de staleigenaresse overtuigd om mijn pony minder eten te geven!
ze geeft haar vaak een volle schep, zelfs terwijl ik erbij sta, en dan zegt ze met een grijns op haar gezicht, ach het is anders zo zielig
dan kan ik het ook moeilijk terug uit haar etensbak gaan halen...

hopelijk valt ze nu makkelijker af nu ze minder eten krijgt!

Ik had ze vorige week 3x goed gelongeerd maar vrijdag is ze op haar knietjes gevallen, en heb ik ze maar even op rust gezet omdat ik bezorgd ben dat het met haar artrose te maken heeft :( (ze loopt overigens niet kreupel ofzo, maar ik ben gewoon overbezorgd)

hier nog even een fotootje hoe ze er vroeger en nu uitziet: (ziet iemand verschil? Bijgekomen of afgevallen?)

vroeger: http://img.photobucket.com/albums/v703/ ... G_3148.jpg
nu: http://img.photobucket.com/albums/v703/ ... soa034.jpg

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 09:32

Tja, je hebt de andere paarden niet gezien, die zijn ook niet de slanksten zeg maar. (maar die worden niet hoefbevangen!)

Nou, bij mijn melding dat ik haar een weidekoek ging geven zei ze: ja maar in brok zit meer dan alleen vitamines en mineralen (want een koek is alleen supplement :+ ). Bij mijn reactie dat dat inderdaad zo was (suikers etc) vroeg ze waarom ze in de winter dan wel brok had. En dat ze zo wel erg weinig te eten had en haar stro dan opat (tja, dat vind ik dus niet erg want liever dat dan dat er extra brok in gaat maar zij vond dat dus wel erg want het uitmesten is dan lastiger als er niet zoveel stro in de box ligt. mijn klomp breekt dan spontaan, ze geeft dus liever meer brok dan een extra plak stro) Tja en als ze dan zo weinig te eten krijgt gaat ze als een razende grazen, tja en dat deed ze met brok dus ook :Z .

Ach ze zorgen verder goed voor de paarden hoor en ik heb er veel van geleerd. enige is dat mijn paard dus echt niet zoveel nodig heeft als hun paarden. Haar ouders komen allebei uit brazilie en daar leven ze van dat hele droge olifantengras. Zet je dan een nakomeling hier in Nl met NL voer dan is dat toch iets te veel van het goede.

Ik kijk wel even hoe het zo gaat.

Tja, scheiden is volgens mij niet erg als ze elkaar maar kunnen zien. Niet ideaal denk ik maar je moet wat. Bovendien: ze hebben wat te doen als ze op gras staan. Die van mij stond dan in een schrale paddock vorig jaar en die begon dus te kijken of ze dan op iets anders kon knabbelen: hout van de bak bv :D

jessica23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:17

Hier even een vraagje. Mijn paard is te dik. Als ze loopt zie je d'r buik echt heen en weer bewegen. Lijkt net zwanger. Maar bij haar schoft waar het zadel ligt daar is het juist weer wat ingevallen.

Wat kan ik daar aan doen om haar een mooi figuurtje te krijgen.

Jes

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:30

Yellomofoon schreef:
ik heb eindelijk de staleigenaresse overtuigd om mijn pony minder eten te geven!
ze geeft haar vaak een volle schep, zelfs terwijl ik erbij sta, en dan zegt ze met een grijns op haar gezicht, ach het is anders zo zielig
dan kan ik het ook moeilijk terug uit haar etensbak gaan halen...

hopelijk valt ze nu makkelijker af nu ze minder eten krijgt!

Ik had ze vorige week 3x goed gelongeerd maar vrijdag is ze op haar knietjes gevallen, en heb ik ze maar even op rust gezet omdat ik bezorgd ben dat het met haar artrose te maken heeft :( (ze loopt overigens niet kreupel ofzo, maar ik ben gewoon overbezorgd)

hier nog even een fotootje hoe ze er vroeger en nu uitziet: (ziet iemand verschil? Bijgekomen of afgevallen?)

vroeger: http://img.photobucket.com/albums/v703/ ... G_3148.jpg
nu: http://img.photobucket.com/albums/v703/ ... soa034.jpg

Ik vind het verschil lastig te zien met deze 2 foto's. Ze zijn namelijk uit een hele andere hoek genomen..

Heeft een van jullie ook dat het grasmasker kale plekken onder het hoofd geeft? Zou dat op gegeven moment zover 'kapot' kunnen gaan dat het open gaat? En dan wat te doen?
Ik hoop dat iemand hier wat meer vanaf weet of wat ik zou kunnen doen. Ik heb al weel op het onderstuk een stukje stof opgezet, zodat het iets minder hard is.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:31

jessica23 schreef:
Hier even een vraagje. Mijn paard is te dik. Als ze loopt zie je d'r buik echt heen en weer bewegen. Lijkt net zwanger. Maar bij haar schoft waar het zadel ligt daar is het juist weer wat ingevallen.

Wat kan ik daar aan doen om haar een mooi figuurtje te krijgen.

Jes

Mijn eerste reactie is spieren opbouwen? Ik weet niet wat je met je paard doet en hoe oud hij is. Maar zodra de rug en buik spieren er meer op zitten ziet het er meestal wel gelijk beter uit. :)