[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 21:45

Zijn hier wel mensen die erwteneiwit voeren. Even zoeken in het topic. Ik voer inshape en erg blij mee!
Nu
Afbeelding
Hoe die kwam
Afbeelding
Afbeelding

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 23:17

MarjanB schreef:
Zijn hier wel mensen die erwteneiwit voeren. Even zoeken in het topic. Ik voer inshape en erg blij mee!
Nu
[ Afbeelding ]
Hoe die kwam
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Leuk paard! Mooie glans ook.

Ik voerde een tijd Inshape aa onze pony. Die van ons werd er super sloom van. Herken jij dat? Ik vind het ook mooi voer, op papier dan.
We voeren nu ease&excel. Dat werkt wel weer goed.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 07:41

Hier ook lange tijd inshape gevoerd. Daar liep paard gewoon Z dresuur op.

Anders vergelijkbaar mooi voer is voermeesters rust en herstel. Dat voer ik nu. Paard loopt Z2/ZZ licht erop.

9 van de 10x is sloom worden gewoo rijtechnisch. Of ze moeten hoog in duursport ofzo lopen. Zoals endurance of sgw.

manzano

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 08:20

Inshape zit luzerne in

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 08:27

Pally schreef:
Even een schopje in dit topic.
Ik hoor steeds vaker dat paarden blijven eten als ze een tekort aan eiwitten hebben.
Mijn paard blijft ook maar eten, dus ik wil toch eens kijken of extra eiwitten verschil gaat maken.
Maar wat is de beste eiwitbron?
Hij mag geen lucerne.
Hij krijgt sochtends de Oerbalans met een handje Slueslimix en Superflex voor zijn Atrose. Savonds krijgt hij een voerschep Soft & Fiber.
Verder krijgt hij 3x daags een slowfeedernet met verpakt hooi en stro.

Sojaschroot

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 08:29

Ik heb lange tijd erwteneiwit gevoerd, doet wat het moet doen, maar gezien het poeder is, moet je het wel ergens door doen, anders eten ze het niet.

Mijn huidige hooi bevat voldoende eiwitten en momenteel voer ik dus ook geen eiwitten bij.

Merk idd wel dat ze minder hongerig zijn als ze voldoende eiwitten krijgen. Dus zeker het proberen waard.

Lees op bokt ook sojascroot als eiwitbron, ik durf dat niet aan, maar zou het inlezen waard zijn als je geen poeder wilt voeren.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 08:59

Veel eiwitrijke voeding heeft luzerne of soja als eiwitbron. Als je paard er tegen kan is luzerne wel echt fijn, maar dan zou ik het in pure vorm voeren, als brok. Soja vind ik dan weer minder fijn, kan een negatieve invloed op de darmflora hebben. Niet ieder paard kan er goed tegen.
Waarom mag hij geen luzerne Pally?
Erwteneiwit is al genoemd, andere goede bron van eiwit is lijnzaad.
Is het geen bezwaar om slobber te geven, dan zou ik eens kijken naar een goede grasbrok. Een eiwitrijke slobber op basis van lijnzaad (zonder soja en luzerne) is Marstall Bergwiesenmash. Verder is esparcette een mooi product, maar als luzerne reactie oproept, kan dat met esparcette ook gebeuren. Beiden zijn een vlinderbloemige plant. Kan, hoeft niet.
Marstall Getreidenfrei is ook vrij van luzerne, maar daar zit wel weer soja in als eiwitbron, naast erwten en lijnzaad.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 09:21

Daihyo schreef:
Veel eiwitrijke voeding heeft luzerne of soja als eiwitbron. Als je paard er tegen kan is luzerne wel echt fijn, maar dan zou ik het in pure vorm voeren, als brok. Soja vind ik dan weer minder fijn, kan een negatieve invloed op de darmflora hebben. Niet ieder paard kan er goed tegen.
Waarom mag hij geen luzerne Pally?
Erwteneiwit is al genoemd, andere goede bron van eiwit is lijnzaad.
Is het geen bezwaar om slobber te geven, dan zou ik eens kijken naar een goede grasbrok. Een eiwitrijke slobber op basis van lijnzaad (zonder soja en luzerne) is Marstall Bergwiesenmash. Verder is esparcette een mooi product, maar als luzerne reactie oproept, kan dat met esparcette ook gebeuren. Beiden zijn een vlinderbloemige plant. Kan, hoeft niet.
Marstall Getreidenfrei is ook vrij van luzerne, maar daar zit wel weer soja in als eiwitbron, naast erwten en lijnzaad.

