[FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 17:44

volgens mij ben ik de enige die nog scoort, haha! nou goed gaan we weer...

@ Vientje, paard heeft zo wel wat weg van die andere schimmel, ook een wat hoekig model. opmerkingen over de bespiering en buik geef je zelf al, hoewel ik de buik wel mee vind vallen, is wat diep maar niet 'ontploft', paard heeft nog flanken haha!

hals geef ik een 2,5 á 3, ziet er keurig uit, kam is iets rond dus daar issie niet schraal, wel te weinig om het echt 'vetopslag' te noemen. er is ook een bijlslag zichtbaar wat aangeeft dat de hals niet royaal bedeeld is. voorkant van de schouder is duidelijk zichtbaar, twee scherpe lijnen, wel een klein vetje zichtbaar, 2,5. schouderpunt steekt iets uit. achterkant schouder is wat voller, geen echte pocket maar wel sprake van wat vetopslag, 3. ribben zijn netjes, nét zichtbaar en wss goed voelbaar, 2,5. rug heeft zo te zien een nette dakvorm. heupbotten zijn mooi te zien en wel rond, steken niet overdreven uit. geen appelkont en ook geen pockets bij de staartaanzet. achterhand als geheel een 2,5.

paard mist vooral wat vorm en ronding door de bespiering, maar ook het type is daar wel een beetje naar. ik vind het paard nu zeker niet te dik, een 3 is een recreatieconditie, 2 is een sportconditie. ribben net te zien is mijns inziens dan ook geen 3. qua vetscore zou ik het paard ongeveer zo zien te houden, is wel prima zo (althans, als je dus ook in het voelen uitkomt op een krap 3-tje). als je er meer afhaalt is er ook geen sprake van reserve en er moet nu eenmaal een bepaalde vetopslag ook gewoon zijn. ben wel benieuwd wat ervan wordt als het paard weer voller in de bespiering komt.

@ rox, duidelijk een heel ander type dan het paard erboven, let o.a. op stand van schouder en verloop achterhand. hals ziet er netjes uit, geen vetkam wel wat opslag, 2. hals is mooi droog en goed bespierd, die zet ik wel onder het kopje sportconditie. voorkant van de schouder krijgt hetzelfde, dit vind ik persoonlijk echt mooi, veel vorm, rond genoeg en wat forser in de bespiering. voor de schouder is een klein vetje te zien, maar vooral veel spier. deze krijgt van mij een 2,5. schouderpunt steekt niet uit maar lijkt netjes onder een laagje vel te zitten, 2,5 á 3, met als aantekening dat ik het op dat punt lastig te zien vind wat spier is en wat evt. vet is. de achterkant van de schouder is een stukje royaler, verloop naar en over de ribben is duidelijk vol, en achter de schouder is een verpocketje te zien. rug is mooi van vorm, niet erg gevuld aan de schoft. dit alles bij elkaar krijgt van mij een 3, het pocketje/ voorste stuk van de ribben een stukje meer. heupbot is goed te zien, heeft duidelijk vorm maar ligt niet verzonken, 2,5 á 3. vetkussentjes bij staartaanzet zijn niet te bepalen, hoewel ik wel vermoed dat er daar twee kleintjes zitten, gezien het lichte appelmodel van de kont en de lichtval op de foto van achteren. achterhand als geheel geef ik een 3.

ik denk dat er bij dit paard een hoop vulling al uit bespiering bestaat, paard is mooi droog en ziet er gewoon goed uit. niet 'schraal' genoeg voor een marathonlopersconditie, maar een nette sportieve recreatieconditie. in de dressuur ziet men de paarden over het algemeen graag zo, wel sportief maar geen garnalen.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 17:51

@ merieveulen: dank je wel! Het valt me op dat ik zelf de neiging heb haar als ze wat steviger is te onderschatten in mijn cijfers, en als ze wat schraler is haar te overschatten. Dat is vast te wijten aan de roze bril van de eigenaar <3 :D Kan me wel goed vinden in je beoordeling. Qua voelen komt ze overeen met de 3, ze lijkt door haar hoekigheid net wat schraler dan ze werkelijk is.

Qua spekkies zou ik haar inderdaad graag zo houden, ze is nu net van stal verhuist en kan weer individueel gevoerd worden daardoor dus ik denk dat dat wel goedkomt. Als ze verder afvalt wordt het een hert, dat is niks. De bespiering moet er weer op getraind worden, dat zal nog wel even duren maar ga met een maandje weer foto's maken :)

Sinds ik hier meelees merk ik trouwens wel dat ik verdomde kritisch ben geworden op spekkige paarden, dat viel me eerder nooit op maar nu beoordeel ik elk paard op zicht meteen al := Lijkt me best een goede ontwikkeling :D

merrieveulen

Re: [FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 17:54

haha ja dat doe ik dus ook... en tot mijn schrik is er nauwelijks een 2,5 je of lager te vinden...

