Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

katjalove

Re: Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 14:26

mag je magnesium eigenlijk samen geven met een compleet vitaminen brok van bijv. pavo vital complete?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 15:40

Ik merk dus geen verschil. Mijn fjord is heel strak en hard in de spieren zonder stijf te zijn. Ook kan ze met regelmaat zenuwachtig zijn en spoken zien. Ik geef nu een maand de gries en merk geen verschil.

dus voor de liefhebber heb ik nog een bijna volle zak van de welkoop.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 17:13

pien_2010 schreef:
OK, hierin de regio is internet te traag om voor je gaan zoeken. Maar voordat ik mijn keuze gemaakt heb, heb ik gegoogled, gezocht zowel in BOKT topics als buiten BOKT wat ik moet gaan gebruiken. Begrijp me goed, het maakt me niets uit hoor wat iedereen gebruikt, maar zelf heb ik heel bewust voor citraat gekozen want dat zou het best werken en daarvan zou je het minste hoeven te geven.
Omdat ik in Frankrijk woon kan het nog wel even duren voordat internet problemen zijn opgelost (men loopt hier niet zo hard en het is al twee dagen bezig dat iedereen hier in de regio niets meer kan met internet want orange heeft problemen). Dus zodra ik weer vooruit kan ga ik opnieuw zoeken en kijken of ik wat kan plaatsen wat meer licht werpt op de zaak. En nu maar hopen dat ik dit bericht kan versturen.

ik heb het via mijn DA
volgens hem is oxide de best opneembare :j en hij verkoopt zelf deze magnesium Gries van de Horticoop/Welkoop/Boerenbont
en mijn paard doet het er al jaren prima op. :j

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 22:37

[quote="pien_2010"]
En toch ben je duurder uit want de opname is veel minder als dat van het magnesium citraat. Daarvan is de opname meer dan 80% en ik heb begrepen dat dit vele male hoger is dan de opname van de andere soorten magnesium. DUs ik heb amper iets nodig en ik merk het echt aan mijn paard, hij is nog nooit zo soepel geweest. VErdikkie ik wou dat ik hiermee vele jaren eerder was begonnen.[/quot.e]

Ik gebruik 30 / 35 gram per dag wat duidelijk verschil opleverd. Dat betekend dat ik met een 20 kg zak ongeveer 20 maanden kan doen... Dat is Duurder volgens jou? >;) ik ben dus minder dan 1 euro per maand kwijt.

Wat betaal jij dan voor een pot van 500 gram?

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 22:39

karev schreef:
Ik merk dus geen verschil. Mijn fjord is heel strak en hard in de spieren zonder stijf te zijn. Ook kan ze met regelmaat zenuwachtig zijn en spoken zien. Ik geef nu een maand de gries en merk geen verschil.

dus voor de liefhebber heb ik nog een bijna volle zak van de welkoop.

Hoeveel gram geef je dan?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 22:46

Uitgerekend volgens schema hier. Dacht 30 gram. Fjord van 450 kg

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 23:10

Dan lijkt het mij dat je genoeg geeft, wellicht heeft ze dan toch ergens anders last van ( ben ook geen arts)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 09:43

Nee, Zwanenpol dan ben je goedkoper uit,. Ik geloof dat mijn pot over de € 32,50 kostte exlusief bezorgkosten maar je kon het bij een andere shop ook voor € 27,50 kopen maar die leverde weer niet op Frankrijk. Zelf geef ik ongeveer 2,5 gram (ongeveer kleine theelepel is dat).
Hier is met Orange grote "panne" die morgenvroeg is opgelost. Dan kan ik weer normaal surven en ga ik het eens allemaal opzoeken de verschillen en hier plaatsen. Is nu ondenkbaar. Maar nogmaals dames, het is mij echt om het even hoor wat iedereen gebruikt en als je paard er goed op doet vooral gebruiken wat je hebt!

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 11:21

pien_2010 schreef:
Nee, Zwanenpol dan ben je goedkoper uit,. Ik geloof dat mijn pot over de € 32,50 kostte exlusief bezorgkosten maar je kon het bij een andere shop ook voor € 27,50 kopen maar die leverde weer niet op Frankrijk. Zelf geef ik ongeveer 2,5 gram (ongeveer kleine theelepel is dat).
Hier is met Orange grote "panne" die morgenvroeg is opgelost. Dan kan ik weer normaal surven en ga ik het eens allemaal opzoeken de verschillen en hier plaatsen. Is nu ondenkbaar. Maar nogmaals dames, het is mij echt om het even hoor wat iedereen gebruikt en als je paard er goed op doet vooral gebruiken wat je hebt!

Ben benieuwd wat er uit je onderzoek komt. :j
Zeker wel geintresseerd. :j

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 12:33

Ik geef graag het beste aan mijn paard dus ik ben juist heel benieuwd naar je onderzoeken!

Ik ben trouwens ook benieuwd, hoeveel poeder geven jullie per hoeveel kg krachtvoer? Ik bedoel dus te zeggen dat mijn paard de magnesium bij haar brokken niet wilde eten, dus ik heb compact grass toegevoegd in haar bakjes zodat in verhouding de poeder minder werd. Tot nu toe heb ik niemand anders hierover zien schrijven. Ze krijgt 15 gram per bakje (selenium+magnesium) en 150 gram brok.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 14:12

Hieronder heb ik wat sites en informatie bij elkaar gezocht die mijn zoektocht een beetje weer geeft. We hebben dus weer internet ;) .