Waarom verkies je luzernebrok boven losse luzerne?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 09:24

Omdat luzerne scherp kan zijn en de maag kan irriteren. Daarom kies ik liever voor brokvorm. Daarnaast is dat minder volume. Een kg losse luzerne is veel meer in volume dan een kg luzernebrok.

Eigenlijk geef ik het liefst luzernehooi, gemengd door het normale hooi. Dan heb je de meest zuivere vorm en omdat het gewoon stengelig hooi is, zijn ze er ook nog lekker lang mee bezig. Maar in Nederland is dat wat lastiger te vinden.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 09:34

Daihyo schreef:
Omdat luzerne scherp kan zijn en de maag kan irriteren. Daarom kies ik liever voor brokvorm. Daarnaast is dat minder volume. Een kg losse luzerne is veel meer in volume dan een kg luzernebrok.

Eigenlijk geef ik het liefst luzernehooi, gemengd door het normale hooi. Dan heb je de meest zuivere vorm en omdat het gewoon stengelig hooi is, zijn ze er ook nog lekker lang mee bezig. Maar in Nederland is dat wat lastiger te vinden.

Ok duidelijk

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 10:26

Ik vond het ook wel een voordeel dat als je luzerne hooi voert, ze zelf de stengels fijn kauwen dus dan komt het niet scherp in de maag aan. Net als met gras hooi.

Dat gehakselde luzerne uit het pak is veel scherper omdat het fijn gehakseld is met scherpe messen. En ze slikken ze deels door zonder voldoende te kauwen omdat het wel klein genoeg is.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 09:45

Hoi allemaal, ik kom mij hier graag even aanmelden!

Mijn naam is Saskia en ik heb overgewicht!
En samen met mijn paard Be Formidable, moeten we wat kilo's af :')

Voor mezelf gaat dat iets makkelijker blijkbaar dan voor Be.

Afbeelding

Be is een Haflinger van 3.5 jaar en 1.51m.
Hij wordt nog niet gereden en sinds kort gelongeerd.

Wat is zijn 'voedingsregime'?:

- tussen 8h en 22h staat hij op een zandpaddock en krijgt dan 3kg hooi verdeeld over 3 beurten
- Agrobs balancer 75gr
- 2 dikke handjes ruwvoermix
- van 22h tot 8h staat hij mee met de PRE op een weide waar de PRE eerst al die uren natuurlijk strookbegrazing heeft kunnen doen, dus hij eet de overschotjes

Deze zomer stond hij langer op de wei, maar hij is echt te rond... Dus sinds vorige week bovenstaand regime strak toegepast.

Als we gaan buitenwandelen mag hij wel wat gras langs de kant eten en als we trainen op de graspiste, mag hij uiteraard ook wat grasjes meeplukken (half uurtje zoiets).

Het gras op de weides is allemaal giga uitgebloeid geweest en groeit nu opnieuw, dus de PRE eet de kop zodat de Haf enkel het dorre restantje krijgt :') (arm ding)

Ik train met clickertraining en gebruik dan metazoa fitright esparcette.

Ik lees best wat over die eiwitten, ik ben nu aan het twijfelen tussen dat erwteneiwitgedoe of rijstzemelen :)
Dat zou de 'cravings' ook wat terugschroeven.

Zijn jullie daar nog tevreden over?

Ik heb sinds kort ook gerstestro kunnen bemachtigen.

