[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 10:00

Lekker gaan meten ook, ik doe dat nog steeds. Elke maand het meetlint er omheen. De kilo's kloppen misschien niet exact maar het geeft zeker inzicht in of ze aankomen of afvallen.

Eiwitten alleen uit hooi of klaver is lastig, zeker als je ze wilt laten afvallen. Dan helpt het om bv luzerne (meoten ze wel tegen kunnen), sojaschroot of eiwitpoeder bij te geven. Ik voer het laatste, omdat dit het minste bijproduct bevat, voer zelf erwtenproteineisolaat van Bulk.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 10:23

Dank je voor de info!

Welk meetlint heb jij? Was daar toevallig gisteren ook naar aan het kijken

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 11:54

Afbeelding

Dit is Luuk! Bij de keuring veels te zwaar en moest 70kg afvallen. Ik heb hem sinds juli. Nog niet laten wegen weer maar dit is voor nu het resultaat. We zijn er nog niet, maar ik ben best tevreden. Wat vinden jullie?

(Let niet op z’n manen hij had geschuurd)

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 12:10

Oskarrino schreef:
[ Afbeelding ]

Dit is Luuk! Bij de keuring veels te zwaar en moest 70kg afvallen. Ik heb hem sinds juli. Nog niet laten wegen weer maar dit is voor nu het resultaat. We zijn er nog niet, maar ik ben best tevreden. Wat vinden jullie?

Komt Luuk uit Heemskerk? Als het Luuk is die ik ken en al een tijdje niet meer zag op de stal waar hij stond dan ziet hij er al goed uit!
Hoe heb je het voor elkaar gekregen om te laten afvallen?

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 12:57

xxxmh schreef:
Oskarrino schreef:
[ Afbeelding ]

Komt Luuk uit Heemskerk? Als het Luuk is die ik ken en al een tijdje niet meer zag op de stal waar hij stond dan ziet hij er al goed uit!
Hoe heb je het voor elkaar gekregen om te laten afvallen?

Yes! Luuk komt Heemskerk :). Hij staat met graasmasker met een klein gat en daarbij veel buitenritten :). Zo nu en dan wat dressuur meegepakt. Staat nu maar 1-2 dagen stil per week en bouwen rustig z’n conditie op

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 19:25

MarjanB schreef:
Dank je voor de info!

Welk meetlint heb jij? Was daar toevallig gisteren ook naar aan het kijken

Heb hem bij de da gekocht aan de balie. maar heb zo'n simpele met kilos en centimeters er op.
Touwtje en dan een knoopje leggen werkt ook, weet je iig of ze bijkomen of afvallen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 20:40

Ok, heb er nu maar 1 besteld via agradi. Net maar even eea opgemeten hals, buikomvang en borst. Maar goed zijn dat de plekken die je meet?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 22:38

Hebben jullie ideeën om een shet af te laten vallen?

Beestje is 2,5 jaar, staat overdag in de wei(gras) waar niet super veel gras meer staat. Verder krijgt ie s, morgens en s, avonds een wortel en kleine plak hooi.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 22:43

Lopen lopen lopen :D
Hoe bied je het hooi aan? Is het mogelijk om kleine porties op verschillende plekken in slowfeeders te hangen bijvoorbeeld? Zodat je lopen stimuleert.
En weet je hoeveel suiker in je hooi zit?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 22:49

Phew nee, pony is van mijn ouders. Kan de porties wel verspreid hangen maar s,nachts staat hij op stal ivm de wolf. Overdag eet hij eigenlijk alleen maar gras. We proberen hem al wel af en toe achter een ander paard wat te laten lopen maar meneertje is een beetje lui. :+

Zou misschien wel het hooi kunnen weken? Zou dat helpen?