Aanleiding voor mijn zoektocht was dat mijn paard wat klachten had (pijnkoliek) waarvan dierenarts aangaf dat het waarschijnlijk ietwat nierfalen was. Bloedonderzoek wees niet zoveel bijzonders uit. Hij zat ietwat te laag met een aantal zaken waaronder magnesium. Gelukkig was het wat minder functioneren van de nieren niet uit de bloeduitslagen te lezen want meestal ben je dan al heel ver. De regulieren bloeduitslag van de dierenarts en de uitslagen van het doormeten door onze natuurgeneeskundige kwamen vrijwel tegelijkertijd binnen en gaven de zelfde uitslag. Zowel de dierenarts als de natuurgeneeskundige gaven ietwat nierfalen aan waarbij de natuurgeneeskundige het echt al kon meten en de dierenarts (gelukkig) nog niet, dus er waren nog geen fysieke beschadiging aan de nieren.

http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... nesium.htm
Magnesium is een belangrijk mineraal. Het is goed voor ontspannen spieren en goed voor het zenuwstelsel. Tevens geeft het stevigheid aan het skelet en is Magnesium betrokken bij meer dan 300 enzymatische reacties in het lichaam. Magnesium komt in bijna alle voedingsmiddelen voor maar het gehalte Magnesium verschilt per voedingsmiddel.

Magnesium citraat is een goed opneembare vorm van magnesium die geen extra spijsverteringsactiviteit vereist om opgenomen te worden.

Magnesium draagt bij tot:
• de normale werking van het zenuwstelsel
• een normale werking van de spieren
• een normale eiwitsynthese
een normale psychologische functie
• de instandhouding van normale botten & tanden
• de neurotransmissie en spiercontractie
• de energie stofwisseling en bij vermoeidheid
• de celdeling
• de elektrolytenbalans
• een goede elektrolytenbalans
• een normaal energieleverend metabolisme
• hersen- en zenuwfuncties betrokken bij het leervermogen
http://www.onlinevitamine.nl/shop/artik ... um-citraat schrijft:
€ 24,-
vanaf€ 21,60
Onze magnesium citraat behoort bij een van de best opneembare soorten magnesium. En magnesium is direct verantwoordelijk voor het behoud van een normale spierfunctie! Wij hebben maarliefst 400 mg echte magnesium citraat in onze tabletten gestopt. Daarmee krijg je een hoge maar niet TE hoge hoeveelheid magnesium binnen.
• Maarliefst 400mg magnesium citraat
• Voor behoud van een normale spierfunctie
• Zeer goed opneembaar
• Helpt gezonde botten te behouden
• Kan vermoeidheid verminderen
• Helpt een goede geestelijke balans te houden
Mijn magnesiumcitraat heeft 800 mg Magnesium per 5 gram dus waarschijnlijk is dat hoger gedoseerd, dus let hiermee op (goedkoop kan duurkoop zijn).

Op deze site wordt wat meer verteld over verschillende soorten magneium irt mensen, en ook al zijn wij geen paarden ik heb het zelf wel gelezen om er meer van te begrijpen:
http://www.magnesiuminformatie.nl/magnesium-vormen/
Magnesium komt veel voor in voedingsmiddelen zoals groene groenten. Echter krijgen we niet onze dagelijkse gemiddelde hoeveelheid magnesium binnen. Dit kan zijn omdat men niet van groenten houd, of simpelweg omdat het niet voldoende is. Op dat moment kan supplementen een uitkomst bieden. Echter zijn er vele verschillende vormen van magnesium beschikbaar, en omdat de opneembaarheid van deze vormen nogal verschilt gaan we hier nu wat dieper op in. Zodat je, wanneer je supplementen inneemt, je ook er op kunt vertrouwen dat het enigszins door je lichaam wordt opgenomen!
Er zijn vele soorten vormen van magnesium beschikbaar. Hierbij een lijst van vormen die veelal beschikbaar zijn op de markt:
• Acetaat
• Chloride
• Citraat
• Gluconaat
• Glycanaat
• Lactaat
• Malaat
• Succinaat
• Sulfaat
• Tartraat
• Tauraat
Aan te raden vormen
Uit eigen ervaring en positieve ervaringen van andere mensen zijn de volgende vormen het best opneembaar en dus aan te raden:
• Citraat
• Glycanaat
• Chloride
• Lactaat
• Malaat
Absoluut vermijden
Er zijn een aantal vormen waar je op moet letten. Sowieso kun je er meestal vanuit gaan dat wanneer de vorm niet word vermeld dat het een goedkope vorm betreft. De goedkoopste (en daarbij ook niet aan te raden) vorm is magnesiumoxide. Dit betreft een laxeermiddel en dient dan ook te worden ontweken. Ook glutamaat en aspartaat dienen vermeden te worden. Dit betreffen giftige vormen en hebben tevens ook een laxerende werking.
De vormen stearaat en carbonaat werken niet. Wanneer er magnesium stearaat in zit, dan is dit geen vorm die opgenomen wordt, laat staan werkzaam. Deze vorm wordt in de fabricage gebruikt om beter door de betreffende machines te glippen.
Overige vormen
Ook is er een Schussler zouten vorm van magnesium beschikbaar. Deze schijnt goed te worden opgenomen. Inname gaat via een pil die onder de tong gelegd moet worden.
Daarnaast is er ook magnesium olie beschikbaar, deze vorm word ook erg goed door het lichaam opgenomen.
Let op! Aan magnesium kun je teveel binnenkrijgen. Bij teveel kun je diarree krijgen.
De volgende site heb ik bestudeerd omdat ik het interessant vond om iets meer van achtergronden te weten van het hoe en waarom van magnesium toedienen:

