[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 09:50

Ghostattack schreef:
xxxmh schreef:
Iemand tips voor paarden die te zwaar zijn maar stil staan vanwege (pees)blessure? Staat nu 2 maanden stil, stap 10 min per dag op het harde. Krijgt 3 keer per dag een portie hooi. En geef een balancer met wat kruiden en supplementen.

Hier zelfde probleem! Vandaag scan gehad, diagnose checkligament -O- Staat vanaf dinsdag al stil, mogen ook niet op het harde stappen nu. Dus echt 100% vakantie

En hij had al zwaar overgewicht, waren juist goed bezig daarmee. Ga weer een nieuw graasmasker bestellen want de oude heeft ie een groter gat in gevreten :+

Hier ook 3x per dag hooi, overdag strookbegrazing en 2x daags handje Florian Fibregrass en Vimi-Plus

Die van mij is ook al een hele tijd te dik en zijn peesblessure (checkligament) geeft mij juist mogelijkheid hem af te laten vallen. Normaal staat hij in de kudde met onbeperkt hooi en overdag uur of 7/8 op de wei (met graasmasker). Omdat hij apart staat kan ik hem nu op ander voer zetten. Nog steeds onbeperkt maar nu voornamelijk graszaad hooi gemengd met gerste stro. Daarnaast nog een klein beetje normaal hooi, balancer, variatie aan knabbeltakken en een half uurtje grazen per dag. Blessure gaat nu goed dus aan het opbouwen we stappen 2x30 minuten per dag.

Eerste foto is van 2 maanden terug, laatste foto afgelopen week. We zijn er nog niet maar gaan wel de goeie kant op. Hoop wel met het opbouwen van de beweging dat er weer wat meer spier op komt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ghostattack

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 14:43

Aah ja, die van mij mag gewoon in de groep staan van de DA. Kan eventueel een stuk afzetten voor hem zodat ie apart staat, maar heb helaas geen invloed op het hooi dat gevoerd wordt.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 15:50

Kwa meer energie, als je energie rijker eten geeft, kan dat ook weer aanzetten. Hou daar wel rekening mee.
Kijk ook naar eventuele tekorten. Die van mij kan echt 'opraken' aan energie als er te weinig zout en/of eiwitten gegeven wordt. Eiwit is wat makkelijker te zien, gezien de spieren van Elano dan achteruit gaat. En wilt ook op langer termijn moeilijk/niet meer in galop gaan bijvoorbeeld.

Hier weer op dieet. Elano was verhuisd, maar hij vrat helaas maar door en door terwijl de rest van de kudde 30 pauzes namen bij wijze van. Tjah, dat schiet niet echt op met een koudbloed. En beweging krijgt ie wel van mij. Wilde juist lekker chill en rustig aan doen, maar dat werd hem niet met meneer-vreet-zich-rond. :=

Dus paar weken geleden weer verhuisd en Elano knapt enorm op. Overdag met masker op het land, nacht stal met zelf bepalen hoeveel hooi. Als het meezit kan het masker binnenkort af met dit tempo. Hij heeft deze week 3 dagen vrij gehad en vandaag een rustig half uurtje buiten gestapt. Heerlijk, even niet 'moeten', maar gewoon genieten. <3
Links 5 weken terug.

Afbeelding

@xxxmh
Kan je het hooi weken? Kan eventueel ook wat schelen.

@s1993
Ziet er al een heel stuk beter uit! :D

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 15:51

puppy1128 schreef:
Kwa meer energie, als je energie rijker eten geeft, kan dat ook weer aanzetten. Hou daar wel rekening mee.
Kijk ook naar eventuele tekorten. Die van mij kan echt 'opraken' aan energie als er te weinig zout en/of eiwitten gegeven wordt. Eiwit is wat makkelijker te zien, gezien de spieren van Elano dan achteruit gaat. En wilt ook op langer termijn moeilijk/niet meer in galop gaan bijvoorbeeld.

Hier weer op dieet. Elano was verhuisd, maar hij vrat helaas maar door en door terwijl de rest van de kudde 30 pauzes namen bij wijze van. Tjah, dat schiet niet echt op met een koudbloed. En beweging krijgt ie wel van mij. Wilde juist lekker chill en rustig aan doen, maar dat werd hem niet met meneer-vreet-zich-rond. :=

Dus paar weken geleden weer verhuisd en Elano knapt enorm op. Overdag met masker op het land, nacht stal met zelf bepalen hoeveel hooi. Als het meezit kan het masker binnenkort af met dit tempo. Hij heeft deze week 3 dagen vrij gehad en vandaag een rustig half uurtje buiten gestapt. Heerlijk, even niet 'moeten', maar gewoon genieten. <3
Links 5 weken terug.

[ Afbeelding ]

@xxxmh
Kan je het hooi weken? Kan eventueel ook wat schelen.