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 18:00

Ja inderdaad...op oude stal ook, super hoe de beesten daar gehouden worden (24/7 paddock met onbeperkt hooi, beperkt gras, meesten weinig brok, etc), maar nondeju wat zijn ze daar gemiddeld stevig :o Is ook lastig als ze in een groep wonen!

Probeer trouwens mee te gaan scoren, maar tijdsissues maken dat wat lastig. Wil het ook uitgebreid goed kunnen doen :)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 18:26

bij ons ook hoor, gelukkig staan mijn pony's apart met zijn tweetjes, ik kan ze aardig precies geven wat ik wil. onze twee grotere paarden staan in een groep, en lopen momenteel allebei met graaskorfje.

het beeld in NL is nu eenmaal wat vertekend, we vinden een paard al snel mager en kijken teveel naar buikjes of een paard dik is of niet, vette speknekken worden 'hengstenhalzen' genoemd...

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 22:18

@merrieveulen: leuk om te lezen wat je van mn draakje vindt! Ze heeft wel een reserve nodig voor de sport die wij doen, vooral omdat ze zo fanatiek is dat ze gelijk gewicht verliest in de flanken! Na onze eerste klasse 2 rit(55km) is ze mooi op gewicht gebleven, en weet dus dat we goed bezig zijn! Mijn paardje is bij ons op stal ook de enigste die er zo uit ziet, de meeste allemaal ruime 3 of hoger! Jammer dat zoveel mensen obestitas bij paarden overschatten!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 08:07

invallen in de flanken geeft aan dat de hoeveelheid ruwvoer in het systeem afneemt. de blindedarm van een paard is heel groot, en als deze vol is neemt hij dus ook aardig wat plek in. als de darmen vol zijn is een paard behoorlijk bol en zit er geen kuiltje meer aan de flanken, dan issie gewoon tonnetjerond. als een paard zo is heeft dat meestal met gas te maken, de meeste paarden eten zich niet letterlijk zo vol.
als jouw paard een lange rit maakt en daarbij dus niet eet, is het logisch dat de flanken wat invallen. dat is ook volkomen normaal.

mijn paard is ooit twee keer vrij kort na elkaar gewogen, één keer gewoon en toen woog hij 484 kilo, en de tweede keer was na drie dagen op de kliniek met koliek, en dus amper gegeten. hij woog daar toen 403 kilo. zo zie je maar wat praktisch alleen buikvulling al kan doen. mijn paard zag er toen ook niet uit, zo'n hazewindhondbuikje en holle flanken.

ben het wel met je eens dat er gewoon wat reserve op moet zitten, dat is ook gewoon natuurlijk, zeker in het huidige seizoen en met het werk wat jullie doen.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 11:29

Ik ben benieuwd naar jullie mening van mijn tinker merrie. Ik schat haar 3, richting 4.

Ze is 19 jaar. Vroeger gebruikt als fokmerrie tot haar 11e. Ze heeft daardoor een 'hangbuik', ribben zijn goed te voelen.
Toen de 'sport' ingegaan (L1) en nu de laatste 2 jaar geniet ze eigenlijk beetje van haar pensioen al. Ze heeft namelijk
lichte atrose. We rijden nog wel 3 a 4 dagen in de week, 1 dag in de bak, verder buiten.

Afbeelding

Afbeelding

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 22:55

Ben benieuwd hoe mijn paard scoort bij jullie :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 15:08

Graag de rest van de paarden incl je eigen ook even scoren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 15:16

Zo, is weer even geleden dat ik nog hier geweest ben :o
Zal eens zien of ik er nog wat van kan :+

@ femke - de tinker : vind die er best goed uitzien, beetje aan de volle kant maar niet overdreven. Er lijkt wel een overgang hals/schouder te zijn, kan je die ook duidelijk voelen? Rug & achterhand lijken wat goed gevuld, al kan je de rug eigenlijk niet beoordelen vanaf een foto. Achterhand lijkt wel een tikje te rond (tussen hoogste punt & staartaanzet zeg maar). Ik zou algemeen gaan voor een 3.5? Misschien 4? Ligt er een beetje aan wat je allemaal voelt (manenkam kan je zo niet beoordelen, evenals de rug en de botten van de achterhand).

