volgens mij ben ik de enige die nog scoort, haha! nou goed gaan we weer...
@ Vientje, paard heeft zo wel wat weg van die andere schimmel, ook een wat hoekig model. opmerkingen over de bespiering en buik geef je zelf al, hoewel ik de buik wel mee vind vallen, is wat diep maar niet 'ontploft', paard heeft nog flanken haha!
hals geef ik een 2,5 á 3, ziet er keurig uit, kam is iets rond dus daar issie niet schraal, wel te weinig om het echt 'vetopslag' te noemen. er is ook een bijlslag zichtbaar wat aangeeft dat de hals niet royaal bedeeld is. voorkant van de schouder is duidelijk zichtbaar, twee scherpe lijnen, wel een klein vetje zichtbaar, 2,5. schouderpunt steekt iets uit. achterkant schouder is wat voller, geen echte pocket maar wel sprake van wat vetopslag, 3. ribben zijn netjes, nét zichtbaar en wss goed voelbaar, 2,5. rug heeft zo te zien een nette dakvorm. heupbotten zijn mooi te zien en wel rond, steken niet overdreven uit. geen appelkont en ook geen pockets bij de staartaanzet. achterhand als geheel een 2,5.
paard mist vooral wat vorm en ronding door de bespiering, maar ook het type is daar wel een beetje naar. ik vind het paard nu zeker niet te dik, een 3 is een recreatieconditie, 2 is een sportconditie. ribben net te zien is mijns inziens dan ook geen 3. qua vetscore zou ik het paard ongeveer zo zien te houden, is wel prima zo (althans, als je dus ook in het voelen uitkomt op een krap 3-tje). als je er meer afhaalt is er ook geen sprake van reserve en er moet nu eenmaal een bepaalde vetopslag ook gewoon zijn. ben wel benieuwd wat ervan wordt als het paard weer voller in de bespiering komt.
@ rox, duidelijk een heel ander type dan het paard erboven, let o.a. op stand van schouder en verloop achterhand. hals ziet er netjes uit, geen vetkam wel wat opslag, 2. hals is mooi droog en goed bespierd, die zet ik wel onder het kopje sportconditie. voorkant van de schouder krijgt hetzelfde, dit vind ik persoonlijk echt mooi, veel vorm, rond genoeg en wat forser in de bespiering. voor de schouder is een klein vetje te zien, maar vooral veel spier. deze krijgt van mij een 2,5. schouderpunt steekt niet uit maar lijkt netjes onder een laagje vel te zitten, 2,5 á 3, met als aantekening dat ik het op dat punt lastig te zien vind wat spier is en wat evt. vet is. de achterkant van de schouder is een stukje royaler, verloop naar en over de ribben is duidelijk vol, en achter de schouder is een verpocketje te zien. rug is mooi van vorm, niet erg gevuld aan de schoft. dit alles bij elkaar krijgt van mij een 3, het pocketje/ voorste stuk van de ribben een stukje meer. heupbot is goed te zien, heeft duidelijk vorm maar ligt niet verzonken, 2,5 á 3. vetkussentjes bij staartaanzet zijn niet te bepalen, hoewel ik wel vermoed dat er daar twee kleintjes zitten, gezien het lichte appelmodel van de kont en de lichtval op de foto van achteren. achterhand als geheel geef ik een 3.
ik denk dat er bij dit paard een hoop vulling al uit bespiering bestaat, paard is mooi droog en ziet er gewoon goed uit. niet 'schraal' genoeg voor een marathonlopersconditie, maar een nette sportieve recreatieconditie. in de dressuur ziet men de paarden over het algemeen graag zo, wel sportief maar geen garnalen.