@s1993
Ziet er al een heel stuk beter uit! :D

Helaas niet :(

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 17:13

Ik heb wel een stalbaas die heel fijn meedenkt! En had dus eerst geen invloed op wat er gevoerd werd maar nu hij apart staat wel. Als het vanuit stal niet mogelijk was geweest had ik waarschijnlijk zelf hooi ingekocht. Maargoed ik had hem liever in de kudde gehad, alleen werd hij steeds slechter terwijl ik niks met hem deed dus ik moest wel ingrijpen. Verwachting is dat hij in de loop van volgende week de kudde weer in mag dus kijken wat het dan gaat doen.

Herkenbaar dat je rustig aan wil doen maar je ook verplicht voelt dat hij 'moet' bewegen in verband met gewicht. Heel frustrerend soms!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 08:41

Ik lees dit topic al wel even mee en heb nu 1,5 week geleden een veeeeel te dikke nieuwe vriend gekocht.

Nu heb ik ze op afgewogen hooi staan en twee uurtjes gras met graasmasker. Hij stond op onbeperkt hooi en 4 uur gras. Had weinig beweging. Nu bij mij op de track loopt hij meer en ik zet hem ohz aan het werk. Hij lijkt al wat minder buikig maar wil ook niet dat hij te snel afvalt want dat schijnt ook niet goed te zijn?

Nu de vraag.. zijn hals was massief en nu zie ik er toch wat ribbels ontstaan. Kan dat zijn omdat hij nu aan het afvallen is? Of moet ik me toch wat zorgen gaan maken om suikers? Hals voelt zachter dan die was en lijkt ook minder gespannen te staan.

Heb getest hooi (ze hadden toen geen armer hooi helaas) voer nu 9kg per dag voor hem en m’n Welsh naast de twee uurtjes gras en voer gerste stro bij. En hij krijgt van horseflex iets om de suikers te remmen.

Hooi
Afbeelding
Eerste dag hier
Afbeelding
Tweede dag
Afbeelding
Gisteren
Afbeelding

Wat denken jullie? Op de goede weg zo?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 08:53

Ja zeker? Moeilijk te zien zo.
Is 9 kg + gras niet veel? Mijn haflinger kreeg 6 kg zonder gras?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 08:54

Ik denk dat het teveel is. Ik vind hem zwaarder ogen. Zeker die hals.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 08:55

Ik denk als meer beweging krijgt je al heel goed bezig bent!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 08:58

Saaams schreef:
Ik denk dat het teveel is. Ik vind hem zwaarder ogen. Zeker die hals.

De hals lijkt toch juist qua kap minder? En minder dik bovenop?

Ik heb gerekend met 750 kilo paard (Welsh plus fjord) maal 1,5 kilo. Kom dan uit op 11 kilo hooi. Voer er 9 van en hij staat met thinline op het gras.

Nog ff paar foto’s toegevoegd

Eerste dagen
Afbeelding

Afbeelding
Gisteren

Afbeelding

Afbeelding

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 09:18

Kilo's lijken me voor welsh+fjord niet gek idd. Bied je aan in slowfeeders? Dat kan ook nog schelen.

Ik zou iig eiwitten bij gaan voeren, want je hooi is erg laag in eiwit. Dat zorgt ook voor een meer gevuld gevoel aka minder gevreet is mijn ervaring.

Verder idd te snel afvallen is niet goed, rustig zo door gaan en goed in de gaten houden.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 09:20

Ja idd in slowfeeders

Nog ff een foto gemaakt nu
Afbeelding

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 09:38

Ah van die 9 kg moet de pony ook eten? Dan heb ik niets gezegd, denk prima zo :)
Veel succes want daar mag idd best een ferm pak af.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 10:06

Poekkie schreef:
Ah van die 9 kg moet de pony ook eten? Dan heb ik niets gezegd, denk prima zo :)
Veel succes want daar mag idd best een ferm pak af.

Ja klopt is idd voor ze samen :D

Haha ja hij is echt moddervet en wil voorkomen dat hij toch bevangen raakt. Hij stond op een wat kleinere paddock en had onbeperkt hooi en werd weinig met hem gedaan wegens omstandigheden. Dus hij bewoog minimaal. Hier staat hij op een ruime paddock met track en een vriendje die uitnodigt tot spelen en wandelen. Waar hij eerst niet echt draafde heb ik hem nu meerdere keren rond zien gaan :D heb hem nu 3 keer meegenomen naar het bos en gisteren voor het eerst in de bak gereden. Merk dat hij ook al veel losser voelt dan eerst en meer looplust krijgt. Toch dan weer twijfel of ik het echt wel goed doe.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 11:58

