Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Dergelijke testen en zelfs meerdere en uitgebreider, hebben al onze producten doorstaan en moeten het periodiek nog steeds doorstaan. Zo is er o.a. ook steeds onderzoek naar het aantal kauwbewegingen, wat bij onze producten vrij veel is dankzij een hoge structuurwaarde.
Toch zijn we altijd blij te horen dat er mensen zijn die ook e.a. zelf gaan testen; dit vinden wij een teken dat mensen bewust bezig zijn en niet zomaar klakkeloos aannemen wat wij als fabrikant zeggen/beweren. Hiermee geven we aan zo transparant mogelijk bezig te willen zijn.
Tot op heden zijn er bij ons 5 meldingen geweest van slokdarmverstopping na het eten van de Basis brok. Bij 3 ervan is aantoonbaar geconcludeerd dat getroffen dieren te gulzig waren. Die gulzigheid hebben de getroffen paarden zichzelf afgeleerd en eten nu normaal. Twee gevallen blijven voor ons een raadsel, daar de eigenaar beweerde slechts 2 handjes brok te hebben gegeven waarna het paard meteen een slokdarmverstopping kreeg. Dit suggereerde dat onze producten zouden opzwellen in water. Van opzwellen is echter geen sprake en dat is simpel uit te testen door zelf wat brokken in water te leggen. Men zal dan zien dat de brokken uit elkaar vallen en niet opzwellen. Daarnaast zijn 2 handen vol product te weinig om een slokdarm te doen verstoppen.
Wereldwijd is men het er over eens dat slokdarmverstopping eigenlijk maar 3 oorzaken kent: 1. Slecht kauwen door gebitsproblemen 2. Slecht kauwen door te gulzig eten (voernijd) 3. Een vernauwing van de slokdarm wat is aangeboren of wordt veroorzaakt door een tumor (zeldzaam). Een vierde oorzaak kan ook nog genoemd worden maar dat speelt bij onze producten niet; dat is nl het opzwellen van het voer; een bekend voorbeeld daarvan is bietenpulp.
Wat kan men doen om een verstopping te voorkomen: zorgen dat het gebit in orde is. Sommige paarden hebben last van haken op de kiezen waardoor deze slecht kauwen. Deze haken kunnen in enkele gevallen weer heel snel terug komen, regelmatige controle is daarom gewenst. Gulzig eten kan men voorkomen door paarden apart te laten eten. Is dat niet relevant (paard staat alleen), dan kan voernijd veroorzaakt zijn door voer wat zout of zoet was; het paard ziet het voer dan als ‘snoep’ (verslaving) en valt aan zodra men brokken in de voerbak deponeert. Omdat onze producten geen toegevoegde suikers en/of zout bevat, verdwijnt dit gedrag wanneer men onze producten voert. In het begin, wanneer het paard nog wel gulzig is, is het raadzaam erbij te blijven wanneer het paard eet; zo kan men zien of het paard te grote happen neemt. Is dat het geval, dan moet men voorkomen dat het paard grote happen kan nemen. Dit doet men door een voerbak te gebruiken met morsstang of door iets op het voer te leggen; wij geven de voorkeur aan een baksteen. Men kan het voer ook gaan mengen met gehakseld stro OF hooi. Luzerne heeft niet onze voorkeur.
Onze producten nat maken is ook een mogelijkheid maar raden wij af: het paard maakt hierdoor te weinig speeksel aan; speeksel is juist erg belangrijk voor de spijsvertering. Een ander punt is dat paarden niet van meel/poeder en niet van ‘meel/poeder + water’ houden. Ze eten het meestal niet op, ook niet wanneer het paard normaliter ‘slobber’ krijgt. Slobber is nl een apart verhaal; slobber is ALTIJD voorzien van ‘smaakmakers’ zoals zout of bepaalde vormen van suiker; dat is de reden dat paarden slobbers graag eten.
Dat het product in uw test beschimmeld is een bewijs dat het geen conserveringsmiddelen bevat; bij temperaturen vanaf 18 graden beschimmelen onze producten onder vochtige omstandigheden normaal gesproken binnen 8 dagen. Onder de juiste omstandigheden opgeslagen kan het echter ruim 1 jaar bewaard worden (te vergelijken met gedroogde keukenkruiden).
Zout trekt vocht aan; het product lijkt dan plakkeriger maar feitelijk bevat het enkel meer water; dankzij dat extra water ‘kleeft’ het meer aan elkaar (tussen de deeltjes zit een filmlaagje water waardoor deze middels adhesie ‘aan elkaar plakken’).
Wat het schoonmaken van de voerbak betreft: men moet er altijd voor zorgen dat zowel de voerbak als de drinkbak schoon zijn. Zichtbare deeltjes kunnen ongewenste schimmels bevatten (en ook hun evt. toxinen), maar zeer belangrijk zijn ook de onzichtbare deeltjes (bacteriën). Deze kunnen (onzichtbaar) zorgen voor een onaangename geur of smaak (waardoor het paard het eten laat staan) of in het ergste geval, het dier ziek maken.
Anoniem schreef:van welk 'gezond'voer komt je paard makkelijk in spiermassa aan?
Ben sinds kort vrij actief aan het rijden op mijn pony,voer nu de herbs en ruwvoer, samen met een handje musli en een handje vitaminekorrels(beiden moeten op...).
maar echt aanzetten doet het niet.
meneer mag voller worden...iets dat hiervoor werkt?
hoor overal veel over mais en bv maismeel,of cornmusli maar dat zijn dus wel weer granen...
SparklingApp schreef:Ik ben wel benieuwd hoe sportpaarden het op lange termijn doen op dit voer, ik heb toch het idee dat de meeste meer voor recreatie gebruikt worden.
Na de tip hier van de rozenbottels heb ik ze ook besteld, kreeg keurig een super leuk pakket met allemaal proefjes er in enzo!
Maar niet alle paarden zijn blij met de rozenbottels en ik moet zeggen dat ik er zelf één op heb gegeten en dat viel me goed tegen!![]()
Nu geef ik ze een snoepje met een rozenbottel en gaat het al beter..
UniFlap schreef:Nou ik heb m'n eerste bestelling gedaan bij voergezondBasis plus en Weide plus.
Ik zou jullie op de hoogte voor de stressie paarden die niet aan willen komen