Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinkels

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 22:23

ik weet niet hoe het er bij jou uitziet.. maar t lijkt wel stro haha!

Onze luzerne was altijd veel groener.. Maar Zoé krijgt t niet meer.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 22:28

Het zit daar in zijn voerbakje. En zie het nu idd ook...haha. maar is wel erg beetje die kleur, alleen fijner dan stro.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 22:56

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 09:44

Heb (uitgebreid :D ) antwoord van Voergezond op mijn experimenten.
Wil hem graag emt jullie delen aangezien er weer nuttige dingen in staan.
Ik wil echter geen discussie over de slokdarmverstoppingsproblemen. Dit is een bericht van Voergezond.nl en hun ideeen/bevindingen.
Heb je er vragen over/ problemen mee mail dan aub naar voergezond.nl

Komt ie:

Citaat:
Dergelijke testen en zelfs meerdere en uitgebreider, hebben al onze producten doorstaan en moeten het periodiek nog steeds doorstaan. Zo is er o.a. ook steeds onderzoek naar het aantal kauwbewegingen, wat bij onze producten vrij veel is dankzij een hoge structuurwaarde.

Toch zijn we altijd blij te horen dat er mensen zijn die ook e.a. zelf gaan testen; dit vinden wij een teken dat mensen bewust bezig zijn en niet zomaar klakkeloos aannemen wat wij als fabrikant zeggen/beweren. Hiermee geven we aan zo transparant mogelijk bezig te willen zijn.

Tot op heden zijn er bij ons 5 meldingen geweest van slokdarmverstopping na het eten van de Basis brok. Bij 3 ervan is aantoonbaar geconcludeerd dat getroffen dieren te gulzig waren. Die gulzigheid hebben de getroffen paarden zichzelf afgeleerd en eten nu normaal. Twee gevallen blijven voor ons een raadsel, daar de eigenaar beweerde slechts 2 handjes brok te hebben gegeven waarna het paard meteen een slokdarmverstopping kreeg. Dit suggereerde dat onze producten zouden opzwellen in water. Van opzwellen is echter geen sprake en dat is simpel uit te testen door zelf wat brokken in water te leggen. Men zal dan zien dat de brokken uit elkaar vallen en niet opzwellen. Daarnaast zijn 2 handen vol product te weinig om een slokdarm te doen verstoppen.

Wereldwijd is men het er over eens dat slokdarmverstopping eigenlijk maar 3 oorzaken kent: 1. Slecht kauwen door gebitsproblemen 2. Slecht kauwen door te gulzig eten (voernijd) 3. Een vernauwing van de slokdarm wat is aangeboren of wordt veroorzaakt door een tumor (zeldzaam). Een vierde oorzaak kan ook nog genoemd worden maar dat speelt bij onze producten niet; dat is nl het opzwellen van het voer; een bekend voorbeeld daarvan is bietenpulp.

Wat kan men doen om een verstopping te voorkomen: zorgen dat het gebit in orde is. Sommige paarden hebben last van haken op de kiezen waardoor deze slecht kauwen. Deze haken kunnen in enkele gevallen weer heel snel terug komen, regelmatige controle is daarom gewenst. Gulzig eten kan men voorkomen door paarden apart te laten eten. Is dat niet relevant (paard staat alleen), dan kan voernijd veroorzaakt zijn door voer wat zout of zoet was; het paard ziet het voer dan als ‘snoep’ (verslaving) en valt aan zodra men brokken in de voerbak deponeert. Omdat onze producten geen toegevoegde suikers en/of zout bevat, verdwijnt dit gedrag wanneer men onze producten voert. In het begin, wanneer het paard nog wel gulzig is, is het raadzaam erbij te blijven wanneer het paard eet; zo kan men zien of het paard te grote happen neemt. Is dat het geval, dan moet men voorkomen dat het paard grote happen kan nemen. Dit doet men door een voerbak te gebruiken met morsstang of door iets op het voer te leggen; wij geven de voorkeur aan een baksteen. Men kan het voer ook gaan mengen met gehakseld stro OF hooi. Luzerne heeft niet onze voorkeur.