Alle tips welkom :D Ik probeer hem nu 2x per week te longeren (ben niet zo'n fan van zulke jonge paarden veel longeren) daar hij volgend jaar na zijn 4 jaar pas doorgereden wordt.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 12:09

3kg per voerbeurt of 3kg totaal? Ik hoop het eerste, maar kan je bericht op meerdere manieren opvatten.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 12:18

Ik vind 9 kilo + hele nacht wei erg veel. Geen wonder dat ie langzaam afvalt. Hier krijgen ze twee uur gras en ongeveer 10 kilo hooi per dag. Met een fjord en Welsh A

Dus zou kijken hoe je het hooi eten kan vertragen en dat ze even zonder staan is ook geen probleem als het maar geen uren is.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 12:24

manzano schreef:
3kg per voerbeurt of 3kg totaal? Ik hoop het eerste, maar kan je bericht op meerdere manieren opvatten.

1kg per beurt maar hij staat wel op een paddock paradise :) Dus wel ‘zandpaddock/tracks’ en overal bomen om te knabbelen en de draden rond de weides zijn aardig hoog zodat er altijd wel knabbel is (7500m2 voor 2 paarden)

Edit: dit was het advies van de kliniek omdat hij te zwaar is, nog niet te veel getraind wordt en ook grasjes snackt als ik er ben. Staat nooit langer dan 3h zonder wei of hooi.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 13:16

Ik vind 3kg op 14 uur voor een jong paard in de groei echt heel erg weinig als het op de wei echt alleen wat dorre restjes zijn.

Overigens is langzaam afvallen helemaal niet zo heel erg. Heel snel afvallen is erg ongezond.
Laatst bijgewerkt door manzano op 26-10-24 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 13:17

manzano schreef:
Ik vind 3kg op 14 uur voor een jong paard in de groei echt heel erg weinig als het op de wei echt alleen wat dorre restjes zijn.

Hij is ja moddervet?
Dat is veel slechter voor hem.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 13:18

SansaS schreef:
manzano schreef:

Hij is ja moddervet?
Dat is veel slechter voor hem.

Dan kan je hem beter in een ander regime zetten zonder wei bijv. Dit is vragen om andere problemen. Kennelijk past de huisvesting niet bij dit paard.
Of je gaat iets anders erbij geven als graszaad hooi oid.

Ik lees tussen de regels door dat dit paard aan alle kanten nog hapjes toegeschoven krijgt aan grasjes en clicker etc. Dus zo streng is het regime niet.
Laatst bijgewerkt door manzano op 26-10-24 13:22, in het totaal 2 keer bewerkt

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 13:21

Maar wat is je probleem? Ze geeft aan die altijd kan knabbelen. Ruwvoer is meer dan hooi vreten natuurlijk. Dit dieet is net begonnen ik zou het even zo doorzetten

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 13:22

SansaS schreef:
Maar wat is je probleem? Ze geeft aan die altijd kan knabbelen. Ruwvoer is meer dan hooi vreten natuurlijk.

Doe even chill joh, ik geef mijn mening, jij de jouwe.... Dat is het idee van advies op bokt. Je hoeft niet zo heftig te doen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 13:31

manzano schreef:
Mijn pony is te zwaar, dus hij krijgt geen brok, alleen een balancer met ruwvoermix voor het kauwen en hooi <10% suiker. Hooi is ook laag in energie en eiwit.
Nu ben ik met hem aan het rijden en ik wil zeker geen heet paard (integendeel), maar ik merk wel dat hij wat pit/energie mist in het rijden. Weinig kooplust zeg maar. Dat zal natuurlijk komen door het overgewicht, dan ben je sneller moe, maar wat zou hem kunnen ondersteunen want het trainen is nu voor ons beiden wel heel hard werken :=

Na mijn eigen bericht van september ben ik trouwens muscle power van horseflex gaan voeren. Zit oa spirulina in en daardoor ook veel eiwit en is in brokjes. Merk echt positief verschil in energie. Dus dat wilde ik nog even delen voor anderen, daarom kwam ik hier nog even terug.
Maakt het rijden een stuk makkelijker en daarmee afvallen ook.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 14:10

3kg hooi en gras is echt te weinig droge stof. Daar ga je hele andere problemen mee creëren.
Dat aanvullen met gerstestro is zeker een goed idee. Is je hooi geanalyseerd? Pas dan kun je ook iets zinnigs zeggen over hoeveelheden en aanvullingen.