Uit recente onderzoeken is gebleken dat een tekort aan magnesium bij paarden in toenemende mate voorkomt. Hoewel magnesium een bestanddeel is dat in veel voedingssupplementen voorkomt blijkt het niet te helpen om een magnesium-tekort te voorkomen of op te lossen. De meeste dierenartsen zijn nog onbekend met de frequentie waarmee een magnesiumtekort voorkomt. Veel redenen dus om een pagina aan dit onderwerp te wijden.
• In het kort
• Wat is magnesium?
• Hoe kan een tekort ontstaan?
• Symptomen
• Diagnose
• Behandeling
• Veelgestelde vragen
• Reacties van lezers
• Bronvermeldingen
• Verwijzing

Is dit artikel interessant voor jou? We beginnen met het opnoemen van de symptomen zodat je een idee krijgt of verder lezen de moeite waard is. Verderop gaan we dieper op de symptomen in.
• Hoefbevangenheid "zonder aanwijsbare oorzaak"
• Vetophopingen rond manenkam ("harde nek") en staartaanzet
• Hardnekkig over- of ondergewicht
• Spiervermoeidheid, spierpijn, spiertrillingen, vaak uitend in onwilligheid om te "werken"
• Spierbevangenheid
• Overgevoeligheid van de huid
• Kreupelheid van de achterhand
Deze symptomen hebben verschillende biochemische oorzaken, waardoor ze niet altijd tegelijkertijd optreden. Hoefbevangenheid, over- of ondergewicht en de "harde nek" gaan meestal samen, de verschillende spierproblemen treden ook tesamen op. De symptomen worden vaak niet herkend of in verband gebracht met een magnesium-tekort.

Magnesium is in zijn pure vorm een metaal. Wanneer we het in dit artikel over magnesium hebben bedoelen we eigenlijk het magnesium-ion (vaak weergegeven met Mg++), dat altijd gebonden zit aan een ander ion: tesamen een mineraal. Magnesium-oxide bijvoorbeeld, is een verbinding tussen magnesium en zuurstof, wat je ook wel "magnesium-roest" zou mogen noemen. Eenmaal in een oplossing (zoals in je lichaam) gaan beide ionen hun eigen weg; de verbinding tussen magnesium-ionen onderling waarbij de metaalvorm ontstaat komt in het lichaam niet voor.
Magnesium is een intracellulair ion. 60% van het magnesium wordt door het skelet gebonden, 20% gaat naar de spieren. Magnesium is verder betrokken bij meer dan 300 enzym-reacties, waaronder de verwerking van glucose. Bovendien speelt het een belangrijke rol bij de prikkelgeleiding van zenuwen en spieren.

Magnesium-tekort is geen volslagen onbekend fenomeen; ook vroeger kwam het wel eens voor. Het trad dan echter praktisch altijd op in combinatie met een calcium-tekort. Nieuw is echter dat sinds enkele jaren magnesium-tekorten juist afzonderlijk voorkomen, dus zonder een (gemakkelijk waarneembaar) calcium-tekort, en dat het aantal gevallen explosief is toegenomen.
De meeste paarden krijgen tegenwoordig een dieet waarin mineralen in overvloed voorkomen, en het lijkt dan ook onwaarschijnlijk dat het paard een tekort aan magnesium kan oplopen. Maar ironisch genoeg is het onder andere vaak juist die overvloed aan mineralen die een tekort aan magnesium in de hand werkt! Samen met enkele andere factoren, zoals de toename van insulineresistentie en veranderingen in de pH van de bodem, zijn deze verantwoordelijk voor een toename van het aantal paarden met een magnesium-tekort.
Calcium

Toen het leven begon in de Precambrian oceaan was calcium een zeldzaam maar belangrijk ion. De latere gewervelde dieren hadden voor hun skelet nog meer van het schaarse calcium nodig. Calcium wordt daarom gereguleerd door minstens twee hormonen en een vitamine; geen enkel ander mineraal krijgt van het lichaam zoveel aandacht! Omdat calcium zo belangrijk is krijgt het een voorrangspositie en wordt het door het lichaam als eerste opgenomen.
Teveel mineralen
Een overmaat aan calcium, eveneens een mineraal, blijkt de magnesiumopname te verstoren. Calcium komt in voldoende mate voor in een natuurlijke voeding, bestaande uit gras en hooi. Calcium en Magnesium lijken in chemisch opzicht sterk op elkaar, en worden dan ook door het lichaam op dezelfde manier opgenomen en getransporteerd. Ga je nu de hoeveelheid mineralen (waaronder calcium en magnesium) kunstmatig verhogen, dan gebeuren er een paar dingen:
• Het calcium komt nu meer voor in het voedsel, en wordt als eerste opgenomen.
• Wanneer er genoeg calcium is opgenomen wordt de opname van calcium én magnesium (als neveneffect) geblokkeerd.
• Er zijn maar liefst vier hormonen (PTH, ADH, calcitonin, glucagon) die reageren op het calciumgehalte van het bloed. Wanneer het calciumgehalte stijgt krijgen de nieren de opdracht om meer calcium uit te scheiden, maar omdat de nieren geen onderscheid kunnen maken tussen calcium en magnesium wordt hiermee het, vaak toch al schaarse, magnesium weggespoeld.
Doordat paarden meer calcium krijgen dan vroeger treedt een magnesium-tekort dus eerder op, zelfs wanneer er voldoende magnesium in de voeding voorkomt en de calcium-magnesium-verhouding theoretisch in orde is.
! Magnesium-tekort betekent dus niet dat er te weinig magnesium in de voeding van het paard zou zitten, maar dat hij gewoon een overschot aan mineralen krijgt. Ook wanneer de calcium/magnesium-verhouding in orde is kan bij een teveel aan mineralen toch een tekort aan magnesium ontstaan! De oplossing is dan niet méér magnesium voeren, maar juist de totale hoeveelheid mineralen reduceren. In principe heeft een paard naast gras,hooi en een goede liksteen geen extra mineralen nodig.