Onze producten nat maken is ook een mogelijkheid maar raden wij af: het paard maakt hierdoor te weinig speeksel aan; speeksel is juist erg belangrijk voor de spijsvertering. Een ander punt is dat paarden niet van meel/poeder en niet van ‘meel/poeder + water’ houden. Ze eten het meestal niet op, ook niet wanneer het paard normaliter ‘slobber’ krijgt. Slobber is nl een apart verhaal; slobber is ALTIJD voorzien van ‘smaakmakers’ zoals zout of bepaalde vormen van suiker; dat is de reden dat paarden slobbers graag eten.

Dat het product in uw test beschimmeld is een bewijs dat het geen conserveringsmiddelen bevat; bij temperaturen vanaf 18 graden beschimmelen onze producten onder vochtige omstandigheden normaal gesproken binnen 8 dagen. Onder de juiste omstandigheden opgeslagen kan het echter ruim 1 jaar bewaard worden (te vergelijken met gedroogde keukenkruiden).

Zout trekt vocht aan; het product lijkt dan plakkeriger maar feitelijk bevat het enkel meer water; dankzij dat extra water ‘kleeft’ het meer aan elkaar (tussen de deeltjes zit een filmlaagje water waardoor deze middels adhesie ‘aan elkaar plakken’).

Wat het schoonmaken van de voerbak betreft: men moet er altijd voor zorgen dat zowel de voerbak als de drinkbak schoon zijn. Zichtbare deeltjes kunnen ongewenste schimmels bevatten (en ook hun evt. toxinen), maar zeer belangrijk zijn ook de onzichtbare deeltjes (bacteriën). Deze kunnen (onzichtbaar) zorgen voor een onaangename geur of smaak (waardoor het paard het eten laat staan) of in het ergste geval, het dier ziek maken.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 10:49

net antwoord :j ben je zelf tevreden met het antwoord?

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 11:09

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 17:20

Dat kan voergezond wel, goede antwoorden geven!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 18:08

Ja, goed antwoord. Beetje jammer dat hetgeen mij is overkomen nog niet verklaard is. Maar ik wacht nog steeds een reactie van ze af..
Optie 3 zou die dan onder moeten vallen, maar het lijkt me dat dit dan ook (juist) bij ander eten gebeurd.

We wachten af..

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 20:49

Jammer Ing_ dat je zover weg woont voor mij! Anders had ik het graag overgenomen!

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 21:24

Tinkels schreef:
Jammer Ing_ dat je zover weg woont voor mij! Anders had ik het graag overgenomen!

Dat is idd jammer :D

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 22:01

Sja wij hadden een pony op stal die op stal werd gezet en die nam een hap hooi en ze had een slokdarm verstopping. Soms kan zoiets gebeuren........ Daarna heeft ze het nooit meer gehad.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 22:41

Kan die verstopping dan niet eerder al ontstaan zijn?
Mijn paard stond op de dag van de hengsten keuring in een zaagselbox, naar huis gereden en thuis stond hij in de trailer met een hap hooi in zijn mond, maar er kwam zaagsel uit zijn neus..
Eerst leek het dus net of hij zich had verslikt in het hooi, maar de verstopping had er al gezeten.
Meestal zijn het Friezen of Trakehners die er last van hebben.

Ik heb nu al mijn paarden op de HH staan, behalve de 2 jaarlingen, daar heb ik nog een zak muesli voor, en het bevalt tot nu toe goed!
Een paar paarden die altijd wel iets aan hun staart schuurden doen dat nu niet meer en mijn hengst die het ondertussen ook aardig goed eet (hij krijgt per dag nog een half muesli om te mengen) begint ook wat dikker te worden en hij lijkt ook goed fit.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 11:43

Welke variant voeren jullie van voergezond, is dat dan na aanleiding van hun advies?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:38

van welk 'gezond'voer komt je paard makkelijk in spiermassa aan?
Ben sinds kort vrij actief aan het rijden op mijn pony,voer nu de herbs en ruwvoer, samen met een handje musli en een handje vitaminekorrels(beiden moeten op...).
maar echt aanzetten doet het niet.
meneer mag voller worden...iets dat hiervoor werkt?
hoor overal veel over mais en bv maismeel,of cornmusli maar dat zijn dus wel weer granen...

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:54

Denk de hoogste in voedingsstoffen, de super?