Op die laatste foto ziet hij er al beter uit. Voor deze pony zou ik het liefst nog minder suiker in je hooi zien. Je zit toch gemiddeld op 10%, ik zou onder de 7 proberen te blijven.
Minder van dit hooi en aanvullen met stro en graszaadhooi bijvoorbeeld.
Eiwitten bijvoeren is een goeie, dat geeft sneller een verzadigd gevoel.
Out of the box: ipv stro of graszaadhooi zou je ook luzernehooi kunnen geven. Een plakje (2kg) bijvoorbeeld. Dat is lager in suiker dan grashooi, maar wel hoger in eiwit. Moet hij wel luzerne kunnen verdragen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 12:32

Daihyo schreef:
Op die laatste foto ziet hij er al beter uit. Voor deze pony zou ik het liefst nog minder suiker in je hooi zien. Je zit toch gemiddeld op 10%, ik zou onder de 7 proberen te blijven.
Minder van dit hooi en aanvullen met stro en graszaadhooi bijvoorbeeld.
Eiwitten bijvoeren is een goeie, dat geeft sneller een verzadigd gevoel.
Out of the box: ipv stro of graszaadhooi zou je ook luzernehooi kunnen geven. Een plakje (2kg) bijvoorbeeld. Dat is lager in suiker dan grashooi, maar wel hoger in eiwit. Moet hij wel luzerne kunnen verdragen.

Dank je! Wat ik begreep zat de gehele partij van het hooi tussen 8 en 5% maar ze hadden het per vrachtwagen bemonsterd. Dus kans dat het in werkelijkheid wel lager dan de 10% is. Heb nog 3 grote balen liggen en daarna weer even verder kijken wat er dan beschikbaar is. Luzerne heb ik ook nog liggen en dat kan ik natuurlijk bij z’n balancer geven. Hij is hier natuurlijk ook nog maar 1,5 week en wil wel echt veel met hem gaan doen. Dus verwacht dat beweging ook al een groot verschil zal maken.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 12:50

Luzerne er naast is een goeie inderdaad. Let er wel op dat 'een handje' vaak maar iets van 50 gram is dus dat helpt natuurlijk niet zo veel. Je kan er best wel veel van geven als je een eiwitarm hooi hebt. En niet te veel doodstaren op hoe hij er nu uit ziet en dagelijks een foto maken. Afvallen duurt laaaang en als je je pony dagelijks ziet, zie je amper wat verschil. Ik geef vaak als tip aan mijn klanten mee om 1x per maand een foto te maken en dat in een speciaal album op je telefoon op slaan (makkelijker terug te vinden ;) ). Dan zie je opeens een stuk meer verschil in het afvallen :)

Zolang hij gewoon netjes genoeg hooi krijgt, wat hij zeker krijgt, zou ik me niet te veel zorgen maken over te snel afvallen. Dat is meer voor de eigenaren die hun paard op een hongerdieet zetten, want dat werkt juist vaak averechts. Wel oppassen met opeens te veel te snel willen werken. Ze dragen zo veel extra gewicht met zich mee wat 't allemaal een stuk minder makkelijk maakt. Begin met lekker actief stappen, lange stukken recht uit. Dat klinkt als iets van lage intensiteit, maar dat is juist heel goed om mee op te bouwen. En, elk uur dat je op pad met hem bent, is een uur extra calorieën verbranden én een uur extra minder kunnen eten :D

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 13:01

Dank je! Ja we hebben het bos al verkend :D dat vinden we beide het leukst om te doen
Afbeelding
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 13:15

Met beweging gaat het ook wel goed komen :D
Prachtige omgeving!

Ik bedoelde overigens echt luzernehooi. Dus baaltjes, zoals grashooi. Maar dan van de luzerneplant. Ik had dat afgelopen winter en gaf 2 plakjes per dag bij (3 pony’s). Ik mengde het door het gewone hooi. Stug en vezelrijk spul, laag in suiker, hoog in eiwit. Dat scheelde me zoveel bijvoeren. Plus dat ze er echt even mee bezig waren en het snel verzadigde. Ik hoop deze winter weer een partijtje te vinden om te mengen :j

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 14:01

Beetje late reactie :') maar zal idd kijken voor luzerne hooi later in het seizoen. Op de wei staat veel klaver, dus denk dat hij wel wat eiwitten binnenkrijgt nu.

Foto van afgelopen week
Afbeelding
En van 2,5 week geleden
Afbeelding

Vooral z’n hals is soepeler en z’n vel voelt losser :')

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 18:12

Moeilijk te zien op foto maar ik zou denken dat die juist dikker is geworden?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 18:17

Hij is enorm afgevallen :D

Oud eigenaar was er vorige week en die zei gelijk ohhh wat is er veel af.

Het is lastig om goed op de foto te zetten ook :')

Dit was vanmorgen
Afbeelding

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 06:58

Duidelijk te zien hoor! Kijk uit dat niet te snel gaat ivm leververvetting!

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 08:11

Ja ik vind het ook een duidelijk verschil, zeker die hals ziet er veel zachter uit!

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 09:12

Nou super dan :)