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 06:08

Het lijkt mij dat het weken van hooi nauwelijks effect gaat hebben als hij overdag de hele tijd gras kan eten. Zeker kort gras.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 06:12

Misschien een stukje wei afzetten en een paddock maken en pony beperkter op het gras? Plak hooi weegt hier meestal een kg. Als de pony 150 kilo weegt is 3 kilo eigenlijk al de max per dag. Als hij nu 2kg hooi krijgt en hele dag kort (suikerrijk) gras dan is het dweilen met de kraan open.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 08:28

Bedankt voor het meedenken, ja ik denk eigenlijk ook dat hij teveel krijgt. Ik ga het er weer even met mijn ouders over hebben, die geven al snel teveel. Of ze hem apart willen zetten weet ik niet maar zou absoluut wel beter zijn. Wat worden die beesten snel dik zeg..nu lijkt ie ongeveer 9 maanden drachtig. :+

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 08:34

Elisa, wijs je ouders ook op de gevaren van HB en zo. Graasmasker een optie?
Beter idd beperkt op het gras en voor de rest met arm hooi in de paddock, plus aan het werk.

Kort gras is niet altijd arm gras, suikers in kort gras zijn vaak erg hoog, waardoor je dit beter niet aan een (te dikke) shet kan voeren.

@Marjan, ik meet alleen omvang net achter de schoft (buikomvang), dat doen ze bij de DA ook. Dat is hier dus de indicatie.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 09:16

Ok dank je Marlies!

Kan hem al een gat strakker aansingelen dus denk dat er al wat af is :+ ga denk ik 1 keer per week meten dan.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 10:00

Probeer op hetzelfde moment te meten, bv elke zondagochtend voor het rijden of zo. Want voor en na het rijden, net voor of na het eten enz maakt echt verschil. Vandaar dat ik niet naar de kilo's kijk, maar naar of er wat af of bij is en idd niet te vaak.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 13:45

MarliesV schreef:
Elisa, wijs je ouders ook op de gevaren van HB en zo. Graasmasker een optie?
Beter idd beperkt op het gras en voor de rest met arm hooi in de paddock, plus aan het werk.

Kort gras is niet altijd arm gras, suikers in kort gras zijn vaak erg hoog, waardoor je dit beter niet aan een (te dikke) shet kan voeren.

@Marjan, ik meet alleen omvang net achter de schoft (buikomvang), dat doen ze bij de DA ook. Dat is hier dus de indicatie.

Ja ik heb dat al gedaan maar ze vinden hem ook wel dik maar nog niet zo erg dat ze actie willen ondernemen zeg maar. Een graasmasker vind ik wel een goed idee!

Ik hoopte zelf een beetje dat zolang hij in de groei is hb minder op de loer ligt en ik denk dat hij straks maar lekker voor de wagen moet gaan lopen.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 18:11

Wat vinden jullie acceptabel qua %suikers in het hooi?

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 19:30

Pally schreef:
Wat vinden jullie acceptabel qua %suikers in het hooi?

Ik ben blij als ik rond de 7% kan aanschaffen. Maar is moeilijk aan te komen. Rond 10-12% is al beter te vinden

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 20:26

Ik heb nu rond 13% en dat is qua voeren wel een uitdaging. Netten met kleine maas 2 en 3 cm en wat creatieve oplossingen zodat de kleinste pony niet evengoed te dik wordt. Heb nu hooi bijgekocht met 6%, ik denk dat het mengen wordt of de 6% onbeperkt aanbieden en de rest met kleine maas

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 21:40

Of mengen met stro.

Ik wil ook onder de 10% :j

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 22:41

Ohja dat kan ook nog, maar merk dat het hier niet veel voordeel oplevert. Ze eten dan alleen het hooi eruit en eindig met een laag stro op de bodem van de bak of op de grond. Heb wel altijd een net of meerdere met alleen maar stro hangen voor afwisseling

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 07:33

Oh, dan zitten wij goed. Onze buren hebben verpakt hooi met 4% suiker. Dan gaan we dat maar allemaal opkopen

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 07:39

Ik kan mij niet voorstellen dat 4% suiker bestaat bij hooi maar zou daar toch ook niet in doorslaan. Een paard moet ook nog een beetje energie en suiker binnen krijgen om te kunnen presteren, mij lijkt 4% eig helemaal niet zo wow om te geven. Wat zit daar voor de rest in?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 08:12

Verpakt is sowieso geen hooi.