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 22:45

Anoniem schreef:
van welk 'gezond'voer komt je paard makkelijk in spiermassa aan?
Ben sinds kort vrij actief aan het rijden op mijn pony,voer nu de herbs en ruwvoer, samen met een handje musli en een handje vitaminekorrels(beiden moeten op...).
maar echt aanzetten doet het niet.
meneer mag voller worden...iets dat hiervoor werkt?
hoor overal veel over mais en bv maismeel,of cornmusli maar dat zijn dus wel weer granen...

voor een voller paard zou je zupa slobber kunnen gebruiken, maar spiermassa is een kwestie van trainen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 22:58

ik train nu ook veel,heb ook les(uiteraard,wil ik bijna zeggen).
Maar hij mag echt wel voller worden en dus makkelijker spiermassa kúnnen kweken..
zupa krijgt hij sowieso 1 a 2x per week..

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 22:59

spokie79, bedankt voor het plaatsen van de foto van de lucerne!
Het is mij toch te fijn gehakseld voor wat ik zoek, ruwvoer met een hoog eiwit gehalte én waar ze wat langer over doen met eten dan dat fijne spul.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:12

wittepit schreef:
Welke variant voeren jullie van voergezond, is dat dan na aanleiding van hun advies?

Als je niet precies weet welke je zou willen voeren kan je voergezond mailen, zij kunnen je goed adviseren.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:02

SparklingApp schreef:
Ik ben wel benieuwd hoe sportpaarden het op lange termijn doen op dit voer, ik heb toch het idee dat de meeste meer voor recreatie gebruikt worden.

Na de tip hier van de rozenbottels heb ik ze ook besteld, kreeg keurig een super leuk pakket met allemaal proefjes er in enzo!
Maar niet alle paarden zijn blij met de rozenbottels en ik moet zeggen dat ik er zelf één op heb gegeten en dat viel me goed tegen! :')
Nu geef ik ze een snoepje met een rozenbottel en gaat het al beter..

Ik rij wedstrijden, maar goed om het een sportpaard te noemen :D Denk dat zeker alles t/m Z niveau niet onder sportpaard valt :D

maar ze doet het er goed op, heeft zat energie, krijg altijd complimenten op wedstrijd dat ze zo goed in conditie is :j

Rozenbottels zijn even wennen idd :P ik vind ze best goed te pruimen nu :j mn paard is er gek op!

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:23

Nou ik heb m'n eerste bestelling gedaan bij voergezond :P Basis plus en Weide plus.
Ik zou jullie op de hoogte voor de stressie paarden die niet aan willen komen :P

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:43

Waar heb je de rozenbottels besteld?

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:51

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:38

UniFlap schreef:
Nou ik heb m'n eerste bestelling gedaan bij voergezond :P Basis plus en Weide plus.
Ik zou jullie op de hoogte voor de stressie paarden die niet aan willen komen :P

Dat willen ze met dit voer wel hoor ;) Mijne is ook veel voller geworden.
Eerst pompte ik er ontzettend veel hooi in echt heeeeeel veel :') en nu krijgt ze nog ruim maar wel minder + de HH brokken... en ze is mooi vol, spieren groeien.. glimt lekker en heefteen mooi dun vachtje!

Bedankt Splinter :D

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:57

Ik heb nu zelf een mix gemaakt van gerst en mais, met een vitamine & mineralen brokje en de helft Lucerne maar ze moeten erg wennen aan de smaak :o oeps... Hoop dat ze het snel gaan waarderen, is natuurlijk wel echt even anders dan hun brok die ze eerst kregen. Heb het wel eventjes gemengd, maar het oude voer is nu op.

Merk je toch dat ze veel suiker en smaakstoffen gewend waren :=

Ik lees hier wel heel goede berichten over de HH brok, heb er over gelezen maar dat is dus echt helemaal zonder granen? Vind het zo jammer dat het echt niet in de buurt te krijgen is. Ergens ben ik erg benieuwd na deze ervringen gelezen te hebben, maar ik wil me dus niet arm betalen aan verzendkosten.
Ben ook niet zo tegen graan; ze krijgen ook niet veel, dat scheelt. 2x 1/3 schep per dag, daarbij 1/2 lucerne en verder voordroog.

Iemand nog een tip waardoor ze het makkelijker zouden eten, of is het echt afwachten? Ben wel van plan wat monsters te bestellen van verschillende structuurmixen van Zeldenrust, ziet er ook allemaal erg interessant uit :P