[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chery

Berichten: 1854
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 11:47

Poekkie schreef:
Ik geef de pavo inshape en ben heel tevreden daarvan. Mijn haf is perfect op gewicht en heeft energie in het rijden. Maar je wil 50 gram pavo inshape naast je equilin voeren? Dat lijkt me niet zo nuttig?
Overigens combineer ik mijn voer met nutri support balancer van cavalor, biotine en vitamine E dus omgekeerd zou wel prima gaan.

Mss kan je eens tracken met een app zoals equilab hoe intensief je rijdt? Ik merk dat daar per ruiter veel verschil in zit.

Nee 50 gram equilin naast de inshape. Fijn dat je tevreden bent. Ook goed op gewicht te houden?

manzano

Berichten: 24063
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 11:51

chery schreef:
Hallo allen. Het lukt mij niet om mijn freiberger nog verder te laten afvallen. En het moet wel.
Ik rij best intensief 6x per week.
Ik ben wel afhankelijk van hooi van stal en die is rijkelijk en dat krijgt ze afgepast.
Ze loopt overdag in het land.
Verder equilan balancer opgemengd met bodempje slueslimix en handje luzerne van vitalbix dus zonder toevoegingen.
Wat kan ik nog meer doen....
Ik ben trouwens van de week even geschrokken, want ze leek licht koliek te hebben.Dag erna heel veel mest, dus ietsje verstopt? Dus minderen ruwvoer durf ik niet.
Geen zand na 2 testen.

Nu zat ik toch weer te kijken naar de pavo inshape, iemand meer ervaringen ermee? Maar ben ook zo tevreden over equilin....
Of zal ik die evt erbij kunnen geven aantal keer per week 50 gram ofzo. Of wordt alles dan heel scheef?
Op bokt niet veel te vinden dan een oud topic.
Maar ik vraag daar ook nog eens.


Inshape toevoegen lijkt me niet nuttig. Het is niet iets waar ze ansich van afvallen, maar het is een interessant product als vervanger voor "normale" brok of muesli, maar dat voer je niet dus hoef je ook niet te vervangen. Door het toe te voegen ga je dus je paard meer voeren dan dat je al deed.
Denk dat Slueslimix qua waarden niet veel afwijkt gelet op het weinige dat je voert.

chery

Berichten: 1854
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 11:53

manzano schreef:
chery schreef:
Hallo allen. Het lukt mij niet om mijn freiberger nog verder te laten afvallen. En het moet wel.
Ik rij best intensief 6x per week.
Ik ben wel afhankelijk van hooi van stal en die is rijkelijk en dat krijgt ze afgepast.
Ze loopt overdag in het land.
Verder equilan balancer opgemengd met bodempje slueslimix en handje luzerne van vitalbix dus zonder toevoegingen.
Wat kan ik nog meer doen....
Ik ben trouwens van de week even geschrokken, want ze leek licht koliek te hebben.Dag erna heel veel mest, dus ietsje verstopt? Dus minderen ruwvoer durf ik niet.
Geen zand na 2 testen.

Nu zat ik toch weer te kijken naar de pavo inshape, iemand meer ervaringen ermee? Maar ben ook zo tevreden over equilin....
Of zal ik die evt erbij kunnen geven aantal keer per week 50 gram ofzo. Of wordt alles dan heel scheef?
Op bokt niet veel te vinden dan een oud topic.
Maar ik vraag daar ook nog eens.


Inshape toevoegen lijkt me niet nuttig. Het is niet iets waar ze ansich van afvallen, maar het is een interessant product als vervanger voor "normale" brok of muesli, maar dat voer je niet dus hoef je ook niet te vervangen. Door het toe te voegen ga je dus je paard meer voeren dan dat je al deed.
Denk dat Slueslimix qua waarden niet veel afwijkt gelet op het weinige dat je voert.

Klopt. Maar misschien wel meer eiwitten die ze nodig zijn voor afvallen.

Veulen84

Berichten: 10886
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 11:56

Hoeveel hooi (of is het voordroog) geef je precies? En hoeveel en wat doe je bij het rijden?
En ze staat overdag in het land, is dat met of zonder gras?

manzano

Berichten: 24063
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 11:56

Dat zou kunnen. Kan je ook meer luzerne voeren, dat is ook nog eens stuk lager in suiker/zetmeel.

chery

Berichten: 1854
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 12:02

Veulen84 schreef:
Hoeveel hooi (of is het voordroog) geef je precies? En hoeveel en wat doe je bij het rijden?
En ze staat overdag in het land, is dat met of zonder gras?

