Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
XladyX schreef:Ohja dat kan ook nog, maar merk dat het hier niet veel voordeel oplevert. Ze eten dan alleen het hooi eruit en eindig met een laag stro op de bodem van de bak of op de grond. Heb wel altijd een net of meerdere met alleen maar stro hangen voor afwisseling
MarjanB schreef:Denk dat t al hooi was voor ze gingen maaien.. is dit jaar wel vaker geweest. Erg arm hooi wat heel grof is.
Ik heb hier tussen 8 en 10% dacht ik en die van mij moet ook afvallen maar door verandering van plek (meer vrije beweging) en beweging ohz valt hij goed af
manzano schreef:MarjanB schreef:Denk dat t al hooi was voor ze gingen maaien.. is dit jaar wel vaker geweest. Erg arm hooi wat heel grof is.
Ik heb hier tussen 8 en 10% dacht ik en die van mij moet ook afvallen maar door verandering van plek (meer vrije beweging) en beweging ohz valt hij goed af
Dat maakt niet uit. Hooi moet weken afsterven. In een pak heb je altijd fermentatie en dus geen hooi. Droogte (DS) heeft er niks mee te maken of iets wel of geen hooi is.
Daihyo schreef:Ja maar dat kwam omdat het een langere tijd echt droog is geweest en het gras daardoor gestresst was. Plus koudere nachten in het voorjaar, waardoor er suikeropslag in het gras was.
Dat is dit jaar anders. Nachten waren in het voorjaar milder en het was een stuk natter. Minder stress en dus minder suiker.
Hier heeft mijn hooiboer momenteel alleen maar hooi met suiker onder de 10%. Allemaal eerste snede van eind juni en juli.
Vind ik niet erg
manzano schreef:Mijn pony is veel te zwaar, dus hij krijgt geen brok, alleen een balancer met ruwvoermix voor het kauwen en hooi <10% suiker. Hooi is ook laag in energie en eiwit.
Nu ben ik met hem aan het rijden en ik wil zeker geen heet paard (integendeel), maar ik merk wel dat hij wat pit/energie mist in het rijden. Weinig kooplust zeg maar. Dat zal natuurlijk komen door het overgewicht, dan ben je sneller moe, maar wat zou hem kunnen ondersteunen want het trainen is nu voor ons beiden wel heel hard werken
manzano schreef:Zo dat is heel verschil! Knap hoor!!
Hij heeft non stop toegang tot een zoutsteen die hij wel dagelijks gebruikt ook. Eiwit is dus even de vraag of dat de oplossing is. Dat zit idd in mijn achterhoofd.
Wat voer jij bij en hoeveel?
Hij mag geen luzerne iig.
MarjanB schreef:Puppy, mooi resultaat!
Heb hier inderdaad ook het idee dat eiwitten helpen met het ontwikkelen van conditie en uithoudingsvermogen. Ik voer inshape bij maar daar zit dacht ik wel luzerne in
Lando is volgens het meetlint nu 30 kilo kwijt. En moet ook nodig verder geschoren worden maar vind t nu net lastig qua weer. Te warm voor een deken als je deels wil scheren..
[ Afbeelding ]
puppy1128 schreef:manzano schreef:Mijn pony is veel te zwaar, dus hij krijgt geen brok, alleen een balancer met ruwvoermix voor het kauwen en hooi <10% suiker. Hooi is ook laag in energie en eiwit.
Nu ben ik met hem aan het rijden en ik wil zeker geen heet paard (integendeel), maar ik merk wel dat hij wat pit/energie mist in het rijden. Weinig kooplust zeg maar. Dat zal natuurlijk komen door het overgewicht, dan ben je sneller moe, maar wat zou hem kunnen ondersteunen want het trainen is nu voor ons beiden wel heel hard werken
Zijn er geen tekorten? Die van mij krijgt o.a. zout en eiwit flink bij, als ik dat niet/nauwelijks bijvoer is het (onder andere) net alsof na een half uur (of zelfs eerder) de benzine op is. Terwijl als ik het voldoende aanvul (samen met genoeg andere voedingstoffen natuurlijk) dan loopt ie zonder problemen heel wat kilometers af, ook in een hogere tempo dan stap. Oh, en scheren helpt rond deze tijd ook. Ik heb nu onderkant hals, borst en buik geschoren. Snik heet hebben en hard werken gaat ook niet echt samen. Geef ik hem geen ongelijk in.![]()
Hier weer even een update. Elano staat inmiddels al een poosje zonder graasmasker en zijn hooi iets omhoog geschroefd. Licht werk, nouja vergeleken met wat we eerst deden dan. En zijn gewicht lijkt nu stabiel te blijven. In oktober mogen we weer hele dagen over het strand dus dan kunnen we met een beetje knap weer, weer lekker wat km maken voor hopelijk de laatste restjes. Daarna mag ie weer opgeschroefd worden in het hooi. Helemaal blij mee. Elano is zowel lichamelijk als mentaal erg opgeknapt in korte tijd.![]()
5 juli, 2 september en vandaag.
[ Afbeelding ]
30 juni en vandaag.
[ Afbeelding ]
xxxmh schreef:puppy1128 schreef:
Zijn er geen tekorten? Die van mij krijgt o.a. zout en eiwit flink bij, als ik dat niet/nauwelijks bijvoer is het (onder andere) net alsof na een half uur (of zelfs eerder) de benzine op is. Terwijl als ik het voldoende aanvul (samen met genoeg andere voedingstoffen natuurlijk) dan loopt ie zonder problemen heel wat kilometers af, ook in een hogere tempo dan stap. Oh, en scheren helpt rond deze tijd ook. Ik heb nu onderkant hals, borst en buik geschoren. Snik heet hebben en hard werken gaat ook niet echt samen. Geef ik hem geen ongelijk in.![]()
Hier weer even een update. Elano staat inmiddels al een poosje zonder graasmasker en zijn hooi iets omhoog geschroefd. Licht werk, nouja vergeleken met wat we eerst deden dan. En zijn gewicht lijkt nu stabiel te blijven. In oktober mogen we weer hele dagen over het strand dus dan kunnen we met een beetje knap weer, weer lekker wat km maken voor hopelijk de laatste restjes. Daarna mag ie weer opgeschroefd worden in het hooi. Helemaal blij mee. Elano is zowel lichamelijk als mentaal erg opgeknapt in korte tijd.![]()
5 juli, 2 september en vandaag.
[ Afbeelding ]
30 juni en vandaag.
[ Afbeelding ]
Wow knap! Wat is jullie geheim?