Nu

Hoe die kwam

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MarjanB schreef:Zijn hier wel mensen die erwteneiwit voeren. Even zoeken in het topic. Ik voer inshape en erg blij mee!
Nu
[ Afbeelding ]
Hoe die kwam
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Pally schreef:Even een schopje in dit topic.
Ik hoor steeds vaker dat paarden blijven eten als ze een tekort aan eiwitten hebben.
Mijn paard blijft ook maar eten, dus ik wil toch eens kijken of extra eiwitten verschil gaat maken.
Maar wat is de beste eiwitbron?
Hij mag geen lucerne.
Hij krijgt sochtends de Oerbalans met een handje Slueslimix en Superflex voor zijn Atrose. Savonds krijgt hij een voerschep Soft & Fiber.
Verder krijgt hij 3x daags een slowfeedernet met verpakt hooi en stro.
Daihyo schreef:Veel eiwitrijke voeding heeft luzerne of soja als eiwitbron. Als je paard er tegen kan is luzerne wel echt fijn, maar dan zou ik het in pure vorm voeren, als brok. Soja vind ik dan weer minder fijn, kan een negatieve invloed op de darmflora hebben. Niet ieder paard kan er goed tegen.
Waarom mag hij geen luzerne Pally?
Erwteneiwit is al genoemd, andere goede bron van eiwit is lijnzaad.
Is het geen bezwaar om slobber te geven, dan zou ik eens kijken naar een goede grasbrok. Een eiwitrijke slobber op basis van lijnzaad (zonder soja en luzerne) is Marstall Bergwiesenmash. Verder is esparcette een mooi product, maar als luzerne reactie oproept, kan dat met esparcette ook gebeuren. Beiden zijn een vlinderbloemige plant. Kan, hoeft niet.
Marstall Getreidenfrei is ook vrij van luzerne, maar daar zit wel weer soja in als eiwitbron, naast erwten en lijnzaad.
Daihyo schreef:Omdat luzerne scherp kan zijn en de maag kan irriteren. Daarom kies ik liever voor brokvorm. Daarnaast is dat minder volume. Een kg losse luzerne is veel meer in volume dan een kg luzernebrok.
Eigenlijk geef ik het liefst luzernehooi, gemengd door het normale hooi. Dan heb je de meest zuivere vorm en omdat het gewoon stengelig hooi is, zijn ze er ook nog lekker lang mee bezig. Maar in Nederland is dat wat lastiger te vinden.
manzano schreef:3kg per voerbeurt of 3kg totaal? Ik hoop het eerste, maar kan je bericht op meerdere manieren opvatten.
SansaS schreef:manzano schreef:Ik vind 3kg op 14 uur voor een jong paard in de groei echt heel erg weinig als het op de wei echt alleen wat dorre restjes zijn.
Hij is ja moddervet?
Dat is veel slechter voor hem.
manzano schreef:Mijn pony is te zwaar, dus hij krijgt geen brok, alleen een balancer met ruwvoermix voor het kauwen en hooi <10% suiker. Hooi is ook laag in energie en eiwit.
Nu ben ik met hem aan het rijden en ik wil zeker geen heet paard (integendeel), maar ik merk wel dat hij wat pit/energie mist in het rijden. Weinig kooplust zeg maar. Dat zal natuurlijk komen door het overgewicht, dan ben je sneller moe, maar wat zou hem kunnen ondersteunen want het trainen is nu voor ons beiden wel heel hard werken
Daihyo schreef:3kg hooi en gras is echt te weinig droge stof. Daar ga je hele andere problemen mee creëren.
Dat aanvullen met gerstestro is zeker een goed idee. Is je hooi geanalyseerd? Pas dan kun je ook iets zinnigs zeggen over hoeveelheden en aanvullingen.
Ik voer momenteel 25kg hooi + 2 plakjes stro + 2 uur weidegang per dag aan mijn haflinger, jonge paint en minishet. Maar dat hooi is zo arm, dat dat dus prima kan. En eiwitten krijgen ze op maat bijgevoerd (paint meer dan de koudbloeden), omdat ik weet wat er wel en niet in mijn hooi zit.
Ik heb in het voorjaar een partij hooi gehad met meer dan 10% suiker. Daar voerde ik nog minder dan de helft van + een paar uur weidegang met uitgebloeid gras en ik had ze veel dikker staan dan nu. Sterker nog, de shet en paint zaten tegen hb aan door de suikers.
Het is met te dikke (en te dunne) paarden zo belangrijk om te weten wat je aan ruwvoer voert en wat ze aan suiker en eiwitten binnen krijgen voor je dingen gaat aanpassen.