Hooi uit plastic. 7 kilo. Ze staat op kaal land. Dat laatste kan ik ook niet veranderen. Kan haar hier niet op paddock zetten.
Ik rij intensief 6x gemiddeld een uur.
En ze heeft energie voor 10, het is net een diesel niet moe te krijgen zeg maar

Pumpkins

Berichten: 3154
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 23:49

Week je je hooi ook? Half uurtje tot uurtje maakt het minder rijk aan suikers. Of je hooi mengen met stro?

chery

Berichten: 1854
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 23:53

Pumpkins schreef:
Week je je hooi ook? Half uurtje tot uurtje maakt het minder rijk aan suikers. Of je hooi mengen met stro?

Weken is ook een goede! Ik zal kijken of ik stro kan krijgen om te mengen. Ze staat ook op stro, maar dat is geen mooi stro.

Tancreda4

Berichten: 24208
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 00:06

Mijn hooi is vrij hoog in suikers dus ik voer zelf gluco balans bij in de hoop dat dat ook wat helpt. En appelazijn werd mij eens aangeraden. Wellicht nog een optie.

zoedeloe
Berichten: 197
Geregistreerd: 21-12-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 21:08

Vraag, wanneer beginnen jullie met het geven van een supplement voor de suikers?

Mijn paard is op dit moment op een goed gewicht, staat het hele jaar rond in de weide. Ik zie het gras al een beetje groeien en wil graag voorkomen dat hij weer met een volle manenkam komt te staan.

Ik heb hem nu een jaar en kwam er vorig jaar zomer achter dat hij vrij snel aankomt. Dit wil ik dit jaar voorkomen. Qua voer heeft de staleigenaar al het ruwvoer en brok aangepast naar het minimale. Wat tot nu toe dus goed werkt.

Vorig jaar heb ik Gluco Balance gegeven afgewisseld met suikerbalans. Ik wil dit jaar Sugar Balance van Sectolin gaan proberen.

manzano

Berichten: 24063
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 21:13

Dat geef ik het hele jaar rond. Ook in de winter kan je veel suiker hebben.

MarliesV

Berichten: 15271
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 23:11

Ik doe daar niets mee. Inname beperken ipv compensatie is hier het credo.

Kan je met een graasmasker gaan werken?

Dan is de suiker balans oid een extra als je merkt dat hij toch teveel binnen krijgt.

Felien_Kyra

Berichten: 2090
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 09:09

Hier was ik er mee gestopt, maar twijfel om te kijken wat het doet als ik het gebruik. Ik gebruikte het in de maanden nov tm jan vaak niet en ging dan weer geven met telkens een stopweek tussendoor.

Helaas hier binnen een paar weken alweer een bolletje…. En we gingen vorig jaar zo mooi de winter uit. 2 weken terug:
Afbeelding

Zijn v hooi gewisseld dus gok dat dat veel doet en ze staan alweer veel sneller id wei gras te eten. Gok dat het haar al best veel doet weer.
Nu graasmasker om is niet te doen id winterweide, maar zodra ze wisselen gaat die weer om.
Kan natuurlijk nu gaan kijken wat gluco balance doet, anderzijds ging het vorig jaar prima zonder, dus twijfel.

Kan nu in ieder geval weer fanatiek met haar aan de slag, heeft ook tot voor een maand geleden even weer stilgelegen.

Edit: goede nieuws is, als ik foto’s terug kijk van voor vorig jaar dan valt het weer reuze mee!

chery

Berichten: 1854
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 09:32

Hier ook weer gestart met suikerbalans. Hier lopen ze jaar door in het land en de grasjes komen er weer goed door. In paddock kan hier niet. Dus weer even streng mer afgepast hooi. Hooi is rijk bij ons.Maar te weinig hooi kan ook niet. Dus los dat nu wat op door minder hooi aangevuld met speedybeet en haycobs. Deze zijn toch laag in suiker, maar wel de benodigde vezels.
Het is wat met onze bollies.
Ik rij wel veel. Gemiddeld 5/6 keer in de week.

zoedeloe
Berichten: 197
Geregistreerd: 21-12-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 15:25

Fijn om jullie ervaringen te lezen. Is nog wel verschillend lees ik wel/niet gebruiken.

Vorig jaar een graasmasker geprobeerd maar helaas de pasvorm was 'm niet en vond het hem ook beperken qua social contact.