Ongunstige binding
Magnesium is een ion, dat altijd gebonden zit aan een ander ion. Dat andere ion is echter niet geheel onbelangrijk! Een goedkope vorm is magnesiumsulfaat, dat helaas echter nauwelijks door het lichaam wordt opgenomen. Magnesiumoxide wordt al beter opgenomen, maar de beste (en duurste) vormen zijn die waarbij het magnesium is gebonden aan een eiwit: magnesium-chelaat. Omdat in de ingrediëntenlijsten slechts de "linkerhelft" van het ion wordt genoemd (Mg++) kun je slechts gissen over het "rechterdeel". Volgens bronnen op internet gaat het dan praktisch altijd om een goedkope, nauwelijks opneembare, versie van het "magnesium". Er is dus gemakkelijk een tekort mogelijk, ondanks voldoende "Mg++" in de voeding.

Magnesiumbehoefte volgens onderzoekers in Zweden en Amerika.
Vegetatie
Luzerne en klaver blijken weinig magnesium te bevatten. Van luzerne was al bekend dat het niet goed is voor hoefbevangen paarden, en het wat hogere eiwitgehalte werd altijd aangewezen als oorzaak. Inmiddels weten we dat eiwitten nauwelijks iets met hoefbevangenheid te maken hebben; waarschijnlijk is de slechte reputatie van luzerne ontstaan door het lage magnesiumgehalte. Paarden die voornamelijk luzerne te eten krijgen kunnen dus eerder een tekort aan magnesium oplopen.
Milieu
Volgens diverse onderzoekers (Kellon, Lindsey, Spangfors) spelen ook veranderde milieuomstandigheden een rol: "zure regen" blijkt een belangrijke factor waardoor magnesium uit de bodem verloren gaat en er dus minder magnesium kan worden opgenomen.
Ziekten
Uit recent onderzoek is gebleken dat veel paarden lijden aan een insulineresistentie, lijkend op type II diabetes bij mensen. Paarden die lijden aan een insulineresistentie hebben een grotere behoefte aan magnesium.
Bij mensen is het eveneens bekend dat veel diabetici een tekort hebben aan magnesium, terwijl magnesium juist de cellen gevoeliger maakt voor insuline en daarmee de kwaal vermindert. Om die reden krijgen veel diabetici magnesium voorgeschreven.

Een tekort aan magnesium kan leiden tot een aantal symptomen. De symptomen zijn ruwweg onder te verdelen in twee groepen: insulineresistentie en neuromusculaire problemen. Welke van die symptomen optreden hangt sterk af van het individu.
Insulineresistentie
Insuline