@ furioso : foto's zijn wat moeilijk omdat ze niet stilstand zijn, maar zal toch proberen. Hals lijkt me prima, je ziet duidelijk een schouder maar dat is wel in beweging dus weet niet hoe het er in stilstand uitziet. Rug lijkt ook wel een boogje te hebben en achterhand loopt mooi naar beneden (al loopt die beter op de 1e foto dan op de 2e dus ja, foto's vertekenen nogal eens :+ ). Voor mij ziet dit er prima uit :j Wat was het normale weer, 2.5 dacht ik? Misschien dan een 3tje omv het schoudergedeelte waar toch wat vetjes lijken te liggen. Iets in die richting, maar voor mij zou het prima zijn hoor ;)

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 15:35

Femke, lastig scoren, mijn indruk ligt op 3,5-4 (afgaande op de schouder en billen) maar ik vind haar lastig beoordelen vanaf deze fotos, kan mn vinger er niet helemaal op leggen waarom, sorry.

Furioso (en sabine :P ) Hals en schouders iets vol, 3-3,5. Middenstuk ook iets aan de volle kant (buik is niet heel gevult, maar ribben en rug lijken wel wat aan de volle kant) ongeveer een 3, achterhand slecht te zien, maar krijg de indruk van een 3-3,5. Al met al een ruime 3 dus. Ik zou hem graag nog wat meer gespiert zien in de billen en dan wat droger. Dan komen de hals en schouder spieren ook beter uit.
Verder schitterend paard.

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 17:59

Ik heb er zelf niet echt veel verstand van, maar denk dat Furioso (mijn paard) goed op gewicht is nu :) dus een 2,5-3 :)
En voor de tinker geef ik ook een 3 :) ziet er mij vrij goed uit

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 00:00

@[***]: schouder is goed te voelen, overgang hals schouder ook. Verder idd ronde billen. Ik vind haar zelf ook lastig te schatten. Sommige vinden haar te dik, terwijl ze vroeger veeeeel dikker was. Ze is van zich zelf ook breed gebouwd, verder fokmerrie geweest dus die buik is ook lastig te schatten.

@airborn: ik zal morgen eens kijken of ik misschien wat duidelijkere foto's heb! Maar vind haar zelf ook lastig te schatten Hahaha

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 16:13

Ben ook wel benieuwd wat er over mijn 9 jarige fjord word gedacht:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oja even ter aanvoeging, Radar staat 24/7 buiten op het land

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 16:24

Foto's met zadel en ruiter zijn niet bruikbaar.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 08:28

mensen, nogmaals: graag STANDfoto's zonder zadels, ruiters, dekens e.d., maar met alleen een hoofdstel of halster, zo recht mogelijk van opzij genomen. rijfoto's zijn niet erg handig, en een zadel maakt het onmogelijk om iets te zeggen over de middenhand.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 09:00

en mijn 6 jarige shetland ruin!
Hij word ongeveer 5x per week getraind en ik train hem ook in vrijheidsdressuur en lange teugelen dus hij is volgens mij wel goed bespierd.

En ja hij is te dik, maar zo zag hij er een jaar terug uit:
[img]i968.photobucket.com/albums/ae163/MarlindeRooz/Ponys/SAM_2609.jpg[/img]

a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/394756_382316485157592_1463808822_n.jpg

a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/295298_380741005315140_854761239_n.jpg

i968.photobucket.com/albums/ae163/MarlindeRooz/Ponys/SAM_6325.jpg

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 15:51

je foto's zijn niet zichtbaar, je moet ze even bijwerken.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 21:38

Leuk topic! Vetscore kan ik zelf eigenlijk alleen beoordelen wanneer ik aan het paard kan zitten. Vanaf foto's vind ik het erg moeilijk :j Ik voel altijd bij de ribben de billetjes en de hals. Hoe doen jullie dat aan de hand van foto's?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 21:40

Ik kijk vooral naar de schouder en de achterhand, of er geen vetbulten bovenop de kont zitten waardoor het naar de staart toe niet mooi afloopt. Veel verder kom ik zelf niet := :+

josienJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 21:49

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat vinden jullie van hem? De een vind hem te dik, de ander te dun.. ik denk dat hij precies goed is zo..

hennienke123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 21:15

wel precies vindt ik, ;)

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 13:13

tijdje terug de mijne eens laten scoren. ze scoorde 3,5 :') schaam* maar daar heb ik aan gewerkt!

met score 3,5:
http://i45.tinypic.com/2ltnhb5.jpg

en deze is van nu :)
Afbeelding

ze staat nu alleen op gras, geen extra's meer. 2x per week een eindje fietsen.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 17:40