Vorig jaar kon ik een stuk minder rijden dan nu dus hoop dat dat bijdraagt. Ook qua voer weten we nu dat hij snel aankomt als het gras groeit. Hij staat nu dus op het rantsoen en ik vind hem er netjes bijstaan op dit moment..maar wil dat natuurlijk ook zo houden.

Heeft iemand al ervaring met de Sugar balance van Sectolin?

Foto van hoe hij er nu uitziet:

Afbeelding

Duplo

Berichten: 1653
Geregistreerd: 11-12-04

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 16:41

Hier nu net weer 2 weken gestart met de glucose support dit keer ipv glucose balancer. Ze is aardig op gewicht maar toch voor de zekerheid maar

A_noukJarig

Berichten: 11639
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 18:38

Nu de suikerbalans voorbij komt.
Mijn artroser gaat volgende week verhuizen van veel op stal naar grote stal met 10m uitloopt en van ‘paddock’ weide met weinig gras naar een grasweide.

Zou dit kunnen helpen in de overgang tussen beide?

Tuurlijk ga ik het netjes opbouwen. Maar alle beetje helpen om hem op gewicht te houden en de overgang niet te lastig te maken.

chery

Berichten: 1854
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 18:51

zoedeloe schreef:
Fijn om jullie ervaringen te lezen. Is nog wel verschillend lees ik wel/niet gebruiken.

Vorig jaar een graasmasker geprobeerd maar helaas de pasvorm was 'm niet en vond het hem ook beperken qua social contact.

Vorig jaar kon ik een stuk minder rijden dan nu dus hoop dat dat bijdraagt. Ook qua voer weten we nu dat hij snel aankomt als het gras groeit. Hij staat nu dus op het rantsoen en ik vind hem er netjes bijstaan op dit moment..maar wil dat natuurlijk ook zo houden.

Heeft iemand al ervaring met de Sugar balance van Sectolin?

Foto van hoe hij er nu uitziet:

[ [url=m/ge5CQg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ziet er netjes uit toch!

chery

Berichten: 1854
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 18:52

A_nouk schreef:
Nu de suikerbalans voorbij komt.
Mijn artroser gaat volgende week verhuizen van veel op stal naar grote stal met 10m uitloopt en van ‘paddock’ weide met weinig gras naar een grasweide.

Zou dit kunnen helpen in de overgang tussen beide?

Tuurlijk ga ik het netjes opbouwen. Maar alle beetje helpen om hem op gewicht te houden en de overgang niet te lastig te maken.

Ik denk zeker van wel! Maar zal dan nu al beginnen

A_noukJarig

Berichten: 11639
Geregistreerd: 02-12-06

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 23:23

Ja nu al, hij gaat over 1,5 week wisselen. Spiegel opbouwen of werkt dat niet zo? :Y)

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 23:36

Er is opzich echt geen enkel aantoonbaar bewijs dat die middelen helpen. Het helpt vooral je portemonnee dunner te worden.

manzano

Berichten: 24063
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 23:42

Spenk schreef:
Er is opzich echt geen enkel aantoonbaar bewijs dat die middelen helpen. Het helpt vooral je portemonnee dunner te worden.


Is er aantoonbaar bewijs dat het niet werkt? Of is het gewoon niet wetenschappelijk onderzocht en is er daarom überhaupt van beide stellingen geen bewijs?
Er zijn inmiddels diverse dierenartsen die me, onafhankelijk van elkaar en van verschillende klinieken, glucobalance hebben geadviseerd.

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 23:46

De ingrediënten zijn inderdaad onderzocht en werken niet beter als een placebo.

Dat is tenminste wat mijn dierenarts me vertelde die zelf nogal in het wetenschappelijk onderzoek zit :)

manzano

Berichten: 24063
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 00:04

Hmm bij mij dus omgekeerde bij vooraanstaande (onderzoeks) dierenartsen van bekende klinieken (niet de dorpsdierenarts zeg maar, no offence).
Maar dus niet specifiek onderzoek om na te lezen dus. Jammer.
Nou ja, ik ben er tevreden over en mn 33jarige ppid'er loopt het hele jaar rond elke dag de hele dag in de wei, dus ik vind het wel gezegend voor die paar euro, zelfs bij placebo :=
Laatst bijgewerkt door manzano op 22-03-24 00:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 00:06

Ja hier net zo bekende klinieken ;)