Koolhydraten worden door het spijsverteringssysteem omgezet in glucose, oftewel "bloedsuiker". Glucose is de belangrijkste brandstof van het lichaam. De glucosewaarde in het lichaam wordt gereguleerd door het hormoon insuline, dat de opname van glucose door de cellen bevordert. Wanneer de bloedsuikerwaarde te hoog wordt spreken we van "diabetes". Dit kan komen doordat het lichaam te weinig insuline aanmaakt, maar ook doordat de cellen niet goed meer reageren op insuline.
Een tekort aan magnesium maakt de lichaamscellen ongevoeliger voor insuline.
Uit verschillende recente onderzoeken (Pollit, Field and Jeffcott, Johnson) is gebleken dat veel paarden een verstoorde koolhydraatstofwisseling hebben: De cellen in het lichaam reageren niet meer goed genoeg op insuline. Er is dan steeds meer insuline nodig om de glucose te laten opnemen.
Wanneer paarden die lijden aan insulineresistentie een koolhydraatrijke maaltijd verorberen (graanproducten, melasse, gras dat rijk is aan fructaan) dan loopt zowel het insuline- als glucosegehalte op tot abnormale hoogten. Dit is hetzelfde als wat er in het beginstadium gebeurt bij volwassen mensen die diabetes ontwikkelen. Het probleem is niet te weinig insuline (zoals bij het type diabetes waarbij je insuline moet spuiten) maar een ongevoeligheid voor insuline. Insulineresistentie wordt ook wel "Impaired Glucose Tolerance", ofwel "IGT" genoemd.
Hallo Frans en Ilona,
Via deze meel wil ik jullie toch even laten weten hoe verschrikkelijk blij ik ben met jullie informatie via de site van Paard en Hoef natuurlijk. Vooral jullie laatste informatie over het geven van magnesium aan hoefbevangen paarden is denk ik toch wel de laatste redding geweest van mijn ene shetlandpony, die al eerder een paar keer 'zo maar' hoefbevangen is geweest, en die vanaf de zomer af en aan hoefbevangen was aan 4 hoeven, terwijl ze alleen hooi kreeg. Ik wist me echt geen raad meer, heb ook verschillende homeopatische medicijnen en kruiden e.d. gegeven, zonder lange-termijn resultaat, op het moment zelf knapte ze welliswaar snel op, maar kreeg vervolgens weer een nieuwe bevangenheidsaanval.
Na de nieuwe info op jullie site gelezen te hebben, ben ik ongeveer de tweede week van januari begonnen met het magnesium. En het is ongelooflijk hoe snel ze na een week of 2 begon op te knappen! Niet alleen dat ze weer beter begon te lopen, haar hoeven niet meer warm waren en dat ze niet meer stond te wiebelen van de ene hoef naar de andere, maar ze werd gewoon helemaal weer veel vrolijker, pinnig zoals een shet kan zijn en heel beweeglijk in de paddock, terwijl ze daarvoor als een zielig hoopje alleen maar de hele dag op één plekje stond. Ze vliegt in de grote bak weer met 100 km per uur heen en weer en bokken en gewoon blij en vrolijk achter de andere paarden aan. Zo heb ik haar echt máánden niet meer gezien.
Het is nu bijna half maart, ze krijgt het nu bijna 8 weken en ze is NIET meer bevangen geweest. Ik durf nu heel langzaam een beetje zeker ervan te zijn dat het magnesium bij haar 'aanslaat' en dat zij er echt baat bij heeft.
Groetjes, Catinka van Buschbach
Hoefbevangenheid
Insulineresistentie is iets dat nog maar kort geleden is ontdekt bij paarden, maar de link met hoefbevangenheid valt sterk op. Field and Jeffcott ontdekten dat paarden die hoefbevangen zijn geweest minder goed glucose (suiker) kunnen verwerken en lijden aan insuline-waarden die 4 keer hoger zijn dan normaal, wat duidt op een insulineresistentie.
Ondanks het feit dat insulineresistentie en hoefbevangenheid een duidelijk verband vertonen is nog niet precies duidelijk waarom dit verband er is. Er zijn twee theorieën: Professor C. Pollit denkt dat glucose-intolerantie tot gevolg heeft dat de witte lijn afsterft door gebrek aan glucose. Johnson denkt dat de glucose-intolerantie veranderingen van de bloedvaten veroorzaakt op een manier die vergelijkbaar is met de invloed van diabetes op de menselijke bloedvaten. De aderen worden bovendien gevoeliger voor thromboxane en zullen daardoor gemakkelijker samentrekken. Dit laatste lijkt een belangrijke factor te zijn bij het ontstaan van hoefbevangenheid: De beginfase van hoefbevangenheid, waarbij de bloedvaten samentrekken en de bloedsomloop wordt verhinderd was al door andere onderzoekers beschreven.
Hoe dan ook, voor jezelf als paardeneigenaar is dit slechts een academische kwestie. Feit blijft dat er een sterke link bestaat tussen insulineresistentie, magnesiumtekort, en hoefbevangenheid. Vele onderzoekers rapporteren inmiddels buitengewone successen wanneer toediening van magnesium deel uitmaakt van de behandeling van hoefbevangen paarden.
Zie voor meer informatie ook onze artikelen over Hoefbevangenheid en Fructaan.
Vetopslag
De hoge insulinewaarde zorgt voor een vetopslag op "vreemde" plaatsen, zoals in de manenkam ("harde nek") en bij de staartaanzet. De hoge insuline-waarde verhindert de afbraak van dit vet, zelfs als het paard op een zwaar dieet wordt gezet.
Luiheid
Paarden die lijden aan insulineresistentie zijn vaak moeilijk in beweging te krijgen.
Huidproblemen
Huidproblemen worden ook veelvuldig gerapporteerd bij paarden die lijden aan insulineresistentie. Verwondingen genezen langzamer, en schimmels krijgen meer kans.
Als je meer wilt weten over insulineresistentie, bezoek dan onze pagina over insulineresistentie.
Neuromusculaire problemen
Magnesium is sterk betrokken bij het neuromusculair functioneren. Bij een tekort aan magnesium zijn de spieren de eerste plaats waar de hoeveelheid magnesium zal afnemen.
Calcium speelt een rol bij het aanspannen van de spieren, magnesium is nodig om de spieren weer in de rusttoestand te laten terugkeren.
Nerveusheid
Magnesiumtekorten uiten zich snel in nerveusheid en een onvermogen om te ontspannen. Voor de eigenaar lijkt het vaak alsof het paard niet mee wil werken.
Spierpijn
Het onvermogen om spieren te ontspannen leidt vaak tot spierpijn en overgevoeligheid.
Spiertrillingen
Spiertrillingen wijzen op een gestoorde prikkeloverdacht. Ook hartritmestoornissen (hartkloppingen) zijn vaak een teken van een magnesiumtekort.
Spierbevangenheid
Een overschot aan calcium of een tekort aan magnesium kan bovendien leiden tot het tijdelijk "op slot gaan" van de spieren: "Recurrent Exertional Rhabdomyolosis" of "RER".