Ik voer momenteel 25kg hooi + 2 plakjes stro + 2 uur weidegang per dag aan mijn haflinger, jonge paint en minishet. Maar dat hooi is zo arm, dat dat dus prima kan. En eiwitten krijgen ze op maat bijgevoerd (paint meer dan de koudbloeden), omdat ik weet wat er wel en niet in mijn hooi zit.

Ik heb in het voorjaar een partij hooi gehad met meer dan 10% suiker. Daar voerde ik nog minder dan de helft van + een paar uur weidegang met uitgebloeid gras en ik had ze veel dikker staan dan nu. Sterker nog, de shet en paint zaten tegen hb aan door de suikers.

Het is met te dikke (en te dunne) paarden zo belangrijk om te weten wat je aan ruwvoer voert en wat ze aan suiker en eiwitten binnen krijgen voor je dingen gaat aanpassen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 14:34

Alle feedback is zeker welkom, het is immens zoeken! Ik voer nu 2e snit van 3 verschillende weilanden in touwtjes, omdat het te warm is de ingepakte open te doen. De ingepakte balen zullen getest worden, de huidige niet.

Ik zoek heel hard naar wat goed is (hij is trouwens ook PSSM-negatief), het is mijn eerste jonge paard, dus ik weet wel al iets maar natuurlijk niet alles :)

Ik weeg met de clickertraining ook de beloning af. Die dagen krijgt hij geen balancer extra want dat zit gewoon al in de Metazoa.

En idd, hij mag als ik er ben, ook wat grasjes knabbelen; maar uiteraard geen uur ;)

Thinline graasmasker ben ik aan het aanleren :)

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 15:16

Daihyo schreef:
3kg hooi en gras is echt te weinig droge stof. Daar ga je hele andere problemen mee creëren.
Dat aanvullen met gerstestro is zeker een goed idee. Is je hooi geanalyseerd? Pas dan kun je ook iets zinnigs zeggen over hoeveelheden en aanvullingen.

Ik voer momenteel 25kg hooi + 2 plakjes stro + 2 uur weidegang per dag aan mijn haflinger, jonge paint en minishet. Maar dat hooi is zo arm, dat dat dus prima kan. En eiwitten krijgen ze op maat bijgevoerd (paint meer dan de koudbloeden), omdat ik weet wat er wel en niet in mijn hooi zit.

Ik heb in het voorjaar een partij hooi gehad met meer dan 10% suiker. Daar voerde ik nog minder dan de helft van + een paar uur weidegang met uitgebloeid gras en ik had ze veel dikker staan dan nu. Sterker nog, de shet en paint zaten tegen hb aan door de suikers.

Het is met te dikke (en te dunne) paarden zo belangrijk om te weten wat je aan ruwvoer voert en wat ze aan suiker en eiwitten binnen krijgen voor je dingen gaat aanpassen.

Dat laatste ben ik het compleet mee eens. Maar kom maar eens aan de juiste informatie zonder dat je zo bijna 500 euro kwijt bent. En dan nog is niet iedereen het weer met elkaar eens.

Ik heb geanalyseerd hooi gekocht. En de een zegt wel eiwit bij voeren en de ander weer niet.

Als je tips hebt, graag.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 15:36

Hoeveel eiwit zit er in je hooi? En hoeveel kg hooi voer je?
Dan kun je uitrekenen hoeveel eiwit hij binnen krijgt. De onderhoudsbehoefte voor een paard staat hier. Bij arbeid ligt dit hoger, maar ik wil het niet te ingewikkeld maken :D
VREp is verteerbaar ruw eiwit, EWpa is energiewaarde
Links is het gewicht van je paard, I is koudbloed II is warmbloed.
Kom je niet aan die waarde, dan moet je bijvoeren.
Afbeelding