Diagnose, los van de symptomen, blijkt lastig. Er zijn drie methoden:
• Bloedplasma-waarde. De magnesium-waarde in het bloed zegt iets over het magnesium-gehalte van de laatste maaltijd maar niets over de magnesium-waarden in het spierweefsel. Wanneer er al langere tijd een magnesium-tekort heerst stoppen de nieren met het uitscheiden van magnesium waardoor de bloedwaarde weer normaal of zelfs hoog kan worden, terwijl er nog steeds een tekort is in de spieren. Hoe dan ook, in de literatuur worden normale waarden genoemd van 2.2-2.7mg/dl, komt de waarde onder de 2.0mg/dl dan is er sowieso sprake van een tekort.
• Urine-waarde. De magnesium-waarde van urine is een wat betere indicator, want een lage waarde betekent dat de magnesiumopname al langere tijd gering is.
• Spierbioptie. De beste diagnose kun je echter stellen wanneer je een spierbioptie laat uitvoeren en het spierweefsel onderzoekt op magnesiumwaarde.
De bepaling van de magnesiumwaarde door metingen uit te voeren blijkt dus lastig. Het beste kun je daarom uitgaan van de symptomen. Een tijdelijke "magnesium-kuur" is niet schadelijk en kan worden gebruikt om te onderzoeken of de symptomen verminderen. Als dat zo is kun je na een initiele herstel-dosis overgaan op een onderhoudsdosis.

Behandeling van een (vermoed) magnesium tekort brengt geen risico's met zich mee wanneer je met beleid te werk gaat. Magnesium is niet giftig en een teveel wordt simpelweg door de nieren uitgescheiden. Bij erg hoge doseringen verandert magnesium de pH in de darmen. Bij langdurig gebruik kan een overschot aan magnesium osteoporosis veroorzaken. Het beste kun je magnesium dan ook aanbieden gedurende een "uitprobeerperiode" van enkele weken om te zien of het enig effect heeft.
! Magnesium is niet slecht voor de nieren, maar het uitscheiden van een overdosering kan een probleem zijn wanneer de nierfunctie ernstig is aangetast. In geval van een aangetaste nierfunctie mag je magnesiumpreparaten uitsluitend geven met goedkeuring van een arts.

Toedienen doe je volgens onderstaand stappenplan:

1. Schaf een goed magnesium-supplement aan. Het is hierbij belangrijk dat er zo min mogelijk calcium in het supplement zit, omdat calcium de opname van magnesium zal verhinderen. Verder is het belangrijk dat het om een goed opneembare vorm van magnesium gaat. Er zijn twee hoofdgroepen:
o Anorganisch magnesium
Hieronder vallen magnesium-oxide, -sulfaat, -citraat, -carbonaat, - chloride, -fostaat, etc. De opname van deze magnesiumbindingen varieert van redelijk tot slecht. De slechter opneemvare vormen (zoals magnesium-fosfaat) hebben bijwerkingen en werken vaak laxerend, en zachte mest zorgt nou juist voor een groter magnesium-verlies! Ook kunnen deze bindingen de pH in de darmen veranderen. De slechte opname kan niet worden gecompenseerd door de dosering te verhogen, mede vanwege de ongunstige bijwerkingen.
o Organisch magnesium
Dit zijn de magnesium-chelaten, bindingen tussen magnesium en een organische stof (aminozuur). Hieronder vallen verbindingen als magnesium-alphaketagluconate, -aspartate, -glycinate, -lysinate, -orotate, -taurate, etc. De opname van deze magnesiumbindingen is zeer goed en ze hebben weinig tot geen bijwerkingen. Wel zijn deze preparaten wat duurder dan de anorganische preparaten.
Via onze website kunt u magnesium-chelaat bestellen. Lees hier meer over Magnesium-chelaat.
2. Staak de verstrekking van alle mineralen. Dus geen krachtvoer (dat was sowieso al niet goed in geval van hoefbevangenheid), geen liksteen, en geen enkele andere toevoeging, gewoon gras of, liever nog, hooi. Het is vooral belangrijk om het calciumgehalte gedurende deze periode zo laag mogelijk te houden.
3. De hoeveelheid magnesium is afhankelijk van het soort magnesium en de concentratie:
o Anorganisch magnesium
Verstrek dagelijks 3 (kleine pony) tot 12 gram (groot paard) netto van het magnesium uit het magnesium supplement (dus bij een kleine pony wordt dit 30 gram als de concentratie magnesium 10% is).
o Organisch magnesium
Organisch magnesium (chelaat) wordt zo goed opgenomen dat je kan volstaan met een kwart van de dosering van anorganisch magnesium: Iets minder dan 1 gram voor een kleine pony tot 3 gram voor een groot paard. Als de concentratie magnesium 10% is kom je dus uit op 8 tot 30 gram.
Houdt deze dosering gedurende 3 tot 6 weken aan.
4. Evalueer de status van de symptomen. Je moet nu een verbetering kunnen zien. Wanneer er geen verbetering optreedt was er waarschijnlijk geen sprake van een magnesiumtekort en kun je de behandeling beter staken.
5. Na het optreden van een verbetering halveer je de dosis en ga je 6 tot 8 weken hiermee door.
6. Stel nu een dieet op waarbij alle mineralen in normale verhouding en hoeveelheid voorkomen. Je hebt als het goed is nu een idee hoe het tekort aan magnesium kon ontstaan, pas het dieet zodanig aan dat dit tekort niet meer zal optreden.

? Ik heb een magnesium-preparaat gekocht. Hoe weet ik of het goed is?
Puur Magnesium is ongeschikt om te voeren: Magnesium voor consumptie bestaat altijd uit een verbinding tussen magnesium en "wat anders". Dat "andere" is bepalend voor de mate waarin magnesium kan worden opgenomen: magnesium-oxide is vrij goed bruikbaar, magnesium-chealaat nog beter. Magnesium-fosfaat of - sulfaat is daarentegen nauwelijks bruikbaar. Wat ook belangrijk is, is of er meerdere mineralen in het preparaat zitten. Met name calcium blokkeert de magnesiumopname en mag dus niet of nauwelijks in het preparaat voorkomen.

? Hoe kan ik aan een goed magnesium-preparaat komen?
We kregen deze vraag vrij vaak; het blijkt erg lastig te zijn om aan een goed magnesium-product te komen. Wij zijn dan ook op zoek gegaan naar een leverancier en hebben na veel speurwerk een buitenlandse fabrikant gevonden die bereid was om ons magnesium-chelaat ter beschikking te stellen. Lees hier meer over Magnesium-chelaat.

? Als ik stop met het geven van calcium, krijgt mijn paard daar dan geen tekort van?
Het is uiterst onwaarschijnlijk dat je paard in een paar weken tijd een tekort ontwikkelt aan calcium. Calcium komt sowieso voldoende voor in ruwvoer en hoeft eigenlijk nooit bijgevoerd te worden. De overmaat aan calcium heeft meegewerkt aan het ontstaan van een magnesiumtekort, en heeft je paard uiteindelijk dus geen goed gedaan. Zonder die extra calcium is je paard echt beter af.

? Ik voer mijn paard een natuurlijk mineralen preparaat. Hoe kan daar nou iets mee mis zijn?
"Natuurlijk" zegt niets: ook de zeer giftige kwikzouten zijn volkomen natuurlijke mineralen. In de mergelgrotten van Limburg vindt je andere mineralen dan in de Noordzee, maar beide mengsels kun je "natuurlijk" noemen. Een paard is echter geëvolueerd om vegetatie te eten, vegetatie waarin de mineralen vanzelf in de juiste hoeveelheden en verhoudingen voorkomen. Alles wat je toevoegt is per definitie onnatuurlijk en kan de juiste verhoudingen verstoren.

De volgende topic van BOKT heb ik doorgelezen:

[VS] soorten magnesium...???

[OPG] Paard explosief. Magnesium?

[VS] Magnesium

[VS] Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Voor diegene die magnesium citraat wil bestellen kan ditinteressant zijn want de prijzen verschillen nogal en allen leveren in NL. Volgens mij dezelfde potten als die ik heb:
https://www.google.nl/#q=magnesium+citr ... r&tbm=shop

In mijn zoektocht waren voor mij persoonlijk een aantal zaken belangrijk dat ik gelezen heb en dus geleerd:
1. Kleigrond heeft vaak wat minder magesium (hier hebben we klei grond);
2. Paarden die gevoelig zijn voor spier- en hoefbevangenheid zitten vaak net iets te laag met de magnesium hoeveelheid;
3. Meten is weten want zeker als je paard wel eens problemen heeft met zijn nieren moet je voorzichtig zijn met magnesium en geef dan hooguit een half schepje (=2,5 gram) per dag. Dat advies las ik van een dierenarts. Mijn paard had paar weken geleden nierklachten en uit onderzoek bleek dat hij te laag met magnesium zat (niet schrikbarend). Wij herhalen dus voorlopig elke maand het meten van de mineraal waarden om hem goed in de gaten te houden vanwege zijn nieren.
4. De relatie tussen magnesium en Calcium. Namelijk als je een te hoog Calcium gehalte hebt bij je paard, dan wordt er teveel magnesium onttrokken. Paar keer gelezen dat je dus van het product dat je koopt goed moet weten wat er in zit want Calcium zou niet goed zijn.
5. Ergens (? Waar) gelezen dat nogal wat andere magnesium aanvullende supplementen niet zo’n goede opname hebben. Van het magnesium citraat zou 80% opgenomen worden door het paard.

Omdat wij in Frankrijk wonen had ik de pech dat ik niet voor de zelfde pot het goedkoopste kon betalen. Tevens door de hoge postkosten wat het voor eens een duur geintje. Maar € 50,-- voor ¾ jaar en dan geen klachten meer ervaren bij het paard is het zeer zeker waard.

Tot slot, in dit topic lees ik al een tijdje mee want ook hier lees ik interessante zaken over magnesium. Toen mijn paard zo ziek was heb ik zelf even aan Cushing gedacht maar dat denk ik nu helemaal niet meer aan:

[MD] Centraal Topic Cushing/PPID

Tja dat was zo’n beetje mijn onderzoeks weg. Ik ben niet zo van het toedienen van de supplementen vandaar dat ik me er zo in verdiept heb om geen fouten te maken.

Om nog antwoord te geven op een vraag die gesteld is: Wij voeren van Garvo fytogold 2 x een halve schep per dag. De paarden gaan hier op arm gras (vergeleken bij NL) in de Lente vier uur per dag en hebben in de paddock onbeperkt arm hooi. Normaal werken ze vijf à zes keer per week recreatief maar één tot anderhalf uur. Dit voer is me toen aanbevolen door iemand van de merens vereniging want dit voer zou erg fijn zijn voor merens (hebben gauw teveel). Dat klopte zeer zeker want sindsdien zijn de paarden onvermoeibaar. Ik ben er in ieder geval erg tevreden mee. Het is een soort melange van muesli en krachtvoer waar ze een enorm uithoudingsvermogen door hebben gekregen zonder dat ze er dik of druk van worden. Ze zien er gewoon prachtig uit.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 22:23

Poeh pien, dat is een berg informatie!
Maar wel erg duidelijk, dank!
Ik heb mijn paard inmiddels een dikke maand of 2 op magnesium staan. Op aanraden van da en osteo ben ik hem equinervo (voor nerveuze paarden) gaan voeren. Hoifdbestandsdeel is magnesium. Toen de pot op was overgegaan op gewone magnesium. Ook met het oog op meer ontspanning in de spieren. Hij is sowieso rustiger geworden, maar dat kan ook andere oorzaken hebben. Als deze pot leeg is stop ik met het voeren van magnesium om te kijken of hij verschil laat zien.
Het probleem met niet eten herken ik. Ik voer nu naast de muesli en brok ook luzerne en hier doe ik nog een scheutje lijnzaadolie doorheen, nu eet hij het wel.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 23:27

Bedankt voor de heldere toelichting! Ik ben een stuk wijzer geworden :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 08:42

Weer eens tijd voor een post. Mijn paard gaat beter dan ooit. Het lijkt alsof al die hammetjes aan het verdwijnen zijn. Las zonet op deze site http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... ekort.html dat dit ook te maken kan hebben met magnesium bijgeven. NOg steeds geven wij elke dag 2,5 gram magnesium citraat. Speelt ook mee dat de twee paarden op dit moment een super wei tot hun beschikking hebben. Ik denk wel 2 + HA en het is meer een bergwei want de koeien hebben hem behoorlijk kaal gegeten en het gras hier is niet zo rijk als in NL. Ze moeten dus de hele dag heen en weer lopen om aan hun kostje te komen en dat is voor deze bergpaarden heel erg goed. KM maken hetgeen Hercule vanuit zijn luiïgheid liever niet doet maar om zijn buikje te vullen doet hij het graag.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 09:00

Klopt :) magnesium reguleert de suikerhuishouding in het lichaam (ook bij mensen, zorgt voor een stabielere suikerspiegel)
Heb er ook een shetlandmerrie weer mee op de been gekregen. Die was toen ik haar kreeg breder dan ze hoog was en zat tegen de hoefbevangenheid aan. Dus heb haar op een sober dieet gezet en elke dag een handje voer met magnesium gegeven en ze was binnen 2 maanden een stuk slanker en gezonder

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 20:31

Hier is paard recent naar de osteopaat geweest en die gaat nu ook op de magnesium, om te kijken of dat wat gaat doen. Ik hoop het wel want ik had het idee dat ze weer strakker in haar spieren zat wat na de osteo echt beter was geweest.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 20:42

Voor de mensen uit Noord-Holland; ik heb een halve zak van de welkoop
die gratis opgehaald mag worden !

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 21:17

pien_2010, bedankt voor de link, dit is een makkelijk leesbaar en helder verhaal. :j

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 11:42

Ik lees hier ook een beetje mee en vind het erg interressant.
Nou ben ik een beetje blond! :+

Wie zou mij kunnen/willen helpen uit te rekenen hoeveel magnesium ik mijn paard zou moeten geven?
Ik heb overigens die van de Welkoop besteld.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 11:44

Die formule staat in het topic, even zoeken in mijn berichten hier, dan kan je hem wel vinden

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 11:47

Ja die heb ik inderdaad gelezen, kom er alleen niet echt uit :o

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 11:48

Dit is de berekening

Keet schreef:
Komt ie:
Paard heeft behoefte aan 0,015(basis)/0,030(werkend) gram magnesium per kilo lichaamsgewicht. Zie http://www.voervergelijk.nl/kennisbank/ ... -mineralen
Dan kan je uitrekenen hoeveel hij per dag zou moeten krijgen.

De magnesium van de Welkoop bevat 54,5% magnesium.
Mijn pony's wegen ongeveer 200 kilo per stuk -> 200 x 0,030 = 6 gram magnesium per dag. Dat betekent dus dat ik plusminus 14 gram moet voeren per dag om aan die behoefte te komen.

Voor jouw paard:
550kg x 0,03 = 16,5 gram magnesium per dag. Betekend dat je ongeveer het dubbele daarvan zou moeten voeren om aan de behoefte te voldoen. Tussen de 30 en 35 gram dus :) 5 x 6 a 7 gram = 30 tot 35 gram.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 11:52

Bedankt tinkersjakie!!
Hoe rekenen jullie uit hoe zwaar jullie paard ong is?

@ Keet voer jij nog steeds de 0,030?

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 11:55

Gegokt, andere tinker bij onze stal op weegbrug geweest en volgens da klopte onze inschatting wel.
Zal niet bij een groot paard op de 50 kilo nauwkeurig aankomen hoor.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 12:03

Ik voer mijn merrie nog steeds 0.030 inderdaad :) omdat ik merk dat dat voor haar goed werkt :)